regio-vlak

Dovolené rostou, business cestující se nevrátili. Jak funguje trh s ACMI pronájmy letadel

Gediminas Žiemelis, šéf Avia Solutions Group. Zdroj: ASGGediminas Žiemelis, šéf Avia Solutions Group. Zdroj: ASG

Každé období přináší výhody, říká nejbohatší Litevec Gediminas Žiemelis. Při nedostatku kapacit přibývají zakázky, během recese chtějí aerolinky efektivitu.

O takzvaných ACMI službách, tedy pronájmech letadel i s posádkami, údržbou a pojištěním, slýcháváme stále častěji. Pohled do zákulisí tohoto leteckého trendu, poskytl v rozhovoru s deníkem Zdopravy.cz Gediminas Žiemelis, nejbohatší Litevec, úspěšný podnikatel, uznávaný letecký odborník, a především šéf Avia Solutions Group (ASG), jedné z největších společností svého druhu na světě.

Kolik „leteckých“ společností aktuálně spadá do vaší skupiny, kolik mají k dispozici letadel?

Momentálně máme 222 letadel, mění se to každý týden. Leteckých společností s osvědčením leteckého provozovatele (AOC) máme 11, přičemž další čtyři čekají na schválení. Do poloviny příštího roku plánujeme mít 16 společností.

Kdo jsou klienti vašich společností a co je charakterizuje?

Našimi klienty jsou jak renomovaní dopravci, tak společnosti zaměřené na dovolené. 8 z 10 největších evropských leteckých skupin patří mezi naše zákazníky. Pomáháme jim zvládat sezónní výkyvy – v létě navýšit kapacitu a v zimě snížit ztráty díky leasingu letadel s posádkou, údržbou a pojištěním. To je užitečné zejména v Evropě s výraznou sezónností, ale i na dalších kontinentech s opačnou sezónou.

Na svém Linkedinu jste napsal, že do roku 2030 chcete ztrojnásobit současnou flotilu letadel. Jak toho hodláte dosáhnout?

Máme analýzy a spolupracujeme s externími konzultanty, které odhadují náš adresovatelný trh na 1 500 letadel. Aktuálně máme 222 letadel, což je jen 6 % z celkového trhu. Plánujeme růst nákupem společností a rozšiřováním flotily v letech 2026–2028, abychom pokryli sezónní výkyvy na různých kontinentech. Naším cílem do roku 2030 je získat až 50 % adresovatelného trhu.

K jakým společnostem zamíří většina z nových strojů a na jaké trhy s nimi cílíte?

Většina nových strojů zamíří k dopravcům v Evropě, Austrálii, Indonésii, Thajsku, Malajsii, na Filipíny, do Brazílie a do pro nás dvou nových zemí – Mexika a Indie.

V listopadu jste si u Boeingu objednali čtyřicet letounů 737 MAX 8. Jaké s nimi máte plány?

Objednali jsme 40 letadel 737 MAX 8 s možností dalších 40. Plánujeme je nasadit hlavně v Evropě kvůli přísnějším ekologickým normám a nižším poplatkům za moderní letadla. Letouny mají delší dolet (6 500 km), což zpřístupní nové trasy, například na Blízký východ. V zimě je využijeme na trzích s vyšší poptávkou. Již provozujeme čtyři letouny MAX a zákazníci jsou velmi spokojeni.

Boeing 737 MAX 8 v barvách Avia Solutions Group. Zdroj: Boeing

Boeing 737 MAX 8 v barvách Avia Solutions Group. Zdroj: Boeing

Jdete takzvaně na jistotu, že už víte, kam letouny půjdou, nebo věříte prognózám pozitivního růstu a plánujete klienty teprve oslovit? Vždyť dodávky začnou až v roce 2030, to se může ledacos změnit.

O našem produktu už většina dopravců ví. Věříme, že objednaná letadla dorazí včas a výrobci doženou výpadky v dodavatelských řetězcích. Naši poptávku řídí nabídka, a proto zákazníky vzděláváme v dočasném využívání ACMI kapacit během sezóny. Doporučujeme jim provozovat alespoň 10 % flotily formou ACMI pronájmů v období špičky, což přináší finanční úspory.

Můj osobní pocit je, že poskytování ACMI služeb je dnes nadmíru populární zdroj příjmů. Proč?

ACMI služby jsou populární, protože pomáhají aerolinkám optimalizovat provoz během sezónních výkyvů. Společnosti jako Ryanair vlastní velkou část flotily, takže mohou část letadel odstavit v zimě bez nákladů na leasing. Naopak Wizz Air a podobní dopravci, kteří mají většinu flotily v leasingu, nemohou letadla jednoduše odstavit, protože musí platit náklady spojené s leasingem a zaměstnanci. To vede k finančním ztrátám mimo sezónu, které ACMI služby pomáhají zmírnit.

Má ACMI ještě kam růst?

Potenciál růstu ACMI rozhodně má, protože sezónnost v Evropě dosahuje 40 % a teoreticky by tolik flotily mělo být sezónně využíváno. Aktuálně je trh omezen regulacemi a bariérami, ale s časem a edukací zákazníků se jeho využití zvýší. Flexibilita produktu, například změna konfigurace letadla během dvou dnů, zvyšuje jeho atraktivitu. Do budoucna budou společnosti využívající ACMI ziskovější než ty, které jej ignorují.

Může se stát, že přijde doba, kdy tradiční dopravci budou jen marketingovou značkou pro ACMI poskytovatele?

Nemyslím si, že tradiční dopravci budou jen značkami pro ACMI poskytovatele. Reálně by ACMI mohlo tvořit kolem 10–15 % flotil do let 2030–2032. Některé případy, jako airBaltic, ukazují přebytek kapacity kvůli příliš ambiciózním plánům na malém trhu. Podobně Finnair, po ztrátě sibiřského koridoru, využívá ACMI pro přebytečné letouny. ACMI bude spíše doplňkem než dominantní strategií.

Je rozdíl, když si nová letadla objednává tradiční dopravce a poskytovatel ACMI?

ACMI poskytovatelé se musí řídit poptávkou zákazníků. Letos provozujeme 14 Maxů, protože někteří klienti vyžadují jen tyto stroje. Proto jsme objednali nové Maxy s dodáním do roku 2030. Většinu objednávek totiž drží aerolinky a získat Max na leasing bude stále těžší, což nás vedlo k zajištění vlastní kapacity.

Jak se na vás ve srovnání s dopravci dívají výrobci letadel? Máte stejnou prioritu a výhody? Nejste přeci jen tolik vidět…

Boeing ani Airbus nepotřebují reklamu, protože trh s letadly je velmi konkurenční. Naší výhodou při jednání s Boeingem bylo, že nejsme konkurencí tradičním dopravcům, ale doplňkem, který jim pomáhá zvýšit efektivitu. To z nás dělá nový segment trhu. Trvalo rok, než jsme představili náš model na nejvyšší úrovni, přičemž jsme využili pomoc renomovaných konzultantů, například firmu bývalého šéfa administrativy Bílého domu Mikea Pompea. Nakonec se nám podařilo uzavřít výhodnou dohodu.

Je pro vás náročnější a potažmo i riskantnější predikovat budoucnost?

Každé období nám přináší výhody. Při nedostatku kapacit nám přibývají zakázky, během recese se aerolinky více zaměřují na efektivitu a minimalizaci ztrát v zimě. Naše služby jim pomáhají snižovat náklady tam, kde je to jinak obtížné, a zastavit ztráty mimo sezónu.

Českému a slovenskému čtenáři nemůžeme nenabídnout otázku na AirExplore, nebál bych se říct výkladní skříň slovenského letectví. Co pro vás znamenal jejich příchod do skupiny, jak si dnes vedou a co je čeká?

AirExplore zapadá do našeho modelu, a proto jsme z Bratislavy udělali jedno ze tří klíčových operačních center. Během 12 měsíců jsme jejich kapacity zdvojnásobili, přestěhovali je do nových kanceláří a nabíráme místní zaměstnance. Slovensko je skvělou příležitostí díky absenci silného národního dopravce, což nám umožňuje přilákat místní talenty a rozvíjet AirExplore v rámci ASG.

Jak to bylo s koncem cargo aerolinky Bluebird nordic, jejichž letadla šla právě pod AirExplore?

Bluebird Nordic jsme přesunuli pod AirExplore kvůli vysokým nákladům na Islandu, které jsou 2,5krát vyšší než ve střední Evropě, a absenci výhod v oblasti přepravních práv. S devíti letadly byla společnost příliš malá na efektivní provoz. Rozhodli jsme se zaměřit na růst na Slovensku a islandskou pobočku zavřít. Jednalo se o komerčně motivované rozhodnutí.

Dopravce především v sezónních špičkách trápí nedostatek letadel, vy jim je můžete nabídnout. To už je celkem privilegium, jaké jsou vaše priority ve směřování?

Evropa je pro nás klíčová kvůli silné sezónnosti, která se po covidu ještě zvýraznila. Business cestování se vrátilo jen na 60 %, ale dovolenou si lidé vzdáleně neudělají. Evropa, největší trh s 1,1 miliardou cestujících, tvoří 60 % našich příjmů. Mohli bychom zde umístit až 400 letadel. Na zimu přesouváme stroje do zemí jako Indie a Mexiko, kde již operujeme, a plánujeme tam získat vlastní AOC pro posílení pozice.

Jak vycházíte s českými Smartwings, které se také pustily do poskytování ACMI služeb?

Smartwings jsou podobní airBaltic – v zimě mají přebytek kapacit a nabízejí asi 11–12 letadel. Jsou malým konkurentem, jejich hlavní byznys jsou pravidelné charterové lety. Velikostně jsou na 5 % trhu.

Jak řešíte nábor palubního personálu? Někdo by mohl namítnout, že nemůžete nabídnout stabilitu co se týče místa zaměstnání.

Můžeme být atraktivní pro posádky i piloty, kteří preferují pracovat 6–7 měsíců ročně a zbytek času trávit s rodinou. Těmto lidem nabízíme flexibilitu, jakou tradiční aerolinky neposkytují.

Kde jsou v Evropě vaše hlavní výcviková a servisní střediska?

V Evropě máme výcviková centra například v Paříži, Barceloně či Litvě. Údržbu provozujeme ve Skotsku, Anglii a Litvě. Naše údržbové a výcvikové aktivity jsou natolik rozsáhlé, že naše údržbová divize je větší než mají Smartwings v Česku.

Tento rozhovor vzniká den před Vánocemi, pro jaké dopravce z vašich řad jde o nejrušnější období, kdy potřebují letadla více než kdy jindy?

Aktuálně je velká poptávka po letadlech ve více než 20 zemích, například v Mexiku, Indii, Vietnamu, Chile nebo Nigérii. Evropané jako takoví v tomto období zase tolik nelétají. Je to přeci jen jeden týden.

Gediminas Žiemelis, šéf Avia Solutions Group. Zdroj: ASG

Gediminas Žiemelis, šéf Avia Solutions Group.
Zdroj: ASG

Tagy ASG Avia Solutions Group Gediminas Ziemelis
1 komentář