Španělská Volotea ve Francii předčila Air France v počtu linek
Dopravce těží z propojování menších měst.
Úspěch Volotey se může zdát překvapivý, přepravce ale získává na oblibě zejména provozováním linek, které nezajišťuje žádná jiná letecká společnost. Časté jsou spoje mezi městy střední velikosti. Společnost tvrdí, že má exkluzivní postavení na 60 procentech linek, kterým se věnuje.
„Provozujeme vnitroevropské linky mezi městy střední velikosti. Ze 420 linek, na kterých jsme zahájili provoz 235 neobsluhoval nikdo jiný, “ uvedl v červnu zakladatel firmy Volotea Carlos Muňoz.
Francie představuje pro Voloteu největší trh. Přepravce se stáhl z velkých linek a zaměřuje se na ty menší a Paříži se vyhýbá. Air France se právě z těchto linek naopak stahuje kvůli nízké rentabilitě.
„Volotea není vedoucí leteckou společností na vnitrostátních linkách ve Francii pokud jde o objem. Air France má v tomto segmentu dvakrát větší objem než Volotea. Ale španělská letecká společnost je ve skutečnosti lídrem pokud jde o počty linek,“ uvedl Arnaud Aymé, konzultant poradenské firmy Sia Partners.
Volotea chce dotované spojení na Korsiku
Jedna letenka u Volotey vyjde v průměru na 50 eur (1200 Kč). Přitažlivost pro cestující však tkví nejen v relativně nízké ceně, ale také v nabídce širších sedadel vybavených videem a hlavně v nabídce jedinečných destinací. Firma se také snaží o co nejvyšší vytíženost linek a pracuje se sezónností.
Na firmu nedopadne nový francouzský zákon, který zakazuje vnitrostátní lety mezi městy, které propojuje vlak za méně než dvě a půl hodiny. Naprostá většina letů, které provozuje Volotea, do této kategorie nespadá, uvádí Aymé.
„Veřejný sektor Voloteu vítá, protože otevírá nové linky a snižuje izolovanost některých oblastí. Jako taková může využívat přechodnou podporu, která sice nezajistí dlouhodobou ziskovost linky, ale alespoň pomůže částečně financovat počáteční investice,“ vysvětluje Aymé.
Volotea pro letošek očekává tržby ve výši téměř 700 milionů eur (16,9 miliardy Kč) a do roku 2028 chce v Evropě zahájit provoz na dalších 800 linkách. Ve Francii se teď přihlásila do výběrového řízení na provozování linky mezi Korsikou a městy Paříž a Marseille; v soutěži je jako jediná nízkonákladová firma a konkurují jí jen Air Corsica a Air France. Podle Aymého je snaha o poražení této dvojice „odvážná, ale nikoli nereálná“.