Španělská expanze rychlovlaků. Nově jezdí až k hranici s Portugalskem
Trať není kompletně dokončená, na části chybí ještě troleje a druhá kolej.
Španělské státní dráhy Renfe zahájily provoz vysokorychlostních vlaků na další trati. Začaly jezdit po nové vysokorychlostní trati Plasencia – Badajoz. Spojení umožní o téměř hodinu rychlejší spojení Madridu s oblastí Extremadura u hranic s Portugalskem.
Díky nové trati nyní 437 kilometrů dlouhá trasa z hlavního města do Badajoz trvá 4 hodiny a 17 minut. Až do Plasencie jede vlak téměř tři hodiny po konvenční trati s maximální rychlostí 155 km/h. Trať je ale zatím spíše polotovarem: není ještě hotová její elektrizace a z velké části je pouze jednokolejná. Postavena je zatím na rychlost 300 km/h, kvůli chybějícím trolejím zde vlaky ale jedou jen 200 km/h.
Správce infrastruktury Adif dokončil trať v únoru, pak začalo testování. Nová trať, která měří celkem 164 kilometrů, má přinést rychlejší spojení hlavního města s jednou z hospodářsky nejméně rozvinutých oblastí Španělska. Místní politici si už na počátku roku postěžovali, že trať je dokončena s velkým zpožděním a ještě jen jako polotovar. Adif počítá s tím, že úsek bude postupně dvoukolejný a na vyšší rychlost.
Un nuevo tren para Extremadura.
Una realidad que abre un mundo de posibilidades para la región, que nos conecta con todos los puertos de la Península Ibérica y que sirve como atractivo para grandes empresas.
🟩⬜⬛Extremadura está cambiando su historia. @Adif_es @Renfe pic.twitter.com/QORyv1Kglm
— Junta de Extremadura (@Junta_Ex) July 18, 2022
Slavnostního otevření se dnes zúčastnil španělský král Filip VI. společně s premiérem Pedrem Sánchezem. Nová trať má přinést i větší kapacitu pro nákladní vlaky. Vysokorychlostní spojení mají díky ní také města Cáseres a Merida.
Renfe na trať nasadí modernizované jednotky Alvia S-730 s maximální rychlostí 250 km/h. Jde o vlaky umožňující provoz v elektrické i dieselové trakci a změnu rozchodu. Do konce roku nabízí jízdné za zvýhodněné ceny kolem 20 eur. Renfe spuštěním provozu po vysokorychlostní trati nabídne týdně o třináct párů spojů více než dosud.
V budoucnu by modernizace trati měla umožnit vysokorychlostní spojení mezi Madridem a Lisabonem. Stavba téměř 200 kilometrů trati vyšla na 1,7 miliardy eur.