Soutěže a moderní vozidla. Počty cestujících v Plzeňském kraji rostou třetí rok v řadě
Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy
Podle kraje stále ještě někteří cestující nepochopili všechny výhody integrace.
A pokud ví, kde je tlačí nejvíc bota a kde to mu lidi nejvíc nerozumí, byl by fakt tak velkej problém přenastavit ty strojky na jízdenky a popřípadě i jízdenky v aplikaci a dát tam velkým nápis PLATÍ I V MHD PLZEŇ. V elektronických to téměř neznamená nic a papírová jízdenka by byla o půl centimetru delší. Ono by to ty lidi pak do těch očí bouchlo.
Musím se smát Vašim problémům.Jezdím 8 den po Británii a tady mají problémy.Ještě se mi nestalo,aby za den nebyly zrušeny nějaké vlaky.Prosrê zruší.Za 2 hod jede další.Jezdí jim to on time,to znamená do 20 min.Náhradní doprava ,bus přijede později,ale vlak pryč.
Ta Zelezna Ruda potrebuje hlavne prestupy hrana – hrana, nebo aspon zkratit to pochodove cviceni. Taky jednotne rizeni provozu, to pietni zachovavani jejiho podoboji pak vede k nize popsanemu. Proste celkove ignorovat hranici a mezistatni smlouvou to cele dat do spravy jedne zeleznici (asi spis ceske).
S místní úderkou se tam spíš zřídí celní a rasová kontrola: Zbil a Pobil vybírají od každého stovku, substráti z první třídy ven! Příchod k vlakům labyrintem zábradlí, aby nikdo celním povinnostem neušel bude samozřejmost, my to Švýcarsko doženeme!
Železná Ruda-Alžbětín IMHO potřebuje ODSTRANIT jakékoliv přestupy.
Mmch. proč zrovna české straně?
Řídit stanici českou stranou protože české vlaky tam musejí objíždět, německým by stačila jedna kusá kolej. Odstranit přestupy by bylo fajn, ale jak to provést, přímé vlaky z Plattlingu do Klatov? O nich se občas mluví, ale nevím jestli to někdy někdo vážně plánoval.
Českým také může stačit jedna kusá kolej – při 1h intervalu Interpanterů či čeho. To není žádná fyzická vlastnost – objíždění + existence samostatných posilových spojů nad rámec základního (i kdyby 1h) taktu. No a při protrasování skrz hranici by tam pro běžný provoz stačila ta jedná průjezdná kolej (+ eventuálně i jen jedno zastavování – a to v německé části stanice) protože taktové křižování vychází na Zwiesel + Špičák. Vidím tu i argument, aby stanice byla být (má-li to být jen jedna strana) řízena jen jednou železniční správou, a to německou – protože česká správa už stejně má v… Číst vice »
Je treba na to koukat z dopravniho, ne prepravniho hlediska. Kdo tam ma vic posunu, snad i nejakou tu nakladku, vetsi pocet pripadu neceho jineho nez „dovnitr-ven“ zkratka?
Je třeba se na to dívat z výhledového hlediska – posun výhledově nikdo, nákladní dopravu… taky nikdo? (nebo kde vlastně – tady? https://mapy.cz/s/cazukevete)
… každopádně: v situaci, kdy by jezdilo vše (1h takt) přes hranici skrz, tak by najednou vlastně bylo jedno, kdo jakou část stanice řídí – prostě „předávacím místem“ mezi českým a německým zab. zař. by (nadále) byla státní hranice a žádné problémy by s tím nebyly.
Zajímavé by byly nárůsty cestujících na tratích Domažlice -Babiny. Kolik lidí může přilákat i ojetý motorák oproti RN. A na Tachov RN versus 810. Možná to bude spíš tarifem….
Tady je ale potřeba říci, že minimálně na trati Horažďovice předm. – Klatovy se také přidávaly spoje. O víkendu se zaplnila čtyřhodinová dopolední díra mezi Sušicí a Klatovy, ale hlavně se přidávaly spoje v sezoně mezi Horažďovicemi a Sušicí. Což je super, zejména když se to obešlo bez nutnosti přidání dalšího vozidla a čety do oběhu. Škoda, že naopak v úseku Klatovy – Domažlice je takový tristní interval, a návaznosti na obou stranách spíš ne.
Hodně pomohla návaznost od všech Rožmberků i osobáků od Plzně v Horažďovicích-předměstí. Do Horažďovic a Sušice jezdí dost lidí, dál na KT už méně (od Plzně je výhodnější dojet do KT a pak vlak/bus i do dědin).
Teď už by bylo denní dojíždění Sušice-Plzeň přijatelné časově i cenově a celkem příjemné (a osobáky mají úroveň i wifi; Rožmberky jsou odpad na kolejích, ale dá se jim taky dost vyhnout).
A co je RN, úplně stejně ojetej motorák.
Hodlá kraj něco udělat s přestupy v Železné rudě směr do Německa? Německé vlaky nečekají, čas 4 minuty na přestup je nedostatečný, většinou český vlak přijede a německý už je pryč.
K čemu taková přestupní vazba je? Spěch Němců je o to úsměvnější, že o dvě stanice později ve Zwieslu ten vlak pět minut stojí. Naštěstí to zachraňuje skvělá nádražní restaurace. 🙂
Přesně, zažito v opačném směru. Čtyři minuty zpoždění, a dvě hodiny „v pytli“. Z toho necelá hodina naštěstí využita právě na tu restauraci. Druhá mohla být na železniční muzeum, ale už měli zavřeno. Část tedy věnována ještě procházce městečkem, byť již s unavenýma nohama. Což je ovšem řešení tak pro jednou, ideálně dobrovolně. 🙂
A teď kolik lidí má železnici v kraji na výletování a kolik na denní dojíždění.
Jelikož jsem viníkem (pro insidery viz podání 79940/2022–SŽ–GŘ–O27) zavedení čekání alespoň z české strany na WBA v Železné Rudě, díky za připomenutí, zkusím to prošťouchnout u BEG, jestli by nemohli recipročně zlepšit stav na druhou stranu; je to nepříjemná věc; na druhou stranu na WBA je takt 60 minut a ne 120, tak to není TAK hrozné.
Pro zacatek kdyby laskave BEG objwdnal dojezd z Alzbetina do Zwieselu az tesne na celou…
Přitom v 15:44 h tak již činí https://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB905_Baykb_H_Taeglich_F_Bayern___24__31_12__G24112023.pdf?filename=KB905_Baykb_H_Taeglich_F_Bayern___24__31_12__G24112023.pdf&orig=sS
Kraj hodlá maximálně podporovat elektrizaci, což by mohlo zlepšit jízdní doby na naší straně. Zároveň bude u většího množství spojů z Prahy eliminovat přestup v Klatovech.
Ale navrhuju, ať se jim stejně ozvete. Odpovídají ochotně, třeba se to pohne už teď.
Tohle musí případně nařídit bavorský objednavatel, protože prakticky je Železná Ruda dvojnádraží a SŽ vypravuje vlaky jen na české straně… Pošlu jim Liebesbrief. 🙂
Co se týče elektrizace, z návrhu smlouvy s MD vyplývá 1h takt na Železnou Rudu po zavedení drátů z české strany a tedy 1h takt skrz, protože 1h takt má WBA už dnes.
A pohlida si kraj take, aby tam slo i elektricky objizdet, ze…? Zrovna na vyletni vlaky v tomto smeru se stara vozidla jeste budou hodit.
V tomto kontextu je pro mě zajímavé, že ten samý kraj neumí objednat pokračování víc než 2 párů rychlíků z Klatov do Železné Rudy. Přitom dříve jich uměl objednávat víc.
A i stejný počet lokomotiv by uměl nadále vyjezdit 2h takt.
On to ten kraj umí. Ale generujete to další potřebnou soupravu na R16 a tam je ten problém 😉
Systémové prodloužení v 1h taktu do Železné Rudy namísto Klatov taky bude znamenat potřebu o 1 soupravy navíc (jestli se teda nemá obracet během cca 10 min. v Alžbětíně okolo X:30 h), tzn. opět – zde jde o něco, na co by snad měl být kraj připraven už teď.
Ne, protože je rozdíl to provozovat v elektrice (na čemž to prodloužení v 2h taktu R závisí, druhou hodinu bude dělat regionálka) a platit na to ČD extraspeciálně HV řady 754… 🙂
Já jsem tam letos zažil ujetí přípoje směr Zwiesel takovým způsobem, že vlak se rozjel ve chvíli, kdy jsem byl cca metr od vstupních dveří RS1.
I tak to nakonec nevadilo, projel jsem vše potřebné + měl jsem neplánovaně hodinu v Eisensteinu.
Ne, 4 minuty je na prestup v Zelezny Rude tak akorat. Jestli je vlak pravidelne na prijezdu zpozdenej 4+ minut, tak je potreba predelat jizdni rad a ne zpozdovat i navazujici spoje.
Cim driv se tohodle cekani na pripoje (= prenos zpozdeni) zbavime, tim lip.
Jenže na český straně máme listí a nedejbože taky cestující – to pak vlaky šustrujou prakticky pravidelně. Viz tento víkend. Ten přestup by měl bejt 15, radši 20 minut, Karle. Dej jim dvacet, ať ti neklesne autorita. Když to přijede včas, je čas na nákup v hospodě. Nepředpokládám, že by naše Dobrá správa někdy v budoucnu, kdykoliv, chtěla zatočit se stromy u trati. Máme vůbec odbor „Stromy u trati“?
„je čas na nákup v hospodě“
Což si může dovolit výletník, ale pokud byste kvůli tomu přijížděl pozdě do práce/školy … tak to začne být skutečný problém a přestane vás zajímat … Karlova autorita kdesi v Dlážděné.
Z diskuze je ovšem vidět, kdo má vlak jen na výletování a v běžném životě ho nepoznal.
Ještě dodám: Pokud se čekací doby vlaků nestanovují podle reálných jízdních dob, s ohledem na bežná zpoždění, ale podle toho, jak si egomaniak Karel buduje autoritu …
… pak nepomůže ani zrušení krajů, ani odepření lékařské péče řidičským rodinám.
Zato v Bavorsku listí nemaj, tedy ne tak klouzavý, že.
Duvody jsou irelevantni. Pokud nejsme schopny vyjezdit jizdni doby podle JR, tak je holt potreba je prodlouzit. A nebo ten JR uplne zrusit…
Čekání do 5 minut by se tam co do (ne)přenášení zpoždění v pohodě vstřebalo.
Mmch. na německé straně je o dost napjatější koncept – je-li zpožděný vlak od Mnichova, tak čekání taky max. do 5 min., jinak by se ve výhybně Grafling nežádoucím způsobem přeneslo zpoždění – a překládat není kam, protože výhybna Ullrichsberg byla dávno snesena.
Na co tam tech extra 5 minut teda je, kdyz by se to „v pohode vstrebalo“?
Nerozumím otázce.
Žádných „extra 5 min.“ (čekání nad rámec pravidelného odjezdu) v Alžbětíně pro směr jízdy do Německa není.
No proc nema ten vlak pravidelny odjezd z Eisensteinu rovnou o 5 minut pozdeji?
Není tam těch pět minut vata na přidání dalšího RS1?
Není to 5 minut, nejčastěji to jsou 3 minuty, někdy i méně https://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB905_Baykb_H_Taeglich_F_Bayern___24__31_12__G24112023.pdf?filename=KB905_Baykb_H_Taeglich_F_Bayern___24__31_12__G24112023.pdf&orig=sS
Neznám situace ve všech provozních hodinách/dnech, tzn. nejsem si jist, jestli/kdy se tam něco (ne)přivěšuje, nicméně i kdyby ano, tak toto se dá řešit i jinak – prostě ten vůz vést až do Eisensteinu.
Počty cestujících ve VHD se nezvýší jen tak je potřeba například: 1. dodělat u všech nádraží a zastávek v menších městech a obcích, kde cestující mají možnost dojíždět VHD bezplatné parkoviště s kamerovým systémem, kde budou parkovací stání jak pro auta, tak pro kola a hlídané kamerovým systémem. pak si dovedu představit že dojedu autem z vedlejší vsi na zastávku a skočím na vlak do velkého města. 2. jízdné bude ve VHD natolik sociální, že se mi VHD vyplatí cestovat, což bohužel dnes moc neplatí a ve dvou lidech již vůbec. 3. bude centrální dispečink a až na omezené případy… Číst vice »
To sociální jízdné by asi moc nepomohlo, akorát by začala vycházet hůř návratnost investic. Nikdy jsem v rámci cesty po kraji neslyšel „pojedeme autem/vlakem protože je to o 20 korun levnější“, ty hlavní důvody jsou jiné.
Sociálním jízdným jsem samozřejmě nemyslel jízdné „skoro zadarmo“ . Ovšem třeba dát za 2 dospělé a 1 dítě cenu dvou a vícenásobku ceny PHM, tak to bohužel rodinu do vlaku nenaláká.
A nemíním diskutovat o ceně PHM vs další náklady na auto. Pokud již to auto mám a že ho většina populace má, tak už ty náklady na provoz auta platím tak jako tak, takže mi jde opravdu jen o to PHM.
Jet autem ve 3 lidech už není taková ostuda co do smysluplného využití prostoru. Natož když by jeli 4 lidé.
Co se týče mezních nákladů, tak kromě PHM přeci jen i nějaké „variabilní opotřebení“, přinejmenším např. „o to dřívější (protože ne za rok, ale tím pravděpodobněji po 15 tis. km, jsou-li najety dříve než za rok) výměna oleje“ atd.
Já o žádné konkrétní ceně nediskutuju, ale přijde mi že i tu cenu PHM lidi spíš řeší u výletu do Berlína a ne v rámci kraje. Natož u pravidelného dojíždění. Tam rozhodují hlavně jiné věci.
Ale když jsme u ceny, skupinová rodinná jízdenka pro celý kraj je za 260 Kč, to mi stěží bude stačit na PHM z Plzně do Klatov a zpět. Jak moc by se to mělo zlevnit?
Co se týče nastavení cen, tak pokud člověk má roční předplatné, tak opravdu nevím, co víc by chtěl. Ano, jednotlivá zóna je poněkud drahá (2900 Kč), ale to je tak jediné, co by mohlo doznat změny. Zóny by mohly být nějak progresivně nastaveny z hlediska ceny.
U regionálních autobusů a vlaků jsou negativa zanedbatelná. Jen možná víc parkování u přestupních bodů. Problém je v lenosti a neochotě lidí jezdit VHD. Ty pak třeba zbytečně způsobují zpoždění v Plzni, což může rozhodit celý systém. Takže jedním z hlavních cílů je přesvědčit stále více dojíždějících (do Plzně, aby jezdili VHD)
Důležité je mít moderní tratě a tlačit proto na sz
Integrace v Plzeňském kraji je povedená, ale ta celorepubliková integrace mi chybí.
Bydlím v Plzni. Mám plzeňskou kartu na mhd v Plzni. Když jedu do Prahy, kupuji si lístek do Zdic a následně ze Zdic už na lítačku, protože to zahrnuje mhd v Praze.
Chtělo by to integrovat veškerou veřejnou dopravu. Jednoduché to určitě nebude, ale nejhorší je na celostátní integraci rezignovat.
Ten systém VHD v ČR, pokud se tomu tak dá říkat, je tak složitý, že by to vystačilo na nový vysokoškolský obor.
PIDka plati uz od Karezu, plzensky IDS zase do Karezu, takze pokud jedete rychlikem, ani nemusite resit TR10
A kdyby se to dalo koupit třeba přes Fartiq na jeden doklad … nebo to uměla prodat appka ČD …
Apka ČD zrovna IDPK prodává v kompletním sortimentu.
Na jeden doklad i s navazujícím PIDem? O to mi šlo, aby nebylo potřeba dělat 2 jízdenky.
Při cestě mezi Plzní a Prahou je dnes nejlevnější jet na tarif IDPK do Kařezu a z Kařezu dál na tarif PID, vyjde to třeba o polovinu levněji než cestovat za předražený tarif ČD, který navíc od prosince opět výrazně zdraží.
Už teď tak cestuje většina lidí v klatovských rychlících, příp. osobácích. Ta cesta netrvá zase o moc déle než v západních expresech, kde platí jen superdrahý tarif ČD.
Takže oni vyzobávají rozinky!
Přesně tak. Nejlevnější je jet na složeninu dvou IDS…což je strašná pakárna. Kdyby kupříkladu státní Ohne ticket, tedy bez lístku, stál to samé, co tahleta složenina, donutilo by to ČD zlevnit na normální jízdné. Ale to nelze. Tak budeme jezdit jako šašci. Na každej kraj aplikaci. Však to říkáme furt dokola…
Jj souhlas, nastavení tarifu a kombinaci je děsivý. Měla by být app na jednu jízdenku, která by automaticky vybrala nejlevnější kombinaci a peníze rozdělit napozadi.
Je to tak, taky tak jezdím, pokud vyloženě nekvaltuju. Akorát ta Serounka bejvá dost plná. Netuší někdo, jak je to s 1. třídou v PIDu? Měla by jít koupit, ale netuším jak. U průvodčího? V Plzni? Kařez asi obsluhovanej není.
A ještě bych přidal dodatek, že Berounka je narozdíl od Západního expresu správný vlak. Protože – správný vlak má hytlák a aspoň jedno béčko, kde jdou otevřít okna – správný vlak táhne plecháč, laminátka, brejle, bardotka nebo přinejhorším eso, žádný moderní německý střep, jehož řízení není žádné umění a jezdí to na hraní na tabletu – ve správném vlaku je slyšet kvílení hnacího vozidla a dle něj se dá odborně určit, zda fíra jede, jak má, nebo to fláká a 3 minuty zpoždění jdou jednoznačně za ním – správný vlak si nedovolí nezastavit ve Zdicích – ve správném vlaku platí… Číst vice »
Jo, tuším za 20 Kč je příplatek za jedničku, lze zakoupit u průvodčího. Tato tarifní perla většině cestujících uniká a párkrát jsem tak jela za dvě pětky navíc prázdnou jedničkou do Mariánek nebo do Horažďovic i když byl vlak jinak nacvaknutej. I v součtu to s tarifem IDPK bylo za pusu. Nudící se cestující si čte tarifní podmínky…někdy se to šikne 🙂
Sorry, byla to reakce k IDPK a ne k PID, přehlédla jsem se o písmenko…
Super. Jen mi přijde škoda počítat s tím, že se nárůst za dva roky zastaví. Aut jezdí stále velké množství a měla by být snaha stále dostávat více lidí do veřejné dopravy. Jasný, je velká část cest, kde auto nemá konkurenci, ale i tak si myslím, že by měla být snaha dostat co nejvíce lidí do veřejné dopravy.
Hlavně je potřeba tam dostat ty lidi z aut, ne podněcovat další nové, dosud zbytné přepravy. Nesmí to být jen pro parádu, mělo by to být snadno použitelné a spolehlivé jako celek.
„dosud zbytné přepravy“
Rozhodl kdo, že přeprava je zbytná?
Tak proč se VHD zdražuje a to nemluvím v případě JČ kraje o naprostém chaosu ve VHD.
Nějaké předpoklady růstu tam jsou, třeba připravovaná modernizace domažlické (a heřmanky) spolu s rostoucí výstavbou v této příměstské oblasti. Modernizace nepomucké by také mohla trochu přispět, chtělo by se dodat že i modernizace klatovské, ta ale bohužel nepřinese téměř nic.
To mají jednoduším napsat přímo na jízdenku, případně namalovat mašinku+tramvaj+trojelbus..
Klatovy: O. K., jedna (správná) věc je, aby se nádraží stalo bezbariérovým.
Druhou věcí však je, že veškeré přípoje v Klatovech jsou závislé na tom, aby rychlík od Prahy/Plzně přijel včas nebo skoro včas. Ne vždy tomu tak bývá. A ne vždy to dopadne tak, aby se spojení nepřenášelo mezi vlaky navzájem, protože nemožnost křižovat v
(resp. přeložit křižování do) Točníku.
S nefukční výhybnou v Točníku kraj nezmůže nic, musíme počkat až SŽ dotáhne “optimalizaci”
Jenze ona snad nebyla v planu ani v te „optimalizaci“ (jak SprZel honosne nazyva opravu a udrzeni statu quo).
Vyhybna Tocnik, zdvojkolejneni Prestice-Dobrany s naprimenim u Chlumcan a pak se muzeme bavit.
Vlastne, s ohledem na to, v jakym stavu ta trat Plzen-Klatovy je, lze takovy narust pocty cestujicich nazyvat zazrakem (s ohledem na to, jak vypada soubezna I/27 a jak bude vypadat za dva-tri roky).
Na přípravě a následné reálné optimalizaci se pilně pracuje, k rozšíření možností křižování dojde však na jiných místech (s ohledem na hustotu provozu před a za Přešticemi) vč. drobného dílčího zdvojkolejnění tratě. Celkově to vychází lépe než ten Točník (který se neznemožní dodělat, jen ty pří-plzeňské možnosti křižovat přinesou větší efekt za stejné peníze), jestli (za mě je správný termín „až“) se zjistí, že to s ohledem na trvalé přetížení 171 nebude stačit.
(To, co je stále na mapě SŽ, již není aktuální, je to po připomínkách překreslováno do dopravně výrazně stabilnější verze).
Martine nezlobte se, ale za mě je opravdu největší problém spojení Plzeň – Klatovy v přenášení zpoždění v Klatovech, kdy při zpoždění cca 0-12 minut to znamená „jen“ zpoždění obratového vlaku, ale při zpoždění větším už to znamená, že ten rychlík od Plzně se zařízne ve Švihově, čímž pádem do Klatov přijede třeba +20, a už nečeká žádný přípoj (určitě ne autobusový) nikam dál. Takže za mě opravdu chybějící výhybna Točník, na kterou tam přitom prostorově místo je, je největší problém této trati. Zažito na vlastní kůži opakovaně a opakovaně. Z Chlumčan přeložit křižování do Dobřan nebo Přeštic takový problém… Číst vice »
Nejlepší integrace by byla celorepubliková, třeba za 1000 měsíčně jízdenka na všechno. Veřejná doprava by konečně nevozila vzduch a možná by to i reálně snížilo počet aut na silnicích. A příjmy z jízdného by možná i vzrostly.
Když jedu busem domů, a stojím na noze jedné a ještě né vlastní, nemám dojem, že by veřejná doprava vozila vzduch.
Ona ale vzduch nevozí, viz (zdaleka nejen) tento článek.
Pokud by měl vzrůst absolutní úhrn tržeb z jízdného při 1000Kč „jízdence na všechno za měsíc“, pak by musel být nárůst počtu cestujících dost výrazný, tím pádem by ale vzrostly i náklady na provoz – aby se lidi do všech těch vlaků vůbec vešli (aby je vůbec bylo čím posílit).
Jízdné není drahé, jen substrát by nejraději jezdil zadarmo.
Za označení „substrát“ by se měly odebírat režijní výhody a služební vůz.
Nezapomenu na jaro 2013, konkrétně to bylo 8. 5. – měl jsem dvě možnosti, jak tehdy využít celodenní „Lidlenku“ – jedna počítala s návratem po trati Louny – Slaný, nakonec jsem dal přednost jiné trase.
Pak jsem zjistil, že spoj, který pro mě byl později odpoledne důležitý k využití, byl odřeknut pro technickou závadu, což v „Omezeních provozu“ bylo doplněno údajem „Frekvence využije následujícího spoje“.
Tzn. kdybych tím odřeknutým spojem chtěl jet, nebyl bych cestující, ale „frekvence“.
Nějakou Frekvenci odvezou a Máriu ne. Dyškryminácia!
Já bych to někomu odebral ve svůj prospěch, můžu vám? 😃
Pak se nedivím, že lidi volí auto.
A komu stačí celoroční za 4000-5000 Kč, ten si nově připlatí dvojnásobek.
To zcela a bezvýhradně určitě sníží počet aut na silnicích, o něčem takovém by se mělo zakázat pochybovat.