Infrastruktura Silnice

Soud zrušil rozhodnutí MŽP pro stavbu dálnice D52 na popud Vody z Tetčic

Dálnice D52 u Pohořelic. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8303906
Dálnice D52 u Pohořelic. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8303906

Krajský soud v Brně tento týden zrušil rozhodnutí ministerstva životního prostředí, které umožňovalo Ředitelství silnic a dálnic připravovat výstavbu dálnice D52 v úseku mezi Pohořelicemi a Ivaní. Úspěšnou žalobu podal spolek Voda z Tetčic, vyplývá to z rozhodnutí soudu a informací, které poskytlo ministerstvo.

Ministerstvo vydalo loni v březnu rozhodnutí, kterým korigovalo kladné rozhodnutí krajského odboru životního prostředí o stavbě. Jihomoravský kraj vydal souhlasné stanovisko se stavbou dálnice už v roce 2016. Jak bude ministerstvo na rozhodnutí soudu reagovat, zatím není zřejmé. Podle mluvčí Dominiky Pospíšilové se může ministerstvo k rozhodnutí vyjádřit, až bude znát odůvodnění, které zatím není k dispozici.

Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav. Různé spolky i fyzické osoby napadají přípravné kroky od samého počátku a často úspěšně.

Mapa trasy D52 mezi Pernou a státní hranicí. Foto: ŘSD
Mapa trasy D52 mezi Pernou a státní hranicí. Foto: ŘSD

V tomto případě ministerstvo rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu, které podaly spolky jak Voda z Tetčic, tak také Děti Země, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích a právní kancelář Frank Bold. Ministerstvo potvrdilo udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí za splnění dalších podmínek při stavbě.

Příprava dálnice se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním proti rozhodnutí úředníků přes deset let. Nejdále je příprava stavby obchvatu Mikulova, který získal loni v prosinci pravomocné územní rozhodnutí, ale je proti němu podaná žaloba. Pro další úseky dálnice očekávali letos silničáři vydávání územních rozhodnutí, žádosti podali loni.

Celkem chybí na českém území postavit 23 kilometrů dálnice, která by spojila existující úsek od Brna do Pohořelic s rakouskou hranicí. Rakušané jsou se stavbou prakticky hotoví. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.

ČTK

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Okamžitě bych zamítal všechny žaloby a odvolání na všech stupních řízení.To jsou hoši placení za to, že budou zdržovat stavby v ČR, jak to jen jde .Veřejný zájem je dopravit se po dálnici a ne řešit odvolání zájmových skupin pro které je to kšeft.

Eduard

Já bych měl ještě lepší nápad. Připravit daný projekt tak, aby jej nikdo nemohl smést jen tak ze stolu. Veškerou přípravu koordinovat s místními, vysvětlovat jim co všechno získají tím, že se tam bude stavět. Akceptovat jejich námitky a mít nachystáno dostatek kompenzačních opatření. A hlavně zjednodušit legislativu tak, aby přípravu jakékoliv stavby bylo možné stihnout během krátké doby. Je tristní, že příprava staveb trvá 10-15 let a mnohdy i ještě déle. Problém je ve státu jako takovém a ne v potížistech typu Patrika. A i to by stát mohl jednoduše vyřešit, kdyby opravdu chtěl.

Michael

Domlouval jste se někdy se sousedem ohledně převislého břečťanu nebo požární výšky střechy? Dva lidé někdy těžko domluví, takže „koordinovat s místními“ je sice hezké, ale vždycky se najde někdo, kolem jehož zahrady půjde ta silnice blíž než u jiného a to bude první borec, kterej Vám to zamítne že to tam nechce ani za žádné kompenzace. Určitě zjednodušení legislativy je první věc, jakýsi pokus tady máme, ale neřekl bych, že problém je jenom na straně státu. Já jsem si už před lety s p. Patrikem psal a jeho zájem opravdu dělat dusno a i kdyby stát koordinoval všechny stavby… Číst vice »

Kalanis

Drsná cesta je na tyhle ekospolky poslat FÚ. Vůbec – z jakých peněz žijí?

ViliamS

Zažaloval by som združenie za sabotáž

Eduard

Za co? Že využívají svého zákonného práva? Že nastavili státu zrcadlo. Já bych spíše žaloval MŽP prostředí za to, že plýtvá penězi daňových poplatníků, že není schopno připravit podklady tak, aby je nějaká parta amatérů nemohla porazit u soudu.

Vladimír

Nevím, zdá se mi tento názor moc naivní. Ten spolek a další (DZ) napadají řadu dalších důležitých staveb opakovaně, často z důvodu, že tam prostě tu dálnici nechtějí (viz D49). A to i přesto, že jsou to úseky schválené v celostátní koncepci dálniční sítě. Takže si nedělejte iluze, že s tím někdy přestanou. Na vině je naše stavební legislativa, která tyto obstrukce umožňuje – a také zcela nedokonalé vymezení, co přesně musí být v projektové přípravě takto složitých staveb. Něco o tom vím. A když to přijde k soudu, tak hádejte, jak s tím soudce naloží: taková složitá a vysoce… Číst vice »

Eduard

To je smutné, moc smutné čtení. Snad dostanou rozum a dohodnou se s místními potížisty. Prý je jim jedná jen o jeden milion korun. Tak si kladu otázku proč jim ho nedat a začít hned stavět.

Zdendik

Dovede si dnes někdo představit, že záměr postavit dálnici Vídeň – Wroclaw byl přijat někdy na konci roku 1938 a stavba byla zastavena v roce 1941 ve stavu, kdy zbývalo dokončit jen největší mosty a položit vrchní vrstvu vozovky? Dnes to zní jako fata-morgána. Problém je v tom, že do toho kecá kdekdo, každý účastník má právo podat námitku a zastavit to a alibismus soudců je až do nebe volající. Nikdo si netroufá vzít na sebe riziko osobní odpovědnosti. Situace na ministerstvu dopravy je tristní. Střídání ministrů jak na běžícím pásu, každý si s sebou bere svoje známé, předchozí zapracované… Číst vice »

Eduard

Ano dovedu. A moc mne mrzí, že to nestihli dodělat. Opravdu by nám ušetřili spoustu práce. Ale co mě ještě mrzí, tak to, že Poláci co nevidět budou mít hotovou dálniční síť za Evropské peníze, kdežto my pořád řešíme nesmrtelnost chrousta. Jak je možné, že Rakušané, Poláci bez problémů staví a my nikoliv. Co tak děláme špatně, že nám to nejde?

Johnczek

Co takhle ten úsek k brnu prodat rakušanům? Oni to tam dostaví (byť tedy na ekologii se tam dbá o poznání víc než u nís) a my budeme mít konečně alespoň nějakou dálniční síť 🙂

Eduard

To je neskutečný šlendrián na ministerstvu. Jak mohou prohrát soud? To tam nemají poradce? Právníky? Vždyť se samy podílejí na vzniku legislativy.
To opravdu nechápu, jak se něco takového vůbec může stát.
To opravdu neumíme nachystat projekt liniové stavby tak, aby jej nemohl jen tak nějaký ekopošuk shodit ze stolu?

Tomas

vcelku jednoduse… kdyz kazdy soud rozhoduje jinak, tak s tim nic nenadelate.

a v legislative nikdy nepokryjete vse (seda teorie, zeleny strom zivota) na 100%, takze je to pak o hledani skulinek… a ontom, jak se k te ktere skuline postavi ten ktery soud

Eduard

To máte pravdu. Ale proč se MŽP nespojí s takovými právníky, aby mělo ten projekt v takovém stavu, aby nemohlo prohrát soud. Ten soudce rozhodoval na základě nějakých faktů, na základě zákonů, které tvoří, mění a vynucuje tento stát. Jak je možné, že parta libí bez právnického vzdělání, bez zázemí poradců dokáže vyhrát soud? Za co ti lidé na tom ministerstvu berou peníze? Nebude lepší si potom najmout nějakého šikovného advokáta, který se postará o to, aby stát ten spor neprohrál? Za mě je to jedná velká ostuda a důkaz neschopnosti tohoto státu.

liposh

myslím si, že někdo chce, aby to Voda z Tetčic vlastně dělala, protože nechat zmizet pana Dvořák tak, aby byl zmizelej ,není tak těžký.

Luděk

Poprosil bych redakci aby laskavě vyměnila mapu nesouvisející oblasti Mikulova za mapu která zobrazuje úsek mezi Pohořelicemi a Ivani (například za stejnou co použil web ct24.cz)

Asd

Může mi někdo prosím vysvětlit jak banda amatérů může vyhrát soud s profíky z ministerstva. Něco je tu hodně špatně. Na blobost a neschopnost některých úředníků ve finále doplatíme my všichni.

Tomas

ta banda amateru s tema nejlepsima pravnikama … 🙂

nepodcenuj je …

Eduard

Já je osobně nepodceňuji, ale jak je možné, že takoví lidé mají nejlepší právníky? Kde na to berou peníze? Určitě to pro ně nedělají z lásky k přírodě, k tomu co to sdružení dělá pro lidi. A jak to, že ministerstvo nemá ještě lepší právníky? Navíc může spolupracovat s ministerstvem spravedlnosti. Nebo ne?

Pražák

Mohl by mi prosím někdo znalý tamních poměrů vysvětlit co přesně komu vadí? Vždyť ta dálnice už z půlky stojí, má vést převážně neobydleným územím, nápady typu „vezmeme to přes Břeclav a přepulíme tak Lednicko-Valtivky areál“ snad nikdo ani nemůže myslet vážně.

marty-t2

Tak třeba starostovi Dolních Dunajovic vadil projekt dálnice a tranzitní doprava daleko od vesnice v polích, těsně vedle stopy současné silnice I/52. Proto byl jeden z těch co tehdy R52 před lety úspěšně zablokoval. Takže letos má to co chtěl – z důvodu opravy havarijního mostu na I/52 jezdí veškerý tranzit přímo středem dědiny… Hmm. Mohl hezky po dálnici… Karmu neoblbneš…

Pražák

Děkuji, rozhodně nejsem škodolibý, ale doufám, že nynější situace třeba místní občany donutí při nejbližších místních volbách k zamyšlení.

Jakub

Vadí dálnice. Není to o žádném kompromisu. Přidejte 3ti pruh na D2, prodlužte D55 na Břeclav a Reinthal = 4 pruh přes Natura 2000; jedno že AT je v Mikulově (a máme smlouvu s AT z 2009 na Mikulov) a druhý směr po D38 přes Znojmo; do Brna nic nejezdí tak proč D52. Motiv? Pan Firbas bydlí u D/S/I 43 a s realizaci D52 postoupí významný tlak i sem. Takže jakoby nabízíme variantu která narazí na Naturu a že AT nebude chtít stavět k Breclavi když má hotový Mikulov a my nic.

Pražák

Děkuji, takže spojenectví místních NIMBYstů a fanatických melounů.

Peeetr

Hlavně myslet pozitivně 🙂
Stejně je pro Česko ekonomicky nevýhodné při dnešním hlavním výběru daní ze zaměstnanecké práce, aby mohlo více občanů denně snadněji jezdit do Rakouska a Německa, alespoň do té doby než se naše platy z 1/3 vůči germánům nedostanou alespoň na 2/3.

Jakub

Tak to je dobrej blábol. Základem dobře fungující ekonomiky je dobrá infrastruktura, takže věřte tomu, že to , že nemáme dokončenou dálniční síť rozhodně není pro naší ekonomiku vůbec dobré.

Nekdo

a panu Josefovi do Tetčic posíláme hezkou písničku…

Kalanis

Pověste ho vejš…

Prag

Zahnat Vodu zpátky do Tetčic, co dělá u Mikulova?

Jakub

Vystupuje i D1 u Přerova. Úřady se asi bojí soudu o účast tak je polila živá voda

Ryk Mat

V civilizovaných zemích úředníci zasednou ke stolu s odpůrci a pokusí se najít řešení přijatelné pro všechny. Skoro vždy to funguje. V Česku úřad svévolně a bezohledně rozhodne a pak klidně i desítky let neústupně obhajuje své rozhodnutí. Při tom úředníci a politici odpůrce zastrašují, vyhrožují jim, štvou proti nim v médiích a uráží je (mnohdy velmi sprostě). Je třeba všechny české úřady postupně rozpustit a vybudovat znova s lidmi, kteří ve státní správě nikdy zaměstnáni nebyli.

liposh

V tomto případě jsem slyšel, že byla nějaká beseda, kterou svolal půl roku dopředu starosta Mikulova a obeslal všechny ty spolky a Děti země. Prej to papírově udělal půl roku předem a dva týdny předem všem ještě poslal mejly. A kolik spolků se na tu besedu dostavilo? Nula. Oni nechcou totiž jednat, oni chcou prudit.

Liboros

No tyto besedy jsou stejne vzdy jednostranna zvatlacka, tak proc tam ztracet cas…

liposh

Vidíte…a to je on. To je ten přístup s kterým to dotáhnem leda tak do pr…

Daniel Mach

Zastrašování a vyhrožování se myslím týkalo jen jedné kadeřnice kvůli průmyslové zóně pro firmu, která už tam dnes nepodniká. A vynikl v tom jeden tehdejší premiér, který nám dnes dělá prezidenta. O jiném případu nevím.

Jakub

Kde to jde bez problému, tak to je možná tak někde v Číně, kde se nikdo s nikým nebaví. Vaše myšlení, že vy byste se asi se všemi domluvil je velmi směšné. Vsadím se, že budete mít občas se domluvit s Vaší manželkou, ale určitě by to nebyl problém s X subjekty 😀

Greta

Velký záměr, zrušíte několik zákonů (kompetenční, služební) a propustíte cca 50 tisíc zaměstnanců, abyste obratem vytáhl z rukávu jiných 50 tisíc lidí, které obratem naučíte dělat práci, kterou nikdy nedělali. Pak bude vše zalité sluncem a Děti Země se budou objímat s předsedou Autoklubu.

Michal

Ty teorie o tom, že se dálnice měla stavět přes Břeclav jsou naprosto hloupé a může je napsat jen někdo, kdo nezná místní podmínky a celou problematiku. a) Dálnice na Vídeň je dvoustranná dohoda mezi ČR a Rakouskem a bylo to dohodnuto tak, že to vyhovuje oběma stranám. Nejde tedy jen o to, že to vyhovuje nám, ale musí to vyhovovat i Rakousku, protože se jedná o mezinárodní tah. Pokud by to bylo jen v rám ČR tak si to můžeme vést kam chceme. Prostě ta dálnice bude přes Mikulov a nikdo to už nezmění. b) Břeclav je složitý dopravní… Číst vice »

Tomáš

Díky za váš příspěvek! Mrzí mně, že se ten blábol o trasování přes Břeclav dočítám ve stejném znění i na tomhle webu. Na novinkách nebo idnes to ještě dokážu pochopit, ale tady?
Jde o tuhle větu: „Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav.“

Petr

Můžete mi, prosím, vysvětlit, proč by v případě stavby dálničního propojení D2 s rakouskou hranicí bylo ještě potřeba stavět samostatný obchvat Břeclavi? Předpokládám, že v tomto případě by samotné dálniční propojení mohlo sloužit jako obchvat. Navíc by se jedním propojením dala svést doprava do Rakouska jak od Brna, tak od Uh. Hradiště a Zlína po dobudování D55, po níž by se mohlo jezdit do Rakouska i od Olomouce a Ostravy a nebylo by potřeba odtud jezdit do Rakouska přes Brno. Plynovod může vést i jinudy, ten je pod zemí. Jediný relevantní argument vidím tu ochranu přírody, ono tam moc místa… Číst vice »

Zlámalík

No a v neexistenci D55 v trase Břeclav – Otrokovice je celý ten problém. Protože pak by polské kamiony nejezdily přes Brno. Tudíž je z pohledu ŘSD „politicky“ lepší dodělat 23 km D52 a kamiony nechat jezdit vrchem, než stavět celou D55, na kterou se nešáhlo… Já to neobhajuju, já to konstatuju.

Kalanis

D55 se (u Otrokovic) staví a Babice – Bzenec se celkem rychle připravuje. https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/449/infoletak_d55-5507-babice-stare-mesto.pdf

Michal

Jak jsem psal, tak obchvat Břeclavi je nutně potřeba, protože Břeclav nemá druhou spojnici městských částí. V současnosti navrhovaný obchvat by spojoval pomocí nájezdů 3 městské části – Stará Břeclav, Břeclav a Poštorná. Dnes přes ně vede jen jedna spojnice – silnice I/55. Veškerá doprava jak mezinárodní, národní i místní jezdí jen po této jedné silnici. V severní části se spojnice udělat nedá. Pokud bude na jihu dálnice, tak se tam ta další spojnice už jednoduše nevejde. Pokud by tam byl dálnice, tak by se jednalo o samostatnou křižovatku s dálnicí D2 a další možný sjezd by byl teoreticky až… Číst vice »

K.S.

Obchvat nikdo nebude používat, možná tak v cestě Poštorná-Hodonín, ne k tomu aby jezdit mezi Poštornou a Starou. Problém je v něčem jiném „velká“ Břeclav vznikla až v 60., nebo 70. spojením Břeclavi, Poštorné a Charvatské a na konci 80. se postavilo velké sídliště Na Valtické ale jen s minimem zázemí mimo školy do roku 2000 nebyla ani dokončena většina staveb vybavenosti. Tam žije, mým odhadem, kolem 5000 lidí a ti jezdí různě po městě, cíle jako Otis, Gumotex, Alcaplast, Moraviapress, Tesco… Takže značná část dopravy je generována vnitřním tranzitem. Němci ty propustky spíš zdemolovali než že by je ucpali,… Číst vice »

jozka

Dalnice propojene jsou, jen je to pres Bratislavu dal a jedny dalnicni poplatky navic.

Petr

Tak jinak, obchvat Břeclavi, tak jak je v současné době navrhován dle mapové aplikace ŘSD by snad bylo možno postavit jako směrově oddělený čtyřpruh, v Poštorné by se snad mimoúrovňová křižovatka vešla. Pokud tam nevychází nějaké poloměry zatáček, aby to mohla být „dálnice“, tak bych to neviděl zas tak tragicky, přinejhorším se tam dá na krátkém úseku snížit rychlost. Máte něco proti takové variantě? Jinak propojení přes Blavu je celkem úlet 🙂 To už mi přijde lepší postavit dálnici z Pohořelic do Znojma, Rakušáci tím směrem z Vídně stejně cosi budujou, i když na dálnici to úplně nevypadá, ale mohlo… Číst vice »

K.S.

Ale jo porát, furt s tímto… Ten čtyřpruh je ve vývoji, akorát se s tím nápadem přišlo pozdě a je vykoupené na dvoupruh, no tak se postaví prva ten a pak se bude řešit rozšíření.

Marek S.

Udivuje mě, že soudy přihlíží ke stížnostem nějakého spolku Voda z Tetčit, když tento spolek tvoří pouze jedna osoba a dle § 214 zákona 89/2012 Sb. občasnkého zákoníku mají spolek tvořit alespoň 3 osoby. Copak jsou ti soudci tak slepí, že si ani neověří, kdo jim ty žaloby na stavbu D52 podává?

Jakub

Kolik má tento spolek členů nevím, nicméně podmínka tří členů je jen pro založení spolku, poté může klesnou počet klidně na jednoho.

Tomáš Gottschalk

Přestože jsem právník, tak nechápu, jak je možné, že se pro stavbu dálnice ve stopě stávající silnice (jedná se o úsek z Pohořelic do Ivaně) vyžaduje VÝJIMKA ze zákona o ochraně přírody a krajiny (zvláště chránění živočichové). Kterej hňup ten zákon psal a kterej dement ho schválil? Nepřišlo to náhodou z Brusele?

Jiří Kocurek

Jakožto právník byste měl vědět, že změna stavby vyžaduje stavební povolení. A to i když chcete přistavět jenom patro nahoru, takže ten rodinný domek zůstane na stejném půdorysu.

Tomáš Gottschalk

Psal jsem něco o stavebním povolení??? V tomto řízení šlo (nebo ještě jde, podá-li se kasačí stížnost) o udělení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Zaráží mne, proč výjimka, když dálnice půjde ve stopě stávající silnice. Upozorňuju, že tato výjimka se nerovná EIA.

Nekdo

jestli jste právník a neumíte správně skloňovat Brusel, dělá Vás to nedůvěryhodným. jestli to ale děláte schválně, tak je to ještě horší…

K.S.

Myslím že B je správně.

Daniel Mach

A to mají všichni právníci znalosti na vaší úrovni?

Jirka

Ta mapa je sice D52, ale jiný úsek.

Pavel

Z článku mi vyplývá, že povolení MŽP ke stavbě dálnice bylo vydáno už v březnu loňského roku. Ale až teď, tedy po více jak roce a půl jej Krajský soud v Brně zrušil. Ono možno nebude primární problém v panu Dvořákovi z Tetčic (ten vždycky nějakou blokační žalobu podá), ale v ne-schopnosti české justice, zde Krajského soudu v Brně, rozhodovat v reálném čase.

Jakub

Jedna se o rozhodnutí OŽP Jihomoravského kraje z roku 2016, poprvé soudem zrušené myslím ve 2017, následně ve 3/2019 znovu potvrzené – upravené dle prvního soudu MŽP. Nyní po roce znovu zpět. Tzn třetí pokus, 4 roky pryč a výsledek není. Před soudem jde vždy v rámci odvolání na MŽP, které je odvolacím orgánem a buď potvrdí/upraví/vrátí …

Kalina

Měli využít již existující dálnici na Břeclav s odbočením do Vídně a ne megalomansky stavět v souběhu druhou dálnici až do Brna.

Tomáš Gottschalk

Tak určitě. Nemegalomansky přejít estakádou hlavní trať na Vídeň, jeden z mála zachovalých lužních lesů a valticko-lednický areál. Máte všech pět pohromadě?

Andrej

Akožeby stavať diaľničný obchvat Břeclavy cez chránené lužné lesy, prírodné rezervácie, územie začlenené pod Natura 2000, Lednicko-Valtický areál bolo priechodnejšie než cez polia medzi Pohořelicemi a Mikoluvem? To, že štát nevie postaviť D52 (mimochodom až na úsek cez Nové Mlýny potenciálne veľmi levnou (rovina, polia, obce ďaleko), je problém, ale neznamená to, že by to od D2 bolo menej problematické, a dokonca ani levnejšie.
Je to frustrujúci stav bez brzkého východiska.

Tomas

Kdyby to dali z Břeclavi, jak je na první pohled logické, už to mohlo být.

Prag

Z Břeclavi by se dalo do Vídně lodí.

ukulele

O územko zažádali v roce 2007 a po 13 letech tu žadost stáhli. Tohle je neschopnost a nezkušenost brněnského ŘSD. Akorát se mají na co vymluvit, když jim do toho nějaké trouba z Tetčic hodí vidle. Tech akcí, co se v JMK táhnou, je hromada. A do toho ještě přijdou s takovou blbostí, že se nově neuvažuje s dálniční propojením D52 a D1 směr západ.

Zlámalík

Protože nevyšla hlučnost u Brna okolo Exitu 190…

Miloslav

to je mizerná práce ŘSD a jejich nadřízeného – MD.

David Brzezniak

Podobné spolky zrušit, zlikvidovat a fertig. Jsou k ničemu, hájí jen sami a sebe a na ostatní se…. Ničí životy ostatních jen ve svůj prospěch.

K.S.

Až stát začne postupovat tak že bude neustále občanům své záměry vysvětlovat, tázat se jich jak to udělat lépe, co je pro ně přijatelné v místě kdy bydlí, začne se chovat podle vlastních předpisů a jako partner, ne jako vrchnostenský úředník, tak pak nebude problém. Ale že se chová jako hovado kde si udělá čáru do mapy, nikoho se neptá a pak to zkouší protlačit na sílu něco co si načmáral před desítkami let, tak je třeba mu to blokovat. Jeden hezký citát z Izraele: Když okolní státy složí zbraně, pak bude mír, když Izrael složí zbraně, pak nebude Izraele.… Číst vice »

liposh

Onehdá se bavili s lidma ohledně trasování D52 přes Bystrc. A lidi si furt stěžovali, že kdesi cosi. Tak jim navrhli, že pod celou Bystrcí to povede v tunelu a na střeše toho tunelu budou nová parkovací místa a parky…a i do tohohle lidé z Bystrce a nejsrandovnější je, že i lidí z čtvrtí, kterých se to dotýkalo naprosto okrajově a nešlo o bystrčáky), tak i do tohohle hodili vidle. Měl by být nějaký administrativní prostředek :“Nabídli jsme vám lidem už maximum a vy furt děláte Zagorku, nas.rat na vás, postavíme to i bez vašeho slouhlasu“

liposh

pardon, v Bystrci je to ta D43

K.S.

No pořád je to jedna dálnice Vídeň – Vratislav 😉 Ale nemyslím si že se udělalo maximum, pořád se snaží to táhnout v úrovni původní dálnice, přičemž by se ale dalo klesnout tunelem (skutečným a pořádným) tak na úroveň střech elektrárny a vylézt až někde u sinice do Rozdrojovic. Ano sice by byl tunel od Dvoupatrového mostu k přehradě a pak druhý od přehrady dlouhý a drahý, ale možná daleko průchodnější než to co je tam teď navržené. Z vizualizací je to mimochodem taková průměrná stavba bez nápadu a možná by se dalo říct i ošklivá. S lepším architektonickým návrhem… Číst vice »

Gwann

Jo, Bystrc, to je NIMBY ráj…

Tady to nebude ani tunelem, ať se třeba na Mendlaku, Uvoze, Veveri nebo z Zabinach klidně udusi. Ja zase navrhuju zkraceni 1 do Komína a překonat tu silnici z Bastru

Frantisek

A neničí životy primárně ta přemíra aut? Tím nehájím byrokracii.

Luděk S.

Uf, ještě že tu naši (pravda, tady kámošů z ŘSD) neschopnost můžeme hodit na ekoteroristy.

jozka

A co si tak ten clanek precist? Staci prvni veta…

Luděk S.

Ministerstvo životního prostředí staví dálnice? No tak to je mi novinka!

jozka

Takze neprectete. OK, taky volba.

Martin z Moravy

Kdyby to stavěli rovnou přes Podivín a Břeclav, tak s tím nemá tolik lidí problém.

jozka

Jiste, pres luzni lesy, Naturu 2000 a Lednicko-Valticky areal by to bylo lepsi. Ted je to v pohode, ted jsou proti hlavne profiskodici, v pripade Breclavi by to byl teprve hukot.

Nekdo

je tam minaret! čili nepřátelská struktura. je potřeba to okamžitě zničit. Pitomio boys‘ v tom mají jasno…

marty-t2

I když se to asi nedovíme, bylo by zajímavé vědět, zda se o jisté spolky a jejich financování zajímá naše kontrarozvědka. Zvažte se mnou jednu možnost – jejich činnost totiž výrazně podtrhává důvěru veřejnosti v naše demokratické instituce a cílenými útoky na rozvoj hodně zanedbané dopravní infrastruktury činí z naší země a nejvíce fackovaného Brna skanzen. Ideální způsob hybridní války, ne ? Já sice osobně věřím „jen“ v kombinaci vlastností typu zatvrzelost, fanatismus na jedné straně a na straně druhé arogance, lenost, pohodlnost, přednost formalismu před obsahem. A proto jsme se podle mne dostali až tam kde nyní jsme –… Číst vice »

K.S.

Důvěryhodnost podtrhává hlavně stát vlastní činností a neochotou k jednání. !My jsme úředník, kdo je víc?!“

Kontrarozvědka a rozvědka se o ně jistě případně zajímat bude, pokud tam shledá prvky extremismu a podobných, ale ve zprávě je snad ještě nikdy neuvedla. Máte-li však nějaké důkazy, tak jí je poskytněte.

Jakub P

Takze kdyz nejaka slozka statu dlouhodobe nefunguje nebo funguje mizerne, tak hlavne zakazeme to kritizovat a jeji rozhodnuti rozporovat? To uz jsme tu desitky let meli, s demokracii je to neslucitelnej pristup…

Jiří Kocurek

A dálnice přesto nestavěli o nic rychleji.

Kodl

Tento stat je prirozene absolutne neschopny v dodrzovani zakonu, ktere si sam vymyslel a stanovil. Dobre mu nyni tak. Snad se z toho pouci do budoucna a zacne tvorit kvalitni zakony.

korda

Tak ať stát řekne já nato seru pořád to tady někdo blokuje.Nic se stavět nebude běžte potom plakat k těm soudcům nebo k těm spolkům .Být státem zastavím všechny takovýto stavby a lidi nasertesi.

Jakub

To fakt není problém spolků a soudů, že je státní aparát naprosto neschopnej. Stát přijme nějaké zákony a nařízení a pak není sám schopný je dodržovat. Absolutní neschopnost úředníků, politiků. A ryba smrdí od hlavy.

Andrej

Je to problém primárne legislativy a štátu, ale je to problém aj súdov a spolkov (a nezabúdajme ešte na samotnú kapitolu UOHS). Tento súd rozhodol takto, vyšsia inštancia možno rozhodne opačne. Ako už mnohokárt predtým. A dokopy sa to vlečie mnoho rokov. Je to aj problém spolkov, ktoré vyslovene trolujú. V Čechách nimi (Dvořák + Patrik) nie je napadané nič, na Morave všetko. Nemyslím si, že by kvalita prípravy v Čechách bola o toľko vyššia, že by sa tam nič nenašlo ani po formálnej stránke. Legislatíva je rovnaká. A dôsledok selektívneho napadania týchto spolkov je, že je momentálne cca 80-90… Číst vice »

Standa

Tou už je nenormální toto…

Původní Pražák

Zvídavý dotaz právního laika: nešlo by územní rozhodnutí pro ty nejproblémovější úseky udélat formou speciálního zákona? Čistě z právního hlediska.

Jakub

Zkusili se to u Plzně, rušil to soud. Detail rozhodnutí neznam.

medved

Ja jsem taky pravni laik, ale kdyz se podivate do Listiny základních práv a svobod tak tam jsou i ustanoveni o pravu kazdeho na priznive zivotni prostredi. Takze takove specialni zakony jako navrhujete asi budou narazet na spor s Listinou, protoze s dotcenymi subjekty se asi budete muset vyrovnat dohodou, nikoliv narizenim (zakonem).

K.S.

Ne, zákon musí být obecné povahy.

Greta

Nešlo, zákon musí mít obecnou platnost.

Daniel Mach

Byť mám názor, že dálnice by stačila z Břeclavi, tak tento příklad ukazuje, že můžeme přijímat spoustu zákonů na urychlení stavby dálnic a koridorů železnic, ale dokud budou soudy rozhodovat formálně a ne věcně, a ve lhůtách jako dnes, tak se vláda může proinvestovávat kam chce, ale nebude jí to nic platné.

Aleš

Jenže Rakušáci už postavili na Mikulov (pokud se nemýlím, tak na základě mezistátní dohody, že dálnice povede před Mikulov). Ano, také si myslím, že by bylo lepší udělat odbočku z D2 (a tu mezi Brnem a Břeclaví event.rozšířit o pruh v každém směru), ale už je pozdě.

malej-jarda

Problém je obchvat Břeclavi. Tam jsou lužní lesy a Natura. Původně plánovaný čtyřpruh byl absolutně neprůchodný, současný dvoujpruh se snad začne po mnoha letech boju s ekology za tři roků stavět.

K.S.

Protože původní čtyřpruh byla dálnice bez druhého sjezdu. Ano, existuje návrh na to udělat čtyřpruh jako silnici I. třídy. ale to prý až po dostavbě toho dvoupruhu jako jeho rozšíření.

Jaaa

A jak víte, že soud rozhodl formálně, když nemáte v ruce odůvodnění? To si zas jenom něco myslíte a cpete to všem jako pravdu, že?

Daniel Mach

Těch rozhodnutí existuje spoustu. Většinou je důvodem, že je v rozhodnutí správního oránu nějaký překlep, nedostatečné odůvodnění, nedostatečně zjištěný skutkový stav nebo nedodržení termínu. Pokud by soudy rozhodovaly věcně, nikdy by k tak velkému množství podání proti dopravním stavbám nedocházelo. A kdyby soudy alespoň napodruhé rozhodly ve věci, když k nim dorazí podání ve stejné věci, kdy úřady rozhodly podle doporučení soudu, už opravdu bez toho, kdy si zase vymyslí nějaké jiné formality. Jinak ty nesmírně dlouhé doby rozhodování soudů v řádu od půl roku do dvou let, o tom nevíte nic?

Hanzi

Holt rakušáci mají legislativu která umožní stavět. Proto taky mají mnoho km dálnic. My máme občanská sdružení, ekospolky mnoho km silnic a dál-nic.

Jakub P

Nebo maji spravce infrastruktury, kterej problemy chystanejch staveb rovnou pri priprave dokumentace resi a hleda kompromisy, namisto zametani pod koberec a marneho doufani, ze si jich nikdo nevsimne. Ze by zrovna Rakousko nemelo obcanska sdruzeni a ekospolky se fakt rict neda.

Hanzi

No to nevím, proti stavbě S10 ( Mühlviertler Schnellstraße) od Arnbergu po Freistadtu byla tenkrát dost velká vlna nevole a rakouské ekospolky tlačili na železnici. Přesto ASFINAG jel naprosto přesně podle harmonogramu bez nějakého zdržování stavby.

Jakub P

Zrejme to meli opravdu dobre pripraveny vcetne poradnyho zduvodneni, proc to je potreba, proc to nejde jinak a seriozniho posouzeni navrhovanejch alternativ. Predlozit rakouskejm ekospolkum podklady v kvalite RSD by myslim bylo vrazedny, protoze by praskli smichy…

Jakub

je zrušeno rozhodnutí MŽP. Ne RSD nebo MD. Na trase D52 neexistuje žádný kompromis, jen podle názoru Firbase, Patrika, Dvořáka a jim podobných zachránců přírody a lidského bytí nemá být vůbec. Prý není potřeba. Tak se pak nemusíme rozčilovat. Ta složitost procesu bije do očí a je vidět, že umí zneužít každý dílčí krok. Právo odvolávat se a žalovat, musí mít, ale soudy musí reagovat rychle. Někde jsem četl ze na D55 rozhodl NSS dva roky, za to se to dá postavit. To pak můžete mít zlaté správce

Jaaa

Ale o tom, že soud dal za pravdu stěžovateli, už nepíšete nic. 😀
Máslo na hlavě je jednoznačně na straně investora.

Hanzi

Na základě jakých doměnek soud rozhodoval taky nepíšete nic. Nebo snad porota soudu byla složena ze stavařů , geologů , hydrologů a ekologů?

Greta

České soudy rozhodují v senátu, který tvoří předseda a 2 přísedící. Ti mohou být klidně profesí stavaři, ekologové, účetní etc. Porota u nás neexistuje.

Jakub

To ale nemění nic na tom, že kdyby rozhodli třeba do půl roku mohlo být už opraveno a vydáno nové UR nebo stavebko. Takhle za 2 roky nikdo neví nic, bez ohledu kdo prvně uspěl.

Jakub P

Na nazor, ze nema byt vubec, maji pravo. Proto ma byt v te dokumentaci dostatecne zduvodneno, proc je ten jejich nazor mylnej a dalnice je potrebna. Argument My RSD I. Z Bozi Vule Spravcove Vsehomira Silnic a Dal Nic to tak chceme je pomerne nedostatecnej. Chapu, ze zrusene je rozhodnuti MZP. To rozhodnuti ovsem schvalilo podklady od RSD a ty byly podle soudu asi takove, ze je MZP schvalit nemelo a melo jim je hodit na hlavu samo. A jo, vim, ze schvalovani staveb obecne je u nas pravdepodobne zbytecne dlouhy a slozity. Ale o to min je pochopitelny, kdyz… Číst vice »

Jakub

Kolik z tech podkladu rozhodnutí a rozsudků jste četl?

K.S.

Můžete to naprojektovat dobře, citlivě a přijatelně, nebo hovadsky, ŘSD projektuje tu dálnici hovadsky. stačí?

mirekk

Délka dálnic v ČR: 1276 km
Délka dálnic Rakousko: 1719 km
Rozloha ČR: 78.866
Rozloha Rakousko: 83.879

Tedy to vaše mnoho spočívá v čem?

Aleš

Takhle se to nedá brát. Rakousko má méně obyvatel než Česko. Rakousko má dálnicemi pokryté víceméně všechny páteřní silniční trasy (což Česko nemá ani náhodou). Zkuste třeba najít v Rakousku dálnicí nepokrytou trasu, odpovídající silnici mezi Brnem a Svitavama.

Hanzi

Rakousko má navíc k tomu necelých 500 km tzv SchnelsstraSe, tedy to co u nás bývala komunikace typu ,,R,, takže Rakousko má na 1000km čtverečních cca 26 km dálnice, my máme na tu samou plochu 15 km dálnice, takže je jasné co je více.

Jiří Kocurek

Tak ještě přepočítat délku sjezdovek. Kolik kilometrů sjezdovek mají v Rakousku a kolik jich je v ČR.
Že je to nesmysl, že mají v Rakousku jiný terén? No pro dálnice to platí taky. Struktura osídlení je tím terénem daná taky.

mirekk

Četl jste vůbec příspěvek na který já reaguji? Jste nějak mimo téma

jozka

Rakousko jich hlavne vetsinu postavilo v dobe, ktera nebyla tak posahana. Takze formalne sice maji dalnici, ve skutecnosti ale „diky“ IG-L o dalnici obcas jit nemusi. Nedelejte si iluze, ze by dnes proslo neco na zpusob Tauerntunnel…

Luděk

Ono se to úplně nedá srovnávat když silnice 52 od ukončení D52 projíždí jen Mikulovem který přerostl přes svůj původní obchvat zatím co v Rakousku silnice 7 vede každou vesnicí a tedy kvůli velké hustotě dopravy byl daleko větší tlak na postavení dálnice A5 aby se těmto vesnicím ulevilo

Panoramix

Opět známá jména profesionálních vyděračských spolků. Dokud se jim v masivní míře neustoupí, budou takto důležité stavby blokovat donekonečna. Nejsem zastáncem stavění za každou cenu, vliv na lidi a přírodu se musí brát v potaz. Ale tyto spolky často nenavrhují žádné alternativní řešení, pouze tvrdošíjně odmítají plány stavebníků. Jenom proto, že mohou. A bohužel taky kvůli tomu, že jim to úředníci svojí nekvalitní prací umožňují ☹️

Jaaa

Pokud celý ten plán je chybný, je to jejich právo.

Andrej

Čo znamená „celý ten plán je chybný“?

Jiří Kocurek

Je to silnice. A soplky přesně vědí, kdo má právo po silnici jezdit (oni sami a ten kdo jim zaplatí či se k nim přidá). Ostatní doprava je podle spolků zbytečná.