Soud zamítl stížnost ekologů k D49, silničáři po devíti letech chystají otevření stavby
Začala se stavět už v září 2008, v červenci 2010 ale stavbu pozastavilo ministerstvo dopravy. Po devíti letech se Ředitelství
Začala se stavět už v září 2008, v červenci 2010 ale stavbu pozastavilo ministerstvo dopravy. Po devíti letech se Ředitelství silnic a dálnic ocitlo na dohled druhému „prvnímu kopnutí“. Řeč je o dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem, k jejímuž dokončení nyní otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně.
Soud zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat. ŘSD tedy může pokračovat ve stavebním řízení, vydání stavebního povolení očekává v polovině letošního roku. Následně by se mělo začít stavět.
Cesta k definitivnímu verdiktu byla dlouhá. Ministerstvo životního prostředí v květnu 2017 udělilo výjimku týkající se více než deseti druhů chráněných tvorů, například čolka, čmeláka či křečka. Soud na základě žaloby ekologických aktivistů na začátku června 2017 výjimku pozastavil.
Brněnský krajský soud na konci května a během července 2018 zamítl všechny tři žaloby aktivistů ze spolku Egeria. Na krajský úřad ale byla doručena odvolání proti povolení drobnějších staveb, jež jsou součástí dálnice. Krajský úřad v listopadu 2018 zamítl odvolání ekologů směřované proti stavbám spojeným s D49 a podepřel tak dřívější rozhodnutí městského úřadu v Holešově.
Spolek Egeria podal proti rozhodnutí krajského soudu z července 2018 kasační stížnosti, které Nejvyšší správní soud v Brně přiznal odkladný účinek. Nyní Nejvyšší správní soud rozhodl o zamítnutí.
„Stavba dálnice D49 v úseku Hulín Fryšták je vysoutěžena, připraveny jsou i finanční prostředky. V rámci stavby jsou již dokončeny všechny přeložky inženýrských sítí a vybudovány byly i nadjezdy nad hlavní trasou dálnice. Na místě je ekologický dozor, který sleduje výskyt chráněných živočichů a pokud by se i dodatečně na stavbě nějaký objevil, ŘSD zajistí jeho přestěhování,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
D49 Hulín – Fryšták
Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m2
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín–Fryšták Skanska DS a.s., Eurovia a.s., Metrostav a.s., DSP, a.s. Porr a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)