Letecké společnosti Letectví

Soud rozšířil věřitelský výbor ČSA, je v něm další banka a prodejce letenek

Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Prodejce letenek chystá podle svých slov hromadné přihlášení věřitelů z řad koncových zákazníků.

Na činnost insolvenčního správce Českých aerolinií bude nově dohlížet i UniCredit Bank a prodejce letenek Airticket Centrum. Městský soud v Praze vyhověl jejich žádosti a dnes je jmenoval do prozatímního věřitelského výboru.

Vyplývá to z dokumentů v insolvenčním rejstříku. UniCredit Bank v rámci insolvence přihlásila pohledávku ve výši 45 milionů korun. Airticket Centrum se domáhá zhruba deseti tisíc korun. Oba věřitelé soud požádali o členství v prozatímním výboru. Prodejce letenek podle svého vyjádření připravuje přihlášení vícero pohledávek v celkové hodnotě několika milionů korun českých. „Díky zkušenostem z fungování na trhu letenek a taky znalostem požadavků koncových klientů – většiny věřitelů dlužníka – předpokládá věřitel, že by mohl jako člen prozatímního věřitelského výboru přispět k naplnění účelu insolvenčního řízení,“ uvedla firma v žádosti.

ČSA dluží letištím i za navigační služby

Soud minulý týden stanovil čtyřčlenný prozatímní věřitelský výbor. Jeho členy jsou Czech Airlines Technics, které patří pod státní Letiště Praha, Česká spořitelna, obchodní zastoupení ČSA v Polsku a Maďarsku Air World Services a cestující Tomáš Hefr. Prozatímní výbor schvaluje kroky insolvenčního správce a dohlíží na jeho činnost až do první schůze věřitelů naplánované do června.

Soud stále nevysvětlil, jak je možné, že je ve věřitelském výboru společnost Air World Services. Ve statutárních orgánech firmy působí Ivana Müllerová, její manžel Radek je v představenstvu ČSA. „Členy ani náhradníky věřitelského výboru nemohou být osoby, u kterých je vzhledem k jejich vztahu k dlužníkovi důvod pochybovat o jejich nepodjatosti,“ uvádí se v insolvenčním zákoně. Soud od pátku na dotazy ke jmenování této firmy do věřitelského výboru neodpověděl.

ČSA soudu tento týden navrhly, aby se věřitelský výbor co nejdříve sešel a zástupci firmy mohli představit další plány pro nadcházející týdny. Tento týden současně zveřejnily další seznam věřitelů. Z něj vyplývá, že dluží například za navigační služby nebo letištím.

ČSA mají podle insolvenčního návrhu přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc věřitelů z řad cestujících především z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun. Insolvenčním správcem se stala společnost Inskol.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Trvalo to teda let,ale už dosáhli svého

B.J

… a ještě jedna skutečnost, která stojí za zmínku.Jako nestrannėho čtenáře by mě zajímalo v jaké finanční kondicí nyní stojí společnost Smartwings? Mediální obraz je vynikající, ale co ty desítky letadel a zvláště slavných MAXů stále zakonzervovaných na zemi 😃?

Pamir

Pokud byste byl vice pozorny, vsiml byste si, ze dva Maxy uz jsou uspesne v provozu a treti by je mel v dohledne dobe nasledovat. Uvadi se postupne do provozu vsechny, jen je treba letadlo znovu uschopnit do provozu, kdy je potreba splnit pozadavky ze strany vyrobce, a to zabere nejaky cas. Krome toho se postupne uvadi zpet do provozu i rada NG.

Lukáš

QS jsou v moratoriu

B.J

Tak to je ta fair play 👍👍👍!

B.J

Českė komunitě podnikatelskė sfėry celkově chybí sounáležitost, hrdost na tradice a smysl pro fair play. Místo toho aby na malém českém leteckém dvorečku vznikl v této složité době silný letecký subjekt ze dvou společností, který bude spolupracovat, najde cestu jak dál a vytěží maximum ze skoro staletė tradice, kvality a značky jedné z nich a zároveň vezme dravost a ekonomický potenciál té druhé, půjdou raději proti sobě a silnější zničí slabšího. Vylít vaničku i s dítětem a utopit konkurenci. Místo sjednocení kanibalismus a stavění zdí, které přináší ztráty oběma. Místo nového silného národního dopravce, který by zahrnoval pod stejným názvem… Číst vice »

Jirka B.

Ach jo. To opravdu v cesku nedokazeme udelat nic poradne a bez kontroverzi? Jako mozna to je v poradku a pani Mullerova se s manzelem doma ani nebavi, ale je toto opravdu nutne (recnicka otazka)? Fakt to nejde udelat tak, aby byl v novinach pouze informativni clanek, ze se neco deje a nerozebehly se hned debaty nad tim, jak je mozne ze manzel hraje za dluznika a manzelka za veritele?

Vilém Baczko

Tak nám předlužili ČSA, paní Müllerová.

Y.K.

Já nevím, ale ten odstavec o Air World Services je divný. Na jednu stranu tam píšete, že ve věřitelském výboru nesmí být OSOBA (fyzická osoba) se střetem zájmů a přitom na začátku pochybujete proč tam je firma Air World Services (právnická osoba). Podle mě, pokud tam není Ivana Müllerová, není to konflikt.

Nicméně právník nejsem, asi je to na ostatních věřitelích jestli souhlasí nebo ne.
https://www.epravo.cz/top/clanky/clenstvi-ve-veritelskem-vyboru-po-novele-insolvencniho-zakona-94513.html

Y.K.

Tak to jistě. 🙂
Soudy se asi necítí na vyjadřování novinářům.

Y.K.

Hm, zajímavé, minimálně by mohli odpovědět, proč neodpoví.

Gwann

zajímavé by bylo, kdyby podnět o podjatosti někdo poslal do isiru, pak by ho buď museli řešit nebo odmítnout, protože ho podal neúčastník řízení. ale kdyby to podal věřitel z nějaké letenky, který zároveň tu letenku (pohledávku) přihlásí, tak to MUSÍ řešit.

Gwann

návrh by asi měl soud rozhodnout už z moci úřední, když je upozorněn. ale může se tvářit, že čeká na podnět od účastníka řízení, který to namítne.

rozhodně tam ale nemá co sedět ve VV, propojení je zjevné.

viděl jsem vyautovat borce, co za firmu jednal s plnou mocí, z PVV jen proto, že po úpadci něco před tím vymáhal a k němu spřízněná firma na dlužníka podala ins.návrh.

tohle je daleko horší.

SaulGoodman

Z toho článku a zákona naopak chápu, že tam nesmí být ani PO se střetem zájmů. Prostě se tam píše osoba, to znamená v právu FO i PO, pokud není upřesněno. Navíc pokud si ve výkladu pomůžeme tím původním zněním, tak to uvádělo i demonstrativní výčet konkrétních osob, včetně akcionářů a osob tvořících s dlužníkem koncern, což zcela nepochybně mohou být (a v případě koncernu jsou) PO. Nicméně pokud má v rámci té PO střet zájmů jen jedna konkrétní FO (paní Müllerová), tak si myslím, že to nebrání členství, pokud tam tu PO nezastupuje konkrétně ona a pokud nemá nějaké… Číst vice »

Y.K.

Myslíte, že i PO? Přeci jen zase jako věřitel má zájem být ve výboru.
Holt to potřebuje vykladače práva. Nechám se překvapit. 🙂

Y.K.

Tak jsem nahlížel do zákona a PO se přihlásit může, vlastně logicky, ale do výboru musí soudu nahlásit FO, která za ní bude jednat. Což je v uvedeném případě zajímavé, protože vlastní firma Air World Services (asi) nemá žádný střet zájmů, má jej jen jedna osoba z představenstva.

SaulGoodman

Souhlasím, tak jsem to myslel.

Gwann

ale tady nejde o to, že by nemohli přihlásit a uplatňovat svá věřitelská práva. jen je prostě u firmy kde je v představenstvu manželka člena představenstva dlužníka implicitní riziko, že nebude hájit společný zájem věřitelů. dle mého se má buď vyrezignovat z představenstva (pokud to nevlastní) nebo nemá být ve VV. protože dlužník, ke kterému má blízko, má odlišné zájmy od věřitelů.

PS: PVV/VV např. halsuje běžně o odměnách vedoucích zaměstnanců dlužníka i o dalších nákladech. to považujete za normální, že panu Mullerová bude v PVV hlasovat o výplatě platu (a bonusů) pana Mullera?

Ted

to jsou zase spekulace 🙂 O morálnosti tohoto si lze myslet cokoliv, ale je naprosto legální přihlásit pohledávku přes spřízněnou firmu. Dá takto najít na netu desítky mediálních příkladů (od OKD, MF až po Vítkovice). Kdyby Smartwings měl za ČSA větší pohledávky, klidně mohl klidně být ve věřitelské výboru i on. A ano, člen výboru může hlasovat o čemkoliv, i o premiích managementu dané společnosti. Pořád je to jeden hlas a pochybuji. že věřitele nadšeně kývnou na vysoké platy. Apropo, spousty trolu zde adoruje jaká je to skvělá malá domů být ve vedení těch společností, ale ruku na srdce pánové,… Číst vice »

Gwann

PPS: kolik je tam členů představenstva (u toho prodejce)? někdo toho advokáta či zaměstnance úkoluje, nemůže jít proti svému „šéfovi“.

Haim Bloch

Mohla. Ale oni tuto skutečnost v návrhu zamlčeli.

Ona není osoba s minoritním vlivem, ona je členkou představenstva věřitele a její manžel je člen představenstva dlužníka. Tj. oba jsou ve vrcholovém managementu svých společností. A jde o manžele, tj. osoby si nejbližší. např. podle Zákona o dani z příjmu jde o spřízněné osoby, které musí prokazovat že transakce mezi nimi probíhají s tržním odstupem…

Podle mně to smrdí a měli by to vysvětlit. Já se domnívám, že dotaz by pan Sůra neměl vznášet jen na Městský soud v Praze, ale i na Věřitele a Dlužníka.

noerf

Jaká je cena toho airbusu co vlastní ČSA?

RHood

Trh je v krizi a přesycen letadly. Nejhorší období na prodej. Cena se může pohybovat někde mezi 20-30 Mio USD, ale je tam hodně jiných faktorů, které tu cenu ovlivňují. Určitě někdo přidá svůj názor nebo lepší odhad.

Beny

Nový dle ceníkových cen stojí cca 1,7 mld. Kč. Ale v letectví se často poskytují výrazné slevy

Y.K.

No ale to je za nový. Tento nový není, tak záleží kolik mají motory do GO, kolik drak do D-checku…

Ondrej

V současné době tak cenu šrotu.

Vilém Baczko

Tak aspoň tu hodnotu dvou motorů to bude mít.

Mat

Rozhodně takovou, že přinese větší užitek když s ním budou ČSA létat pár ziskových linek, než ho prodat za nějakou směšnou sumu a umořit tak 10 % pohledávek…

Y.K.

To je jistě pravda, nicméně ČSA už teď nejsou svým pánem. Žáleží jak rozhodne konkurzní správce a věřitelé (tedy jestli najdou nějakou finanční cestu ze svrabu nebo to rozpustí).