Soud potvrdil vítězství Stadleru v největší zakázce švýcarských drah, Alstom neuspěl
Objemem jde o největší nákup nových vozidel v historii švýcarské železnice.
Federální správní soud ve Švýcarsku potvrdil vítězství společnosti Stadler Rail v největší zakázce švýcarských spolkových drah na nové elektrické jednotky. Soud odmítl námitky Alstomu, který v soutěži neuspěl. Kvůli řízení u soudu nabere dodávka nových vlaků zpoždění.
SBB si u Stadleru objednaly dodávky 286 elektrických jednotek. Součástí je i opce na pořízení dalších vlaků, celkem tak Stadler může dodat až 510 jednotek.
„Soud potvrdil, že SBB postupovala při soutěži zcela podle zákona. Ihned po podpisu smlouvy může dojít k zahájení výroby,“ uvedly švýcarské dráhy v tiskové zprávě. Podle nich ale budou kvůli průtahům u soudu dodány nové vlaky nejdříve v roce 2026 a nikoliv v roce 2025, jak původně předpokládaly. Kontrakt bude trvat až do roku 2034.
Ve finále soutěže byl kromě Alstomu ještě Siemens. Stadler nabídl podle drah nejvýhodnější podmínky. Cena za 286 jednotek je zhruba dvě miliardy franků.
Dopravce si od nových elektrických jednotek slibuje více prostoru pro přepravu kol či kočárků nebo větších zavazadel. Poprvé bude i v první třídě prostor pro vozíčkáře. Nové vlaky budou schváleny pro provoz i v Německu a Rakousku.
První nové jednotky mají vstoupit do provozu v prosinci 2025, jednotky mají postupně nahrazovat stávající vozový park. Kontrakt je platný až do roku 2034. Nové jednotky nahradí v barvách SBB jednotky Domino a první generaci Flirtů, současně i řadu push-pull souprav. Nasazeny budou po celé zemi. Region Alps provozuje regionální vlaky v kantonu Valais, Thurbo v kantonu Thurgau.
SBB v soutěži nevybíraly jen podle ceny, velký důraz kladly na kvalitativní ukazatele i náklady na provoz a údržbu.