Solaris dodá do Berlína dalších 270 elektrobusů, BVG přiobjednává elektrická Urbina 18
Solaris Urbino 18 electric v barvách BVG. Zdroj: Solaris

Berlínský dopravní podnik využije stávající rámcovou smlouvu.
Berlínský dopravní podnik využije stávající rámcovou smlouvu.
Vidím, že došlo k náprave. Ale prečo bol vymazaný môj príspevok, v ktorom som pripomenul, že trolejbusy sa naozaj v Berlíne v roku 2020 plánovali? Plány boli veľkorysé, ale v roku 2023 v tichosti stiahnuté.
Nejspíš proto, že se neshodoval se světonázorem moderátora. To je tady naprosto normální.
Možno sa niekomu nepáčila diskusia, ktorá vnzikla v reakcii na pôvodný príspevok. Technická otázka: Nie je možné odstrániť iba reakciu? Je nutné odstrániť celé vlákno vrátane prvotného príspevku?
dyť to tady pořád je
Už to vrátili.
Tak schválně, jak počítáte trolejbusu dojezd? Pod dráty nekonečno, bez drátů nula?
Jinak „obtěžovali“ se tomu dát pantograf (počítám takovej ten „minimální“ na který se jezdit nedá jen při stání nabíjet, ale kdo ví třeba i plnohodnotný pokud jsou nějaká drátování trasy v plánu) což by asi neudělali kdyby aspoň na některých konečných neměli možnost nabíjení. Pokud by měli možnost na každé konečné (a za předpokladu že i u nich mají aspoň minimální přestávky) tak těch běžných (u elektrobusu) řádově 300km můžou klidně zdvojnásobit…
Niečo mi ušlo? Viem, že Berlín ešte pred piatimi rokmi plánoval znovuzavedenie trolejbusov. Konkrétne v mestskej časti Spandau. Dĺžka siete až neuveriteľných 148 km (ak to dobre rátali, možno mysleli dĺžka liniek pod drôtmi), počet vozidiel 115 kĺbových a 75 dvojkĺbových, počet liniek 15. Časť trasy mali trolejbusy jazdiť na trakčné akumulátory. Samozrejme z toho nič nebolo.
Zavádět dnes trolejbusy vyjma speciálních případů jako Praha (silně kopcovitý terén) nedává smysl. Bateriové elektrobusy ve všech metrikách dnes vycházejí lépe – jsou flexibilnější, vyžadují mnohem méně infrastruktury, nejsou problémy s projednáváním trolejí (většině populace se změť drátů nad ulicí nelíbí, to je prostě fakt) a tudíž z dlouhodobého hlediska i levější. Nedivil bych se kdyby Praha byla posledním městem na světě, které vybudovalo zcela nový trolejbusový provoz.
V tomto kontexte je zaujímavé sledovať vývoj v mestách, ktoré už trolejbusy prevádzkujú. Okrem nich aj elektrobusy a to prosím dlhšie než 10 rokov, takže nejaké skúsenosti s nimi sú. A hovorím o normálnych 12 metrových elektrobusoch, nie nejakých mikrobusoch. Napriek tomu sa v Bratislave čoskoro začne stavba dôležitej trolejbusovej trate: https://imhd.sk/ba/doc/sk/24123/Postavi%C5%A5-trolejbusov%C3%BA-tra%C5%A5-v-Mlynskej-doline-chceli-%C5%A1tyri-firmy Zhotoviteľa má aj ďalšia trať: https://imhd.sk/ba/doc/sk/24226/Zhotovite%C4%BEa-u%C5%BE-pozn%C3%A1-aj-nov%C3%A1-trolejbusov%C3%A1-tra%C5%A5-na-Trn%C3%A1vke V tejto súvislosti si celkom nemyslím, že elektrobusy vytlačia, resp. nahradia trolejbusy. Samozrejme výstavba úplne nového systému je drahá, s tým súhlasím. Ale aj elektrobusy potrebujú infraštruktúru. Nabíjacie stanice na konečných si vyžadujú meniarne, napájacie a spätné káble, a pod. Najväčší problém… Číst vice »
Ale kde že 😄 Trolejbusy smysl samozřejmě dávají, samosebou ne všude, ale dávají. Elektrobusy nejsou ještě na takové úrovni, aby mohly trolejbusy nahradit.
Také mě nadpis přitáhl, jen už odpis parciálních trolejbusů v Berlíně potvrdil konec projektu AOSA ve Zwickau
https://youtu.be/i6JDGYvJlqU?si=zTXM9m3rw3rtQc-v
Tvůrce nadpisu zřejmě nezná rozdíl mezi trolejbusem a elektrobusem.
Tvůrce nadpisu udělal chybu.
Máte trošku chybu v nadpisu
díky, opraveno