Smartwings spouští 7 nových linek do městských destinací, poptávka předčila očekávání
Smartwings spouští 7 nových linek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Dopravce registruje na nových linkách velký počet tzv. incomingových pasažérů ze zahraničí.
ČSA to byla společnost
Fascinuje mě jak tady furt někdo opovrhuje SW mimo jiné na 2h dlouzích přeskocích. Co byste furt chtěli, nechápu. Jestli vás to tak strašně obtěžuje tak zůstaňte doma nebo si pronajemete byzjet
Anebo si můžeme zajet za lidovýma cenama letenek do Vídně, respektive do Budapešti. Jednosměrná na Kanáry i s kufrem v říjnu 2025 za 2200 kaček s Wizzairem (kupováno 10 dní dopředu) anebo to samé s Ryanairem za 3200 kaček (kupováno 42 hodin před odletem, když Wizzair měl lehce overbooking :D). A to, že BUD opakovaně dostává ocenění za nejlepší letiště v regionu (v té kategorii, kde je i PRG) je příjemný bonus a další ostuda pro PRG… Jenže to pořád někteří lidé nechtějí vidět a furt budou křičet, jak je PRG perfektní letiště a SW super aerolinka.
Tak pokud se Vám z Prahy chce jezdit do Vídně/Budapešti přes Brno kde začne dopravní mordor jménem přestavba dálniční křižovatky jménem D1/D2, tak Vám nezbývá než popřát, abyste si to užil. Pokud ovšem bydlíte tak jako já na Moravě, je Vaše logika správná. Nicméně vzhledem k výše zmíněnému bych se já osobně orientoval spíš na polská letiště.
Budapest pravidelně vyhrává SkyTrax Best Airport v kategorii Východní evropa.
Bohužel pro vás je ale Praha je v jiné kategorii, a to ve Střední Evropa, a tam 9 místo v konkurenci letišt jako Viden, Zurich a podobné, není vůbec špatné. A kdo ví, jak by ta Budka v porovnání s Prahou dopadla, kdyby byly ve stejné kategorii – bejt první v konkurenci, ve které je, není zas taková námaha.
Takže jste se malinko netrefil.
Do diskuse o cenách letenek , čili komoditě cenově tak dynamické, kde to, co platilo dnes, neplatí zítra, a ceny se liší doslova den ode dne a hodina od hodiny, bych se být vámi tak úplně nepouštěl. To, že zrovna vy jste trefil levnější je fajn, ale neznamná to, že je to pravidlo. Schválně se podívejme na ty kanáry, za „krátkou dobu“, takže termín třeba 26.10 – 2.11 Z Vídně tu máme Tenerife za 18, Las Palmas za 13,3, Fuerteventuru 14,4 a Lanzarote za 30 tisíc. Z Prahy ten samý termín Tenerife za 12,8, Las Palmas za 12,5, Fuerteventuru za… Číst vice »
Asi spíš poletím z Vídně:
4.12.-11.12 TFS za 140€
11.11.-18.11 ACE za 90€
19.11. – 26.11. FUE za 133€
3.12.-10.12 LPA za 131€.
A ty 3x/4x dražší letenky z Prahy si nechte pro sebe.
Nicméně musím uznat, že Vídeň tenhle podzim na Kanáry trošku podražila, proto jsem si udělal výlet na nejlepší letiště ve Východní Evropě, čehož nelituji a opět mě to utvrdilo v tom, že PRG opravdu jen když nebude zbytí.
Za lepší ceny jsou jen jednotky sedadel v letadle, ve Vídni každá aerolinka platí za odlet cca 40EUR za pasažéra, takže ty peníze někde musí vydělat zpět.
Skvěle 🙂 umíte hledat letenky. Ale my taky.
Ale jak jsem se vám pokusil vysvětlit, jednou je levnější Praha a jindy zase Vídeň. A na základě toho, že jste si našel pár termínů, kdy Vídeň, nelze paušalizovat.
Přesně tak. Že jste si našel pár termínů, kdy Praha s letenkama za 12,5k vychází levněji než Vídeň, tak z toho opravdu nemůžete dělat seriózní závěry. Vždyť jste k smíchu. A vaše argumentace k pláči.
Dokažte mi, že se mýlím, a klidně sem naházejte termíny z Prahy na Kanáry za těch pár desítek euro, tak jak to umí ve Vídni, v Bratislavě či Budapešti.
Já chci aby piloti měli půd sebezáchovy! Tzn nelítali přes půlku Evropy na jeden motor, a nepřistávali někam do mraků proti hoře!
A tvým doporučením se řídím! Lítám s jinými aerolinkami! SW nemají monopol a je hromada lepších možností (i wizzsir a Ryanair jsou bezpečnější)!
Patří do stejné kategorie prohřešků i špatné plánování, špatné rozhodování posádky a přistání až na asi třetím náhradním letišti prakticky bez paliva?
Musíte mít moznost srovnavat. Znat historii a přistup k ČSA. Podivat co Vam jako občanovi ČR tato společnost nabizí. Atd. Pak vám moc jineho než opovržení nezbývá
S těmi nikdy. Neprofesionální, nepohodlné, servis špatný. Cestování si představuji jinak.
Porto je dobrá zpráva, snad vydrží.
Nedivím se, že do Říma není tolik cestujících ze zahraničí, je tam větší konkurence.
Dnes jsem letěl na lince do Porta a můžu potvrdit, že letadlo bylo úplně plný.
Na Římě mi bude chybět Eurowings, který se už dále neprodává. Sice byl někdy dražší, ale produkt je na úplně jiné úrovni než co nabízí Smartwings, a to i včetně posádek. Doufám, že si Euro udrží alespoň tu Malagu a nedají to všanc někomu jinému.
Eurowings je v cem jiny? Neberte to jako rypani, jen by me to zajimalo.
Taky jsem mezi EW a QS nepoznal nějaký extra rozdíl.
Rád bych se přidal k ostatním – v čem ta „úplně jiná úroveň spočívala“?
A ne, nemyslím to jako kritiku.
Z mojí zkušenosti QS je v pohodě, když je v pohodě, ale existuje nepoměrně větší šance, že v pohodě nebude. Nejhorší oproti EW a vlastně komukoli dadlšímu, je daleko menší předvídatelnost. Časté změny letadel (místo A220 letí nakonec klidně 737-700 ještě snad i s popelníkama v područkách, nebo naleasovaná lotyšská 320). Na Ruzyni se jezdí autobusem kvůli točení letadel Schengen – non-Schengen. Takže doletíte sice k rukávu, ale u T1 a autobusem jedete k T2. Navíc jejich web a check-in je taky docela pain. Jsou to vlastně 1st world problems, ale když se to akumuluje, tak radši s EW, kde… Číst vice »
Takže vesměs ptákoviny, se kterými se navíc u EW setkáte úplně stejně.
Vypíchl bych ten pláč, že občas SW v Praze musí člověk jet busem – vám se s EW nestalo, že jste jeli v cílové destinaci busem? Já jen, že třeba zrovna naposledy, kdy jsem letěl s EW (do Dusseldorfu), tak jsme oběma směry jeli v DUS busem.
A typ letadla nám změnili v jednom směru hned 2x. Aby ho pak zrušili.
Ale jinak OK .. čekal jsem oblíbený argument, že „letuška se neusmívala“.
Uvidíme co nabídnou dál když vidí potenciál v pravidelných letech. Napadá mě Miláno, Stockholm, Helsinky, Tirana (celoročně), Tivat, Sofie, London city, Bologna, Kodaň možná Hamburk – otázkou drahé poplatky.
Co by se ještě mohlo uživit s A220 je třeba Varšava (WAW), Milán (MXP), Benátky (VCE), Gatwick (LGW) a pokud by byly volný sloty tak Amsterdam (AMS), případně linky co vzdal Eurowings (OSL, CPH)
Tento optimismus bych tak úplně nesdílel, alespoň v případě některých destinací – co mě tak napadá z hlavy * Do Amsterdamu lítá 6x denně KLM, k tomu ještě přicmrndává EasyJet. * Do Milána cca 3x denně EasyJet * Do Warszawy 5x denně LOT * Na Gatwick se podíváte Wizzem a EasyJetem (+/- 3x denně) A všichni z nich umí pěkné ceny – LOT běžně má WAW pod 3 tisíce, Amsterdam taky ceny běžně na 3000 a méně, MXP ke 2 tisícům běžně. Do Milána navíc připočtěte párkrát denně Ryanair do Bergáma. To moc optimismu ohledně „uživení se“ neslibuje. A co… Číst vice »
Konkurence (cenově i vyšší frekvence) je i do CDG, FCO, BCN, BRU a stejně to QS zkouší a vypadá to na asi úspěch když o LLŘ 2026 přidávají lety a na některých linkách bude A220 nahrazena 737. Do WAW létá jen LOT, takže na konkurenci místo je (Ryanair před časem létal WMI a to skončilo kvůli roztržce aerolinky s letištěm), z MXP odešel Wizz a od té doby Easyjet nasadil vyšší ceny, nejlepší by bylo LIN „v centru“, v LGW by měli výhodu stabilního letového řádu, Easyjet, Wizz, případně Ryanair z STN létá v každý den jiný čas jak vyjdou… Číst vice »
Nechci tvrdit, zda se nějaké aerolince vyplatí zavést linku, ale Varšava je za hodinový let spíš často mimo s cenou. LOT by tam konkurenci, aspoň párkrát za týden, potřeboval. Nedostat se pod 3 tisíce za zpáteční let mi přijde dost, navíc většinou je klidně na 6 tisících. Ono podobně je předražený KLM, ale tam mu aspoň leze do zelí Easyjet.
Naprostý souhlas . A navíc vyhoda častých letů v případě problému, je více možností na rebooking.
Jsem rád, že jste to zmínil. Tohle je jeden z nejvíc opomíjených „aspektů“ plánování letů u destinací s leťákem jak „noty na buben“. Přitom bych ho řadil hodně vysoko do „procesu“ výběru, kým poletím.
Nemám nic proti lowcostům/smartwingsům – ale nikdy bych si nevybral let do destinace aerolinkou, která tam lítá 2x týdně, a je to soliterní aerolinka, která vás v případě nepravidelnosti nepřebookuje na jinou aerolinku (což jsou všechny lowcosty, smartwings a řada podobných) a maximálně vám nabídne refund nebo let za týden (a to ještě když bude štěstí a bude v něm volné místo).
Já se opravdu nechci QS zastávat, ale zrovna lety u nich jsou plánovaný ve stejné časy a lety postupně přidávají, např. od konce března 2026 bude FCO 7x týdně, BCN 7x týdně, AGP 14x týdně. Exemplárním příkladem aerolinky s letovým řádem „noty na buben“ je spíš Eurowings, kteří někdy vynechají měsíc, někdy týden a někdy nějaký dny (např. letový řád do GVA).
Však také nikde netvrdím, že do všech destinací létají 2x týdně. Ale už jen ve výčtu článku jich pár je :).
Ale tam kam létají 2x týdně tak konkurence létá také 2x týdně (TLS nelétá nikdo jiný), ano dá se letět s LH group, AF-KLM, případně BA/IB s přestupem, ale přímé lety prostě preferuje většina lidí.
Škoda, že tyhle lety nejsou pod značkou ČSA, ale Smartwings…
Bude to mít na něco vliv?
Tak minimálně na sitovost. ČSA byly člení aliance ale teď to je naprosto prázdné . O když i tak asi dobře. Hlavne že to lítá
To se ale bavíme o historické realitě.
Předpokládám, že to asi PT na mysli neměl, a spíše by si představoval, že čísla letů budou CSA (a na letadle CSA namalováno).
A proč by to mělo mít na něco vliv? Prostě to může být škoda. To nestačí?
Já nevím. Autor zjevně tím, že to není ČSA, utrpěl nějakouújmu, když „je to škoda“. Nejspíš očekává, že kdyby to bylo s kódem ČSA a samolepkou, tak by se – nevím – asi něco změnilo?
Čísílko na palubce a ego
Mě třeba u SW udivuje jedna věc, proč nezkusí podobný systém jako má Condor, tzn. navážet část „koupáku“ z okolních letišť do Prahy, tím myslím OSR, KSC, BTS, případně i BRQ odkud by dál pokračovali na koupáckých linkách DXB, Kanáry, Madeira, Kapverdy, samozřejmě, že ty kapacity by prodávali i cestovky. Člověk z Ostravy co si koupí zájezd určitě uvíta letět z Ostravy s přestupem v Praze například do Ománu, než se trmácet vlakem nebo autem do Prahy a pak odletět na svou dovču. Na lince OSR – PRG by tak byl mix cestujících co si koupí sami letenku kamkoliv k… Číst vice »
Abych to upřesnil, Condor naváži do FRA.
Můžete to těm cestovkám navrhnout 🙂 Nic jim nebrání v tom, aby takkové zájezdy začly prodávat a tento způsob dopravy si u smartů objednaly.
Ono to ale není tak easy – leťák Smartwingsů je dost roztahaný a jeden let denně někde z Ostravy či Košic nikoho nevytrhne – na třeba šestihodinový přestup v Praze asi zrovna nikdo z nich není zvědavy.
Zkombinujte to s tím, že Brňáci maj za barákem Vídeň, lidi z Košic maj linky do Zurichu a Vídně, a Ostraváci maj LOT – a moc to smysl nedává.
Ostrava má za rohem Katovice s velkým množstvím destinací, o trochu dál pak i Krakov. Brno má Vídeň a Bratislavu. Plus zejména v letní sezóně existuje mnoho přímých linek z Brna a Ostravy. Navíc i v době, kdy měly ČSA z Prahy velmi rozsáhlou síť a díky oproti dnešku pomalejší železnici byla i určitá poptávka po p2p cestování, stačilo na obsluhu Ostravy 4x denně malé Atrko (dohromady cca 180 lidí v jedom směru). Do Brna se létalo ATRkem 2x denně a to jen někdy. Condor jede v úplně jiných číslech, plus ty krátké evropské linky fungují v relacích, kde je… Číst vice »
Myslíte, že by se letadlo z Ostravy do Prahy vytížilo/vyplatilo?
Hmm… Spíš u destinací kam létají často – jako je Paříž nebo Brusel by SW mohli zvážit létat do W a obsloužit občas (2-3x týdně) i další lokalitu, kde by mohli vidět potenciál respektive čmuchat možnou dotaci. (nechci předjímat co by bylo reálnější – zda BRQ,BTS,KSC nebo OSR …). Tedy pro jistotu, ať je jasné jak to myslím: 2-3x týdně PRG-CDG–CDG-PRG
text v hranaté závroce zmizel… znovu: 2-3x týdně PRG-CDG- něco kde SW cítí potenciál nebo dotaci-CDG-PRG
Pri tej fantastickej spolahlivosti ktorú QS dlhodobo vykazuje, obzvlášť pri letných charteroch kde meškania 10 hodín nie sú nič výnimočné, je sieťový model naozaj skvostný nápad ktorý by nepochybne fungoval fantasticky 🙂
Kdyby jen 10h, 2 týdny zpět letěla tchýně z Egypta až druhý den, po téměř 24h zpoždění.
… a bylo to špatně a nebo spíš dobře?
Tak Condor tyto lety prozozuje do Frankfurtu z Mnichova, Hamburku, Berlina, Vidne, Curychu a Prahy. To se bavime o uplne jinych radech velikosti mest a jinych radech vzdalenosti mezi nimi. Navic jsou tyto lety urceny predevsim na navoz lidi na jejich dalkove lety do Afriky, Asie, Severni Ameriky, Karibiku. Nic takoveho Smartwings neprovozuji. Pro kratke lety v ramci Evropy ma Condor prime lety z mnoha letist po celem Nemecku, stejne tak jako provozuje Smartwings prime lety z ruznych letist po Cesku.
Úplně jiných vzdálenostech? To jako vážně? 😀 To je ale nesmysl. Asi nejste moc dobrý v zeměpise…
Z Frankfurtu do Mnichova je to 300 km nebo do Curychu jen 284 km. Tudíž v podstatě úplně stejně jako z Prahy do Ostravy (280 km).
Obávám se, že obchodní model a fungování DE a QS se dost zásadně liší, už jen proto, že DE si primárně naváží cestující na svoje dálkové linky a základem je pro ně německý trh na těchto linkach. Navážet „koupáky“ na lety QS do destinací, které jsou stejně nebo lépe dostupné na okolních trzích by bylo nošení sov do Athén.
Pane Očadlý, prosím, zase jedna češtinářská:
„…u Říma je větší zájem z České strany.“
S malým č prosím.
Děkuji.
Tak sláva 🙂 konečně se v Praze daří rozlítat něco nového a zajímavého i pro nedovolenkového cestujícího.
Jen houšť.
No zatím v podstatě v jakékoli městské relaci na kterou jsem se kdy díval byly smartwings vždy pro českého cestujícího dražší než společnosti patřící do skupiny Lufthansa. Jak možné, že v opačném směru je cena spojů naopak příznivější u smartwings. Lufthansa je ve stejný okamžik ochotná prodat jendo a to samé místo jak za 100 tak za 400EUR v závislosti na tom odkud kam letíte.
U letenek je úplně běžné, že letenka A – B – C a zpět je levnější, než B – C a zpět. A všechny další varianty, které vás napadnou taktéž. Včetně toho, že rozdíl cen letenek prodávaných jako A -> B -> A a B -> A -> B může být obrovský – letenka A -> B -> A cílí na trh v místě „A“, zatímco B -> A -> B cílí na trh v místě „A“. A stejně to je i třeba u prvního příkladu. A to, že lufthansa je levnější, než Smartwings na té samé trase – to… Číst vice »
Spíše je to z nouze ctnost, zimní pronájmy podstatně klesly a někde ty letadla létat musí, splátky nepočkají. Uvidíme, snad se ty linky nebo většina uživí…
Je to zajímavá změna, většinou zimy byly wet leasingy do zahraničí a útlum zdejšího provozu s výjimkou nějakých těch zimních charterů. Bude zajímavé sledovat jak to transformují při přechodu zase do letní sezóny, kdy jim naroste potřeba letadel.
Jestli je to vliv těch A220 ve flotile, tak jedině dobře.
Za mě taktéž dobrá zpráva. Ale jak říkáte, či bude v létě. A otázka je pokud musí nasazovat větší letadla tak co bude s těma a220. Třeba bude zase nějaký novinka 🤣
Třeba se něco podaří rozlitát i z regionu 🤣🤣
Před měsícem jsme letěli se Smartwings (ČSA) A220 do Tirany a za mě super produkt.
Jojo, jako idealni letadlo pro linku Brno – Pariz. Pripadne Ostrava – Pariz, jelikoz Accolade moc nezajima rozvoj brnenskeho letiste….. ty chteji jen sklady a levneho delnika…. No snad bude tech Kratinu v Cesku mene a mene…
Někde jsem zaslechl, že CDG od Smartwings s A220 bylo během tržních konzultací i jednou z několika variant co by radní JMK a Brna měli finančně podpořit, aby se Brno rozlétalo. Spekuluji, ale asi to podobně jako v lednu Kratochvílem zveřejněná úvaha o lince do AMS ztroskotalo na tom, že AF-KLM se Smartwings prostě na letech dál nespolupracuje a tudíž by nešlo by ani v AMS ani v CDG přestoupit na navazující let. A poptávka po point-point letech je z Brna spíš udržitelná jen přes léto a to ještě spíš jen k moři…
Tak zrovna CDG by se myslim uzivilo s A220 z Brna i point-point. Ale kdyby byla moznost garantovaneho prestupu, tak by to byla pecka.
Pokud tam nahradí A220 větším tak asi proto, že mají možnost nějakej charter zase odletět menším A220, když se ho neprodalo tolik…. Když už mají vícenáklady s více typy ve flotile, tak k tomu aspoň mají i benefity takovéto flexibility…
A nebude to spíše tím, že bylo s A220 naplánováno více letů, než by dokázaly 4 kusy obsloužit?
To ani ne. Ten letový řád je postavený tak, že to opravdu mělo vycházet – když ty linky oznamovali, tak to tady někdo docela detailně rozepisoval.