egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Smartwings míří ke státní podpoře. Jsou do určité míry vizitkou Česka, míní ministr Havlíček.

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha
První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings se blíží k záchraně za pomoci státu z peněz daňových poplatníků. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček dnes po jednání vlády uvedl, že stát by se měl postarat o jejich podporu.

Podle Havlíčka nyní vláda řeší, zda jsou Smartwings důležitou infrastrukturní firmou. „Firma se dostala do fatálních problémů ne vlastní chybou, nelze v příštích měsících očekávat, že se to zásadně otočí. Zabezpečuje třicet procent tržeb Letiště Václava Havla i na dalších tuzemských letištích. Do určité míry je to i vizitka České republiky,“ řekl Havlíček na tiskové konferenci po vládě.

Podle Havlíčka je první varianta zřejmá: pokusit se zaručit za úvěry dopravce. „To je běžný instrument pro malé i velké firmy. Můžeme diskutovat i přímé úvěry. Pokud by firma směřovala do insolvence a v příjmové stránce by ohrozila existenci Letiště Praha, měl by stát do firmy kapitálově vstoupit,“ dodal Havlíček. Podle něj je kapitálový vstup až poslední variantou.

Odmítám to, že nejlepší variantou je nechat ji zkrachovat. Myslím, že národní aerolinie by neměly skončit tímto způsobem, zvláště v situaci, za kterou nemohou. Všechny evropské země své dopravce zachraňují,“ tvrdí Havlíček. Letecký odborník Michal Požár v komentáři pro Zdopravy.cz upozornil, že podstatně výhodnější pro stát může být podpora dopravců k udržení co největšího provozu na letišti.

Podle něj bylo historicky bylo chybou, že ČSA přešly do soukromých rukou. „To nechť zpytují vlády před 10 až 15 lety. Jako máme dnes České dráhy, mohli jsme mít České aerolinie,“ uvedl Havlíček. Stát prodal minoritní podíl v ČSA v roce 2013, definitivně se svého podílu zbavil v roce 2017 v době, kdy už bylo hnutí ANO 2011 v koaliční vládě.

Kromě podpory Smartwings se rozjela i debata o podílu čínské státní společnosti CITIC v celé skupině. Generální ředitel aerolinek Roman Vik nejprve v úterý pro DVTV uvedl, že Číňané jsou ochotni podíl za korunu prodat. Odborník na čínsko-české přátelství Jaroslav Tvrdík, jehož schopnosti přivedly ČSA před lety na hranici krachu, to ale pro SeznamZprávy odmítl.

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jája

Zdá se, že PR Smartwings neponechává nic náhodě:
https://sos.smartwings.com/

Pette

No teda jestli jsou SW vizitkou CR tak buh s nami a vsechno zle pryc…..

Nicky

Ještě tady nezazněly žádné důvody proč do své firmy neinvestují sami majitelé SWG: 1) Šimáně – v minulosti chtěl navýšit základní jmění ale nedohodl sena tom s druhým spolumajitelem. Teď tvrdí že do své firmy žádné peníze dávat nebude protože to jsou dle jeho slov „scestné socialistické myšlenky“. 2) Investiční fond CITIC – bohatá čínská společnost, která hledá obchodní příležitosti do kterých by mohla investovat peníze které spravuje. Ale investovat do SWG ve které již vlastní téměř 50% jí jako vhodná obchodní příležitost nepřijde. Asi je to také příliš socialistické. 3) Je vidět, že oba spolumajitelé, ani podnikatelský šíbr z… Číst vice »

Jája

To není úplně přesné. Podle dostupných informací poskytl Šimáně SWG v době po uzemnění Maxů okolo 700 miliónů korun ze svého.

Nicky

Definujte slovo poskytl. Jedná se o půjčku, nebo vklad, nebo navýšení podílu? Možná si to z té státní garance zase hned vezme zpět. A mimochodem je to jeho společnost, takže to poskytl sám sobě. Pokud se neumí dohodnout s druhým akcionářem, tak to jen ukazuje, jaké poměry v té firmě panují. Navíc uzemnění MAXů je už skoro rok stará záležitost. Možná by měl znova sáhnout do šrajtofle.

Adam

Ano, pan Pavlíček má naprostou pravdu, SW je vizitkou ČR. To znamená, když máte právo dle uzavřené kupní smlouvy na náhradní letenku za zrušený let,tvrdí vám, že to není pravda.Ačkoliv poptávka rostla,pronajalo se 6 airbasů do německa,redukoval se počet linek,tak že občan naší země měl pouze menší možnost, kam s tou ((stradegickou)) firmou dostat, prostě byl na tom hůř. Tam kde ČSA mělo svojí značku,tam začalo létat letadlo SW, tím myslím Rusko, až se muselo přestříkat na ČSA, Prostě at se dělo co se dělo, pro mě jako občana, nepřišla žádná přidaná hodnota. To jak stát umí zachránit ČSA již… Číst vice »

Adamocic

Buď ať je stát převezme celé (nebo stát získá minimálně 51%) nebo nic.

nicky

Že dělá SWG 30% tržeb letiště Praha je možná pravda, ale pokud by SWG nebylo tak těch 30% bude dělat někdo jiný. Nebo si snad ministr myslí že tam ti lidé trvají jen na SWG a s nikým jiným by letět nechtěli? Nebo že by tam ty pasažéry letecké společnosti kteří bojují mezi sebou o každého cestujícího ignorovaly? Koukám že viceministr Havlíček je stejně nekompetentní jako ředitel Vik, který ani neví co se mu ve firmě děje a nabízí co mu nepatří.

JIŘÍ

Státní podpora? Jen to ne..

Spirit

Provozovatel SWG koupil ČSA pouze k vůli její obchodní značce. Letadla ČSA poslal na pronájem k Eurowings a na většinu pravidelných linek ČSA nasadil svá letadla. Kvalita poskytovaných služeb na úrovni ČSA nezůstala. Proč dotovat SWG , akcionáři přeci mají určité miliardy ze svých dalších aktivit. Dle mého názoru je potřebné pomoci pouze ČSA , linkovému dopravci zajišťujícímu dopravní obslužnost země. Určitě ne SWG , který spoléhá na podporu lobby většiny CK s CK Canaria travel v čele.

Zlámalík

„Smartwings jsou do určité míry vizitkou Česka.“ Ano, bohužel je tomu přesně tak.

XX

Tak pevně věřím, že stát pojede fairplay a další postižené společnosti dostanou stejné možnosti.

Mimochodem kdo ví, jaký je rozdíl mezi letadlem SW (alias Zmrdwings – věc svobodného názoru) a popelářským vozem?😉
No přeci žádný, obojí je barveno do oranžova a jediné dobré využití je svoz odpadu.😂

Jiří

Nejsou náhodou aerolinky Smartwings jedny z nejhorších z Evropě, co se týče různých žebříčků a zpoždění? Se zpožděními ČSA a Smartwings mám bohaté zkušenosti. Na čas jsem s nimi ještě neletěl snad, max. ještě jako Travel servis.

Vlastimil Kocurek

No oni s nimi neletěli ani majitelé ani top management. Od toho si vlastně koupili businessjet. Ale ani kdyby ten neměli, létali by
a létali dříve renomovanými společnostmi.
Ono je skutečně špatné místo posílit společnost, tak si koupit tryskáč nejdražsí golfové hříště v ČR

Honza

….bože můj…

Jan Novák

K 31.5.2020 mi díky tzv. pandemii končí pracovní poměr – ptam se, kdo mi zafinancuje ztrátu, kdy budu na cca 60% platu na ÚP než najdu nový? Víte, r. 2012 jsem se SW/TS letěl ze SID do PRG , ten trval kolem 6:20 a téměř tři hodiny se celá cabin crew věnovala skupince v tzv. Business class než nám v class alespoň dali vodu. V mém případě až na upozornění, kdy jsem s diabetem pociťoval zdravotní problém. Rozmístění sedaček Y189 v 738 už dlouho nekomentuji. Pak se CC rozhodli konečně někde nad Malagou tzn. asi kolem 24:00 rozdat večeři a… Číst vice »

Filip

Celý problém s podporou pro Smartwings je v tom, že by se dávaly peníze krajně nepopulární firmě. Za tento odpudivý obraz u veřejnosti je zodpovědné její vedení, které dnes o peníze škemrá. Pod vedením Vika a spol. fungovaly SWG/TVS po celou dobu jejich existence na principu nedodržování pravidel, porušování předpisů, vyžadování výjimek z výjimek od ÚCL, vyhrožování posádkám letadel vyhazovem když nebudou souhlasit s překročením norem… Samozřejmě pokud nedodržujete předpisy, získáváte nad konkurencí (která je dodržuje) významnou finanční výhodu. Veselého jednomotorový let byl jen protržením hráze rybníka s bahnem, kde se zatím předchozí excesy potápěly pod hladinu a zdálo se,… Číst vice »

RAF

Mohl by jste byt prosim konkrétní k jakemu nedodržování pravidel a získávani vyjimek z vyjimek docházelo? Ideálně podložené nejakymi fakty?

Filip

Na tomto fóru nikoliv. Ale pokud jste jejich zaměstnanec, jistě si pár vybavíte….

nicky

Pošlete to rovnou jako podnět na ÚCL k prošetření. Tady to asi nemá význam rozebírat podrobněji.

RAF

Jejich zamestnanec nejsem, aktualne externě pracuji pro jejich nepřímou konkurenci. Nicméně pokud mate dukauy o porušování předpisů dejte ke prislusnym organum k prosetreni. Zarovem ale pokud o necem takovém pisete do verejneho fora, očekával bych ze zaroven poskytnete nejakou bližší informaci jinak je vas příspěvek, uznejte, jen fabulací

Lea

Poslat na UCL 😀 Jako vtip dobré
UCL je zaplacený, a v momentě kdy máte podplacený úřad který na vás dohlíží pro vás přestávají platit pravidla (opravdu se nedodržují, norma sem, norma tam, zeptejte se bývalých nebo současných zaměstnanců, pokud budou chtít vyprávět o 20 hodinových službách a vyhrožování výpovědí – není tam žádná ochrana zaměstnance, firma nemá odbory a pokud se je pokusíte založit, tak rychlá výpověď)

nicky

Odbory se zakládají vždy tajně. jak se to povede jsou bossové proti výpovědi chráněni a bývají většinou managementem štědře upláceni.

Vlastimil Kocurek

Problém je v tom, že tato společnost je dlouhodobě špatně řízena, a ani zřejmě nehledá odborníky na řízení, spíše taková místa se přihrají známým.
A to je celá ta story. To znamená, až když tam přijdou státní peníze, rychle “ vyletí“ oknem a pak se podle mne bude opakovat situace, kdy Šimáně bude hrát na žebráka.

petrs

A kdo konkretne je “znamy” ve vedeni?
Chce to fakta, ne vymysly

Vlastimil Kocurek

Jsou firmy dobře řízené a špatně řízené, až neřízené nebo žebravé. Není to o tom, abych zde vyjmenovával lidi.

Ted

A v čem je špatně řízená? Za celou dobu co existuje jestli sem dobře četl, byla pouze jednou v mínusu.

RAF

Neočekávejte odpověď. Pan pouze „ví“ ze firma je špatná

Vlastimil Kocurek

U dobře řízené společnosti se vytvářejí rezervy, a ale tady jde spíše o osobní prospěch ne o zákazníka. Hlavně že jsou peníze na soukromý tryskáč a golfové hřiště za 1.5 miliadry.

RAF

Soukromym tryskáčem jiste myslite flotilu letadel Cessna které jsou pronajímány jako aerotaxi? Vzhledem l ziskovosti teto divize nevidím moc špatného na to mít, jak vy říkáte, soukromý tryskáč

Martin

Souhlasím s panem ministrem. Smartwings, potažmo ČSA, jsou opravdu vizitkou České republiky. Z kdysi hrdé země plné dobrých lidí je stát, v jehož čele stojí hrabivý byznysmen (velmi slušně řečeno), kterého obklopují divné osoby (kulantně řečeno). O blaho země a občanů jim rozhodně nejde /// Z aerolinky, která měla kdysi zvuk, je nesolidní společnost v rukou šikovných miliardářů, kteří vždy dokázali dobře prodat produkt bídné kvality. Ovšem opět to souvisí s tím, že tohle všechno dovolila sama společnost. Bohužel… ČSA nestojí za záchranu, ani tak Smartwings. Nehodlám si kupovat letenky za 8-9t, když reálná cena je poloviční, nemluvě o standardu… Číst vice »

Martin

Pět mínusů. Jako fakt? Koho se to dotklo? 😀

Vlastimil Kocurek

Martine , jako všude i tady se vyskytují lidé, kteří namísto reality, tady popisují zbožná přání, nejsou schopni kritického myšlení.
ode mne palec nahoru. Lidé, kteří vůbec nemají ponětí o lidském faktoru v podnikání. Prostě lidé minulého století, tedy i tisíciletí.

Nekdo

Tak doufam, ze letusky i piloti mit od ted slusive cervene mikiny!

Vlastimil Kocurek

nebo trička od Vietnamců

mgr.pavel

To spíš červenou kšiltovku s nápisem Podojené Česko, nebo co tam Bureš vlastně nosí..

Markus

Chápe někdo proč z našich daní má být zvýhodněna jedna firma? Nechápu ty povídačky o jakési vizitce.

Chce-li česká vláda podpořit zaměstnávání kvalifikovaných lidí z aerolinek, tak ať vypíše dotace na provozování některých linek.

Totiž předpokládám, že dříve nebo později část (bývalých) zaměstnanců ČSA/SG založí nové aerolinky na zelené louce. Letadel bude přebytek, takže leasing bude dost levný. A tihle nováčci nebudou mít s sebou „kouli na noze“ z minulých problémů – jako například ekonomické ztráty kvůli uzemění 737MAX nebo obrovsky naddimenzovanou kapacitu jakou představuje většina z těch 3 desítek letadel používaných zejména na charterových letech.

Ted

Tak to prostě je, ale neboj příští rok jsou volby a můžeš si zvolit stranu co bude v budoucnu odmítat pomáhat privátním firmám.

Markus

Mě vadí to protěžování „monopolu“, protože monopol škodí zákazníkům a totální monopol totálně škodí zákazníkům. Tedy z našich daní má být bráněno vstupu na trh novým aerolinkám? To je opravdu „Kocourkov.“ Na druhou stranu je fér přiznat, že pokud jiné aerolinky (např. Air France) nyní dostávají mimořádné dotace, tak to způsobuje monopol a škodí to firmám které dotace dostanou menší. A proto jsem pro, aby český stát vyhlásil soutěž o provoz některých linek a ztrátu z jejich provozu dotoval. A soutěž o provoz těchto linek by byla pouze pro aerolinky, které nedostali všeobecné dotace (tedy vyškrtnout např. Air France). Anebo… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

To je jako výsměch, protože není volit koho. Bude ti zase stejné.

Vlastimil Kocurek

To je dost povrchní názor. Pomoc privátním firmám vůbec nepatří do sféry státu, ale zcela podstatné je říct, že tyto peníze mají jít do školství a vědy, pokud nechceme být montovnou. Celý svět už ví, že nejlépe vložené peníze jsou do vědy a školství, my se to učíme.
Či-li jde o hrubé porušování principu makroekonomiky. Či celá ta věc s SW má ještě tuto stránku, o rom jsou vlastně moje příspěvky,
Pokud jde o Lufthansu, KLM, Air France, to jsou tak bohaté stát, že sito dovolit mohou, Merkel toto vyřeší levou rukou, ale my jsme úplně jinde.

Jan

Chape nekdo proc ma byt z mojich dani vyplaceno neco pro OSVC, pro OČR, pro krachujici hodpody? Kramy???

Markus

Pro Jan – srovnáváte nesrovnatelné. Vy tvrdíte, že štamgasti i ostatní hosté přestanou chodit do hospod, protože jim přestane „chutnat“ pivo? Vy tvrdíte, že hospody mají zrušit stoly a nechat jen pult s pár židlemi? Vy tvrdíte, že hospodští byli už před epidemií zadlužení? Vy tvdíte, že žádná česká hospoda nemá jednoho majitele, ale na jejím vlastnictví se podílí víc lidí, kteří jsou navzájem rozhádaní a netáhnou za jeden provaz? Protože přesně taková je situace SG/ČSA – tyto aerolinky nadlouho přišly o zákazníky (zejména o turisty na charterových letech k moři), takže velká část z těch 3 desítek letadel 737… Číst vice »

petrs

Nejsou to vase dane…. nejsou to moje dane, dane jsou prijem statu….

mgr.pavel

Jenže já jsem akcionář či spolumajitel státu (berte to trochu metaforicky, prosím). A mám tedy právo kecat do hospodaření státu, který nějak hospodaří i s „mými“ penězi.

Jiří Kocurek

Tak si představte, že vám vláda zakáže chodit do práce. A bez nároku na podporu v nezaměstnanosti.

Mcjohn

V minulosti SWG hrozili žalobou na stát u soudu EU za to, že stát finančně podpořil ČSA . Důvodem bylo to, že ČSA si vytvořili odnož Holiday ČSA , která se zaměřila na charter lety. Je opravdu směšné, že teď SWG žádají stát o podporu. Stát by měl pomoci pouze ČSA a zbavit je jejich závislosti na SWG.

František

Je to stejně směšné jako když stát podporuje OSVČ které kvůli daním celý život na stát a Babiše nadávají.

Y.K.

Chcete říct, že Babiš je stát? To doufám ani náhodou.
Stát je zřízení. Stát má svou dlouhodobou funkční strukturu. Nad tím sedí parlament co určuje zákony a nad tím vláda a v té sedí velmi dočasně politici.
Nejste vy důchodce?

František

A nejsi ty debil? Komu odevzdávají daně? Babišovi? Ne státu a nadávají na Babiše.

Jiří Kocurek

Jo aha, takže za kritiku Babiše by se měla odepřít státní pomoc, ano?

Y.K.

Staré „dobré“ hanobení strany a podrývání její vedoucí úlohy.

Vlastimil Kocurek

při vší úctě vy na definici státu nemáte.

Y.K.

Vy naštěstí taky ne, tak jsme na tom stejně.

Petr Novotný

Pane ministře Havlíčku a kolik přispěje Čína a pan podnikatel Šimáně. Podle vaší kolegyně si měl udělat vatu na horší časy. Pan Šimáně vatu má, pod sebou a z Asie nic nedají, jen mají zájem být součástí ekonomiky EU.
Jsem pro záchranu, ale jen ČSA jako linkového dopravce a klidně ať i provozuje chartery, jako tomu bylo dříve. Ale není důvod z daní nafukovat hlavně soukromé účty, což je nejspíše i tento případ…

Petr Noworyta

Pane Novotny, copak nechapete, ze X leteckych spolecnosti ze zahranici ma enormni zajem o to rozsirit svoji pusobnost na ceskem trhu? Nejen ten linkovy (LOT, AF/KLM, Lufthansa…), ale hlavne charterovy. Velci hraci jako Ryanair a Wizzair si zde udelaji bazi a budou provozovat charterovou dopravu za mnohem vyhodnejsich podminek pro cestujici. Vse je to otazka jen par mesicu

Ted

Naštěstí je to pouze Váš sen, vláda SW zadotuje (je jedno jestli přes garance, nebo přímo úvěr) a život půjde dál. Já chápu že vy jste příznivec duopolo jako je Raynair a Wizzari, ale konkurence je na světě potřeba.

Petr Novotný

Ale chápu. A pokud to budou kvalitní a seriozní firmy a státní kasu to nebude nic stát, tak proč ne…
Osobně bych rád aby se ČSA zachránili. Za předpokladu, že zůstanou státní a vedení je bude budovat směrem k alespoň malému zisku. Problém je v tom, že si tam stát do vedení nacpe pitomce se stranickou knížkou. Takže raději to nechat padnout.
V tomto stavu jen namažeme kapsu majitelům kteří JEN nechtějí na vzniklé situaci prodělat. Jo a platit to bude daňový poplatník, no bezva…

Jožin

Tak Ryanair tady má bázi už téměř 4 roky a má tu 5 letadel převážně s českými posádkami a o letadla se starají čeští mechanici.

Mcjohn

SWG ať si jde svou cestou dovolenkových letů a pronájmu letadel do zahraničí přes zimu. Ať si stát za 1 Kč odkoupí akcie ČSA s flotilou 7 letadel a postupně rozlétá klasickou linkovou dopravu…to je to hlavní. V ostatních zemích je právě státní podpora cílená do těchto firem…klm, Lufthansa….linkových dopravců. Letní charter společnost typu SWG nikdo nepotřebuje. CK si mohou nasmlouval kapacitu jinde, volných kapacit bude hodně .

František

Kdysi měli na baráku obrovský bilboard Společnost třetího tisíciletí a pokud ho tam ještě mají, tak je potřeba ho doplnit ,, Je čas udělat pápá,,.

tom

Fakt jim nepřeji, aby krachli, ALE nejsme Švýcarsko. Směřujeme k mělčinám a musí se utrácet jen za to důležité!
To nejsou vaše peníze, milí politici! Koukejte zklidnit hormon, přestat s vyhazováním, uplácením voličů dárečkama
a začněte myslet hlavou!

kanafasik

no i ve Švýcarsku krachoval Swissair.

petr smejky

Andrej Buresh- Hurgadu a Burgas si rozvracet nedame, moji volici tam proste poleti at to stoji co to stoji
to ze i spolecnosti s neomezenymi prostredky Emirates a Qatar budou redukovat a propoustet nikoho nazajima
do tyhle ceskocinsky firmicky ty miliardy bude lejt at pekne servisuji v tech Avia Prime , ktere vlastni pres Hartenberg. Cest praci .

Milan Novák

Pan Šimáně si podle ministryně Benešové měl vytvořit „vatu“ a jako podnikatel s něčím takovým počítat!!!!!!!!

Jiří Kocurek

Počítat!!!!!!! s čím? S pandemií? A kdy přijde a jak na to vláda zareaguje, to měli vědět předem? A jak? Zajít si do Delfské věštírny?

Milan Novák

Ano! Přesně takto to formulovala ministryně Benešová na adresu OSVČ a dalších podnikatelů, kteří by mohli teoreticky žádat stát o náhradu škody vzhledem k omezením státu kvůli pandemii!!!

...

Tak to začnu platit daně raději Slovákům, než těmhle.

nicky

Podporovat soukromou společnost z veřejných peněz je v principu špatně. Dá se to omluvit pokud je pro stát nějakým způsobem strategická, ale to SWG není. Záleží samozřejmě jak konkrétně bude stát tuto společnost finančně podporovat, ale už jen jména aktérů nedávají velkou naději že by stát dostal něco ze svých peněz zpět: 1) Šimáně – politický podnikatel z PZO a šíbr z 9Otek – majitel který odmítá investovat do své vlastní společnosti 2) Vik – generální ředitel – v rozhovoru na DVTV jasně ukázal, že je absolutně nekompetentní a vůbec neví co se mu ve firmě děje, nebo vědomě lhal… Číst vice »

PetrS

To máte pravdu že SWG (Sunwing) pro stát není důležitý 😀

Jan

Presne tak ! Statni penize soukromym firmam a lidem? Takze navrhuji at okamzite vrati penize ze statniho rozpoctu vsichni OSVC, OCR , vsechny restaurace, obchudky co dostali odskodne. Takzez vsichni zamestnanci co dostavaji 80% a 100% ze statni pokladny z duvodu koronaviru. Kdyz fer tak pro vsechny ne??

Jožin

ad2) vědomě lhal

FreshZ

Včera večer na jednom TV kanále zazněla drobná poznámka ekonoma ke státním zárukám za úvěry pro SWG. Totiž že záleží na tom, kdo takový úvěr poskytne. Bude-li to např. čínská banka, pak se těžko ubráníme dojmu, že českému daňovému poplatníkovi připadla role garantovat čínské finanční zájmy spíše než okřídlené české národní stříbro.

johny

„Odborník na čínsko-české přátelství“ 😀 😀
Lépe bych to neřekl! 🙂

Kolo

Všechno špatně. Pokud stát nepomůže, firma padne nebo se tak dramaticky zmenší, ze bude bezvýznamná. Pokud stát pomůže, firma se udrží do jara 2021, dal pak nikdo neví, co bude. Co je ale jasné už teď je totální proměna trhu. Je iluziorní si myslet, že CK masivně objednají řecké ostrovy a Egypt, Bulharsko a Split. Tahle krize dopadne tvrdě na peněženky obyčejných lidí, tedy typických klientů CK. Ti bohatší, možná (ekonomicky) šťastnější už teď lítají jinam (Thajsko, UAE, Jižní Amerika, Afrika na Safari apod.)-tam Smarti nelitají. Co zbude teda Smártům? Daji letadla na pronájem do Israele, Kanady a možná jinam.… Číst vice »

Eman Zahradník

Podepisuju…

GPGP

Srovnáváte nesrovnatelné, Škoda Auto má zisk na jedno auto skoro stejné jako Audi, a dále ŠA má i fin. polštář…
ŠA má hrdost, a nesnížila by se brečet jak ti 2 skoro důchodci z TVS 🙂

Y.K.

É… nedostala Škoda auto nějaké evropské dotace?

Jiří Kocurek

Možná něco ano, na vývoj elektromobilu. Ale 9 miliard ročně (tolik platí na daních) to ani zdaleka není.

Y.K.

Rozhodně, ale trochu popichuji při čtení o hrdosti a finančních polštářích.

kanafasik

jojo, Travel service/Smartwings to je moc hezká vizitka ČR. Možná bych tuto větu zvolil jako firmení logo. „Smartwings – Vizitka České Republiky“…..Tohle dílko by mohli celé nechat a trup letadla, v rámci nějaká marketingové kampaně třeba. Hymna Travel Service Hymna je na melodii písně Michala Davida Discopříběh Hymna Travel Service Ať je třicet pod nulou a Lauda naštvanej, to nevadí můžu mít sto průšvihů, však klient nás se vždycky nalodí My jsme šťastni, že s námi lítáte a věřte, že chybu neděláte A proto Aaaaa – Travel Service superbomba Jeeee – se Slávií až do Konga Naaaa – pro fotbal… Číst vice »

Jan

Klasicky pripad cloveka co si koupil zajezd z lidlu za 5500kc, pak nedostal zdarma najist na dvouhodinovem letu a ted sedi cely den u kompu kyda hnuj 😀 ubozaku 😀

GPGP

A bohužel těchto lidí je v ČR většina, co chodí s nataženou rukou a říkají státe dej nám.
Doufám že tato krize nedonutí zvednout daně bohatším lidem, co na sobě pracují a jsou poctiví, aby tyto „jejich“ peníze rozdala flákačům a nemakačenkům.
I v době krize bude pro lidi práce v zemědělství nebo příbuzných oborech 🙂

Y.K.

Jako do určité míry máte pravdu, ale nerad bych viděl, že své štěstí vykládáte jako zásluhu. Protože na koho opatření s koronavirem dopadla a na koho ne je čistě věc smůly a snaha ani poctivost s tím nenadělá vůbec nic, když mají zákaz podnikat/pracovat.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, jen je trochu rozdíl, když příjde rektor univerzity + ČAV, že mají nadějný výzkum, nebo na druhé straně Rómové a Šimáně.

Sitgestravel

Tak dougam, ze uz nekdo sepisuje podnet VSZ v Praze k provereni.

Politici

„My si tu pomoc nějak zdůvodníme. Hlavní je, že se o nás pak J. Š. postará. Přeci zasloužíme za to zachránění lidí před virem nějakou odměnu.“

Politici

„My si tu pomoc nějak zdůvodníme. Hlavní je, že se o nás pak J. Š. postará. Přeci zasloužíme

Rossec

Do určitė míry by to vizitka byla, pokud by se polepy Smartwings zaměnily na Česka republika.

Vlastimil Kocurek

smartwings je docela hloupý název

František

V Evropě je tolik leteckých společností, že když zmizí SWG z leteckého nebe, tak po nich neštěkne ani pes a konečně zde budou služby v letectví hodny třetího tisíciletí.

Vlastimil Kocurek

z nebe do pekla ??

Zdeněk

Smartwings že je národní dopravce? To snad ne!

Lemmy

On Havlíček tím zřejmě nikdy na dovolenou neletěl.

rtep

Extrémně neekologická letecká doprava je dlouhodobě podporovaná na úkor všech ostatních druhů dopravy. Neexistuje žádný rozumný důvod, proč zachraňovat krachující letecké společnosti.

Původní Pražák

Je škoda, když tak důležité otázky jako je dopad letecké dopravy na životní prostředí, se chytí ekomoula, který ji zabije nesmyslem „podpora na úkor“.

J.R.

Než napíšete takovýto nesmysl ta je dobré si projít odborné statistiky jak to doopravdy je. Letecká doprava přispívá na celkovém znečištění způsobeném člověkem pouhými 3% a z dopravy je to 12%. Takže tady nemluvte bludy o kterých nic nevíte a jen jste si přečetl rádoby módní článek o tom jak je letecká doprava špatná! Nejde tady o to že je nějaká doprava víc neekologická , ale jde o to jak je ekologická na jaké trati. Například na trase Praha-Paříž je podle odborných studií jedinou ekologičtější dopravou než letadlo elektrifikovaný vlak a to pouze za předpokladu, že elektřina vyrobená pro jeho… Číst vice »

František

V podstatě máte pravdu, samotný let není tak katastrofický, ale musíte vzít též v potaz, ekologický dopad na blízké okolí samotného letiště a ten je strašný. Na malé ploše je soustředěno obrovské množství znečišťovatelů v podobě obslužné techniky, MHD, taxi a soukromé dopravy. Dále jsou to denně tuny odpadu z letadel.

pzag

Aha, takže když už plácnete blbost, tak začnete tvrdit, že to je jinak a vymyslíte si ještě větší. Lidi jako vy jsou právě ten největší mor. Naprosto iracionální uvažování, žádná fakta, jenom dojmy a ukazování na to, co vám říká zdravý rozum, vede k řešení zanedbatelných problémů, vytváření nových a ignorování těch podstatných. A takhle je to s celým ekofanatismem. Žádný nebýt, tak je na tom příroda líp.

František

pzag, Skočte si do lékárny pro něco na uklidnění a přečtěte si něco o vlivu letecké dopravy na životní prostředí ať nevypadáte jak úplný negramot, protože jinak jste naprosto směšný.

pzag

Ano, elektrický vláčky s vozíkama na kufry, co sotva jedou a odpady z letadel jsou největší zdroj znečištění vůbec. Naprosto směšné jsou vaše ničím nepodložené dojmy.

František

Viděl jste někdy kolik odpadu se vynáší denně z letadel, kolik aut taxi a soukromých se protočí v tomto jednom místě, kolik cestujících za rok projde tímto místem a vyprodukuje odpad. Pracoval jste někdy na letišti?

pzag

A kolik odpadu se vynese z IC/EC, když přiveze mnohem víc lidí, než letadlo? A kolik lidí projde nádražím nebo obchodním centrem? Co to je dětinské představy? Praha ani ne 20 mil. cestujících. Obchodní centrum Chodov 13 mil lidí. Kolik mámě těch letišť? A kolik máme obchodních center?

Y.K.

Viděl jste někdy nádraží? Vždyť je to úplně stejný. Díval jste se jak často vyváží popelnice jen pro vás osobně? Odpad produkují lidi a ne letiště. A lidi jej produkují neustále a zanechávají jej tam kde se zrovna pohybují. Koneckonců se stačí projít po lese, i tam lidi zanechávají odpad.

rtep

On bohužel žádný ekologický fanatismus neexistuje, byť by byl občas zapotřebí. Existují ale fanatiční technokraté a popírači všeho možného.

pzag

Vy jste ten, co tvrdil, že není problém na Slovensko cestovat 10 hodin? Že to je v pořádku? Jak jsem vám přál nějakou tu nemoc, ať si to protrpíte do hořkého konce? Ano. Popírači, protože vaše dojmy a nulová fakta, jsou zrůdnost.

rtep

Zrůdná jsou pouze vaše přání. Ano, já někdy zhebnu. Ale určitě ne ve chvíli, kdy se to bude hodit vám. Tak hluboko nikdy neklesnu.

Y.K.

Pokud se podíváte na mapy znečištění ČHMÚ, tak si všimnete, že letiště nijak zvlášť nevyniká. http://pr-asu.chmi.cz:8080/IskoPollutionMapView/faces/viewMapImages.xhtml
Letecká doprava není ekologická, ale na pozadí průmyslu a automobilové dopravy nijak nevyčuhuje.

František

Ano dnešní den, kdy možná letěly 3-4 spoje a prošlo tam max. 500 lidí tak LP nevyčuhuje, ale pokud odbaví za rok miliony lidí, tak to už je jiná kategorie.

pzag

Ne, není. Mají tam i historické zprávy. A letiště Praha je na tom v suspendovaných částicích těsně nejhůř za Smíchovem a Vršovicemi. Naopak v NOx je na tom velmi dobře, ale naprosto propadá třeba Legerova. Takže přestože je to podle vás taková katastrofa, tak na tom není hůř než ulice ve městě.

Y.K.

Tak to je pravda, ale jsou tam i historická data. Především jsou tam velmi pěkně vidět dálnice a města. Letiště naopak ne – i když svůj vliv jistě má, tak na pozadí pozemní dopravy nevyniká.
http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/mes_zpravy/mesprehledy.html

GPGP

Tak v Německu je stále 70% elektřiny z fosilních paliv 🙁
Hlavně že EU chce snižovat drasticky Co2 u aut, doprava má jen 14 % z koláče.
Průmysl celkem stojí za produkcí 29,1 % skleníkových plynů, následují veškeré komerční, veřejné a rezidenční budovy s 18,3 %. Výrazně větší podíl na emisích skleníkových plynů než doprava má také zemědělství, konkrétně 20,2 %.

patology_chef

I tenhle multiministr je vizitka, takže očekávám, že stát poskytne náhradu dopravcům za neobjednané závazkové výkony. Jinak se mi zdá, že erudice holdingové vlády má až čtyři pilíře: začlenit do holdingu, rozložit potenciální konkurenci, vysadit všude řepku a poslat prachy Andrejovi nebo do Číny. A jinak prázdno.

Erik

ja vam nevim, ale tolik minusu u jednoho clanku, sorry, ale todle je dost na zamysleni, jestli to „neni nekym zaplaceny“ a redakci doporucuji, zkontrolovat IP adresy..dost to smrdi, ze si potrebuje nekdo nakoupit prizen pro podporu intervenci.

Jenda

Přesně jsem to chtěl napsat. Příspěvek uživatele V.K. (tento: „Jestli tohle je vizitka Česka, tak to potěš pánbůh.“) měl ještě před 2 hodinami asi 40 palců nahoru a žádný dolů. Teď má 74 palců dolů.

Eman Zahradník

Možná to jsou zaměstnanci té obskurní společnosti, kdo kliká samé mínusy.

Kubrt

Jasně, dělají nálety, ale nemyslim si, že by to mělo nějaký význam a dopad.

František

Ty minusy zde budou cvakat zřejmě vojenští umělci, kteří v roce 2014 obsadili posty ve vedení technického úseku s pár přisluhovači od ČSA a v podstatě zlikvidovali zakládající sestav a kde končí lidská blbost, začalo vojenský umění. Oni by se jinde neuživili.

Jula

Chjo, ty jsou vizitka jak taxikáři před letištěm nebo směnárny na letišti. O*ebat zákazníka na maximum. No jo no, kamarádi kamarádům ale aspoň budeme mít národního dopravce, se kterým budu moct letět charterovou linku do Hurghady 😀

Honza

Četli vůbec místní odborníci taky něco jiného než zdejší názory? Qatar Prahu do první vlny nezařadit. Wizz z Prahy před časem odešel. Ryan tady měl asi 4 letadla a prohlásil že začne peníze lidem vracet až pomine krize. 2 roky? Nebo 3? Asi nikdy, protože to je model na kterém všichni LC fungují. Tak to je a jestli se to někomu nelíbí, ať si…. Podle IATA se očekává během rozjíždění provozu krátká cenová válka aby se potom ceny letenek dramaticky zvýšili a tím společnosti zaplatí půjčky. Všude a všichni.A ano, ať se vám to líbí nebo ne, je SW/ČSA vizitkou… Číst vice »

RHood

Vraťte se do lavic základní školy, stát je vymezen státní mocí, lidem a územím a ne nějakou kolotočářovou firmou.

František

Myslíte kolotočářskou?

Roman

To psal asi pan Bělina ne?

František

Vypadá to tak.

RHood

To pan Bělina není. Pan Bělina je vysoce distingovaný pán, pán manager, který má hluboce zakořeněnou schopnost naslouchat, je plný empatie a lásky. A zapomněl jsem, že je vysoce odborně erudován. V jeho případě, kdyby SWG nebylo, tak po něm okamžitě chmátne minimálně SQ, takže si prohodí v CV jenom písmena.

patology_chef

To je stejně hodně řídký fór s tou vizitkou. Jak všem občanům této země, tak všem turistům, je nějaká ČSA úplně u pozadí, pokud není náhodou nejlevnější tam, kam zrovna chtějí letět. Větší význam má a skutečnou vizitkou země je třeba Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Původní Pražák

Dal jsem vám plus, na druhou stranu rozkradení a položení ČSA na lopatky a všechno, co pak následovalo, nepochybně velmi výstižnou vizitkou fungování tohoto státu je.

patology_chef

Původní Pražák: souhlasim s Vámi. Takto není co podporovat. Ale řeknu klukům na dráze, zda si neříct o ušlý zisk za nejeté railjety v zahraničí. Precedens by byl 🙂

RHood

No konečně, ono v podstatě nejde ani tak vlastně o SWG, ale o AP PRG. Tak hurá, nakonec se zarytí nepřátele stanou přáteli, to je Heppy end.

RHood

Pane ministře upřímně, kolikrát jste využil služeb dle vašeho vyjádření národního dopravce ? Zcela úsměvné je vyjádření o vizitce ČR. V tom s vámi naprosto souhlasím, je to vážně skutečná vizitka tohoto státu.

Pavel

To je šleha! Před pandemií otevřel LOT bez problemů paně Šimáněmu pod nosem PRG-BUD i OSR-WAW. A paně Šimáně to ani netankovalo, protože sháněl patrně už tehdy úvěr na i technickou na OK-YBA a zaretušovaní/uplacení světového rekordu a kauzy jednomotoráku Ing. Veselého s koupáky z Řecka. Najednou pan Havlíček tuhle partu hic cpe a prodává daňovým poplatníkům coby „vizitku Česka“! Pane Bože, pustťe k tomu alespoň Jardu Tvrdíků, i s ním ten vehicle bude mít větší hodnotu vizitky, nežli ta dosavadní tragédie! Z českých daní zachráníme páně Šimáně, aby zase jen rejžoval a koupal Kanaďany v Karibiku, Izraelce na Tenerife… Číst vice »

Roman

Tohle se hodně nepovedlo panu Havlíčkovi

nicky

Tohle je populistické rozhodnutí a malá domů mezi kamarády. já předpokládal, že poradní orgán vlády NERV vedou odborníci a ekonomové kteří umí počítat a vědí co je pro stát strategické a co není. Pokud už se tedy stát chce zaručit, měl by to podmínit minimálně tím, že se ve stejné výši zaručí i stávající majitelé. Pokud ti odmítnou, měl by stát odmítnout také. Ale stejně si neumím představit další fungování SWG na trhu. To jako budou vozit vzduch a čekat na světlejší zítřky? To určitě ne, začne redukce letadel, personálu a linek a tvrdé šetření. Nic jiného jim stejně nezbyde,… Číst vice »

mgr.pavel

Uvažujme, co by se stalo po této podpoře dále: – Smartwings je primárně charterový dopravce. S letošním létem se může rozloučit, v dalších letech dovolená bude hodně zbytným zbožím pro spoustu lidí. – Navíc jsme v situaci, kdy sám český stát hodně váhá, kam nám povolí naše Ústavou dané právo opustit zemi. – Za rok či dva Smartwings nebude v lepší situaci, spíš naopak. Bude nejspíš opět potřebovat pomoc. – Vláda jej nebude chtít nechat padnout, ukázala by chybné rozhodnutí z minula, a tato vláda přece chyby nikdy nedělá. Nech si to všici nepamatujů. – Takže do firmy se nalijí… Číst vice »

kanafasik

asi tak nějak. ..Waren Buffet se zbavii všech akcií aerolinek co vlastnil. Chce snad někdo jasnější signál, že toto odvětví nečeká žádná procházka růžovým sadem?

Jiří 24

Jsou velmi špatnou vizitkou ČR. Pokud by skupina SWG měla jít do insolvence, stát by měl vstoupit majetkově jen do ČSA a SW u by se stát měl pouze zaručit rozhodně do nich nevstupovat, ať si to pan Šimáně a Vik vyřeší jak chtějí.

GPGP

Tak ať to rozdělí, záruky dostane ČSA, ale ne TVS.
Budou muset propouštět stejně jako Letiště Praha, tzn. – 10% lidí, snížení platů stávajících, vrácení strojů, klidně i pár ks. B 737 MAX…. tzn. – 15 % strojů…což je asi 6 letadel. Podobně jako to dělá i Lufthansa viz. net.
Lufthansa taky zatím odmítla pomoc od státu, nelíbí se jim že by stát získal podíl 25 %.
Ať majitelé TVS přestanou brečet na Dvtv či jinde, řeknou o kolik sníží náklady a jak a pak možná může být nějaká záruka či půjčka od státu, ale ne žádný dar…

petrs

Myslim, ze vse o cem pisete uz davno udelali

Xapadlo

„Odborník na česko-čínské přátelství“ je trefně pojmenované profese. To se povedlo, pane Sůro!

serpimolot

ANO, je to nase vizitka, stejne jako nasi politici a stejne, jako jsou Wizzair a Orban vizitkou Madarska.

Petr Noworyta

Poradna vizitka bude az zde Ryanair na leto nabazuje cca 20 letadel, Wizzair 10 a ostatni letecke spolecnosti bud pridaji frekvence, pripadne si zde udelaji mensi baze. O ceske cestujici tak bude postarano a konecne poznaji jake to je cestovat kulturne. Tak jak je to vsude na zapade beznym zvykem

Petr

To je zde kec.

Viťa

Jo, Ryanair a Wizzair, to je skutečně kultura 😀

eLKá

Co mohu soudit, tak WizzAir už nabízí lepší služby, než let ČSA operovany Smartwings letadlem Travel Service.
Ano, kvalit Ryanair skupina SWG ještě nedosáhla, nicméně se v tomto směru velmi snaží.
Jediné, v čem značky SWG vedou, jsou ceny letenek. Jsou suverénně nejdražší.

Vladimír

Proč nás má pořád zachraňovat někdo jiný? Začalo to Mnichovem, pak nás „zachránili“ Rusáci v 68 a teď nás budou „opečovávat“ Irové a Maďaři. Co trochu národní hrdosti?

Pavel Vostrý

Prosím neodpovídejte na příspěvky tohoto trolla, moc díky …

RAF

Co 20? 60! A EK ted pry nemá využití pro A380. Celý svět nam bude závidět

Petr Noworyta

Vy jste blazen. EK? Neplacejte nesmysly

RAF

Vy jste zacal, ja myslel ze je to v soutěž ve vymýšlení nesmyslů

Petr Noworyta

Pane Vostry, troll jste mozna tak vy.
Pokud nechapete, ze kdyz zmizi 1/3 vykonu Letiste Praha, tak ta dira se bude muset zaplnit. A stane se tak velmi rychle prave diky spolecnostem, ktere maji enormni zajem si zde udelat baze. A prave tyto spolecnosti poskytuji diametralne lepsi sluzby. To je proste neoddiskutovatelny fakt

Y.K.

Přestaňte už používat sebeujišťují frázi, že jsou vaše přípříspěvky neoddiskutovatelný fakt. Protože to není fakt. To jen tvrdíte a vaše tvrzení nic neznamená. Ani moje ne. Fakt je, že tu máme virus SARS CoV-2 a že letadla teď téměř nelétají.

Ale jestli můžete něčím doložit, opakuji doložit, ten enormní zájem udělat teď bázi v Praze, rád si to kdekoliv přečtu.

RAF

Ale jeho fakta jsou neoddiskutovatelna protoze on on odmita diskusi a neustále si mele svou aniz by sve nazory necim dolozil. Tudíž se jeho fakt stava neoddiskutovatelný bohuzel v jinem významu toho slova

Butrusik

Co trochu inteligence, Vladimíre Vladimiroviči? 😁

Dan

No estébák napůl s prapodivným čínským fondem by chtěli zachránit svoje prachy z našich daní, tak to snad radši ti Irové a Maďaři za svoje. Smartwings a národní hrdost v jedné větě, to je fakt hardcore.

Kubrt

by ohrozila existenci letiště Praha… zajišťuje 30 % provozu…
Pomoc, zachraňte mě, jsem v nejake jiné dimenzi, jinak si tato tvrzení neumím vysvetlit!!

MildaIV

Malev měl v Budapešti a jak chudáci dopadli. Tohle přece nechceme.

V. K.

Jestli tohle je vizitka Česka, tak to potěš pánbůh.

kanafasik

tak taky to mohl nazvat rodinným stříbrem.:)

Dan

V jistém smyslu to bohužel vizitka Česka je. Pokud je Čech ochoten platit více peněz za méně kvalitní služby (masovou konzervu, prášek na praní, auto, telekomunikační služby nebo dosaďte cokoliv dalšího) než v okolních státech, asi to o nás něco vypovídá.

kanafasik

vždyt mohla vláda koupit podíl od Koreanu zpět, když byl na prodej. Vždyt vláda nemusela prodat 20/% co stále ještě držela. Ten Havlíček si nevidí do huby! Prostě Andrej chce pomoci kámošovi. a zaplatíme to všichni. To by jeden blil.

Nekdo

ANO, uz je lip!

kanafasik

jak komu:)

PatriK

K čemu by byl podíl státu 20%, který neumožní ve firmě cokoli rozhodovat? Jedině nadpoloviční podíl má smysl pro strategické rozhodování a ovádání firmy.

kanafasik

mohli odkoupit od Korejců těch 47% a měl by stát 67%…tohle jsou jen Havlíčkovo alibistické kecy, aby se obhájila malá domů pro Andrejova kámoše.Však uvidíte, jak se to udělá na rozdíl od ostatních evropských zemí tak nějak hezky „po našem“. Šimáně a spol. lžou minimálně v tom, jak tvrdí, že je v ohrožení 2500 zaměstnanců a státní pomocí se to podaří zachránit. Zlatý voči! Napříč Evropou, co evropou světem se redukují letky a propouští z oboru po tisících společnosti jsou v insolvenci. Ovšem jen perla SWG bude vyjímkou.. tak určitě! minimálně u ČSA je po vyřazení 330 nadstav. A výhled… Číst vice »

Honza

Najděte si strukturu vlastníků AF/KLM

petrs

Vy nezeplatite nic, tak bezte spat…..

Eman Zahradník

Petrs
Když čtu Vaše reakce na cokoli o Smartwingsu, napadá mně jediná otázka. Pan Vik Vás platí v českejch nebo dostáváte bony po pěti?

mgr.pavel

Já státu platím daně vyšší, než kolik si většina lidí vydělá. Takže i z mých daní se bude tento nesmysl platit.

Já už do toho tedy kecat můžu? Nebo taky musím jít spát, držet hubu a krok?

A co je vám po tom z čích peněz se to bude platit? Tak jako tak to bude pro stát nevýhodné. Není žádný extra veřejnoprávní užitek v lití státních peněz Burešovu kamarádovi do firmy na vletecké ýlety k moři.

Jan

Umite cist ? 😀 dejte si neco na uklidneni, pred spanim si prectete letak z lidlu a dobrou noc 🙂

kanafasik

zaplatí to každý, co platí daně.

RHood

Ano a ne, prozatím. Když budou schopni splácet, tak ne, zaplatí to jejích klienti. Když nebudou schopni splácet, tak ano, zaplatí to tedy stát, tedy já, moji rodiče, moje děti, sousedé, vy, vaši blízcí, my všichni. A prosím, nechovejte se ve svých vyjádřeních jako primitiv. Nejste dobrou vizitkou svého zaměstnavatele.