Smartwings míří ke státní podpoře. Jsou do určité míry vizitkou Česka, míní ministr Havlíček.

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings se blíží k záchraně za pomoci státu z peněz daňových poplatníků. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček

Letecká společnost Smartwings se blíží k záchraně za pomoci státu z peněz daňových poplatníků. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček dnes po jednání vlády uvedl, že stát by se měl postarat o jejich podporu.

Podle Havlíčka nyní vláda řeší, zda jsou Smartwings důležitou infrastrukturní firmou. „Firma se dostala do fatálních problémů ne vlastní chybou, nelze v příštích měsících očekávat, že se to zásadně otočí. Zabezpečuje třicet procent tržeb Letiště Václava Havla i na dalších tuzemských letištích. Do určité míry je to i vizitka České republiky,“ řekl Havlíček na tiskové konferenci po vládě.

Podle Havlíčka je první varianta zřejmá: pokusit se zaručit za úvěry dopravce. „To je běžný instrument pro malé i velké firmy. Můžeme diskutovat i přímé úvěry. Pokud by firma směřovala do insolvence a v příjmové stránce by ohrozila existenci Letiště Praha, měl by stát do firmy kapitálově vstoupit,“ dodal Havlíček. Podle něj je kapitálový vstup až poslední variantou.

Odmítám to, že nejlepší variantou je nechat ji zkrachovat. Myslím, že národní aerolinie by neměly skončit tímto způsobem, zvláště v situaci, za kterou nemohou. Všechny evropské země své dopravce zachraňují,“ tvrdí Havlíček. Letecký odborník Michal Požár v komentáři pro Zdopravy.cz upozornil, že podstatně výhodnější pro stát může být podpora dopravců k udržení co největšího provozu na letišti.

Podle něj bylo historicky bylo chybou, že ČSA přešly do soukromých rukou. „To nechť zpytují vlády před 10 až 15 lety. Jako máme dnes České dráhy, mohli jsme mít České aerolinie,“ uvedl Havlíček. Stát prodal minoritní podíl v ČSA v roce 2013, definitivně se svého podílu zbavil v roce 2017 v době, kdy už bylo hnutí ANO 2011 v koaliční vládě.

Kromě podpory Smartwings se rozjela i debata o podílu čínské státní společnosti CITIC v celé skupině. Generální ředitel aerolinek Roman Vik nejprve v úterý pro DVTV uvedl, že Číňané jsou ochotni podíl za korunu prodat. Odborník na čínsko-české přátelství Jaroslav Tvrdík, jehož schopnosti přivedly ČSA před lety na hranici krachu, to ale pro SeznamZprávy odmítl.

Tagy České aerolinie ČSA Karel Havlíček smartwings Top
171 komentářů