Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

SmartWings končí s linkou Ostrava – Dubaj, kraj řeší ukončení smlouvy

Boeing 737-800 společnost Travel Service během letu. Foto: Travel Service
Boeing 737-800 společnost Travel Service během letu. Foto: Travel Service


Letecká společnost Travel Service letos na podzim neobnoví provoz linky SmartWings mezi Ostravou a Dubají. Konec spojení potvrdila mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková i moravskoslezský náměstek pro dopravu Jakub Unucka.

Linku Ostrava – Dubaj během zimního letového řádu neplánujeme provozovat,“ řekla Dufková. SmartWings naopak navyšují počty letů do Dubaje z Prahy na sedm týdně.

SmartWing začaly z Ostravy do Dubaje létat od září 2016. Start podpořil významně Moravskoslezský kraj, ještě za dob minulého vedení v čele se sociálně-demokratickým hejtmanem Miroslavem Novákem. SmartWings létaly první zimu dvakrát týdně, od loňska jednou týdně. 

Současný náměstek hejtmana označuje zděděnou smlouvu po svém předchůdci za atypickou a nelogickou a pro zrušení linky vidí hned několik důvodů. Linku podle něj využívali fakticky pouze Češi na cestu do Perského zálivu, ačkoliv primárním cílem bylo nalákat arabské hosty na sever Moravy. Analýza kraji navíc ukázala velkou citlivost na cenu letenek. „Pokud letenka stála 5000 korun, tak letadlo bylo plné, když 6000 tak to bylo horší a při 7000 už létalo téměř prázdné,“ uvedl Unucka. Ten ještě v roce 2016 ale smlouvu hájil

Travel Service navíc podle něj neměl v Ostravě bázované letadlo, což byl další důvod velké ztrátovosti linky, neboť dopravce musel stroj přesouvat z jiných letišť. Posledním hřebíčkem pak byla skutečnost, že Travel Service nedostal v Dubaji kvůli rekonstrukci tamního letiště vhodný slot. Kraj proto s dopravcem nyní jedná o způsobu ukončení smlouvy. Jednou z možností je, že po určitý čas (za už zaplacené peníze) zůstane na letounu Travel Servisu reklama na kraj.

Podle smlouvy měl Moravskoslezský kraj zaplatit za provoz linky během pěti let přes 50 milionů korun. Výše dotace se měla postupně snižovat.

Zákazníci ostravského letiště mohou letět do Dubaje přímo z nedalekých letišť. Flydubai letos spustil linku z Krakova, Wizz Air létá z Katovic.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To jim ta dotovaná „základní dopravní obslužnost“ (pro manželky krajských politiků) dlouho nevydržela (naštěstí)…

  • Zajimave Jakub Unucka tvrdi, ze neco zdedil od svych predchudcu, moc tedy nechapu proc tuto smlouvu podepsal na 51 mega? + dale mu prosly pod rukama dva dodatky.

    Neuveritelne mrhani penez obcanu alias parodie na letiste.

    https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1637210

    • On to ovšem skutečně původně všechno způsobil už Lukša (včetně té „osobní železniční vlečky“ na letiště) …

  • Dotace cca 100 litrů na jeden let???
    Pane jo.
    A fakt si mysleli, že tam arabáči přiletí nějakou pro ně obskurní aerolinkou, o jejíž existenci nemají tušení?

  • Tak hlavně že na letiště vede železnice. teď už chybí jenom ta letadla….

  • Má cenu to letiště nějakým způsobem oživovat??? Existuje ještě nějaká možnost? Anebo už Katowice nelze předstihnout?

    • asi soudruzi z Ostravského kraje udělali někde chybu, řešili oceláře a uhlí a na budování spojů na letiště už neměli čas a chuť a tak to Poláci vzali na sebe.

      Ale dávat letenku za 5.000 kč , to by se líbilo i Pražákům, ješte k tomu nějaké úsporné letadlo typu Neo a Ostrava by mohla do 5 let předstihnout Krakow či Katowice . Řešení – zabavit Bakalovi majetek, za ten nakoupit sporná letadla a lidi by létali jak diví ;-)))

  • Tragedie ostravského letiště nekonečná sága, aneb ani stát neumí, aby voda tekla do kopce dlouhodobě. Křišťálově učebnicový příklad z praxe, že vytvořit nabídku a poptávka přijde sama neumí ani „moderní doba“ tisku prachů ze vzduchu, ono ti ekonomové 150 let dozadu nepsali hlouposti do větru. Jediné na tom všem nesmyslu mě zaráží, že se v tom podílí i ODSka, ale možná i oni podlehli kouzlu si splnit sen a zahrát si na podnikatele za manu daňového poplatníka.
    Uvidíme za pár let, až bude nutno potichu celou tu nesmyslnou ságu odepsat a nakonec i zastavit provoz nerentabilního vlakového přivaděče, kolik to celé koštovalo – sázím, že to bude blízko 10 mld…

  • Ta linka měla 2 zásadní chyby:
    1. Provozovatele
    2. Trasování

    • nebo taky chybějící Codeshare pro lety dál s přestupem… Do Dubaje lítá hodně lidí hlavně proto, aby pokračovali dál do JV Asie..

Newsletter

Partneři


Výběr editora