Slovinci prorazili svůj nejdelší železniční tunel, zkrátí cestu k Jadranu
Nový tunel výrazně zrychlí a zkapacitní dopravu do přístavu Koper.
Po dvou a půl letech od zahájení prací došlo k proražení budoucího nejdelšího tunelu ve Slovinsku. Sdružení firem Kolektor Construction a EuroAsfalt dokončilo hlavní práce na tunelu Lokev, který přinese zdvoukolejnění trati mezi stanicemi Divača a přístavem Koper. Dojde tak k výraznému zvýšení kapacity trati využívané hlavně nákladními dopravci pro přepravu z jednoho z hlavních přístavu v Jaderském moři.
Nový tunel je dlouhý celkem 6 714 metrů. Současně s ražbou již běží i práce na betonování tunelu a začínají práce na dalších tunelech o celkové délce 37 kilometrů. Celá trasa, kde se buduje druhá kolej, bude dlouhá 27 kilometrů a bude na ní celkem sedm tunelů, Lokev je nejdelším. Trasa vede složitým geologickým územím (kras). Během budování tunelu byla odhalena například přes 150 metrů hluboká a 450 metrů dlouhá jeskyně.
Nová trať výrazně zkrátí i dobu jízdy do Koperu. Namísto stávajících 44 kilometrů pojede vlak mezi stanicemi Divača a Koper jen 27 kilometrů. Lze očekávat, že tak výrazně stoupne i význam přístavu v Koperu. Stavba běží zatím podle plánu.
Ve Slovinsku drží do zprovoznění místo nejdelšího tunelu tunel Bohinj na trati z Jesenice do Nove Gorize v podhůří Julských Alp, měří 6 327 metrů. Ještě delší je tunel Karawanke z Jesenice do Rakouska s délkou 7 976 metrů. Více než polovina je ale již na rakouském území.
Projekt nazvaný jako 2TDK má hodnotu přes miliardu eur. Detailně je popsán zde.