posily_do_teamu

Slovensko zavede jednotnou jízdenku na vlaky a autobusy, za systém zaplatí přes půl miliardy korun

Vlak ZSSK s lokomotivou Vectron pod Tatrami. Zdroj: ZSSKVlak ZSSK s lokomotivou Vectron pod Tatrami. Zdroj: ZSSK

V první fázi se projekt zaměří na veřejné poskytovatele dopravy, postupně budou zapojení i soukromníci.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

„Je pro nás velmi důležité, aby lidé přesedli z aut do vlaků a autobusů,“ uvedl ministr dopravy.

A proto všemožně tlačí dálniční projekty včetně těch nesmyslných, zatímco ŽSR škrábou dno finančně i projektově a ta samá vláda usiluje o zrušení opatření ve městech, která omezují auta.

Daniel Jablonecký

Ty kecy o přesedání jsou jenom taková berlička. To je stejný jako proklamace o převedení nákladů na koleje.

Tomáš R.

Cestuju VHD fakt hodně, pracovně i soukromě. A protože jsem šotouš, tak si většinou dávám tu práci a nastuduju si všechny krajské tarify a postahuju všechny možné i nemožné aplikace umožňující nákup jízdenek. Je pravda, že když člověk trochu bádá, nakonec skoro všude může cestovat celkem levně a jednoduše. Zásadní problém je ale podle mě v tom, že pro normálního nešotouše je tohle jednoduše naprosto nesrozumitelné. Je toho tak strašně moc a tak rozdílných koncepcí, že se v tom „normální“ člověk prostě nemůže vyznat. Ono by pro začátek stačilo aspoň to, aby jednotlivé IDS používaly stejný typ aplikace. Naprosto nechápu,… Číst vice »

M1M2

Na to měl příslušný úsek MD vždy jednoduchou odpověď, že „regionální doprava je v samostatné působnosti krajů a nelze do ní zasahovat“. De iure je to pravda, v reálu má tato malá země více jak 100 tarifů a správně řečeno, levný systém je to jen pro šotouše a taktouše studijního typu. A jak je to ve skutečnosti „levné“ pro nešotouše a netaktouše: přijdete na nádraží, je otevřena pokladna ČD, vedle stojí automat Arrivy, neznalec hodlá jet s Arrivou a ochotná pokladní ČD mu – bez doporučení – prodá ONETIcket za 120, byť Arriva z vedle stojícího automatu je za cenu… Číst vice »

Juraj

Když jsme u toho, OneTicket je od prvního dne technicky připraven na to, aby uměl na jedné jízdence klidně zkombinovat více IDS na jediném dokladu, včetně informace o zónách/pásmech.

Zadavatel toto nicméně nechtěl, resp. pouze jako poslední míli, protože a) nechce kanibalizovat tržby na železnici a b) nikomu se nechce řešit to jako jednotnou přepravní smlouvu, což je svatý grál všech dopraváků.

No a pak je tady samozřejmě Fairtiq, kde je všechno tak nějak jedno a funguje to.

Petr

Fairtiq narazí u lidí co nemaj smartphone a chtěj platit korálkama.

Stepan

Počkejme si raději na ten komunismus, až budeme všichni očipovaní a jízdné budeme čerpat každý ze svého občanského kreditu, aniž bychom museli kupovat jakékoliv jízdenky. A kdo nebude vhoden, ten potichu zmizí, ani okno k tomu nebude potřeba.

Petr

Narazí u lidí co chtějí cestovat v ČR na Slovensku, v Polsku a Německu.

Peter Sabol

To by bolo super, taká apka SBB sa mi páči práve kvôli tomu, že si tam viete kúpiť lístok aj na bus a MHD. Otázka je samozrejme verejné obstarávanie. A čo sa týka ceny lístka, nerozumiem tomu, prečo sa to nemôže líšiť v závislosti od dopravcu? Ak to vidím v apke? Len sa pýtam, lebo do toho nevidím a nerozumiem tomu.

Peter Sabol

Aha, sorry, oni chcú jednotný lístok, nejak som to nečítal s pochopením 😏
No v prvej fáze by možno stačila aj tá aplikácia 😀

vladki

To zase bude výživná diskuse. Já nějak nechápu co si všichni stezujete na oneticket … IMHO oneticket je produkt pro lidi kteří 1. Nechcou řešit tarifní džungli na dráze 2. Chcou jednu přepravní smlouvu. 3. Chcou jet prvním vlakem který zrovna jede bez ohledu na dopravce. A za tento komfort si holt musí něco připlatit. Nevidím nejmenší důvod proč by oneticket měl stát stejně jako jednotlivé lístky. Dokonce i u ČD před liberalizací bylo občas výhodnější koupit dva lístky než jeden na celou trasu a nikdo neplakal že by to tak měli prodávat automaticky. (Jo tehdá nebylo zdopravy.cz tak nebylo… Číst vice »

Addams

Bojím sa tých cien. Už aj v Bratislavskom kraji sa mi viac oplatí kúpiť samostatne lístok na vlak a samostatne na MHD ako ten spoločný, pretože autobusári veľmi navyšujú cenu. Ten celoštátny bude zrejme podobný, resp. ako tarifa TCV na železnici, ktorú nepoužíva takmer nikto.

Twix

Zatím jsem se tam nedočetl nic o tom, že by ta aplikace měla jakkoliv upravovat ceny, ani nic o tom, že bude nějaký celostátní lístek.

Patrick

Samostatný lístok na MHD v Bratislave nie je (teda ak si odmyslíme SMS lístky a tapovanie, čo sú ale drahšie produkty), DPB používa iba tarifu IDS

numo

doplnenie: tapovanie je lacnejsie, pokial idem nad 30 minut s max jednym prestupom, ktory stihnem do 45 minut

numo

kupit samostatne listky sa mi zatial oplatilo iba v pripade, ze idem osobakom za humna a stacili by mi tri zony, ale s rozumnou rezervou na prestup to nestiham za 60 minut a tak si musim kupit zon pat/90 min.

jonášek

myslím, že by bylo velmi moudré, pokud by stát zavedl jednotnou jízdenku s jednotnou(?) cenou. Pro cestující by to bylo přínosné zjednodušení, dala by se mj. opět koupit jediná jízdenka z výchozí do cílové stanice. Měla by být možnost nákupu i ve vlaku a platba kertou i hotově. Silný stát by to asi dokázal. Ale v případě SR a ČR o tom zatím pochybuji

Modré zábradlí

A kdy šlo koupit jedinou jízdenku na vlak i autobus?

Augusto Pinochet

…to jsou žvásty…

Swariner

Vždycky, když vidím „silný stát“, mám se preventivně na pozoru.

Twix

Tak jestli by to znamenalo konec všech včasných jízdenek, stejně jako oblastních denních a rodinných jízdenek (nemluvě o těch co přesahují za hranice), to by všichni tomu silnému státu za tu jednotnou cenu poděkovali.

tomash

Asseco CE mělo na starosti i IZIP (zdravotní e-knížky), jak to dopadlo, víme. Tady očekávám, že zase půjde o to proinvestovat miliony a následně projekt zahrabat pod zem.

tomash

Asseco CE také mělo programovat dálniční e-známky za 400 mil. Kč. I z tohoto projektu nakonec vycouvalo.

Abu Daniel

Ten IZIP byl v pohodě. Problém byl v tom že to tehdy nebylo povinné, doktoři si odmítali kupovat počítače… A pokud takovýhle systém není povinný, tj. jej nepoužívají všichni, tak je to na hovno..

Black

Máte naprostou pravdu. Já jsem měl v Izipu pouze jednoho svého lékaře. Kdyby mne všichni ostatní doktoři léčili podle jeho záznamů, jsem dnes mrtev.

Dominik Mokriš

Mě baví ta propagační fotografie ZSSK plná kontrastů: zasněžené hory, červený Vectron a žluťoučký předvěstník.(-:

Jan

Ono to i hezky vystihuje situaci na Slovensku. Moderní mašina, vozy ok, krásná příroda jako potencionální destinace, ale zabijou to katastrofální infrastrukturou (rychlost 60km/h).

vincze.simeon

Progresívne Slovensko zas blúzni a hľadajú všade problém aj tam kde nie je. Verím že ich už nevypočuje ani posledná kuna v lese…

Hoermalmeister

Zato pan premiér či pan kapitán jsou jedna báseň, viď?

Jan Tichavský

Já bych teda hledal problém, když softwarové řešení na jízdenku veřejnou dopravou v malé zemí stojí víc jak půl miliardy korun, nezávislé na tom koho volím.

vincze.simeon

Pul miliardy korun ceskych to je 19,95 mil. EUR neviem zmluvy som nevidel, kto má záujem nech si to dohľadá. Vyzerá to na komplexný systém, môžete to porovnať aj s Českom čo stál v Česku OneTicket. Áno malá krajina ale dosť veľká vec. Neviem či malá firma je schopná niečo také zvládnuť…
Tá rétorika progresívcov že stále niekto sa na niečom ide nabaliť je už trochu obohraná. Možno práve vrana kričí chyťte vranu… oni vidia všetko cez prizmu nabaľovania sa. Len aby to neboli práve oni kto má záujem sa na všetkom nabaliť…

Petr

S velikostí země to nemá mnoho společnýho. Proto by taky dávalo smysl to řešit – pokud vůbec – na úrovni EU.

Jan Tichavský

Já bych se klidně nechal inspirovat již funkčním Deutchlanticketem. V Německu je pěkná džungle tarifů, stovky měst, desítky regionů, spousty dopravců, na stejném úseku se dá použít mnoho různých variant, ale ta síťová jízdenka prostě všude platí. Ano, každý regionální dopravce to prodává přes svůj web nebo aplikaci podle svého s různými metodami platby, nicméně ten QR kód nakonec přečtou všude a to je důležité. Je to univerzální časový tarif, kde není potřeba probírat se slevami každého po cestě a hledat nejvýhodnější existující nabídku. No a velikost země taky hraje roli. Pro obsloužení pár milionu cestujících je třeba míň serverů,… Číst vice »

Janči

Hľadajú problém tam kde nie je… To pobavilo.

Augusto Pinochet

…neboj, brzy budete jezdit ruskou trojkou…

Juraj

No samozrejme, pretože správna stranovláda sa rozhodna znovu vynájsť niečo, čo už inde funguje.

– Celé Holandsko má unifikovaný systém verejnej dopravy na princípe check-in/check-out. Stačí platobná karta.
– Celé Švajčiarska má unifikovaný systém odbavenia cez aplikáciu Fairtiq. Stačí smartphone.
– Keď na to príde, Česko má technicky pripravený systém SJT, ktorý by okrem vlakov zvládol aj ďalšie veci, keby sa chcelo (ale nie je politická vôľa).

Akurát na ničom z toho by preferovaný dodávateľ tak fantasticky nezarobil, tak to idú maľovať od nuly.

Petr

Za to Fico a kapitán Semafor jsou jinačí kabrňáci, co? Už se u vás dá koupit to skvělý russký máslo?

Twix

Škoda že z toho není poznat, o jakou jízdenku půjde – jestli nějakou síťovku typu Deutschlandticket, nebo o jednorázové jízdenky odněkud někam s flexibilitou trasy a dopravního prostředku. Protože pro to druhé (především) je nutný nějaký integrovaný tarif, který ve většině Slovenska neexistuje a do roku 2026 zřejmě existovat nebude. Trochu z toho kouká nějaká jednotná aplikace, která bude umožňovat „jenom“ nákup jízdenek různých dopravců podle jejich tarifu a podmínek, bez možnosti operativní změny spoje atd. Ale to jen hádám a nechám se překvapit.

Hoermalmeister

Za třetí je správně, pokud stále vycházejí z Národního plánu obnovy. Integrace zbytku území by výhledově měla přijít absorbcí neintegrovaných krajů do stávajících systémů následovně: Trenčianský – IDZK, Nitranský – IDS BBSK. Takže výhledově by mělo být za druhé správně

highway

Nevíme o co jde – pokud půjde o něco jako OneTicket, tak to stojí a padá s cenou, ten český je vhodný jen pro jednorázovou cestu, kdy se střídá několik dopravců. Bude-li to jen aplikace, která bude umožňovat nákup jízdenek různych dopravců podle jejich tarifů, tak k tomu mám návrh na úsporu: použijte IDOS. Ten již dnes umožňuje nákup několika jízdenek na trase jako jeden doklad, ale pouze u dopravců, kteří jim poskytli možnost nákupu. Bude-li možné na IDOSu koupit také jízdenky regionalních dopravních systémů, tak je vyhráno. A asi by to bylo i levnější než půl giga.

roman

To je sice hezké že budou mít jednotnou jízdenku. Bohužel toto neřeší mnohdy mizernou návaznost spojů, které jezdí v nelogických časech.

Frantisek X

Ještě k tomu relativně pomalu, s plánem na odsouvání zastávek dále od sídel a současné přednostní stavění dálnice před zlepšením kolejí. To podle mě jednotná jízdenka nezachrání. Kdo nechce řídit, ten už veřejnou dopravou jezdí, pokud může.

Mirlav

Doufám že to nedopadne jako s českým One tiket, ten je pro svou nesmyslnou cenu nepoužitelný.

Náhodný Kolemjdoucí

Jaký tam je vlastně problém? Že na některé spoje platí výhodnější krajské tarify? Řešilo by to, kdyby OneTicket uměl i jízdenky jednotlivých IDS?

Michal M

Plus teda ještě detail – kdyby někdo uměl zaplatit tím vzniklou sekyru.

Nose Peak

Já bych hlavně čekal, že věc za 90 milionů korun daňových poplatníků bude umět vyhledat a prodat jízdenku na libovolné spojení v závazku veřejné služby. Jestliže to umí vyhledat IDOS a dá se na to koupit elektronická jízdenka, nevidím důvod, proč by to neměl umět OneTicket…

Náhodný Kolemjdoucí

A poskytují krajské IDS nějaké API, aby to mohl umět?

Nose Peak

Minimálně jej poskytují dodavatelům svých aplikací. Což je shodou okolností z valné části jedna a tatáž firma se sídlem v Brně – Žabinách…

Twix

To je jedna část problému. OneTicket je dnes jen jízdenka na vlaky od-do, nedá se použít pro jízdenky IDS. Důležitější „problém“ je to, že všechny možné včasné jízdenky dopravců (koupené v předstihu na konkrétní spoj) bývají výrazně levnější, ale s tím se nic moc nedá dělat, OneTicket je flexibilní jízdenka použitelná ihned, tak to stojí (obvykle) stejně jako jízdenka ČD koupená ihned. A další věc, kde OneTIcket prohrává, jsou různé denní krajské jízdenky ČD, skupinová víkendová, Elbe-Labe… opět protože je to jízdenka od-do na všechny dopravce a nedá se tam zadat, že teď někam pojedeme ráno a později dneska budeme… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Osobně by mi stačilo, aby mi to našlo trasu napříč dopravci a IDS, a prodalo jízdenku / jízdenky na celou cestu.
Že mi to nenajde nějaké speciality, to nějak oželím, ale nechci moc řešit, jak se kupují jízdenky v nějakém kraji, jestli mají nějakou vlastní aplikaci, jestli u řidiče apod.

Scifoun

Ja povazuji za hlavni problem neexistenci obdoby in50. Pro lidi, co jezdi hodne, ale ne tolik, aby se jim vyplatilo uplne predplatne. Ve Svycarsku to ma jen 2,5 milionu lidi, ale u nas to nejde. A to puvodne nemela existovat ani ta 25procetni sleva, ktera je takova nesleva, protoze zlevni oneticket jen na cenu normalnich jizdenek. Ani zadny dopravce mimo CD in50 nema, ani krajske IDS nic takoveho nemaji.

Zelinář

Tohle ale má být něco jiného než český One Ticket, který je sám o sobě samostatným tarifem. Slovenský NICL bude aplikace, webová i do mobilu, která by měla najít požadované spojení a prodá ho celé na jedné jízdence, ale cena této jízdenky se bude skládat z tarifů platných ve spojích, kterými cestující pojede. Nebude tedy jedna cena pro jakékoliv spojení ze zastávky A do zastávky B.

Erik85

Pokud to prodá jako jednu přepravní smlouvu (tedy s nárokem na odškodnění při zpoždění, náhradní dopravu při ujetí posledního spoje atd.), tak by to bylo daleko lepší než OneTicket.

Jan

Jako jednu jízdenku je myšleno jako jednu přepravní smlouvu?

Tomáš Záruba

Neboli bude to téměř k ničemu.

javr

A kdy se probudí MDČR a začne se něco dít s čekým OneTicket? Nejlépe integrace autobusů a vznik něčeho jako je německý Deutschlandticket, nebo spíše raději rakouský KlimaTicket. Vzhledem k čím dál větší rotříštěnosti dopravců to je potřeba čím dál více.

Vesper

Nikdy. Využití VHD je v Česku velké i bez takové nabídky.

Jan Tichavský

Velké (asi jak kde), ale komplikované. Když jedu do Německa, tak si vždycky oddechu, že nemusím řešit různé tarify každého státu, města, dopravce, prostě mám univerzální jízdenku mimo expresy a v klidu nastoupím s již platným dokladem.

libor

přesně, v ČR už člověk raději autem, pač přijedu do velkého českého města a řeším jak a kde koupit jízdenku (kolik to bude stát, kolik minut potřebuju, kolik pásem atd.) Osobně mi např. vyhovuje IDPK, takový systém kdyby byl použitelný celoplošně v ČR, vůbec bych nezlobil…

tomash

A vy snad víte o nějakém ministru dopravy od vzniku ČR, který by byl schopen Klimaticket prosadit?

Daniel Jablonecký

A je u nás dostatečná poptávka po ochraně klimatu prostřednictvím veřejné dopravy? Nemyslím si. Vždyť ani ta Strana zelených nemá žádný použitelný politický program týkající se dopravy. Všechno jsou to jen proklamace a prázdné floskule.

Jaaa

Název produktu je čistě marketingová věc.

Frantisek X

A co je podle vás použitelný? Takový, který nikoho neomezí (protože konzum je posvátná kráva), ale současně bude šetřit prostředí, nebo jak si to představujete? Směr popisují celkem jasně…

Gajda

Až na tom budeme ekonomicky tak jako to Německo a Rakousko

Jaaa

Ajéje, ažbudeismus, devadesátky se vrací?

Jan Tichavský

Asi na tom jsme velmi dobře, když máme na to poskytovat slevy kde komu, není to tak dávno co bylo pro důchodce na dálkové vlaky až 75%. A na Slovensku jsou ty slevy ještě větší.

kuna

Bude jednotná jízdenka s příplatkem 3 Euro v případě platby v hotovosti přímo v dopravním prostředku, jako u ZSSK?

Michal M

Poplatek není za platbu v hotovosti, ale za prodej průvodčím.

Addams

Platba je za oboje:
– platba v hotovosti znamená vyššie náklady a bezpečnostné riziko
– sprievodca má lístky kontrolovať, nie predávať (ak už áno, tak len v najmenšom rozsahu) a plniť iné úlohy

Addams

Je to možné. Väčšina dopravcov logicky vyberá vyššiu sumu za predaj v hotovosti / u vodiča / u sprievodcu.
Je irelevantné, či je to nazývané zľava z vyššieho základného cestovného (elektronicky) alebo doplatok nižšiemu cestovnému (v hotovosti). Výsledok je pre substrát stále finančne rovnaký.