Slováci chtějí přivést další dálnici na hranice s Českem, plánují dostavět R6 od Púchova

Slovenská rychlostní silnice R6. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRSlovenská rychlostní silnice R6. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

O dostavbu R6 mají sousedé zájem kvůli očekávanému nárůstu intenzity nákladní dopravy po napojení D49 z české strany.

Na hlavní tah od Vizovic na Slovensko by se měl ze slovenské strany hranice napojit čtyřpruh v podobě rychlostní silnice R6 od Púchova. O její dostavbě hovořil ve videu slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Řekl, že za současné vlády se s pracemi určitě nezačne, věří však v posunutí přípravných procesů do takového stavu, aby s nimi mohla začít příští vláda.

„Po dokončení bude mít R6 na délku celkem 30 kilometrů. Část je už postavená. Jde o 8 kilometrů obchvatu Púchova v polovičním profilu. Dostavět nám tedy chybí druhý profil obchvatu Púchova plus 22 kilometrů plného profilu po hranice s Českou republikou,“ uvedl Ráž.

Podle Ráže má Slovensko o dostavbu R6 zájem kvůli očekávanému nárůstu intenzity nákladní dopravy po napojení D49 z české strany.

„D49 z Česka znamená přímé napojení na dálnice směrem na Brno, Olomouc a Ostravu. Pro tranzit jde o přímé dálniční napojení směrem na Prahu. Silnice vede přes vícero obcí, pro které je kamionová doprava nepříjemná,“ dodal Ráž.

Situace plánované R6 na mapě.Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Situace plánované R6 na mapě.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Dostavba je ve velmi raném stádiu příprav

Slovensko má historicky zpracované dvě varianty studie realizovatelnosti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) připravuje zakázku na aktualizaci studie, která umožní začít s procesem posuzování vlivů stavby na životní prostředí EIA.

„Výstavba komunikace nebude jednoduchá, jsou tam navržené dvě velká odpočívadla, vede dolinou, přes několik obcí a křižuje železniční trať. Byť je příprava ve velmi raném stádiu, mohl by ji zjednodušit zákon o strategických investicích. Pomohl by nám například v majetkoprávním vypořádání, procesu EIA či se získáním územního a stavebního povolení. Projekt jednoznačně splňuje parametry strategické investice,“ uzavřel Ráž.

V minulosti byly náklady na dostavbu rychlostní silnice R6 odhadovány na 300 milionů eur, tedy v přepočtu asi 7,5 miliard korun. V dnešních cenách to podle Ráže znamená 400 milionů eur a víc, což by v přepočtu mohlo být přes 10 miliard korun.

Silnice místo dálnice. ŘSD zkouší znovu „prorazit“ s novým tahem od Vizovic na Slovensko

Tagy Ministerstvo dopravy SR R6 rychlostní silnice r6 slovensko
63 komentářů