Slováci chtějí přivést další dálnici na hranice s Českem, plánují dostavět R6 od Púchova
O dostavbu R6 mají sousedé zájem kvůli očekávanému nárůstu intenzity nákladní dopravy po napojení D49 z české strany.
Na hlavní tah od Vizovic na Slovensko by se měl ze slovenské strany hranice napojit čtyřpruh v podobě rychlostní silnice R6 od Púchova. O její dostavbě hovořil ve videu slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Řekl, že za současné vlády se s pracemi určitě nezačne, věří však v posunutí přípravných procesů do takového stavu, aby s nimi mohla začít příští vláda.
„Po dokončení bude mít R6 na délku celkem 30 kilometrů. Část je už postavená. Jde o 8 kilometrů obchvatu Púchova v polovičním profilu. Dostavět nám tedy chybí druhý profil obchvatu Púchova plus 22 kilometrů plného profilu po hranice s Českou republikou,“ uvedl Ráž.
Podle Ráže má Slovensko o dostavbu R6 zájem kvůli očekávanému nárůstu intenzity nákladní dopravy po napojení D49 z české strany.
„D49 z Česka znamená přímé napojení na dálnice směrem na Brno, Olomouc a Ostravu. Pro tranzit jde o přímé dálniční napojení směrem na Prahu. Silnice vede přes vícero obcí, pro které je kamionová doprava nepříjemná,“ dodal Ráž.
Dostavba je ve velmi raném stádiu příprav
Slovensko má historicky zpracované dvě varianty studie realizovatelnosti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) připravuje zakázku na aktualizaci studie, která umožní začít s procesem posuzování vlivů stavby na životní prostředí EIA.
„Výstavba komunikace nebude jednoduchá, jsou tam navržené dvě velká odpočívadla, vede dolinou, přes několik obcí a křižuje železniční trať. Byť je příprava ve velmi raném stádiu, mohl by ji zjednodušit zákon o strategických investicích. Pomohl by nám například v majetkoprávním vypořádání, procesu EIA či se získáním územního a stavebního povolení. Projekt jednoznačně splňuje parametry strategické investice,“ uzavřel Ráž.
V minulosti byly náklady na dostavbu rychlostní silnice R6 odhadovány na 300 milionů eur, tedy v přepočtu asi 7,5 miliard korun. V dnešních cenách to podle Ráže znamená 400 milionů eur a víc, což by v přepočtu mohlo být přes 10 miliard korun.
Silnice místo dálnice. ŘSD zkouší znovu „prorazit“ s novým tahem od Vizovic na Slovensko