Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Skupina 2000 nadšenců letectví vyzvala českou vládu k pomoci aerolinkám

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Téměř 2000 nadšenců z řad pracovníků v letecké dopravě a fanoušků letectví se seskupilo do facebookové skupiny s cílem udržení českého leteckého dopravce. Skupina zároveň v dopise, který je uveřejněn na stránce Chceme českou aerolinku, vyzvala k řešení situace premiéra Andreje Babiše (ANO). Zástupci vlády už avizovali možnost případného odkupu ČSA. Opozice to však kritizovala, stát by podle ní měl šetřit na důležitější priority. Podle analytiků by odkup mohl aerolinky zachránit, pro stát by však byl nevýnosný.

Hlavním cílem skupiny je podle jejího popisu zachování domácí aerolinky bez ohledu na to, zda jde o Smartwings nebo ČSA. „Chceme zachování pracovních míst pro české piloty, letušky, pozemní personál a studenty letectví. Chceme na palubách i dál slyšet češtinu,“ uvádí skupina. Její členy jsou podle dopisu současní i bývalí piloti, stevardi a letušky, letečtí mechanici, dispečeři, navigátoři a také nadšenci do letectví, studenti a cestovatelé.

Stát by podle skupiny měl provést kroky, které by pomohly udržet některou z tuzemských aerolinek, a to ať už kapitálovým vstupem do některé ze společností nebo formou půjčky či převzetí záruk za její komerční aktivity. Skupina poukazuje přitom na intervence, které chystají některé další evropské státy vůči národním aerolinkám. „Letectví má v Česku stoletou tradici a nechceme, aby kvůli viru skončila,“ uvedla skupina v dopise adresovaném premiérovi.

Skupina připomíná, že čeští dopravci zaměstnávají přes 2000 pracovníků a zároveň jsou na nich závislí další tisíce zaměstnanců partnerských a dodavatelských firem a studentů. Upozorňuje také na miliardy korun, které společnosti v uplynulých letech odvedly státu na daních. V živé paměti jsou přitom stále miliardy korun, které stát musel v minulých letech nalít do krachujících ČSA, aby je ještě jako státní společnost vůbec zachránila.

Letečtí dopravci mají nyní problémy kvůli koronavirové krizi a rušení letů. Pomoc státu leteckým společnostem už dříve avizoval i Babiš nebo ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podobné úvahy ovšem kritizovali zástupci pravicové opozice. Podle místopředsedy poslaneckého klubu ODS Jana Skopečka byly také dřívější podobné krize zneužity k tomu, že stát v ekonomice posílil více, než bylo zdrávo. Šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek pak na začátku dubna uvedl, že stát by měl šetřit na důležitější priority a pomoc malým a středním podnikům. Podle analytiků, které oslovila ČTK, by tím stát získal dohled nad strategicky důležitou částí dopravy, zároveň by tím mohl i firmu zachránit, výnosný nákup by to však byl jen stěží. Mělo by tak podle nich jít spíš o krajní řešení. Problém by navíc mohl nastat s oceněním společnosti.

ČTK

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Napadlo mě, že bych si mohl udělat pár falešných profilů, abych podpořil místní kadeřnictví, co je na trhu už 15 let a pro naši vesnici je strategické

L.K.

Navrhuji, aby těch 2000 „nadšenců“ odeslalo své úspory firmě kterou chtějí zachránit.

Nicky

Těch 2000 nadšenců by se mělo poohlédnout po práci v perspektivních aerolinkách a ne v ČSA, které má asi 4 letadla a ještě půjčená.

FreshZ

ČSA byly ještě předloni jediným provozovatelem vnitrostátní (a regionální) sítě, díky níž bylo ranní a večerní spojení Ruzyně s evropskými metropolemi časově dostupné i pro lidi z Moravy (Slovenska a dalších). To byla jejich jedinečná, strategická hodnota pro ČR. Dnes Morava (a do jisté míry i Čechy) letají LOTem, Lufthansou, Austrianem a Brussels Airlines. Chápu, že při takové rozmanitosti není snadné rozhodnout koho se z ekonomického a strategického hlediska vyplatí podpořit. Ovšem naše moderní menšinová vláda, kterou si lid většinově přeje, to jistě rozhodne dobře a možná i líp.

Richmond

Tohle si můžete strčit někam. Všech 2000 lidí, dělejte radši něco smysluplnějšího.

Ondrej Kucera

Dovedu si představit strategické, hospodářské a technologické argumenty, proč by stát měl letectví pomoci, ale tady je prakticky nevidím. Copak je jediná hodnota českého letectví, že se v něm mluví česky a platí daně? Ale chápu, že při současné orientaci na emocionální PR to může být efektivní strategie…

Já, kdo jiný

Zemědělství a lesnictví čeká

Já, kdo jiný

Milých 2000 signatářů kraviny: zaplaťte si to ze svého.

Martin K.

Většina komentářů je tu proti podpoře státu a oproti běžnému standardu všichni dostávají mínusy bez toho, aby někdo na tyto komentáře odpověděl proč s ním nesouhlasí. Pletu se nebo je článek zaujal spoustu lidí z dotčené facebookové skupiny, kteří se zde jinak neukážou?

Peet

Mám úplně stejný pocit! Nikdy tu tolik rychlých mínusů nebylo, vypadá to na pěknou propagandu. No, jestli si myslí, že si takto něco „vyprotestují“ tak se mýlí. Navíc reálně hrozí, že podpoří Šimíněho a Vika a zaměstnanci půjdou „od válu“, protože lidi jsou pro SW jen čísla.

François

To je vtipné, že když se diskuze a následné metání výkalů nevyvíjí kýženým (rozuměj antiSmartwings) směrem, je to hned podezřelé… Malost světu vládne!

Martin K.

Tu nejde o podporu ČSA nebo jiným dopravcům (zde obvyklý spor modrých a žlutých), jde o to, že se v diskusi pod tímhle článkem děje něco zcela jinak než je běžné. Nerozumím tomu jak to souvisí s malostí. Je to jako když zajdete do oblíbené pizzerie na pizzu a nabízejí Vám najednou svíčkovou. Taky se zeptáte proč? Nikdo neřeší jestli ta svíčková je dobrá nebo ne.

...

Oni to zaměstnanci SW mají patrně povinné…

Peet

No, skoro bych tomu i věřil, že jim bylo doporučeno, aby vyvíjeli tlak na vládu prostřednictvím petice a médií.

serpimolot

Nechapu, proc se pro kazdou natazenou ruku dela extra petice – hospodsti, herci, kadernici, piloti……proc se nenapise proste jedna: My, nize podepsani obcane CR, chceme od statu prachy. Podepise to deset milionu lidi a je to.

kanafasik

nadšenci se mohou složit a aerolinkám pomoci a koupit je.

kanafasik

poslouchejte. mínusáři. Víte o tom, že od dob Tvrdíka byl z ČSA vyveden majetek v hodnotě 18Miliard korun? A víte že nantommtratil hlavně tehdejší majitel, t.j. stát, t.j. my všichni? To že ti co to mají na triku nejsou v teplákách je samozřejmě alarmující, nicméně, stát at už tentokrát NIC raději „nezachranuje“! Pokud je vám líto možného konce „tradičních“ aerolinek a „tradiční“ značky, sáhnětendo polštáře, matrací do peřináku a složte se na záchranu. Ale ze svého! Nějaké histerické výlevy, že to jsou jedny z nejstarších aerolinek…a co jako… ted krachují South African, 86 let staré aerolinky. a co? Přestane se… Číst vice »

Otmar

Smartwings přeji krach. Bylo by jen dobře kdyby tento dopravce s příšerným servisem a přístupem k zákazníkům uvolnil trh těm schopnějším.

Dan

Tak teď má Andrej v ruce argument. Já nepomáhám kamarádovi v poločínské firmě, to lidi chtějí zachránit ČSA! Podobné jako s otevíráním škol. My jsme chtěli začít otvírat školy, ale přišla tady petice – 100 tisíc lidí nechce, tak co jsme mohli dělat…

súdružka Kolesárová

Lze ocekavat,ze se ted vyhrne spousta firem, ktere budou chtit,aby jim pomohl stat, protoze prave ony jsou „dulezite a strategicke“ atd. Tedy zestatneni nakladu. Az se pak karta zase obrati a bude se darit, tak si zisky rozdeli dozorci rada, predstavenstva, management – tedy privatizace zisku. A pak zase znovu dokola. Vysledek: danovy poplatnik ve forme „pracujiciho blbce“ bude dotovat odmeny pro vrchnost.Nic noveho pod sluncem…

otaznick

Ti co dali minus asi s podobnými praktikami souhlasí a jsou rádi okrádáni. 🙂

Peet

Někdo podporuje útulky pro zvířata, někdo bezdomovce, někdo handicapované, takže nic těm „fandům“ nebrání, aby šáhli do portmonky, a podpořili si svoje aerolinie. Ale dělat to z našich daní není sebemenší důvod. každý ať si své koníčky platí sám, ale je mi jasné, že sepsat petici nestojí tolik, jako to dát ze svého….

Kyblík

Zvláštní to doba a zvláštní to věci se dějí. Smartwings chce prachy… Řízení letového provozu chce prachy… Kdo bude další, který natáhne pazouru, aby erár nasypal? Z čeho jako?

Přitom běžný ovčan, celý život pro stát pracující a jemu daně odvádějící, je neustále nabádán, aby si na penzi odkládal a finanční polštář si vytvářel, neboť v podobných situacích jemu tak akorát nakáleno bude…

xyz

„Kdo bude další, který natáhne pazouru, aby erár nasypal? Z čeho jako?“
Např. sdělovací prostředky (!), resp. k této celoevropské podpoře vyzývá přímo skupina europoslanců mj. s Michaelou Šojdrovou, viz https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/media-koronavirus-europarlament-europoslanci.A200421_191342_mediahub_linv

Kyblík

Jo? Leda tak nasr@t !!!

GPGP

Ať to koupí její vlastník pan Šimáně, má majetek v hodnotě 11.5 mld. korun, tzn. do záchrany dá 10 mld. furt mu zbude 1.5 mld., kdo z nás to má 🙂

Malé stydlivé prasátko

Jistě, to by byl asi ideální stav. Jen to, že má majetek v nějaké hodnotě se nerovná tomu, že mu ti peníze leží volně na účtu a může cvakat. V hodnotě jeho majetku je zcela jistě započítán i podíl v SWG – to by bylo jak přijít do banky, že mám v ruce pětistovku a chci si za ni koupit pětisetkorunovou bankovku.
P.S. Neznám detaily, jen bych rád upozornil na to, že to není tak přímočaré, jak se může někomu na první pohled zdát.

Peet

A co zástava tohoto majetku? Navíc by se v případě SW ukázalo, jakou mají SW reálnou hodnotu pro banky.

Malé stydlivé prasátko

V případě sanování provozních ztrát úvěrem to v případě, že se nezaručí stát, asi ani jinak nepůjde. Pak to ale není tolik o majetku Šimáněho. Nemyslím si, že by byl takový střelec (nebo snad srdcař?), aby po vzoru Sira Bransona vložil v šanc osobní majetek nebo ostatní portfolio. Selský rozum mi říká, že pokud mu na SWG opravdu záleží a věří mu, měl by to udělat. Ale dejme si ruku na srdce, kdo z nás by to ve stejné situaci udělal, pokud nás k tomu nic nenutí? Když to nevyjde, tak bude mít holou zadel.

Peet

Ano, to máš pravdu. Bližší košile než kabát. Ale pak ať je zticha a šoupe nohama!

...

Teď by se měla ozvat skupina alespoň dvou milionů daňových poplatníků…

mgr.pavel

Vyhodit miliardy oknem (pardon, kamarádovi Bureše) jen proto, abych v letadle slyšel po angličtině i češtinu? Tak to je sakra drahý a zbytečný špás.

Že by si piloti a stevardky nenašli práci, o to se nebojím. Pokud jsou šikovní, práce se najde.

Nicky

Mě by tedy zajímalo, co vlastně ČSA vlastní, jaký mají majetek?

kulhán

Žádný, letadla jsou jen pronajatá a ani ten barák není jejich. Vlastní ho Vik a pronajímá SWG :))))))

Nicky

Pokud by ČSA/SW skončily, místo velmi rychle zaplní jiní dopravci a kvalita půjde jedině nahoru. Stačí se podívat třeba do Maďarska, kde skončil neperspektivní Malév a vznikl Wizzair. Stávající česko-čínský dopravce ČSA/SW měl linkovou síť tak řídkou, že praktická využitelnost byla stejně problematická.

PatriK

Postrádám informaci, jak skupina „Téměř 2000 nadšenců z řad pracovníků v letecké dopravě“ pochodila s žádostí o pomoc nejprve u majitele firmy, tedy pana miliardáře Šimáně. A dále čím je ochotna k tomu pomoct samotná skupina těchto osob, např. snížením vlastních odměn, čerpáním neplacené dovolené atp.

Nicky

Možná by ta skupina měla napsat do Číny skupině CITIC, která přestože jí vlastní komunističtí miliardáři odmítla zvýšit základní jmění společnosti.

R B

Jsme jeden z této skupiny a zaměstnanec společnosti. Drtivá většina zaměstnanců má již teď snížené úvazky nebo neplacená volna..

nicky

A proč nekontaktujete akcionáře?

Peet

Už jsem to někde psal. Jsem proto, aby stát platil alespoň těch 80% vaší mzdy, za předpokladu, že Vás Šimáně nevyhodí a budete mít stále stejný úvazek. Toto má cenu. Ale zachraňovat majete miliardářů, kteří to nepotřebují, je opravdu zhýralost, na kterou náš státní rozpočet NEMÁ!

Mácha

No krása a práda!! Konečně pořádná ženská co něco pořádnýho rozjela.! S kým tu českou aerolinku zakládáte? S Kájou Mundelouc? Nebo s někým nedej Bože ještě chytřejším a zkušenějším? Kde to budete bázovat? V Praze ? Tam je teď kopa místa a spousta volných slotů v perfektní časy:) Změna nadppisu ! Výzva k záchraně české letecké dopravy Než jsem to dopsal tak se změnil nadpis akce:) Dobře tedy, nově zachraňujete několik tisíc pracovních míst co vytváří cvrkot na LKPR za běžného provozu,.A proč to děláte, když není co zachraňovat? Pokud dojde k nějaké změně, tak na úrovni nejvyššího managementu. Top… Číst vice »

Karel Hynek

Vidím, že ve skupině jste s totožným příspěvkem nezískal ani jeden lajk, tak to zkoušíte tady. Smart move.

P.P.

Ale koho to zde máme ……. https://www.aeronoviny.cz/

xyz

„„Chceme zachování pracovních míst pro české piloty, letušky, pozemní personál a studenty letectví. Chceme na palubách i dál slyšet češtinu“

Jestli bude pro tyto piloty a další personál práce (tzn. budou létat letadla), pak uplatnění najdou u kteréhokoliv dopravce létajícího do/z České republiky.

Jestli letadla létat nebudou (tedy – pokud to situace ve světě neumožní), pak ti piloti a další personál létat nebudou, i kdyby stát vynaložil X miliard do té soukromé firmy.

Roce deep

Nacionalizovat za úhradu, žádné ručení, soukromý vlastník opět selhal.

Frank

V zásadě proč ne … forma by ušla, myšlenka taky, ale to provedení je podle mě zcela vedle. Pan Šimáně ani další nejsou chudí strejdové od vedle. Ani SW není nějaká extra chudá firma. Když do toho vezmeme, jaké pracovní podmínky svým zaměstnancům vytváří – nízké základní platy, nelogické plánování posádek a další a další, nechápu, proč se zaměstnanci o svého chlebodárce mermomocí perou, když by si trošku padnout na dno a zamyslet se nad sebou taky zasloužil. Nicméně k věci, protože strach ze ztráty milované práce se chápat naprosto dá. Pokud tu máme subjekt jako SW, který je čistě… Číst vice »

jjjj

jen takove mensi zamysleni: pokud nejezdim vlakem a nevyuzivam sluzby CD ani jinych dopravcu znamena to ze jim ze statnich penez taky nema jit ani koruna?

Frank

Pokud bychom šli do extrému, tak potom ano, nelze než souhlasit. Ostatně tu máme již tratě (linky), které fungují na komerčním principu. Jenže pak tu máme také něco, čemu se říká základní dopravní obslužnost – což je něco, co stát garantuje. A těžko lze odůvodnit, že právě létání na dovolenou mezi takové patří.

Ivan

Jsem pro záchranu SW – ČSA, ale ne pro akcionářský vstup státu, neboť mám obavu, že tam dosadí dalšího ,,Luftjardu“. Raději státem jištěný úvěr.

Alibaba

Mohl by někdo zdělit, kolik je v současnosti tržní hodnota ČSA? Cituji: problém je ocenění společnosti = takže kolik ČR dostane od současného vlastníka za převzetí podílu (ideálně 100%)? Jaký podíl by současní vlastníci prodali? Jaká by byla záruka, že by si pak podíl koupili zpět, za cenu alespoň stejnou nebo vyšší? Co je na ČSA strategické? Chápu tradici, ale z minula to je v podstatě už jen název navíc ještě ze Slovenskem. cituji: Skupina poukazuje přitom na intervence, které chystají některé další evropské státy vůči národním aerolinkám. Bude moci ČSA v případě, že jí stát nepomůže a zároveň to… Číst vice »

Ikarus

Kde můžu podepsat výzvu k tomu abychom nezachraňovali poločínské firmy ve velmi neperspektivním sektoru?
(„razor think“ zisky aerolinek apod…)

Katka

Tak já jsem v té skupině,ale proto, abych sledovala, co se tam děje. Myslím, že za stejným účelem je tam více členů.

súdružka Kolesárová

Jinymi slovy: jste vyzvedacka! 🙂

Eda

Marek Prchal založil skupinu… aby bylo hladší schválení zestátnění ČSA?..
No tady asi ani jedna varianta nebude správně..

Luděk S.

Letečtí šotoušci! Lovískuju. Tihle lidé nás udrží u korýtek.

mikiqex

To musí být hrozné. Dá se to léčit?

Roce deep

Kauzální léčba není, lze jen tlumit projevy.

súdružka Kolesárová

Trolololo 🙂

Luděk S.

Na dráze k tomu máme několik webů a rozsáhlé diskuzní fórum.
Oni už tam za nás bojují úplně sami a zadarmo. Geniální!

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO