Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Skončila přestavba karlovarského nádraží, konstrukce z 19. století se opět zaskvěla

Karlovy Vary, Horní nádraží. Pramen: Twitter Jiřího Svobody
Karlovy Vary, Horní nádraží. Pramen: Twitter Jiřího Svobody

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně ukončila celkovou přestavbu stanice Karlovy Vary Horní nádraží. Už od roku 2017 slouží cestujícím nová výpravní budova, nyní k ní přibyly nástupiště, nový podchod a výtahy. Úpravami prošly železniční svršek a spodek, trakční vedení i zabezpečovací zařízení. Fakticky je nádraží nicméně hotovo už řadu týdnů, dnes se slavilo a stříhalo.

„Karlovy Vary jsou díky lázeňství i poloze blízko hranic oblíbeným cílem našich i zahraničních turistů, kteří přijíždějí do města vlakem. Jsem rád, že první dojem o místě svého pobytu získají v železniční stanici, která odpovídá standardům 21. století,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Horní nádraží bylo dlouhá léta v krajském městě strašákem. Stavba staniční části začala hned po dokončení první části projektu, tedy výstavbě nové výpravní budovy, do jejíchž prostor se postupně přemístila veškerá technologie a ovládání nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. V návaznosti na modernizaci stanice nechalo město postavit novou lávku z přednádraží na sídliště Růžový vrch.

Zajímavostí byla repase historického přístřešku umístěného původně nad 1. a 2. nástupištěm, který je nově umístěný nad kusou 3. kolejí. Jde o ocelolitinovou konstrukci z produkce strojíren a železáren Samuela Bondyho v Praze, která byla na nástupiště osazena roku 1891. Renovace se dočkala po dlouhých desetiletích, když přečkala i poválečné opravy, kdy byla zkrácena na polovinu.

Historická konstrukce na Horním nádraží v Karlových Varech. Pramen: Twitter Jiřího Svobody
Historická konstrukce na Horním nádraží v Karlových Varech. Pramen: Twitter Jiřího Svobody

„Jsme rádi, že se vyřešilo jedno z nejvíce kritizovaných nádraží v České republice a velice oceňujeme zachování historické litinové konstrukce. Karlovy Vary se ochotně připojily k modernizaci nádraží vlastními investicemi do okolí,“ uvedla primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová

Modernizaci provedly firmy Skanska a Strabag Rail. Náklady přesáhly 700 milionů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

Fakt, ze nemecke nadrazi cesi jmenuji jako ceskou narodni pamatku je hezke 🙂 Jinak Karlovarsko jeden z nejmene vzdelanych kraju v republice. Tok jim dal dalnici gratis a hned ho zvolili do parlamentu.

Alex
Host
Alex

Za to Vy musíte být extra vzdělaný. Napsat svoje jméno s malým počátečním písmenem.

zesp
Host
zesp

Takže se tam zajet co nejdříve podívat, ať je ho možno zhlédnout v plné kráse… Protože ukončením stavby pro SŽDC již zcela zýjem o toto nádraží zcela upadl a slovo údržba je pro ni stále výraz neznámého významu… Takže jako u jiných dříve nákladně zrekonstruovaných nádraží i toto čeká rychlé zchátrání a propad do typické šedi a zašlé špíny naší železnice… Což je samozřejmě velká škoda, ale bohužel naše realita…

David
Host
David

Až na historickou konstrucki a lávku by se dalo nové nádraží okomentovat slovem „laciné“. Laciný projekt (nádraží i výpravní budovy), laciné osvětlení, laciné zastřešení, laciné prvky (tabule odjezdů, … ), a drahé a zbytečné zábradlí.

Apollo17
Host
Apollo17

A co by tam mělo být? Nějaká hala „ala Havířov“,se kterou si teď neví rady a vymýšlejí tam lezecké stěny ,tělocvičnu…
Kolejiště,zab.zařízení je v pohodě a šotoušské zábradlí je tam z důvodu nějakých norem.Díky za tu modernizaci Varů,protože to bylo odporné nádraží .

jize
Host
Apollo17
Host
Apollo17

„Nicméně měla své kvality, které nebyly k zahození: Budova nádraží byla relativně normálním nádražím s docela pěkným historickým zastřešením jedné z kolejí.“ To může napsat jen debil.První průjezdná kolej měla přístřešek,který zastřešoval jenom ji.Vůbec to nebylo „normální nádraží“,protože pod tím přístřeškem musely projíždět nákladní vlaky a na druhou kolej byl úrovňový přechod,který hlídal zaměstnanec.Ty „kvality“ byly naštěstí zahozeny,Historický přístřešek je nad kusou kolejí,kde plní svou funkci.Průjezdné koleje mají klasické funkční přístřešky . Oproti původnímu“normálnímu nádraží“ má nynější 4 peronní hrany s normovanou výškou,příchod je z nádražní budovy úrovňový do podchodu a je využito terénní konfigurace. Naštěstí tam nejsou takové archetoktické… Číst vice »

Ic540
Host
Ic540

Havířov prosím neberte do úst když o tom nic nevíte. A věřte, že toho vím o tom dost. Což určitě asi víte. Předem děkuji.

X 1
Host
X 1

Apollo 17 U nádraží lázeňského města bych očekával alespoň nějakou předvídavost projektanta a investora. Hosté s kufry nebo zájezd německých důchodců se bude štrachat nahoru a dolů bez eskalátorů nebo čekat u jednoho výtahu. Až jednou bude hotová elektrifikace z Chebu do Norimberk, nabízela by se přímá linka z Karlsbádu do Norimberka nebo rovnou do Mnichova. A německý rentner rád cestuje. Ale když jej nečeká přívětivé prostředí, tak tam nepojede utratit svoje peníze. Aby starej Rudi a dvacet podobnejch, tahal kufr svůj a ještě Hildegardě, po schodech nebo čekal půl hodiny na výtah až na něj přijde řada, to radši… Číst vice »

AAA
Host
AAA

jo, no zájezd vozíčkářů fakt přijede vlakem …. kolik se jich do jednoho vlaku najednou vejde?

Martin V.
Host
Martin V.

Řeč nebyla o vozíčkářích, ale o důchodcích s kufry na kolečkách. Na „průměrný počet cestujících“ výtah v pohodě stačí, problém je, že při příjezdu/odjezdu vlaku se nehranou desítky spěchajících lidí a pak hodinu nikdo. Pro mě je ideálním řešením typ Holešovice – využití terénu, na každé nástupiště jedny schody a jedna rampa (dodatečně postavený výtah někoho potěší, ale není nezbytný). I maminy s kočárkama v těch Holešovicích raději jezdí po rampách než čekat jedna po druhé na výtah.

Martin V.
Host
Martin V.

Sorry, správně je „nahrnou desítky…“

AAA
Host
AAA

Řeč nebyla o vozíčkářích?

Nebo zájezd invalidních dětiček do lázní. Nějakejch pár vozíčkářů a nádraží je ucpaný.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Řeč byla především o tom, že je pitomost mít ve stanici, kde je přístup do podchodu přímo v úrovni terénu, osobní pokladnu v „1. patře“ (= v úrovni nástupišť), takže velká část cestujících musí nejdříve vystoupat do toho „1. patra“ pro jízdenku a pak se zase vrátit o poschodí níže do podchodu – to ostatní, tedy „vozíčkáři“, matky s kočárky, výlety dětí s nějakým zdravotním postižením, atd., to už je vlastně jen „podpůrný“ argument, ale právě proto, že jde o lázeňské město, tak rozhodně nikoli pominutelný. A jen ještě preventivně dodám, že němečtí důchodci s kufry na kolečkách (na jejichž… Číst vice »

X 1
Host
X 1

Příjezd, odjezd a pak hodinu nic. Dost blbá vize na příštích padesát let.
V mezičase té hodiny bych radši viděl nějake rychlíky do Prahy přes novou rychlotrať, do Mnichova, Frankfurtu nebo dál. Prostě ajznboňácký paragraf1. Nikdy se to tak nedělalo a v letošním grafikonu to není. Že by byl zájem třeba za 5 -10 roků, po elektrifikaci do Norimberka. Tak daleko nelze u zamrzlých odborářů vidět.

X 1
Host
X 1

Kolik se vozíckářů vejde do jednoho vlaku?
Kolik chceš.
Výrobce ti udělá plac klidně na padesát vozíčků. Nebo pro 300 velocipedistů.

Kdyby si Norimberský a Karlovarský dopravní svazy objednaly společně nové vlaky za dotace (přeshraniční spolupráce EU), tak si mohou nakonfigurovat třeba Siemens Desiro HC s deseti místy pro vozíčkáře a 70 kol.

Zkrátka mi neokecáš můj úsudek, že ten projekt je odfláklej. Hlavně ze strany investora (SŽDC), tak i spoluinvestora (město), jako zadavatele.
Zejména vnitřní koncept je naprosto špatně, a eskalátory? Na co, ještě by po nich někdo jezdil.

AAA
Host
AAA

Chápu, zapoměli se zeptat tebe 🙂

X 1
Host
X 1

Aaa
Nikoliv. Zapoměli použít mozek.
Tedy, vidět víc do budoucnosti a dát si jednotlivé prvky (modernizace tratí, nové tratě, pokladny, schody, parkoviště, čekárny, lazenští hosté, cykloturisté, nízkoenergetičnost, dizajn atd.), do souvislostí.

a8n
Host
a8n

Z posledního vývoje to nevypadá, že by Němci s dráty do Nue v dohledné době počítali.

Alibaba
Host
Alibaba

A dal to ten Karlovarský dopravní svaz do připomínek ke stavbě, že to tak závazně objedná? kraj takovéhle pravomoci má, a SŽDC by mu jistě vyhověla.
Proč používáte „kdyby“?

X 1
Host
X 1

“Kdyby” jako alternativa “mělo”. 😉
Nebo-li, staročeština řízlá lokálním dialektem.

Hans
Host
Hans

No konečně, předloni se o té rekonstrukcí říkalo, že kdyby byla vypsaná Nobelovu cena za blbosti, ten projekt by jí určitě vyhrál! Tak se mám na co těšit, až tam zase pojedu.

klackyhore
Host
klackyhore

Víc zábradlí už na třetí koleji být snad ani nemohlo… Došlo k nějaké další zábradlománii?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je totiž tak: Vystupovat na obě strany vlaku je zločin proti paragrafu jedna ve znění: §1 nikdy se to tak nedělalo.
Aby i potroublý pochopil, že má vlak obejít a nastupovat z druhé strany. Kdyby cestující vystoupil na nesprávnou stranu, tak by ho mohl přejet vlak. Stejně tak, kdyby nastupoval z nesprávné strany. Tak se to toto tamto hentoto.
Víceméně požadavek investora a s tím projektant moc nehne.

Romanero
Host
Romanero

Pár fotek u takového typu reportáže by jistě neuškodilo..

Tomáš
Host
Tomáš

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll