Škoda završila výrobu jednotek pro lotyšské dráhy, v Ostravě vyrobili poslední vůz
Zbývá předání posledních dvou jednotek v Rize.
Společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Group završila českou část výroby elektrických jednotek pro lotyšské státní dráhy Vienā vilcienā (VIVI). Z Ostravy dnes vypravila poslední, 128. vůz celé zakázky. O dokončení informoval šéf firmy Martin Bednarz.
Zakázka ještě není zcela dokončená: jednotlivé vozy musí po silnici do Rigy, kde se jednotky kompletují. Dopravce zatím převzal 30 jednotek Škoda 16Ev, zbývají poslední dvě. Škoda zakázku získala v červenci 2019.
Širokorozchodné jednotky vycházejí z RegioPanterů, ale jsou uzpůsobeny možnostem v Lotyšsku. Kromě širokého rozchodu jsou také širší, a pojmou tak více pasažérů.
Jednotky jsou čtyřčlánkové, dlouhé 109 metrů a s kapacitou 436 míst k sezení. Vlaky mají pro cestující jednoúrovňový nástup z nástupišť, což nejen zpřístupní dopravu všem, ale také zkrátí dobu potřebnou k přestupu cestujících na zastávkách. Širší dveře vlaku navíc pomohou urychlit nástup a výstup. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám od -40 °C až do +40 °C.
Nové elektrické vlaky jsou plně klimatizovány, mají ergonomická sedadla. Jsou vybaveny video a audio informačními systémy a výkonným wifi připojením. Jejich provoz bude plynulejší a v kabinách bude nižší hladina hluku než u těch, které se používají v současnosti. Nové vlaky mají konstrukční rychlost až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude v budoucnu možná na úsecích, kde to umožní železniční infrastruktura.
Hodnota zakázky je zhruba šest miliard korun.