Škoda začala potichu pro České dráhy vyrábět vlaky za miliardu. Díky dva roky staré smlouvě

Plzeňský kraj už nechává cestující vybrat, v jaké barvě by měly vlaky jezdit. Foto: Plzeňský krajPlzeňský kraj už nechává cestující vybrat, v jaké barvě by měly vlaky jezdit. Foto: Plzeňský kraj

Škoda Transportation začala s výrobou dalších devíti elektrických jednotek RegioPanter pro České dráhy. Na rozdíl od minulosti se výrobce ani

Škoda Transportation začala s výrobou dalších devíti elektrických jednotek RegioPanter pro České dráhy. Na rozdíl od minulosti se výrobce ani státem vlastněný dopravce novou zakázkou prakticky nechlubí a vyšla najevo jen díky Plzeňskému kraji, kde mají vlaky jezdit.

České dráhy využily rámcovou smlouvu, kterou se Škodou uzavřely v únoru 2015 na dodávku až 11 RegioPanterů a objednaly si už Škody závazně devět dvousystémových souprav. Věří, že na ni získají dotaci. Smlouva tak bude vyčerpaná, první dva vozy vyrobila Škoda už dříve pro linku na letiště v Ostravě – Mošnově.

„Naší snahou je dál zvyšovat kvalitu cestování v regionální dopravě, proto jsme v srpnu 2017 na základě rámcové smlouvy vysoutěžené v roce 2015 objednali u společnosti Škoda Vagonka výrobu 9 souprav RegioPanter. Tyto jednotky by měly být nasazeny na pravidelné spoje na podzim příštího roku a zaplatíme za ně zhruba 1 miliardu Kč,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle mluvčího Škody Transportation Michala Tobrmana se už výroba rozběhla, předpokládaný termín dodání je v listopadu až prosinci příštího roku.

České dráhy chtějí dosáhnout na část ze zhruba sedmimiliardového balíku evropských peněz v programu OPD 2 na nákup regionálních vlaků. Největší část z připravených sedmi miliard nejspíše získá Jihomoravský kraj, který chce vlaky nakoupit sám a pak je půjčovat dopravcům.

Pokud České dráhy peníze dostanou, chtějí jednotky nasadit na linku Plzeň – Horažďovice, kde by jezdily rovněž bez soutěže za peníze kraje přímým zadáním. „V případě, že na jejich nákup nebude možné využít dotační prostředky z OPD II, máme připraven jiný model financování a tyto jednotky budou nasazeny v jiných krajích,“ dodal Joklík.

Plzeňský kraj ale zjevně počítá s tím, že dotace na nové vlaky přijdou. Na svých webových stránkách už vypsal soutěž, v které mohou lidé hlasovat o nové barevné podobě vlaků. Ta bude od stávajícího modrobílého schématu Českých drah odlišná.

„Jejich  financování zajišťují České dráhy prostřednictvím Operačního programu doprava 2, který vypisuje ministerstvo dopravy,“ tvrdí kraj. Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka ještě o přidělení dotace nebylo vůbec rozhodnuto.

Plzeňským hejtmanem je bývalý šéf Škody Transportation a její akcionář Josef Bernard. Pro Škodu jde po dlouhé době o novou zakázku na železnici, zásobník práce u kolejových vozidel ji v poslední době výrazně klesl.

Nové vlaky budou klimatizované, nabídnou připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi i elektrické zásuvky nebo informační systém. Kromě toho bude vždy alespoň jeden vůz v soupravě disponovat místem pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace.

Kraj a České dráhy se liší v počtu míst, které vlak bude mít. České dráhy v tiskové zprávě uvedly v roce 2015, že bude mít  147 míst k sezení, z toho 9 míst v 1. třídě, kraj na webu mluví o 140 místech k sezení.  Cestujícím se výrazně zlepší kvalita cestování,  vozy u vlaků mezi Plzní a Horažďovicemi patří k jedněm z nejhorších, které České dráhy provozují.

 

Tagy České dráhy Josef Bernard Plzeňský kraj RegioPanter Škoda Transportation
3 komentáře