Železnice Železniční průmysl

Škoda vyrábí další motory pro lokomotivy, které jezdí v Kazachstánu

Lokomotiva pro Kazachstán. Pramen: Škoda Transportation
Lokomotiva pro Kazachstán. Pramen: Škoda Transportation
První lokomotivy pro Kazachstán se škodováckým „srdcem“ mají již najety desítky tisíc kilometrů, jezdí jich 39

Plzeňská Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation zahájí v polovině roku dodávku další série lokomotivních dílů pro strojírenskou společnost GE Wabtec, která vyrábí lokomotivy pro Kazachstán. Plzeňští dodávají kompletní mechanický pohon lokomotiv, motor, převodovku a dvojkolí.

Jde o plnění miliardového kontraktu z roku 2013, v jehož rámci by měla Škoda dodat do Kazachstánu 660 kompletních mechanických pohonů pro 110 lokomotiv. První lokomotivy pro Kazachstán se škodováckým „srdcem“ absolvovaly již desítky tisíc kilometrů, jezdí jich 39.

Nyní jsou ve výrobě díly pro devět lokomotiv. „Jde o velmi prestižní zakázku pro náročného amerického zákazníka, který má do roku 2025 dodat do Kazachstánu až 110 moderních šestinápravových lokomotiv pro osobní dopravu. Pro nás je to velmi významná reference,“ uvedl ředitel obchodu Škody Electric Karel Majer.

Podle Škody jde o technicky náročný projekt s unikátními požadavky zákazníka, které se týkají například extrémního rozpětí teplot v Kazachstánu. „Charakter podnebí a terén, kudy vedou místní tratě, někdy způsobuje rychlé a vysoké teplotní výkyvy. Lokomotiva se tak musí během krátké doby vyrovnávat s rozdílem teplot třeba o 20 stupňů Celsia,“ napsala Škoda v tiskové zprávě.

Nové lokomotivy se kompletují přímo v Kazachstánu a jsou schvalovány podle ruských norem.

Lokomotiva pro Kazachstán. Pramen: Škoda Transportation
Lokomotiva pro Kazachstán. Pramen: Škoda Transportation
Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří H.

Proč Škodovka nevyrábí také pro naše tratě? Motorová pendolina by se jistě hodila.

Kubrt

Škodovka nevyrábí pro naše tratě?? Já tedy jejich produkty vídám dost často.
Motorové trakci se Škoda nevěnuje, motorová pendolina se dají získat jako second-hand v Německu, ale nějak o ně není zájem (protože co s nima??).

Jiří H.

Co s nimi? To máte popsáno níže. Němci byli strašní „hlupáci“ a nevěděli co dělají když je vyrobili. A určitě jim na nic nebyly. Co myslíte?

jirka

myslím že bychom byli rádi za kde co o něco novějšího a rychlejšího než to to tu jezdí, jestli myslíte tohle: https://cs.wikipedia.org/wiki/ICE_TD

Kubrt

Ano, a další vyřazenou naklápěcí řadu 610+611. Tím „co s nima“ jsem samozřejmě mínil to, že využití naklápění musí předcházet úprava tratí, což ovšem SŽ nemá v plánu a ani to u nás není nijak řešené téma.

Jaaa

Tak bezstykovka už je i na mnoha lokálkách. Jen zavést odpovídajíci rychlostní profil a hurá do toho. Na motorovejch rychlíkách už to mělo dávno jezdit, místo toho lokálkovýho šrotu typu 845.

Y.K.

Bezstykovka. 😀
To fakt na bezpečný provoz klopidel nestačí, potřeba je i něco jako definované přechodnice.

suzuki

Já jsem vyvážel do Kazachstánu náhradní díly na české lokomotivy několik let. Jsem důchodcem a za vodou, skončil jsem s tím. Nechápu, že opouštíme jen tak Ruský, Ukrajinský a další trhy ve prospěch nějakých amerikánů.

Vbb

Vy byste si dneska koupil ruské auto?
Na udržení trhu totiž musejí být dva – jeden, co nabízí, a druhý, co má zájem kupovat.

Šejdr

K čemu je dobré mít reflektory takhle vysoko? Z mého laického pohledu to má jen nevýhody. Jednak vysoko umístěná světla je potřeba mnohem pečlivěji seřídit, aby svítila na trať, a ne do vzduchu. A za druhé vysoko umístěná světla budou víc oslňovat fíru v protijedoucím vlaku.

Permonik

Prášnost, střety se zvěři, možna i někde sníh. Seřízení světel je stejně naročné, ať jsou v jakékoliv vyšce. A podle seřízení osvětluji fíru, nikoliv podle vyšky.

Někdo2

Ať si každý říká co chce, Český průmysl má šanci uspět. Kdyby v 90. letech tady nebyly snahy omezovat a privatizovat + následně zavřít průmysl tak jsme mohli být úplně jinde

Kubrt

Český průmysl je úspěšný; ČR má světově zřejmě největší podíl průmyslu na tvorbě HDP (neříkám, že je to dobře nebo špatně, o tom by se dalo diskutovat; jen konstatuju).
Kdyby tady nebyly snahy privatizovat, tak je český průmysl v kondici toho běloruského nebo kubánského, takže obecně – díky bohu za privatizaci. Ta samozřejmě nebyla vždy provedena úspěšně, ale kdyby průmysl zůstal státní, bylo by to mnohem horší.

Roman

Asi to s tím úspěchem nebude tak horké, když máme strach z několika denní odstávky, protože ztratíme zakázky. Asi nic sofistikovaného to nebude, když nás snadno nahradí někdo jiný.

Stenly

Vůbec netušíte o čem mudrujete, tady nejde o to, že nás nahradí někdo jiný, tady jde o to dostát závazkům vůči zákazníkovi, který si objednává (a platí) zboží na termín. Samozřejmě, že ho vůbec nezajímá co chce provádět naše vláda, zákazník má taky závazky vůči svým koncovým zákazníkům atd. atd.

Jiří H.

Jenom by se český průmysl předvést a vybavit naše tratě odpovídajícími vozidly. Když chcete vyvážet co je lepší než vlastní příklad. Nechápu naše „manažery“ ať na ČD nebo SŽ.

Kubrt

To není otázka na průmysl, ale na jeho zákazníky.

Jiří H.

Vždyť říkám ČD. Snad umíte číst. SŽ je tam z toho důvodu, protože při použití vhodných !!! vozidel na trati lze například umenšit náklady na rekonstrukci svršku či změny ve vedení trati přeložkou a stejného efektu se dosáhne taky. ČD ani jiní dopravci či kraje podobné soupravy nepožadují.
Podivné, že by se nevyznali ve vlastním oboru a nechápali zásadní skutečnosti!!!

Georg

!!! no teda… se radsi jdete projit.

PetrD

Ještě dodám, že ČR má velký poměr spotřeby elektřiny v přepočtu na obyvatele, za což může průmysl, jen 20% spotřebované elektřiny mají na svědomí domácnosti. Ten poměr je dokonce větší než v Německu. 4x větší a 4x lidnatější Polsko má jen 2x větší spotřebu než ČR, takže v přepočtu na obyvatele má ČR 2x větší spotřebu než PL.

Jiří Kocurek

Kdyby český průmysl řídili státní úředníci stylu Jardy Tvrdíka, tak tady není ani ta Škodovka v Boleslavi.

Někdo2

Kdyby se zde hloupě za směšné peníze neprivatizovalo a nerozkrádalo a nerozprodávalo tak tu je průmyslu jak za první republiky

Pražák

Který byl ovšem až na několik málo výjimek, celý soukromý. Tolik k té privatizaci.

Kubrt

Z čeho pramení váš dojem, že je u nás málo průmyslu? Naopak, vzhledem k velikosti země je ho u nás velmi mnoho. Vidíte tu nějaký problém způsobený tím, že je u nás málo průmyslu? Já ne. Průmyslu je u nás tolik, že značnou část jeho pracovní síly tvoří cizinci, posílající své výdělky domů. Takže proč ještě zvyšovat podíl průmyslu? Jestli je u nás s průmyslem nějaký problém, není to v objemu, ale ve struktuře – příliš moc automotive, malý podíl finálních výrobků. To se ovšem těžko změní nějak direktivně, k tomu může dojít jedině postupně, s růstem kvalifikace zaměstnanců a… Číst vice »

boris

To loko je tak ošlkivé, až je vlastně krásné! Celé v černém laku by to byla fakt pecka!

Martin

Přesně tek! Taky mne to napadlo. Pěknej kolos.

vemm

No to jsou mi informace!
Jedná se o „Teplovoz“ – tedy srdcem je diesel.
…lokomotivy pro Kazachstán se škodováckým „srdcem“…
Takže „Plzeňští dodávají kompletní mechanický pohon lokomotiv, motor, převodovku a dvojkolí“.
Aha. Pro americký General Electric dodávají do každé lokomotivy motor + převodovku + dvojkolí.
Ten motor je alespoň s turbem? Převodovka je DSG??? A to dvojkolí vyrobil kdo???

D J

Taky si říkám, jestli se opravdu vrhli na naftové motory a dvojkolí jestli není Bonatrans s logem Škoda. 😀

a8n

Napsané to není zrovna nejlíp, ale i TM+převodovka mě překvapuje. Mechaniku na rozdíl od elektriky dlouhodobě moc neumí.

Vlk

To jako, že Škodovácký motor dnes někdo chce ?
To tam nechtějí ty střeva z jejich věcmi ?

Vbb

Byste se divil, kam všude Škodovka dodává pohony, většinou pro další export. I Korejcům, Němcům,…

Jiří Kocurek

Elektromotor, který žene dvojkolí, je taky motor. Převodovka nemusí mít několik kvaltů, aby to byla převodovka. Může mít i jeden jediný stálý převod.

vagonář

Ta lokomotiva vypadá strašidelně!

Chronosphere

Vzhledově to je opravdu šok,ale technicky to je na ex-CCCP poměry kosmická loď. K vidění v Kazachstánu a ostatních středoasijských stánech a na Ukrajině. Ale emerického na ní už nic moc není. I tu montovnu už koupili rusáci.

Kubrt

Americké je na nich zejména konstrukční řešení. A předpokládám, že stále i motor.

MHD

A, pokud vím, stále platí, že spalovací motor= ❤️ dieselové lokomotivy.

vagonář

design á la Anthony Hopkins.

Rumcajs

Mají v té Kazachstánské hale ti Rusové docela čisto, tak bych si to představoval leda v Japonsku.

Vláďa

Amerického je tam stále dost. Myslím, že podnik Lokomotiv kurastyru zauyty patří stále 50 na 50 General Electric Transportation a Transmašholdingu. Spíš by mě zajímalo, do jaké série se dodávají ty pohony od Škody. Těchto lokomotiv v typech TE33A, TE33AS a TEP33A bylo totiž už vyrobeno kolem 400 ks a Škoda dodala 39 sad. Z článku bych trochu hádal, že to je do těch pro osobní dopravu – TEP33A.

Kubrt

Ano, jedná se o TEP33A.

MartinSr

Nepatří ta budka k nějaké jiné řadě?

Pája

Jako že svařujou mašinu ze dvou už v továrně? 😀

Pe.tr

Kéž by Škoda vydržela tento pozitivní trend a Kellner ji hned neodprodal .

Kalanis

Pokud to Kellnerovi ponese prachy, tak by to byl hloupý investor, aby prodával.

bently

Když zakázka i fakt, že se v plzeňské Škodě podařil zachovat vývoj i výroba vlastních pohonů kolejových vozidel.

bently

*Super zakázka…