Škoda vyhrála miliardovou soutěž na trolejbusy do Německa

První trolejbus Škoda 33Tr pro České Budějovice. Pramen: Škoda GroupPrvní trolejbus Škoda 33Tr pro České Budějovice. Pramen: Škoda Group

Kontrakt není zatím podepsán, Škoda porazila Solaris a HESS.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Richard

Pane Sůro, dřív jste psal o Trolejbusech v Liberci. Je to ještě v plánu DPMLJ? Když jsou evropské dotace na elektřinu tj. Elektrobusy s Trolejbusy tak by to vyšlo DPMLJ levněji, navíc dráty/dobíjecí stanice nemusí být všude. MHD Liberec si zaslouží i Trolejbusy s Elektrobusy v provozu, ještě by to chtělo nové Tramvaje jedna už je EVO2, zbytek se může rozdělit u Pragoimex na Tram EVO1 a EVO2 50/50. Dokonce by Liberec mohl na zkoušku dočasně pořídit, až bude Ostrava vyřazovat tramvaje Škoda 03T Astry. Vidím to na ojeté Astry(03T) a pořizování třeba EVIČEK(EVO1+EVO2), Pragoimex přeci tu Mosteckou EVO1 vyrobil… Číst vice »

PvvS

Nikdo nevyrobil EVO1 z T3 ..

55p

To přece neznamená, že to nejde 😉

Pražák

Vážně bych chtěl mít starosti některých lidí a Rotschildovi peníze k tomu.
Jinak nemohu jinak než konstatovat, že naprosté většině lidí je názor Estetické sekce Národní šoto rady na SOR a Patrika Kotase zcela ukradený. A to samé lze očekávat i ve SRN.
Za mě fajn, že se česká firma prosadila na náročném německém trhu v dalším segmentu vozidel VHD.

Ondra K.

Škodovka uspěla díky tomu, že zadavatel se snažil o maximálně otevřené výběrové řízení, což je přesně to, proti čemu Škodovka na tuzemském trhu bojuje všemi dostupnými prostředky.

Za mě je to úspěch s pachutí toho, že výrobce využil něčeho, co jinde aktivně potlačuje.

Pražák

Kdo brání zahraniční konkurenci se přihlásit? Nikdo. Mimochodem těch výrobců trolejbusů v Evropě moc není a ŠT je největší.
P.S. Dotovanou tureckou a čínskou produkci nelze považovat za standardní konkurenci, spíše za objekt zájmu ÚOHS.

Ondra K.

V civilizovaném světě by objektem zájmu ÚOHS byl spíš domácí výrobce, který si různými praktikami vytvořil monopol, čímž veřejným investorům prodražuje zakázky.

Pražák

Monopol kde? Na evropském trhu? Že jsme součástí vnitřního trhu EU jste si všiml?¹ Vzhledem k počtu evropských výrobců trolejbusů je každý doma v podstatě monopol. Znovu, jak ŠT dokáže zakázat ostatním výrobcům účast v tendrech? Argumenty prosím, šoto dojmy nejsou argument. Mimochodem nedávno DPP objednal ne ŠT trolejbusy. Jinak, to, že turecká a čínská vláda dotuje export svých firem, ať přímo formou exportních dotací, nebo nepřímo formou odpuštění daní, sociálních odvodů atp. A bohužel se to děje i v rámci EU. V Polsku např. místní výrobci kolejových vozidel vědí, že v případě hrozby krachu překvapí stát a nějak to… Číst vice »

_mm

Třeba Praha. Vyloučila výrobce mimo EU (tedy i Hess), Solaris se do ČR nehlásí (dohoda se Škodou) a zbyl kdo? Jenom Škoda…

automatic

teoreticky zbyla Škoda se SORem, SOR se Škodou a SOR s Rail electric, Škoda s Electric components (nebo jak se to teď vlastně Celegec jmenuje), SOR s Electric components.. to je najednou variant 😀

Pražák

Jak se jmenuje ten polský výrobce elekto výzbroje?

automatic

Medcom, ten budou mít trolejbusy Bozankaya v Praze

Pražák

Takže monopol je evidentně mýtus.

Lukáš F.

Solaris ani SOR nepůjdou proti Škodě s jinou výzbrojí, protože Škoda by od nich napříště přestala brát karoserie.

Pražák

Jasně, Solaris stojí a padá s kastlemi pro ŠT. To už uvěřím na tu dohodu o tom, že vy nepolezete k nám a my k nám.

Pražák

Hess by se do tendru stejně nepřihlásil neb moc dobře ví, že by prohrál. To co za svoje vozy chce je raketa. ŠT se zase nehlásí do tendrů v PL. Je v tom nějaká dohoda? To nevím, myslet si mohu co chci, ale jistě nevím nic. To, že je polský trh značně protekční a nejen u vozidel VHD je fakt. Jinak chápu, že Praha nechce turecká nebo ještě hůř čínská vozidla, tam to vážně smrdí nedovolenou státní podporou. Navíc dodavatel je daleko, z politických problematických zemí. Uvidíme jak si povede kombinace turecké kašle a polské výzbroje, kterou Praha i přes… Číst vice »

Kuba1

MB, Man a Volvo o výrobu (či kooperaci na výrobě) trolejbusů evidentně nemají zájem, Iveco zdá se, že už taky ne. A jaký jiní výrobci autobusů v EU ještě zbývají? A kdyby chtěl nějaký výrobce elektro výzbroje (a to už taky není pořádně který), tak stejně nemá v podstatě s jakou karoserií… Cegelec po ukončení spolupráci se SORem hledal výrobce autobusových karoserií v Evropě až z toho vzešla spolupráce s Bozankaya…

automatic

všichni výrobci autobusů v Evropě investují hlavně do elektrobusů či vodíkových busů, ale jediný kdo do trolejbusů ještě šel byl Van Hool, který ale překvapivě zkrachoval. V Turecku trolejbusy má zatím akorát Bozankaya. Nejvíc trolejbusů se vyrobí asi v Rusku a Číně a ani jedno úplně nechceme. Beloruské jsou sice dobré, měl jsem možnost se svést jak v Sarajevu tak i v Bulharsku (Vraca). Kdyby nebyla válka, tak určitě i ukrajinské (Bohdan měl potenciál se dostat na Západ – Lubin, původně i Jihlava, karoserie pro elektrobusy v Paříži). A na americký New Flyer můžeme rovnou zapomenout. A dál nic není.… Číst vice »

Pražák

Co brání nějakému výrobci elektrovýzbroje (ŠT není nic jiného), postupovat stejně? Tedy si najít výrobce kastlí a na nich postavit trolejbus.

Zdenda

Ta megacena do Nancy byla o 6M Kč méně ZA KUS, než chtělo konsorcium Škoda-Solaris… Volil bych opatrněji některá slova…

Pražák

Evidentně zase po trolejbusech není taková poptávka, jinak by byla konkurence větší. Takže ano, ŠT je největší v Evropě, tedy v to m co za Evropu lze považovat (Severní Asie a její gubernie nikoliv), ale jediný výrobce elektrovýzbroje ani omylem. Takže monopol je další z mnoha šoto vymyslů.

xyz

Navíc v Esslingenu už řadu let jezdí toto https://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitungsbus_Esslingen_am_Neckar#/media/Datei:Solaris_Trollino_Esslingen.jpg („MetroStyle“).

Zejména v tomto kontextu mě navržený škodovácký design nijak neuráží.

automatic

mě se zrovna Trollina v metrostylu líbí ale nejvíce v Salzburgu. Hodně dělá nátěr a tohle je ta horší varianta. ale jasně, design je dost subjektivní, byť u vyloženě hnusných věci se lidé většinou shodnou.

Karl vB.

Na esslingenských trolejbusech mně zaujaly registrační značky.
Nevím ale, co si mám pod pojmem „navržený škodovácký design“ představit, prostě je to s ničím nezaměnitelná kastle SOR/ Kotas.

automatic

myslím že i v Sollingenu mají trolejbusy klasické registrační značky. Nevím to přesně ale myslím, že v SRN nejsou trolejbusy drážní vozidlo, ve Francii mají trolejbusy taky klasické registrační značky, stejně tak i v nizozemském Arnhemu.

xyz

I např. ve Fribourgu (Švýcarsko).

Zdenda

V Polsku také. Ne všude je trolejbus drážní vozidlo a ne všude je i jako drážní vozidlo osvobozen od SPZ.

automatic

co mi ale přijde “nejvtipnější” že Sarajevo koupí Trollina od Solarisu se slušnou výbavou včetně klimatizace a Němci koupí SOR 😀 kam ten svět spěje…. Už babičky mi říkala, že nikdo není tak bohatý aby kupoval levné věci. Ale jasně…Bosna a jejich “rychlovlaky Talgo” na příměstských tratích tažené obstarožní lokomotivou Končar z dob Jugoslávie je taky kapitola.

Márty

Všichni tu kritizují kastle SORu, ale myslím, že udělali od první druhé generace NBček obrovský krok kupředu – hlavně v dílenském zpracování. Zajímalo by mě, jak se řídí, ale když pominu ten vzhled (který se mi jen těžko nekomentuje, fujtajxl), tak z pohledu cestujícího mi vůbec nevadí, že přijíždí právě sorka.

automatic

tak oproti NB je tohle skok ne i generaci ale o “deset”. Jenže dílenské zpracování je pořád na podobné úrovni. Neslícované stropní podhledy, u bočnic kloubu odlepující se gumová páska v místě kde konkurenci má plastový díl, viditelné šrouby bez krytek, v jednom TNS jsem si všiml použití samořezného šroubu (podle hlavičky) k přichycení interiového dílu. Předpotopní řešení konstrukce kloubu jednak pouze jedním měchem (konkurence má vnitřní a vnější alespoň v horní části) a dále s hydraulickým spojem venku jako mají NB18 či Citybusy. U konkurence jsem nic podobného neviděl. A mohl bych pokračovat. Alespoň to má už normální rozměr… Číst vice »

Karl vB.

Předpokládám, že radní v Esslingenu mají možnost se podívat do měst, kde jsou tato vozidla nasazena v provozu, aby věděli do čeho jdou a případně z pozice klienta požadovat určité úpravy provedení.
Vzhledem k momentálnímu hospodářskému vývoji je i v Německu orientace na cenu podstatným faktorem komunální politiky.

xyz

Přičemž u Esslingenu aspoń platí, že tam už troleje má.
Nicméně (máme-li hovořit o městech, která vůbec troleje nemají) srov. orientaci na cenu vs. (obvykle dražší) bateriová/vodíková vozidla oproti autobusům na naftu.

SYN

Tak trolebusy Škoda celkem OK, hlavně aby byla zvolena dobrá kastle…

automatic

je zvolena bohužel ta horší kastle a Němec se nepřestane divit až do toho sedne a řekne si: Češi – die simulantenbande 😀

Ondra K.

Kdo ví nakolik má Škodovka momentálně na výběr. Karoserie Solarisu nabídla naposledy, myslím, do Plzně v roce 2022. Od té doby se hlásí pouze se Sorem, a to i do zahraničí kde nabízela v posledních letech hlavně Solaris.

Pavel Vavříček

Ještě od roku 2022 nabídli do několika měst vozy 27Tr třeba Bratislava, Prešov a Ostrava. 26Tr fakt jen Plzeň a jeden vůz pro Jihlavu. Já se obávám, že v Ostravě budou další trolejbusy od Škody právě SORky též. Už tak prý budeme mít 3 typy parciálních trolejbusů podle trolejbusových dílen.

SYN

Dodávky 27Tr Brno 2021-23…

Pavel Vavříček

A tuším, že Škoda se do Zlína hlásila s karosériemi Solaris též teď. DSZO přestalo věřit SORce.

automatic

po tom fiasku se ani nedivím. SOR má teď čtyři kompletně vyrobené plonkové trolejbusy v nátěru a výbavě pro Zlín a neví co s nimi, tak se je snaží udat Praze, což by ale znamenalo nový lak, úplně jiný informační systém, a defakto kompletně nový interiér, což se i tak SORce pěkně prodraží když počítám že i tak za ně nedostane nikdy zaplaceno.

Greta

Gratuluji. Skvělá zpráva.

automatic

připojuji se. Mít SOR a nemít HESS je opravdu prohra. I když Škodě úspěch přeji, ale mohlo to být alespoň s karoserií od Solarisu..

J.K.

Tak Hess stojí prostě raketu, Švýcaři to okecají jako že je aspoň domácí, Němci těžko…

Zaerikk

Tak snad budou alespoň technicky v pořádku a neudělá si Škoda zas „reklamu“ jak u jednotek pro NIM expres.

Ventura35

32Tr a 33Tr už leckde dlouho jezdí, NIM je vlastně prototyp.

automatic

i Autosan má dle mého lepší úroveň

automatic

chudáci, mohli mít moderní Van Hool, potom Solaris nebo Hess a místo toho dostanou traktor ze SORu s příšerným designem, hrozně řešením interiérem ( viz zadní sedadla dostupná s horolezeckou výbavou a absence zadní trojky řešena konstrukci z tyčí) a o kvalitě dílenského zpracování u SORu ani nemluvím – kryty u kloubu vyrobené z překližky a laciné gumové pásky X plastové a na míru vyrobené díly jako má třeba MAN. O nelícováni jednotlivých dílů v interiéru ani nemluvím. Kdejaký turecký autobus má interiér vyroben kvalitněji. O plastovém působení interiéru SORu ani nemluvím. Tohle se nemělo stát, Škodovka by měla tohle… Číst vice »

_mm

Někde jsem tu četl, že absence zadní pětky je kvůli tomu, že výzbroj Škoda je moc těžká a neumožněním si tam sednout se dosáhne snížení tlaků na zadní nápravu. Nevím, do jaké míry je to pravda, ale trolejbusy SOR s výzbroji Rail Electronics i Cegelec tam plnou pětku mají.

automatic

je to tak, absence pětky není chyba SORu, ale řešení tohoto problému už ano. Stejně jako milion dalších věcí především v interiéru. Bůh ochraňuj Esslingen

vlachjan

Vzhledem k tomu, že Škodovka už dnes vlastní Cegelec, tak by mohli být schopni tam tu pětku dát…?

_mm

To by tu jeho výzbroj museli být ochotni používat… Třeba časem vyvinou něco, co si vezme to dobré z obojího…

Šunka

Kdyby škodovce nešlo při odkupu jen zničit konkurenci..

Karl vB.

Na tomto linku by bylo, pouze do 24.3.2025, zajímavé počtení k tomuto tématu.
https://www.cs-dopravak.cz/spolecnosti-ze-skupiny-skoda-group-zadaji-o-opravu-clanku-na-cs-dopravakovi/

Horal

Koukám vy jste chytrý jak rádio. Apropo podle čeho posuzujete design. Je to váš pocit. A ten není moc důležitý.

Olin

No… Toto je vždy tenký led, neb je to o individuálním vztahu ke kráse a eleganci. A ten má opravdu každý, více či méně, odchýlený od nějakého teoretického středu. Osobně, často zmiňovaný exces v podobě Fiatu Multipla, co by nejškaredšího OA snad všech dob, vnímám v případě první generace jako neutrální (prostě mne toto vozítko svými tvary míjí), ale u generace druhé se mi docela líbí a upřímně bych jej i vzal, kdybych se k němu přichomýtl. Určitě mne oslovuje více než tvary většiny nových vozidel. Jen už nejsou v rozumném stavu… 🙁 .

automatic

ano, design je subjektivní. Nicméně u SORu zrovna bych řekl že panuje vcelku zajímavá shoda poměrně velké části populace, že když Bůh všech karoserií rozdával eleganci a krásu, tak se SOR ze schůzky s Bohem omluvil z důvodu schůzky s panem Kotasem. A co se týká dílenského zpracování interiéru – nemusím být chytrý jak rádio, ale stačí se po tom autobusu uvnitř podívat. do moderního autobusu za mě umakartové desky kryté gumovou páskou prostě nepatří jakkoliv levné řešení to je.

Karl vB.

Nerozporuju váš názor na „krásu“ autobusů SOR, spíše naopak. Úskalí tohoto tenkého ledu si musí být vědom především vítězný generální dodavatel trolejbusů, a tím je Škoda.
Pokud se bude (dle německých měřítek) kazit něco na kastli, tak svojí kůži na německý trh dává Škoda (nikoliv SOR), a ta bude muset svého (patrně levného) suba přimět ke klientsky vstřícnému řešení problémů, přibližujícímu se k lokálně obvyklému standardu, jako má Mercedes-Benz/ Setra.

noerf

Tak se pomalu z výrobce autobusů SOR Libchavy postupně stává dodavatel karoserií trolejbusů pro Škodu.

Kubrt

Proč ne. Ovšem chtělo by to nějakého designéra 🙂

Bram

Tyto trolejbusy designéra mají, je jím Patrik Kotas. Můžeme ale diskutovat o designu a třeba i o designérovi 😁.

Kubrt

To samozřejmě vím, proto ten 🙂
Chtěl jsem tím říct, že ten výrobek SORu potřebuje celkový update.

Bram

Proto jsem to napsal tak, jak jsem to napsal 😉. Včera jsem jel v Praze na lince 150 tvarově shodným autobusem, ale toho podivného designu jsem si už moc nevšímal. Spíš bych byl raději, kdyby se nové autobusy standardní i kloubové dodávaly se shodným počtem dveří jako SOR NB12 a NB18 😉.

automatic

jinak řečeno ty trolejbusy mají Patrika Kotase a nikoliv designera 😀😀😀

Bram

Něco na tom bude :-).

vlachjan

Čelní maska těchto Sorek mi přijde hodně nepovedená, obzvlášť v tom dvoubarevném provedení – dva černé monokly s prodlouženýma řasama. (V pyžamu je to snad ještě horší.) Ale boční profil toho trolejbusu je docela fajn, jednoduchý a myslím si, že i nadčasový. Takový Solaris Urbino se svým zamračeným čelem vypadá zepředu mnohem lépe, ačkoliv se nemohu ubránit dojmu, že jeho designér toužil navrhnout pořádně „nabroušené“ lambo, jenom ho nepustili k ničemu lepšímu, než k návrhu trolejbusu. Boční silueta Urbina, s jeho šikmými tvary mi přijde morálně zastaralá už dnes, za pár let to bude asi ještě horší. Také způsob jakým… Číst vice »

automatic

boční silueta je u SORu v pohodě, stejně tak přední panoramatické sklo působí stále moderně. Jen ta přední a hlavně zadní maska by chtěla facelift co nevidět. a samozřejmě se zbavit předních světel alá 90. léta či Citelis. Stejně tak bodová přední světla už jsou trochu z módy…

OnSk

Souhlasím, některé prvky designu jsou až nadčasové a líbí se mi. Ostatně by se mi líbila i přední maska, kdyby byly použity jiné kryty světel nebo úplně jiné modernější světlomety. Navíc tyto černé kryty jsou ještě ta lepší možnost, horší jsou ty nevzhledné šedivé, které vůbec nesedí do celkového designu toho autobusu. To stejné platí i pro zadní světla.

PepíkzDepa

Ahaaaa a proto tedy několik stovek trolejbusů s karoserií Solaris a výzbrojí Škoda půjde do Italského Janova že? Takže Solaris není sebevědomý výrobce? Kálíte si do úst milý Eurotrame

Ondra K.

V případě trolejbusů pro Janov a Tychy je Škodovka pouze subdodavatel elektrické výzbroje pro trolejbusy Solaris Trollino.

automatic

to sice půjde ale pod značkou Solaris a v tom je ten rozdíl. Málokterý výrobce autobusu by dnes dodal karoserii někomu jinému, kdo do toho dá “jen” vlastní výzbroj” a chce to prodávat pod vlastní značkou, byť z hlediska vozidla je pomalu nejdůležitější a nejviditelnější právě ona karoserie. Solaris má určitě větší značku než Škoda a Škoda naopak lepší než SOR. Jen si myslím, že za chvíli bude muset Škoda buď konečně začít vyrábět vlastní karoserie (dokumentaci po odkupu Ekovy vlastní) a nebo jí za chvíli nezbyde ani ten SOR, který má vlastního dodavatele výzbroje a tak je i prodává.… Číst vice »

původní_gp

Z hlediska autobusu je nejdůležitější karoserie, to víme už od Škody 706.

Horal

Souhlasím s vámi. Tolik hloupostí napsat do jednoho příspěvku je až zarážející.

automatic

Solaris je právě sebevědomý až až a proto mu Škoda už přestává vonět. Hlavně na Západ Škoda již trolejbusy dodala (Francie, Itálie.) jenže nikdy pod svou značkou i když kompletace probíhala v Plzni, ale z důvodu, že Solaris chtěl dodávat z důvodu jména pod svou značkou. Takže jediná připomínka je na zadním čele poznámka “powered by Škoda blue power”. Což do teď vlastně nevím co znamená, jestli je to název té výzbroje… Mají to tak i trolejbusy v Římě a tříčlánkové trolejbusy Hess měli svého času na sobě nápis “powered by Škoda” ale pak to museli sundat, protože to prý… Číst vice »

_mm

Vypadá to, že žádné Solarisy už nebudou. Tak třeba skončí i dohoda Škody a Solarisu o nekonkurování na českém polském trhu a uvidíme nabídky Škoda+SOR ve VŘ v Polsku a Solaris+Medcom v ČR a budeme mít zase konkurenci a nižší ceny.