Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

Škoda ukázala první elektromobily, budou mít společnou značku iV

Nová Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem. Foto: Škoda Auto
Nová Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem. Foto: Škoda Auto

Škoda Auto představila novou značku iV, s kterou chce automobilka vstoupit do segmentu elektromobilů. Jako první vozy na baterie vyjedou modely Superb a Citigo.

Start nových modelů dnes oznámila Škoda Auto v tiskové zprávě, první elektromobily představí současně na hokejovém šampionátu. V příštích pěti letech chce investovat celkem dvě miliardy eur do vývoje elektrických vozidel a nových služeb v oblasti mobility. Jde tak o doposud největší investiční program v historii podniku.

„V současné době jsme schopni splnit klíčové požadavky zákazníků, mezi které patří dlouhý dojezd, krátká doba nabíjení a cenová dostupnost, která je pro naši značku velmi důležitá. Nový druh pohonu se vedle našich úspěšných benzinových, naftových motorů a pohonu na CNG brzy stane důležitou součástí nabídky značky Škoda,“ řekl šéf automobilky Bernhard Maier, který očekává, že každý čtvrtý vůz do roku 2025 se značkou Škoda bude jezdit na baterie.

Prvním elektromobilem bude Citigo, výroba se rozjede ještě letos v Bratislavě. Bude mít motor o výkonu 61 kW, baterie bude mít kapacitu 36,8 kWh. Výrobce slibuje nabití 80 procent kapacity za jednu hodinu, pokud budete u rychlonabíječky. U domácí stanice přes 12 hodin. Dojezd má být 265 kilometrů. Citigo se bude prodávat výhradně v pětidveřové verzi ve výbavě Style. Ceník zatím firma nezveřejnila, mluví se o cenovce pod půl milionu korun.

V Bratislavě automobilka představila i modernizovaný Superb. Ten bude mít plug-in hybridní pohon, bude tedy kombinovat spalovací motor a elektromotor. Čistě na elektřinu ale dojede maximálně 55 kilometrů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

V budoucnu se elektromobily nebudou nabíjet ze zástrčky na ulici ani doma. To je 1. generace dobíjení. V budoucnu se budou auta dobíjet sama – když zjistí, že je třeba dobít, tak si (nejčastěji v noci) sama zajedou se dobít na bezdrátové dobíjecí místo, kterým nakonec bude téměř každé parkovací místo.

rn42
Host
rn42

To musí prvně někdo vymyslet vhodnou metodu bezdrátového nabíjení. To co je k dispozici dnes by to nabíjelo týden.

DRABADURA
Host
DRABADURA

To že nevíte, že je ta technologie dávno vyvinutá je vaše hloupost. Mimochodem je to stejný princip elektromagnetické indukce, jako je již DNES integrován v lepších mobilech akorát pochopitelně mnohem větší. Navíc umožňuje integrování přímo do jízdních pruhů, takže se může vozidlo dobíjet přímo za jízdy.

rn42
Host
rn42

No to je prave to, co by to nabijelo tyden. A integrovani do jizdnich pruhy by to mozna hodne teoreticky umoznilo, ale o dobijeni za jizdy fakt nemuze byt rec.

Poudy
Host
Poudy

Nechápu proč škoda vyvíjí elektro sama, když na tom maká i samotný vw a je o velký kus dál. Myslel jsem že přechod na stejné platformy byl i proto, aby se do nich potom mohlo montovat v budoucnu i stejné elektro, je v tom někdo znalí? Zajímalo by mě, zda i audi je v tom s etronem stejně.

rn42
Host
rn42

Předpokládám, že nevyvíjí samotnou techniku, spíš integraci do modelů Škoda a nějaké ty „simply clever“ věci k tomu, které se třeba vrátí i do koncernu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No nevím na kolik vám koncern VW odtajnil své reálné plány (PR na internetu je unreál), ale z toho, co má na trhu teď, je zřejmé, že jsou to zarytí odpůrci elektromobility, neboť tak nepraktická a již tradičně předražená auta už odmítá dodat i kdejaký korejec.

Panoramix
Host
Panoramix

Dokud nebude infrastruktura na každém rohu, tak je to řešení dost nesmyslné. Jako plug-in hybrid by se mi líbil a na běžné popojíždění po Praze by to bylo i celkem ekologické řešení. Ale nějak nevím, kde bych to nabíjel. Bydlím v bytovém domě s podzemní garáží, kde asi nikdo nabíječku instalovat nebude. To samé v práci – taky podzemní garáže a nabíječky v nedohlednu. Takže tam, kde auto několik hodin v klidu stojí, jej nelze nabíjet. A kvůli nabíjení bych měl někam zajíždět a čekat tam X desítek minut? To nedává moc smysl. Navíc veřejně dostupná místa pro elektromobily bývají… Číst vice »

Jaroslav
Host
Jaroslav

V našem bytovém domě si už jednotlivci vyjednali nabíječky na jejich parkovacích stáních. Takže kdo bydlí v novostavbě a najede přes den 100km po městě, tak elektromobil není problém a může nabíjet jen doma.

Panoramix
Host
Panoramix

No právě, vyjednat si to – máme nájemní byt, takže to znamená kolečko majitel bytu – správce budovy – dodavatel energie a kdo ví, jaké všechny instituce jsou nutné ke zřízení nabíjecího místa. Potom samozřejmě tam tu elektřinu dotáhnout fyzicky až ke konkrétnímu nabíjecímu bodu, zřídit nabíjecí stanici a vyřešit úhrady za odběr elektrické energie pro nabíjení. To je všechno spousta času, peněz a strastí. Aneb cesta za tou elektromobilitou bude ještě dost trnitá, než se ta infrastruktura rozšíří masově.

Poudy
Host
Poudy

Bude, ale to je každá cesta nových technologií, škoda že se toho ti staří naftový morousové co pálí jeden blbý argument za druhým pravděpodobně nedožijí, protože překážek je opravdu ještě hodně.

Y.K.
Host
Y.K.

Někde se začít musí. Nejdříve nejsou elektroauta, ale kdo by si ho kupoval, když ho není kde nabít. A zase kdo by dělal síť nabíjecích stanic a vybavení staveb, když nikdo nemá elektroauto. Ti co mají vlastní parkovací stání jsou ideálu nejblíže, zajímavé bude sledovat jak se městské či dokonce soukromé firmy chopí příležosti nechat nabíjet na ulici. Rozvody jsou ke každé lampě, takže to není neřešitelné (s časem bude potřeba je lépe dimenzovat, ale zatím to není horké).

Apollo17
Host
Apollo17

To dimenzování je horké.Pokud si myslíte,že z pouliční lampy (která je dimenzovaná na stovky Wattů) budete dobíjet jen jedno Citigo(které bude potřebovat 12 hodin nabíjet proudem 3000 W) jste úplně mimo.
Je třeba vybudovat celou novou síť,která bude dimenzovamá na patřičné výkony.

Y.K.
Host
Y.K.

Když jsem viděl vodiče v lampě, tak to jsou průřezy, která nějaký výkon určitě snesou. Záleží na co je dimenzovaný celý elektrický obvod, ne nějaká jedna lampa. A samozřejmě uvažuji první dočasnou / přechodnou fázi, kde bude stát jedno dvě auta v ulici, ne budoucnost, která přinese poněkud jiné nároky na dostupnost energie na ulici.

Jinak ano, samozřejmě, že je třeba vybudovat novou síť. Není to žádná tragédie, sítě se budují pořád. Datové, silové. Zatím si na tom nikdo neposrtavil obchodní model, asi vyčkávací strategie – což chápu, zatím je to nejisté.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Můj zaměstnavatel se šance chopil tak, že koupil E-golfa bez rychlonabíječky, takže všichni v reálu vidíme, co je to za průs…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Protože neotravují ostatním život.

dopravak
Host
dopravak

Aby se elektromobil vyplatil, tak potřebuje denně najet spoustu km, což je uvnitř našich měst poměrně složité.

Pokud ale bydlíte v domku někde na vesnici a jezdíte každý den 30,40km do města, tak je to poměrně dobrá volba. Auto si prostě nabijete doma na dvorku přes noc.

Carlos
Host
Carlos

co by vám tam instalovali ? na nabití stačí klasická zásuvka na 230V

Jackub
Host
Jackub

Mnohem silnější jistič? Který je dražší na pořízení i měsíční platbu, navíc navýšení rezervované kapacity nemusí distributor schválit. Obzvlášť, bude-li takových přípojek přibývat…

Carlos
Host
Carlos

ty nabíječky do zasuvky co jsou dodávány k vozu mají 8-16A (třeba u i3 mám 12A) a zásuvky jsou jištěné 16A … já jsem žádný silnější jistič nepotřeboval

Jackub
Host
Jackub

A když budete chtít navíc takovou zásuvku ke každému parkovacímu místu v domovních garážích, tak taky nebude potřeba větší rezervovaná kapacita/příkon? 😉

Carlos
Host
Carlos

tak to záleží na konkrétním domě, jak to tam máte udělané, ale obecně jsou ty rozvody vždy naddimenzovane, nejvíc se nabíjí přes noc
pro představu to má spotřebu jako rychlovarná konvice nebo vysavač a kdyby se v každém bytě takový jeden přístroj zapnul tak se taky nic nestane

rn42
Host
rn42

Hele to, že není infrastruktura zrovna v Praze, neznamená, že není vůbec…
Jsem zvědav na ceny, Superb v hybridu by mohl být pro mě odpovědí na otázku co za auto…

Partneři



CSCARGO