Dopravci Železnice Železniční průmysl

Škoda ukázala poprvé RegioPanter pro Plzeňský kraj, testuje ho ve Velimi

RegioPanter pro Plzeňský kraj na okruhu ve Velimi. Foto: Škoda Transportation
RegioPanter pro Plzeňský kraj na okruhu ve Velimi. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation finišuje s výrobou a testováním nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Veřejnost je už může vidět na železničním okruhu u Velimi, kde začalo jejich testování.

První z devíti jednotek mají České dráhy převzít na přelomu října a listopadu, od platnosti nového jízdního řádu budou jezdit na lince z Plzně do Horažďovic předměstí, některé až do Pňovan.

Na rozdíl od většiny vlaků Českých drah nebudou mít klasický modro-bílý korporátní nátěr, ale barevnou kombinaci modré, šedé, žluté a zelené. Vzhled vybrali lidé v anketě, kterou uspořádal Plzeňský kraj.

Za vlaky zaplatí České dráhy zhruba miliardu korun, většinu nákladů má pokrýt evropská dotace. Nové vlaky budou klimatizované, nabídnou připojení k internetu pomocí technologie wifi a elektrické zásuvky nebo informační systém. Kromě toho bude vždy alespoň jeden vůz v soupravě disponovat místem pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace.

Cestujícím se výrazně zlepší kvalita cestování,  vozy u vlaků mezi Plzní a Horažďovicemi patří k jedněm z nejhorších, které České dráhy provozují.

Líbí se vám nové RegioPantery pro Plzeňský kraj?

76 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Chtělo by to ale i nějaké lehké elektrické jednotky. Spoustu motorových jednotek jezdí na elektrifikovaných tratích a není za ně náhrada. I když to je spíše problém sousedních krajů (České Budějovice a hlavně Karlovy Vary) než samotného plzeňského

  • tyto vlaky jsou příliš krátké. v Polsku také místní samosprávy nakupují krátké regionální vlaky a lidé se v nich sbíhají jako konzervy sleďů.

  • Dvouvozový panter to mi přijde malá kapacita na tu trat.Z Plzně do Horažďovic předměstí ted jezdí jaké stroje?RegioPanteru chce zakopit více at zmizí šrot 460 a 560.

    • Samozřejmě se počítá i s třemi jednotkami pro jeden vlak ve špičce. Jinak dnes jezdí 242+BDs+2-4 Bdt.

      • A nebylo by potom vhodnější mít tří vozové Pantery,než spojovat tři dvou vozové, které tak budou určitě dražší?

        • Určitě je. Hlavně je to brutálně těžké. Protože panter je těžký. 2 vozový má tuším přes 100 tun. + nevyužité místo.. Ještě budou lidi vzpomínat na pohodlné vagony.

    • Buď bez obav. Je tam střídavý systém 25 kV, 50 Hz. Takže 460 tam jezdit nemůže a 560 nikdy v Čechách nejezdily – jen v okolí Brna (kde už dosluhují) a v okolí Bratislavy (kde už asi úplně dosloužily).
      Jezdí tam klasické soupravy s lokomotivou 240, 242 nebo Regionovy (na Městské lince nebo ty, co pokračují na Konstantinovy Lázně). Směrem na Mariánské Lázně jezdí i tanky řady 844, tak doufám, že aspoň ty už zmizejí zpod drátů.

  • Pro mně je to pořád tramvaj. Tečka.

    Pochopí někdo, že na našich drahách je pořád nutné mít odpružení ???? Potom by to neklapalo.

    Ale to ten…………, co takovéto věci objednává neví !!!

    Toto je kámen úrazu. Objednají ….a zírají…………….. Neschovali toho pána do VÚŽ ?!

    Můj názor – Plzeň-Nepomuk 2 soupravy spojené a Nepomuk-Babiny stačí jedna souprava.

    Děkujte ČSSD, že na Plzeňsku máte nové soupravy a autobusy vozí cestující k vlaku. A funguje to.

    Na jihu pořád řádí „autobusová lobby“ a potom to tak vypadá……….. a kdo asi vyhraje ?? ?

    • tato jednotka rozhodně tramvaj není, protože je zkonstruována jako plnohodnotné železniční vozidlo.

      Pokud jde o jízdní komfort, tak ten se běžně ve VŘ posuzuje podle normy EN12299 a Mean Comfort Index by měl být v případě příměstských vozidel menší než 2,5. Pokud dopravce splnění této normy nepožaduje, mohou nastat Vámi popisované problemy.

      • Jel jsem tím několikrát Strakonice – ČB. V zimě je to hrůza, protahuje vítr skrz při otevřených dveřích a 1 WC na celý vlak.

        Inu příměstská souprava.Nic víc.

    • To je to neštěstí rozdrobení na kraje. Na začátku 90. let se rozbila doprava mezi ČR a SR a nyní se postupně rozbíjí mezi jednotlivými kraji. Kdysi jezdily osobáky Plzeň – Budějovice v klasice s el.lokomotivou a nikde žádná díra nebyla. Dnes mezi Horažďovicemi a Strakonicemi to vypadá jak na nějaké zarostlé zkomírající lokálce. Ale takových případů je spousta, prakticky mezi všemi kraji. Jediné dvukrají, kde doprava funguje, je PID s DÚK. A samozřejmě také IREDO, které ale funguje jak stále jeden původní východočeský kraj (mimo separace HB a SM).

  • Pomalu než přístup k internetu pomocí wifi, by byl zajímavější údaj o opačné straně a to přes co se táhne internet do té wifi. 😉 Jestli je to po edge, či gprs 😀 tedy doufám, že lte je standard, ale stejně by mě zajímalo, jaké frekvence podporují a třeba jestli více operátorů pro lepší pokrytí. A popřípadě nějaké další vychytávky, předpokládám, že do vlaku se vejde trochu větší modul, než do telefonu. 🙂

  • Po zkoumání fotek, tady se představil nový, modernizovaný regiopanter, tych změn je tolik, že to chce nový článek. Nový majitel to rozjel.

  • Po mé zkušenosti z tohoto týdne kdy jsem z Vídně jel 2h 15 minut CityJetem a pak 35 minut RegiPpanterem mi přijde nesrovnatelná, je pravdou že úsek České Velenice – České Budějovice mi připomnělo cestování za dob ČSSR/ČSD protože „klapající“ koleje jsem už dlouho nezažil a na chod jednotky může mít velký vliv ale i tak. Nevím jaký je rozdíl v ceně ale myslím že kvalita je jasně na straně OeBB potažmo Siemensu.

    • a proč ty spoje na tych kolejích nesvaříte a hážete vinu na regiopantera?

      • Měl jsem za to, že trať z Č. Budějovic do Č. Velenic je po milirdové rekonstrukci, kterou tehdá provedla fa. Viamont bývalého ministra dopravy Řebíčka. Tudíž by na ní měly být již bezstykové kolejnice. Nebo snad ne?
        Jestli von ten klapot nebude spíše některým specifickým, konstrukčním rysem souprav Regiopanter. 🙂

        • „Jestli von ten klapot nebude spíše některým specifickým, konstrukčním rysem souprav Regiopanter.“

          Že by konstruktér navrhnul hranatá kola?

          • Apollo
            No svým způsobem to MOŽNÁ konstruktér udělal.

            U souprav Alstom Coradia Continental jezdících v Sasku se ihned po dodání a uvedení do provozu začaly objevovat plošky až neuvěřitelně často a ve velkém rozsahu. Zatímco u Metronomu jezdícím v dopr. systému enno, okolo Wolfsburgu, se tento nežádoucí efekt neprojevoval. Nejprve výrobce, ve své patřičné aroganci doporučil aby se fírové naučily brzdit. Většina souporav přesto končila předčasně na dílně. Poté však už došla objednavateli i provozovateli trpělivost a bylo vypůjčeno několik strojvedoucích od Metronomu. Dovezli však vlaky po směně stejně obuté jako domácí fírové. Spekulovalo se, že výrobce použil na kola nevhodný podřadný materiál.
            Když poté byla vyslovena myšlenka, že se vlaky vrátí, tak se začaly dít věci. Výrobce po analýze souprav zjistil drobnou odchylku v brzdícím programu.
            Byl upraven software a světe div se, plošky se přestaly objevovat. Soupravy bez závad lítají jak draci.

            Podobný problém se řešil i u nově dodávaných souprav Bombardier Twindexx Vario Br 446.
            Ochrana sice nepustila bzdu do vytvoření plošek, přesto bylo brždění v automatu tak intezivní, že kaštani padaly.
            Výrobce chybu bez řečí uznal a software upravil.

            • Soupravy Regiopanter brzdí převážně jen trakčníma motorama,ty plochy nedělají.
              Vzduch se uplatňuje jen v nouzových situacích a v normální poloze brzdí jen tlakem do 1,9 bar a kvalitní protismyky to uregulují(nejsou-li v poruše).Plochy by mohly vzniknout po rychločinném brzdění,kdy tlak v brzd.válcích stoupne až na 3 bary.
              V Děčíně Regiopantery ujely dohromady již přes 6 000 000 km a žádné problémy s kolama nejsou.
              To bude mít spíš na svědomí nekvalitní trať a tvrdší podvozek Regoiopantera.

              • Anebo se jen někomu dělá alergická reakce při spatření značky Škoda. Někteří šotouši pokročili od fáze oprávněné kritiky nešvarů k hysterii.

                • Moje domněnka je – prostě oni podle mě, tím, že všechno nastrkali na střechu, mají vysoko těžiště, tak co udělali. Přitvrdili podvozek, aby se to nevybulilo. A protože je to na 160 max, tak asi hned na těch 160 – nejhorší možnost. Pochybuji, že je to adaptivní podle rychlosti. No a pak ten vlak drncá 80kou.
                  Proč ten podvozek tak klepe, to by mě taky zajímalo.

              • ad Apollo:
                To je pravda , ale pouze proto, že Regiopanter jezdí na krátkou vzdálenost mezi zastávkama a nedokáže to rozjet na moc velkou rychlost. Třeba Interpanteři mezi Brnem a Olomoucí jezdí standardně 160-kou a při zastavování z této rychlosti je poměr EDB x vzduch při neomezeném příkonu a poměrném tahu 50:50, pokud omezím EDB tak klidně 20:80 a tady už plochy vzniknout mohou.

        • I přes nekonečnou výluku byla elektrifikace trati Budějovice – Velenice spíše jen elektrifikací než modernizací, některá nádraží a zastávky prošly modernizací, ale většina mimostaničních úseků zůstala ve starém hávu.

      • Ono také záleží na uchycení kolejnic. Podle toho to někde jezdí tiše a někde dělá pořádný hluk. Na to, že svařovat dlouhé úseky nejde se snad přišlo už dávno, už za úderníků, kteří se chvastali délkou svařených úseků, protože železo se teplem roztahuje a když kvůli svárům nemůže do délky, tak to dělá do šířky a tím se mění rozchod koleje, což u větších rychlostí může být nebezpečné….. Takže ty mezery mezi kolejnicemi nejde úplně zrušit, ale hluk jde eliminovat dobrým uchycením kolejnic (např. tzv. žabky). Je to poznat nejen u dráhy, ale i u MHD, kde už se tento typ uchycení na úsecích, kde koleje nevedou po asfaltu, užívá.

      • Ono také záleží na uchycení kolejnic. Podle toho to někde jezdí tiše a někde dělá pořádný hluk. Na to, že svařovat dlouhé úseky nejde se snad přišlo už dávno, už za úderníků, kteří se chvastali délkou svařených úseků, protože železo se teplem roztahuje a když kvůli svárům nemůže do délky, tak to dělá do šířky a tím se mění rozchod kolejnic, což u větších rychlostí může být nebezpečné….. Takže ty mezery mezi kolejnicemi nejde úplně zrušit, ale hluk jde eliminovat dobrým uchycením kolejnic (např. tzv. žabky). Je to poznat nejen u dráhy, ale i u MHD, kde už se tento typ uchycení na úsecích, kde koleje nevedou po asfaltu, užívá.

  • Na lince Plzeň – Horažďovice jezdí (minimálně mezi Plzní a Nepomukem) současné soupravy 242 + BDs + 3x Bdt dost přeplněné. Dvoučlánkový Panter je trochu směšná náhrada, ten má sotva poloviční kapacitu. Nebo tam budou jezdit ve dvojicích?

    • No bohužel, ne vždy je nové lepší. Taky si myslím, že je to poddimenzované.
      Minimálně chřipkaexpress.. Může to být jakékoliv vizidlo, ale když je přeplněné, je to dost nepříjemné.
      Radši budu jezdit starším. Ale s prostorem.

      • No jestli bude jezdit jen jeden, tak to dojde spíše k zhoršení přepravních podmínek. Ale 242 bude stále dobrá náhrada.

  • Pokud jsem správně zaregistroval, jsou v současné době na testech 3 jednotky (650/651.009 + 010 + 011).
    Je to tak, nebo je jich již více?

  • Doufám, že tentokrát je smlouva s výrobcem napsaná pořádně. Nebo zase za pozdní dodání budou ČD platit penále v řádech miliard jako za „Zátopky“ ?

    • Pořádně napsaná smlouva znamená, že ČD můžou přebírat zboží a nemusí za něj platit?

      • Pořádně napsaná smlouva hlavně znamená, že spor o penále za nekolikaleté zpoždění dodávky nerozhoduje osoba propojená s dodavatelem.

        • Tu arbitráž snad rozhodovala jedna osoba? No kurňa, takže tu máme hned dvě propojené osoby? Asi bych se Vás neměl ptát, jak přesně to propojení vypadalo a proč se to začalo řešit až po rozhodnutí?

    • u ČD je snad jiné vedení a nevím co stím má společnýho nový panter?

  • S ohledem na prodávajícího i kupujícího v prakticky jedné a té samé osobě by se tyto jednotky měly pojmenovat „Bernardýn“ 😀

    • To je trefná a dobrá přezdívka (a třeba se i chytí) – jen je škoda, že přišla tak pozdě, takže jí designer nemohl přizpůsobit i nátěr …

  • Je vůbec nějaký technický zásadní rozdíl oproti těm dvouvozovým panterům (řada 650) co už ČD mají?

      • Ptám se…
        Tak nějak mě to napadlo z nadpisu „poprvé ukázala pro plzeňský kraj“.
        Na barvu to nejezdí. 🙂

        • Jen se chtělo upozornit na nový design a vůbec fakt, že se po několika letech obnovily dodávky těchto vlaků. Číselně to navazuje na stávající, takže se nedá čekat, že by tam byly nějaké zásadní odlišnosti.

    • to by mě taky zajímalo, ale jak srovnávám fotečky, tak ty nápravy a uchycení na rám se mně zdá jiné. Ale to barevný řešení je dobrý, to modro-bílo je už okoukaný.

      • Petr,R:“ ty nápravy a uchycení na rám se mně zdá jiné.“

        Vy šprýmaři,to si z nás děláte pr.el :-),Vy podle „obrázku „poznáte rozdíl mezi nápravou 650 005 a 650 010 ?

        Alibaba:“Je vůbec nějaký technický zásadní rozdíl oproti těm dvouvozovým panterům (řada 650) co už ČD mají?

        Samozřejmě,že není.Proto se nemusí dělat znovu schvalování,ale jen TBZ(technicko-bezepečnostní zkouška).

        • mně se nemusíte omlouvat, když nejste technický nadaný, tak fakty rozdíl na podvozku nepoznáte, podvozek je to po čem ten vlak má spojení s kolejnicí a podívejte se třeba na tlumiče-to je ta součástka, ty trubky s tím olejem.

            • ty změny, že to má jiný podvozek snad pozná i nevidomý. A ještě to má jiný …….Oni si myslí, že kellner nebude modernozovat.

    • To se široce diskutovaly, když pantery začaly jezdit. Závěr byl asi takovýto:
      a) výrobce bojuje s hmotností
      b) takto je to údržbově příznivější – nedrží se tam bahýnko z listí, prachu atd.
      c) běžný cestující střechu nevnímá/je mu jedno. Sleduje to, co vidí – čelo, stěny, interiér.

      • No ja jen, ze u jinych vyrobcu to az tak viditelne neni, ale jinak jo, cestujicimu je to jedno, pokud vse funguje jak ma a dopravi se kam potrebuje…

        • Ano, u výrobků značky Škoda Limassol je nejdůležitější, že u nepřijede plecháč + 2x Bt, jak je v některých panterizovaných krajích zvykem…

          • Michal
            V Olomouckém kraji si pořídily tři soupravy Regiopanterů. Ale v provozu všechny tři nebyly snad nikdy. Konkrétně třeba dnes. Podle aplikace Můj vlak, měl jet panter. Přijel panťák. Vlastně můžu být rád že vůbec přijel. Většinou zdechne v Nezamyslicích a spoj je zrušen bez náhrady.

            • Nevykládejte nesmysly, těch dní, kdy jezdily všechny tři, samozřejmě bylo mnoho. Ale není chyba těch jednotek, že když jsou tři ve stavu a tři v turnusu, tak neplní plánované výkony na 100 %. To by nedalo žádné vozidlo na světě – v oběhu není prostor na údržbu a opravy, navíc když jedna jednotka jde na několik měsíců do dílen (což je nezbytné u všech vozidel), nemůžou být pokryty všechny výkony. To je věc organizace provozu, ne vozidel. Kdyby byl v Olomouci turnus pro 10 jednotek a stav 12, tak by to pokrytí vypadalo úplně jinak, než 3/3.

              • Kubrte, tož nevím kdo tady plácá nesmysle.
                Jsem místní a jezdím tam dost často a vidím v jakém stavu jsou jednotky. Znám kluky z dílen. Kvůli klimatu co tam panuje se potom není ani co divit, že jednotka opravdu stojí měsíc v dílně. Protože jeden mechanik odešel do fabriky a elektrikář šel spravovat traktory. A vedoucí jenom vymýšlí kraviny aby se soupravy nemusely reklamovat.
                Posoplené interiérové spoje silikonem, opravdu nepovažuju za vrchol konstrukční či opravárenské práce. A to prý mám být rád, že nevidím dovnitř.
                Pokud se dráhy, jak provoz, tak dílny, nenaučí efektivitě je naprosto zbytečné s tebou diskutovat.
                Byl jsem na dílně, kde se dělala komplet údržba Br 101 po 30-ti milionech km. Kompletní rozebrání, kontrola všech součástek, dílů včetně ultrazvukové defektoskopie. A opět vše složit. Dodatečná montáž nových hardware elementů,Instalace nových provozních software, oživení. Jízdní zkouška. Za deset dní táhla lokomotiva na trať.
                Běžná údržba motorového Traxxe od Raildoxu po půl milionu km. Kontrola,defektoskopie, software. Jedna oprava a soustruh. Tři dni a vypadni.

                Prostě u čd je systém Onasis.
                A to chtějí nabízet jako konkurenční výhodu. Nenech se vysmát.
                Souprava nebo mašinka stojí na údržbě v depu měsíce, protože nepřišly gumičky, Kubrte.
                A ten vylitej nálev byl tak dobrej.

  • Doufám, že tyto vozy budou mít několik úrovní osvětlení. Současné Regiopantery jsou, tím jak jsou přesvětlené, po ránu a večer na sebevraždu

    • Na současných Regiopanterech jdou tři úrovně osvětlení. Záleží, kterou úroveň strojvedoucí, nebo vlakvedoucí nastaví. Ale nebuďte smutný. V jiných zemích jsem jezdil také jinýma jednotkama a také to dost svítilo 😉.

      • Ja se vratim k Elefantum, u prvnich vlaku bylo takove tlacitko, krerym se dalo svetlo vypnout, u dalsich uz nebylo, … v kombinaci se zrcadlovymi skly to je na pest… nejen, ze je to presvetleny, ale ani ven se nepodivate, pac zrcadlo, zato lide venku vas vidi jako v dobre osvetlene vyloze nejakeho butiku…
        Jestli je to podobne i v panterech nevim…

        • V Panterech takové tlačítko není. Osvětlení se dá ovládat ze stanoviště strojvedoucího, kde se rozsvítí celá jednotka. Má to polohu zapnuto/vypnuto. Ale když se s tím přepne několikrát, tak se to osvětlení sníží. On ten Panter, je Martine koncipován jako příměstská regionální jednotka, proto tam je bohužel i takto provedené osvětlení, (široké dveře, uspořádání sedadel, atd.), než třeba u nějakého dálkového vozu/jednotky. Je to vlastně něco jako „žabotlama“. Rychle nastoupit/vystoupit, jízda/brzda.

          • To, že je nějaké vozidlo koncipováno jako „příměstské“ či „regionální“, přece vůbec nemusí (a ani by nemělo) znamenat, že by nemohlo a nemělo mít možnost nastavovat různé úrovně osvětlení: ideálně samozřejmě ovladatelného individuálně pro každý dílčí „oddíl“, ale minimálně pro každý „velkoprostor“ (vůz nebo jeho samostatnou část) samostatně a i jako celek pro celou jednotku, pokud půjde o jednotku.

    • Budou s nimi jezdit jen do konce roku 2023, pak se musi presoutezit. Pokud nabidnou prilis vysokou cenu oproti soukromnikum, tak s nimi bude jezdit od prosince 2023 nekdo jiny. 🙂

      • Do té doby snad už bude fungovat nějaká rozumná a celosíťově platná možnost jezdit na stejnou jízdenku s kterýmkoli dopravcem, takže by pro cestující nemuselo být podstatné, jaká firma který vlak bude provozovat.

  • Otázkou je, zda na trati Plzeň-Babiny bude mít dvouvozová jednotka v úseku Plzeň-Blovice a opačně postačující kapacitu.

    • Budou se myslím dvě spřahovat, minimálně ve špičce. Navíc špičkové Sp bude vozit 363 WTB + 3*Bdtee276 + Sysel.

  • Mě ty 2 vozové jednotky příjdou celkem směšné. 2 velké čela. Pár míst.

    • Proč, prostě maximální využití toho co již existuje. Možná že pro některé elektrifikovaní vedlejší tratě by mohla postačovat i jednovozová jednotka.

      • Bodejť bys měl pravdu a konečně by i na vedlejších tratích začaly jezdit elektrické jednotky místo 814, 841 nebo tanků 844.

        A doufám, že už se nebudou dělat žádné čtyřstovkové jednotky (to jsou ty jen na stejnosměrné napětí 3000 V, např. Elefant). V dnešní době jsou k ničemu, zvlášť pokud se to má časem vše předělat na střídavý systém 25 kV.
        Protože ukončování vlaků např. linky U51 z Ústí v Kadani je přinejmenším trapné.

Newsletter

Partneři