Škoda: Plzeňské RegioPantery třetí generace mají s předchůdci společnou jen skříň
Jeden vlak stojí 117 milionů korun. Proti minulé generaci je dražší o necelých deset milionů korun.
V Plzeňském kraji začaly od nového jízdního řádu jezdit nové osobní a spěšné vlaky z Klatov přes Přeštice, Plzeň a Rokycany až do Berouna. Jedenáct elektrických souprav RegioPanter třetí generace z plzeňské Škody Transportation má s deset let starými předchůdci společnou jen vozovou skříň a vzhled. Čtyři stejné RegioPantery už jezdí od poloviny roku z Plzně přes Cheb do Karlových Varů. Plzeňský kraj doufá, že spolu se započatou kompletní obnovou výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží za 670 milionů Kč přilákají vlaky nové cestující na železnici. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
„Plzeňský kraj patřil před pěti lety k nejvíce zanedbaným krajům, co se týká veřejné dopravy. A dnes, myslím, jsme, co se týká veřejné dopravy a dopravních prostředků, na tom nejlépe ze všech krajů,“ uvedl Čížek.
Nové dvouvozové soupravy jsou nízkopodlažní a mohou jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Pojmou 145 sedících a až 180 stojících cestujících, takže celková kapacita vlaku je zhruba 300 lidí, uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Jiří Ješeta. „Jeden vlak stojí 117 milionů korun,“ dodal. Proti minulé generaci jsou dražší o necelých deset milionů korun, zejména kvůli evropskému zabezpečovacímu systému ETCS.
Dopravce zaplatil za vlaky na linku Klatovy-Beroun celou kupní cenu a kraj teď bude hradit roční odpisy po 30 let. Vlaky byly nakoupeny bez dotací, na soupravy do Karlových Varů šlo z EU 85 procent. České dráhy už od Škody Transportation objednaly dalších 64 nejnovějších RegioPanterů v dvouvozovém i třívozovém provedení. „V ČR bude do tří čtyř let jezdit 147 těchto jednotek,“ podotkl Ješeta a dodal, že dráhy dosud provozují 52 souprav předchozí generace.
Podle Ješety přišly první RegioPantery třetí generace právě do Plzeňského kraje. Spolu s ETCS mají také další bezpečnostní a navigační systémy jako GSM-R. „Zásadně se liší od vlaků, které jsou už v provozu v mnoha krajích. Prakticky všechny systémy jsou nové generace, a to jak trakční pohon, který je úspornější a bezpečnější, tak řídící systém, podvozky mají vylepšený chod a vlak je pohodlnější. I z pohledu homologace je to prakticky nový stroj, který má se starým společnou jen vozovou skříň a vnější vzhled, systémy jsou nové,“ řekl viceprezident pro realizaci Škody Transportation Zdeněk Sváta. Vlak má díky modernizovanému interiéru vyšší kapacitu, řada přístrojových skříní je umístěna do stropních podhledů.
„Na lince Klatovy – Plzeň – Beroun se teď jezdí v hodinové taktu po celý den, první vlak jede z Plzně v 05:03, poslední ve 23:00, ve špičkách je to ještě doplněné dalšími vlaky,“ uvedl obchodní manažer oblastního centra ČD Vladimír Kostelný. Dosud spojů jezdilo méně, Plzeňský kraj ale objednal u ČD na příští rok o 8,5 procenta vlakových kilometrů více, což zajistí převážně tato linka. „Plzeňský kraj přiobjednal kilometry snad jako jediný v republice. Spíš kraje redukují, většinou o jedno dvě tři procenta,“ uvedl Ješeta.
Nové soupravy RegioPanter měly původně jezdit všechny z Klatov až do Berouna, ale některé pojedou jen do Hořovic, protože Středočeský kraj je neobjednal až do Berouna. Na druhém konci linky většina spojů nedojede ani do Klatov, ty musejí vystačit s rychlíkem. „Dohoda mezi kraji není úplně taková, jakou představu měl na počátku Plzeňský kraj, tedy že všechny vlaky budou vedeny po celém úseku. Kompromis pravděpodobně souvisí i s finanční náročností projektu,“ řekl Ješeta.
V Plzeňském kraji teď jezdí 24 jednotek RegioPanter všech generací. Právě kvůli nim se teď dokončuje v areálu plzeňského depa nová hala halu pro komplexní údržbu vlaků za více než 200 milionů korun, která bude hotová příští rok v únoru. ČD dnes také představily soupravu InterJet, která je od nového jízdního řádu nasazována na rychlíky Západní expres z Prahy přes Plzeň do Chebu.