Škoda ovládla konkurenci v trolejbusech a elektrovýzbroji. Od Vinci koupila Cegelec
Trolejbus SOR TNS 12 s novou výzbrojí Cegelec Alva. Foto: Cegelec
Nákupem dojde k přejmenování firmy na Electric Components.
Nákupem dojde k přejmenování firmy na Electric Components.
Poslední zhasne.
Mě to celé přijde jako podobný scénář, co proběhl u Rail Electronics (dříve Pintr EP, firma s lidmi zbylými po Škodě Ostrov). Není sice v přímé vazbě na Škodu, ale je v přímě vazbě na SOR.
Tedy nyní může Škodovka nabízet výzbroj jak v první, druhé i třetí linii.
A jsem vlastně zvědav, jak se to bude prolínat a zda budou pod jedněmi křídly držet tři výrobce výzbroje.
Transakci nemusí posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Cegelec není tak velký, aby jeho nákup splňoval tyto parametry.
—
Tak ať úředníci z ÚOHS vypadnou hezky na dlažbu, když chtějí dělat ho… !
Úředník nesmí ani hnout prstem, pokud mu to nepřikazuje zákon. Opak by byl zvůlí a zneužitím úřední moci.
Váš názor bohužel není nijak menšinový a tak trochu vysvětluje, proč to v této zemi vypadá tak, jak to vypadá.
Jinak dle vás řečeno, že úředník je „chráněná a líná škodná“…
…jo, proto to tady v této republice tak vypadá…
„Cegelec dodával elektrovýzbroj například pro nové trolejbusy do Prahy na linku do Čakovic nebo do Jihlavy.“
Trolejbusová linka Praha – Jihlava? 🙂
To je jen první úsek. Celé to bude ve finále jezdit až na konečnou metra v Brně.
A z druhé strany z Blavy delaji připojenou linku ( na Koenig)
Pak ale ať místní DP nefňukají, že musí nakupovat za draho, když tomu šly všemožně naproti.
Zrovna u té Bozankaye je to fakt přehlídka všemožných absurdních důvodů, proč si do stojatých vod nepustit nic nového. Přitom takové elektrobusy Škoda 36BB už měsíce nejezdí vůbec, což je pro cestující skoro i lepší, vzhledem k jejich vlastnostem. Nějak od DPP není slyšet o sankcích, o jakých se v souvislosti se SOR TNS mluvilo pořád.
Cegelec si samozřejmě v klíčové chvíli totálně zkazil reputaci, nicméně pro dopravní trh je to i tak ztráta.
SOR s výzbrojí Cegelec nejezdí v Praze pořádně ještě ani teď. Každý den musí být nahrazovány autobusy, zatímco Solarisy na letiště jezdí. Cegelecu bych se nezastával, to zpoždění bylo příšerné, ale výmluv spousta. Uvidíme, co Cegelec s Bozankayou na závěr předvede.
To ano, ale pokud se dá věřit zdrojům, tak stávající problémy s TNS 18 nesouvisí s výzbrojí, ale spíš s komponenty SORu. Jak říkám, Cegelec se monumentálně střelil do nohy a ztratil už tak velmi limitovanou přízeň, avšak ve výsledku tím utrpí hlavně veřejné finance.
Ta veta s UHOS me dost desi… na trhu vznikne monopol, ale nelze to posuzovat, protoze Cegelec neni tak vyznamny a velky…
Takže od teď sólo trolejbus za 20 mega a kloub za 25 mega ? A jen to co se bude líbit Shadewerku ?
No zatím to tak vypadá
Ešte stále môže ožiť GANZ ako dodávateľ výzbroje.
To už je dávno Schadewrke 😂
Myslíte Ganz-Škoda, jo? 🙂
Presne! Aby bol pro forma 2. účastník vo výberovom konaní, ktorý ponúkne vyššiu cenu za to isté.
Záleží, co Solaris a Bogdan. A taky co (národní) socialisté na fakt, že nový iPhone sice není český, ale je dost drahý, tak by měli chít vše české, ikdyž to bude 3x dražší. Ivánku, kamaráde.
Solaris (už zase) políbí škodovce prsten a pojede se dál. Bogdan momentálně vyrábí něco úplně jiného a ještě nějakou dobu bude, ten je ze hry úplně.
Nevyrábí trolejbusy v Evropě ještě někdo jiný? Nebo zbyla už jen Škoda?
Ještě HESS
HESS je taková švýcarská Škodovka, místní trh má pošéfovaný velmi slušně a s občasným exportním úspěchem si vystačí, mechanicky se kvalitativně příliš neliší od karoserií relevantních evropských autobusových výrobců, akorát je dražší a vyrábí v menším množství.
A komu se bude chtít investovat do homolagací ? A při hraní na cenu místo na LCC ?
Tak teď nevím: Kupuje českou pobočku nebo celý ten nadnárodní korporát, který měl v roce 2021 přes 20000 zaměstnaců?
Odkaz na výpis z FR obchodního rejstříku: https://annuaire-entreprises.data.gouv.fr/entreprise/cegelec-537934119
Českou pobočku. ČS Dopravák: „Vinci Energies se firmu zabývající se modernizacemi prostředků hromadné dopravy a výrobou elektrických výzbrojí snažila odprodat v minulosti již opakovaně, neboť svým zaměřením nezapadala do struktury dalších společností v rámci skupiny, v níž přitom pod identickým názvem i s identickým logem – tedy Cegelec – figurovaly další subjekty, které měly zcela odlišné zaměření, jinými slovy s pražskou filiálkou neměly vůbec nic společného (což někdy vedlo i na straně zákazníků k bizarním zmatením, jež musela být obšírně a obtížně vysvětlována). I s ohledem na tuto skutečnost dochází se změnou vlastníka i k přejmenování pražského Cegelecu na Electric… Číst vice »
Díky za upřesnění, takže žádný obří transfer za miliardy €, to se pak nedivím, že to ÚOHS pustil.
Česká pobočka = bývalé ČKD polovodiče
Přesně tak, ČKD polovodiče, historický (předrevoluční) dodavatel polovodičových výzbrojí do vozidel ŠKODA. Kruh se uzavřel.
Máš to v článku 🐾
Tam stojí: „Škoda Group koupila 100 % akcií společnosti Cegelec od VINCI Energies“.
Bez dalšího upřesnění. Jenže Cegelec má pobočky všude po světě a centrálu ve Francii. Z výše uvedeného by si jeden mohl právem myslet, že to Škoda koupila celé, s francouzkou centrálou a do poslední pobočky v Oceánii, Nouvelle-Calédonie.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Cegelec
Uvádím odkaz na francouzkou verzi, neboť je to jazyk firmy Cegelec. Stránky ve vlastním jazyce bývají přesnější než přeložené verze, každý si to pak může přeložit sám, jak umí.
Hodně smutnej den.
Mě zajímá, jestli to bude znamenat lepší záruční servis na pražské lince 58 nebo to nechají být. Poslední dobou tam zase jezdí dost autobusů, dnes 4 až 5. Za to novější 59 se podařila dostat do plně trolejbusového stavu.
Hinčica píše, že drtivá většina závad na 58 je způsobena sběrači, bateriemi, dveřmi či kompresory, tj. ne produkcí Cegelecu. Několik výpadků měničů podle něj bylo „správnou reakcí nastavených ochran“. Tzn. nečekal bych změnu k lepšímu ani horšímu v důsledku transakce, vzhledem k tomu, že to závisí na třetích stranách.
Spíš by mě zajímalo, jak to bude dlouhodobě s podporou trolejbusů s výzbrojí Cegelec. Podle ČS Dopraváka vedení Škody otevřeně mluvilo o tom, že nemají zájem pokračovat ve vývoji trolejbusových výzbrojí Cegelecu, takže bych nečekal ani moc nadšení pro servis nad rámec smluvních závazků. Ale kdo ví.
V kontextu článku se hodí připomenout, že PPF předloni prodalo ochrannou známku Škoda Volkswagenu, přičemž možnost užívat logo a název končí rokem 2029.
To je pravda, ale jak to souvisí s touto transakcí? Cegelec se určitě nově skupina jmenovat nebude, vzhledem k tomu, že rovnou dochází k přejmenování kupovaného subjektu. Navíc v článku na ČS Dopravákovi píšou, že tento název byl v praxi silně matoucí pro zákazníky z důvodu absence reálného spojení s ostatními společnostmi využívajícími tuto značku. Ale také by mě zajímalo, jak to vyřeší. Trochu mě překvapuje, že stále značku i logo drží a používají ji na nových produktech, které teď docela ve velkém dodávají. Až za pár let budou muset název změnit, tak tu bude ještě desítky let hromada techniky,… Číst vice »
Jako nejlogičtější vysvětlení se jeví to, že PPF počítá s prodejem celé dnešní plzeňské Škody někomu, kdo logo a název nebude potřebovat, protože má vlastní značku. Tedy nejspíš někomu z dnešních hlavních konkurentů. V takovém případě by klidně mohlo dojít na opětovné dělení Škodovky kvůli požadavkům antimonopolního úřadu. A v tom je ta souvislost s dnešním článkem.
To mě napadlo také, byť teda nemyslím si, že by v případě povinného dělení pak šlo o příliš atraktivní nabídku – anulovaly by se tím roky promyšlených akvizic Škodovky, která si zajistila velmi významné postavení na (minimálně) CZ/SK trhu. Proti prodeji ale také podle mě mluví „personální unie“ se SORem přes Křetínského, která by v případě prodeje Škody zanikla. Podle mě ta současná vlastnická struktura spolu s evidentní ochotou zákazníků blokovat zahraniční konkurenci ve výběrkách (viz ČS Dopravák), vytváří pro Škodovku velmi výhodné postavení na českém trhu, které by myslím nemuselo prodej západní konkurenci vydržet. Což by bylo asi dobře… Číst vice »
A je to v prdeli, hoši, teď si připlatíme
Síce budú nové tramavaje a trolejbusy drahšie, ale zato menej kvalitné.
Jojo, antimonopolní úřad se piplá v detailech výběrových řízení, ale fakt, že mu vznikne v nějakém odvětví monopol slepě přejde. Absence jakékoli konkurence u mobilních operátorů, nebo v zemědělství a hlavně následném zpracování se děje pod dohledem antimonopolního úřadu, který k tomu ještě vydává tiskovky jak se jich to vlastně vůbec netýká a že si má trh poradit.
Cegelec není dost velký, aby se akvizicí mohl ÚOHS zabývat přímo stojí v textu. A je to škoda, doslova Škoda
Ano to tam v tomt textu stojí a je to špatně. Pokud je podle antimonopolního úřadu v pořádku, že může jeden velký podnik skoupit všechny malé podniky v braži a vytvořit tak monopol, tak antimonopolní úřad selhává.
Tak tohle nestojí na náladě ÚOHS nebo tak, to je všechno stanoveno zákonem. ÚOHS vlastně prakticky nic nerozhoduje, jenom jestli všechno probíhá podle zákona. Na toto bohužel zákon je krátký, ale úpřímě si ani moc nedokážu představit legislativní zakotvení něčeho takového
A co to vzít z druhého konce: zpřísnit (tedy stačilo by v dané části zpřesnění) zákon o veřejných zakázkách. Tedy nutnost aby byly minimálně 2 relevantní nabídky i v tomto segmentu. Pak by si Škoda rozmyslela takové převzetí.
Takto to bylo nastaveno na Slovensku a vedlo to pouze k tomu, že se do VŘ přihlašovaly „fake“ firmy, aby byla tato podmínka splněna. Tendr byl po této stránce legitimní, takový uchazeč kvůli ceně o pár tisíc vyšší neuspěl a zvítězil opět monopolní dodavatel s už tak přemrštěnou cenou…
Nevím, jakým způsobem by se dala hodnotit relevantnost nabídky, navíc ideálně ještě před otvíráním obálek.
A uvědomujete si, že UOHS je státní úřad, tak by neměl mát problém si prosadit změnu zákonu pro účelnost své činnosti – obdobně jako to dělá Policie ČR (včetně až moc častých úprav pravidel provozu na pozemních komunimacích) Celní správa, Finanční úřad apod.? Při čemž mnohé z nich dle mě tyto aktivity v návrzích zlegislativních změn až zneužívají k velkému zjednodušování si vlastní činnosti!
Jako že když PČR dělá nepatřičné tlaky na legislativu, tak by se to od ní měly ostatní úřady rychle naučit a začít to dělat také? To fakt chcete?
Rozhodně nechci plošně obhajovat ÚOHS, vámi uváděné příklady selhání jsou relevantní, ale v tomto případě si nejsem jist, že něco udělali špatně, jak vyplývá přímo z článku.
A mimochodem ten odkazovaný článek na ČS Dopravákovi se taky ani slovem nezmiňuje kriticky o tom, že ÚOHS nezakročil, jakkoliv je jinak autor k transakci a jejím následkům velmi kritický. Naopak se ÚOHS zastává ve věci sporu s dopravními podniky.
Za daleko větší průšvih považuji, že EK nenařídila odprodej divize ETCS při spojení Alstomu a Bombardieru. Ve srovnání s tím je Cegelec nevýznamná podružnost.
Souhlasím, z celoevropského hlediska je to marginalita.
Na to se musíte zeptat jistého pana Nerudy.
Po té ostudě v Lotyšsku už asi jen tak něco venku neprodaj, a samotná Čé eR je neuživí. Už i Slováci a Bulhaři si raději koupili Stadler…
Proto si od nich Lotyši a Estonci objednali další vlaky?
Objednali ještě před tím úspěchem…
Před pár dny byl na ukrajinských Železničních magistrálách příspěvek: Jak se mohlo stát, že Lotyši nakoupili šrotové soupravy od Škody,a pak popis celé anabáze a ukázky provozu starých souprav z Rigy, které už dávno neměly jezdit. Není nad dobrou pověst.
Brakovani poťahy. Líp bych to neřekl. Řada 675 se na Ukrajině taky zrovna nepředvedla…mimochodem, o té slávě v Lotyšsku už vyšla i reportáž na Deutsche Welle. Tomu říkám reklama…
Jsem zvědavý jak bude pokračovat zakázka na zmíněné trolejbusy pro DP Praha.
Nech se překvapit
Skoro bych si dokázal tipnout, že jim Škoda oznámí, omlouváme se ale výzbroj vám nejsme již schopni dodat. Děkujeme vám za váš zájem.
Pokud na to bude někde vypsán kurz u sázkové kanceláře, i s 1,01, dejte vědět, rád si zhodnotím volné finanční prostředky:)
No vida, tak byly zvěsti na K-reportu pravdivé 😀
A ten odkazovaný článek na ČS Dopravákovi opravdu stojí za přečtení, vzhledem k tomu, že je autor insider, je tam pěkně popsána spousta věcí jak z historie Cegelecu, tak okolností tohoto převzetí a vývoje trhu v této oblasti v ČR, včetně praktik dopravních podniků ve výběrkách.
Samozřejmě je z toho trochu patrná autorova osobní hořkost, kvůli transakci ostatně společnost opustil, ale to je pochopitelné a transparentně to přiznává.