Škoda nepatrně zlevnila cenu za montáž klimatizací do tramvají, rozhodne posudek
V dalších 124 pražských tramvajích Škoda 15T ForCity se má letos a příští rok objevit klimatizace. Kvůli vysokým nákladům na
V dalších 124 pražských tramvajích Škoda 15T ForCity se má letos a příští rok objevit klimatizace. Kvůli vysokým nákladům na její instalaci ale ještě Dopravní podnik hl. Města Prahy nechává zpracovat odborný posudek.
„Potřebujeme vědět, zda navrhovaný postup Škody Transportation je správný a zda může být Škoda opravdu jediným dodavatelem, který může dodatečnou instalaci provést,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Škoda Transportation si montáž klimatizace nacenila na 434 milionů, tedy 3,5 milionu korun za tramvaj. Firma i DPP už dříve upozornily, že jde o velký zásah do celé konstrukce a proto je cena na první pohled vysoká. Škoda zatím srazila cenu na 396 milionů korun. Objevují se ale i hlasy, že by šlo podobné zařízení domontovat podstatně levněji.
Ceny se ale těžko porovnávají, montáž klimatizace do tramvají v provozu není příliš obvyklá. V Česku se dopravní podniky zatím odhodlaly dodatečně namontovat klimatizaci například v Brně do autobusů.
DPP si původně klimatizaci do tramvají neobjednal, Škoda je DPP začala montovat až do druhé poloviny dodáveknových tramvají.. Jde o výsledek doby primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel.
Plán na instalaci klimatizace má schválit ještě také rada hlavního města. Jisté je, že všechny tramvaje 15T letos s klimatizací ještě nebudou. Postupovat se má po schválení tempem zhruba dvě za týden. Aktuálně jezdí v provozu jedna, na které se domontovaná klimatizace testuje.
Doklimatizování jedné tramvaje typu 15T spočívá ve výměně podstropního kanálu, úpravě SW, nové kabeláže, klimatizačních jednotek, poté proběhne i školení a homologace. DPP má mít na klimatizaci od Škody záruku dva roky. Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu, řidič může pouze zasáhnout do tzv. setpointu, kdy může navýšit resp. snížit teplotu v salonu vozu, tedy v prostoru pro cestující, o ± 2 °C.
Řidič nemůže jinak ovlivnit chod klimatizace, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, ale účinnost klimatizace tím během horkých dnů ztrácí smysl.
DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče v tramvajích typu T3R.P. Klimatizace pro řidiče je již v tramvajích 14T a KT8D5.RN2P nainstalovaná. Tramvaje typu T6A5 jsou postupně vyřazovány z provozu a o dodatečném doklimatizování kabin řidičů u tohoto typu DPP neuvažuje. Řidiči dostávají mj. v horkých dnech rozpustný ochranný nápoj, při extrémních teplotách potom dva tyto nápoje.
Klimatizace je nově i v autobusech, zejména v posledních dodávkách od SOR Libchavy.