Škoda jedná o nákupu výrobce rychlovlaků Talgo, píše elEconomista
Škoda podle španělského listu jedná o převzetí jako partner s investiční společností CriteriaCaixa.
Společnost Škoda Group jedná o možném nákupu španělského výrobce kolejové techniky Talgo. Do firmy by mohla vstoupit jako partner s investiční společností CriteriaCaixa. Sdružení má být protiváhou nabídky od maďarské společnosti Ganz-MaVag (Magyar Vagon).
O jednání informoval jako první španělský server elEconomista.es. „Ke spekulacím na trhu se zásadně nevyjadřujeme,“ reagoval mluvčí Škoda Group Jan Švehla. Vstup maďarské firmy do Talga se nelíbí španělské vládě kvůli obavám z napojení maďarského sdružení na ruský kapitál.
Podle zjištění elEconomista.es přijeli zástupci Škoda Group na konci dubna do Madridu jednat s vysoce postavenými úředníky ministerstva dopravy. Škoda má vystupovat jako průmyslový partner investičního sdružení. Pro Škodu by byl vstup do Talga zásadním posunem: dostala by se k technologii vysokorychlostních vlaků, v kterých je Talgo jedním z hlavních výrobců na světě.
Boj o Talgo. Španělská vláda nechce, aby výrobce vlaků ovládli Maďaři. Bojí se ruského krytí
Španělská média uvádějí, že jednání se snažil tento týden posunout při návštěvě Prahy i španělský ministr dopravy Óscar Puente. Měl navštívit i plzeňský závod Škody.
Za maďarskou nabídkou na ovládnutí stojí podnikatelé blízcí premiérovi Viktorovi Orbánovi. Magyar Vagon za španělskou firmu nabídl 619 milionů eur (15,7 miliardy Kč). Puente už dříve uvedl, že vláda udělá vše, aby zabránila akvizici touto společností. Talgo je na prodej několik let. Firma je považována za strategický podnik a proto se transakcí bude zabývat vládní Rada pro zahraniční investice. Ta schvaluje změny v akcionářské struktuře španělských strategických podniků.
Společnost Talgo měla loni příjmy 652 milionů eur (16,5 miliardy korun) a zakázky za 4,2 miliardy eur (106,5 miliardy korun). Výrobce patří mezi hlavní dodavatele vlaků španělského dopravce RENFE, kontrakty má uzavřené i na dodávky vlaků německé společnosti Deutsche Bahn či dánskému přepravci DSB. Talgo se specializuje na výrobu městských, meziměstských i dálkových souprav. Nejhodnotnější částí podniku je však podle tisku know-how společnosti ve výrobě vysokorychlostních vlaků.