Škoda dokončila první svařence nových souprav metra do Sofie, ukázala novou vizualizaci
Výroba běží podle plánu, nové vlaky vyjedou v roce 2026.
Škoda Group dokončila ve svém závodě Škoda Vagónka v Ostravě první svařence pro nové soupravy metra pro sofijský dopravní podnik Metropoliten EAD. Ten si u českého výrobce objednal osm souprav metra pro provoz v hlavním městě Bulharska v hodnotě 1,6 miliardy Kč.
O dokončení prvních svařenců informoval na sociální síti X šéf Škody Vagónky Martin Bednarz. Výroba čtyřvozových souprav probíhá v Ostravě a Plzni, běží podle schváleného harmonogramu.
Metro koncepčně navazuje na soupravu dodávanou do Varšavy, na rozdíl od ní ale bude to sofijské vybaveno klimatizací. Nová vozidla vstoupí do provozu v roce 2026 a budou jezdit na linkách 1, 2 a 4.
V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je i uzpůsobena konstrukce vozidla. Nová vozidla budou s ohledem na teplé podnebí regionu vybavena klimatizací. Soupravy budou mít místa pro osoby na invalidních vozících, které zajistí přístupnost i pohodlnou přepravu všech osob bez rozdílu.
Vlaky budou vybaveny zabezpečovacím systémem s automatickou regulací rychlosti. Tento systém zajišťuje bezpečnou jízdu na trase tím, že reguluje rychlost provozu a zabraňuje dohánění vlaků. Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brzdění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm, napájeno je skrze stykovou (třetí) kolejnici. Napájení je stejnosměrné a jmenovité napětí 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav bude 90 km/h.