lot
Infrastruktura Silniční nákladní doprava

Silniční dopravci: Kvůli rozšíření mýta zdražíme dopravní služby

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Silniční nákladní dopravci dnes upozornili na to, že kvůli lednovému rozšíření mýta na dalších téměř 900 kilometrů silnic I. třídy zdraží služby. Uvedlo to sdružení dopravců Česmad Bohemia v tiskové zprávě.

„K rozšíření mýta došlo přes několikaletý odpor krajů, obcí i samotných autodopravců. Hrubý výnos z tohoto rozšíření ministerstvo dopravy odhaduje na 1 až 1,5 miliardy korun. Je zákonité, že tyto peníze budou muset zaplatit zákazníci silničních dopravců,“ uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Přispěchal i s několika příklady: kamion druhé nejekologičtější kategorie Euro V zaplatí na silnicích 1. třídy 2,15 Kč/km. To v případě trasy Plzeň – České Budějovice, která měří 112,5 km, znamená 242 Kč, na trase Brno – Svitavy zaplatí dopravce za stejný kamion 96 Kč, za cestu z Prahy do Kolína 70 Kč. „Toto zvýšení daňové zátěže (a mýto není nic jiného než daň) se pochopitelně musí objevit na faktuře pro konečného zákazníka,“ doplnil Felix.

Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře je třeba v souvislosti s rozšířením mýta otevřít debatu o výši silniční daně pro vozidla platící mýto. „Aktuální sazba daně ztrácí pro tato vozidla své opodstatnění. I tato agenda bude v lednu součástí našeho jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou,“ sdělil Hromíř.

Dopravci zaplatili loni na mýtném téměř 11 miliard, oproti roku 2018 jde o mírný nárůst (1,2 pct.).

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Takže nikdo z diskutujících už si nepamatuje na to, že normální bylo vozit náklad po žeeznici, že existovaly vlečky, kusé koleje, nákladové rampy… Teď, když došlo k totální paralyzaci, tedy zneschopnění železnice konkurovat silniční nákladní dopravě (ze stanic jsou pouze výhybny, stanice ztratily oprávnění k nakládce a vykládce, vlečky byly odřezány anebo zality betónem), můžeme začít zdražovat, nahánět kamiony na silnice III. tříd. Jede to jak po másle, tak co nás čeká dalšího? Apropós, pamatuji se živě, jak se v parlamentu „nepodařilo zrušit“ silniční daň na motorovou naftu pro železniční vozidla… Všichni jako jeden muž, bez diskuzí a nákladní železniční… Číst vice »

Spravedlnost

Ano, bylo to uplne normalni nez tu zacalo fungovat trzni hospodarstvi. Kdo se do tech casu chce vracet?

Ušatá

A to byl přeci skrytý a často i deklarovaný cíl.

liberal shark

Nějak jsem nepochopil, proč mýto platí i autobusy. Copak stát nechce podporovat hromadnou dopravu ?

Pavel

a silniční daň na motorovou naftu pro motoráky a dieselové lokomotivy, copak stát nechce podporovat železnici?

teddik

Je dobře, že se mýto rozšířilo i na silnice I. třídy, alespoň už se nebudou kamiony vyhýbat dálnici a nebudou devastovat silnice I. třídy tím, že jezdily přetížené. Ještě by to chtělo na nájezdy a sjezdy z dálnice nainstalovat váhy. Co je mýto rozšířeno, tak i v některých městech ubylo znatelně kamionů. Pravda, na ceně za dopravu se to trošku promítne, ale taky záleží s jakým šrotem dopravce jede a někteří obchodníci mají takové marže, že i když dopravné bude dražší, tak by zdražovat vůbec nemuseli. A dále pokud bude mít novější tahač s Eurem 5, tak to zas tak… Číst vice »

Zrzek

Ono jde o to, že NA chodí na kalibraci tachografu každé 2 roky a rychlost skutečná s rychlostí budíku většinou sedí +-2km/h. U OA normální, že ukazuje -5km někdy i víc.

Medvěd

Tak zdraží, a trh to vyřeší za ně………… odveze to někdo jiný. Taky bych jezdil s vlakem po dráze a neplatil poplatky za dopravní cestu ……

Zrzek

A kdo to odveze, auta nejsou problém. Girteka plánovala, že bude mít 10000 náklaďáků v roce 2019 má jich 7000 a 13000 zaměstnanců. Problém není, že by neměli práci, ale je někde jinde.

Arimatejsky

Česmad si z nás zaa dělá legraci, mýto se platí za 900 km silnic a oni chtějí zrušit silniční daň. A kdo bude platit za těch zbývajících 75000km cest? A miliarda výnosů ročně se jim zdá moc? Vědí vůbec kolik km se opraví za miliardu? Možná tak 100. Mýto valorizovat o 10%ročně, silniční daň taky, na naftu zvýšit spotřební daň a zpoplatnit odpočívadla pro kamiony.

Vladimír Bílý

2 Kč na kilometr je jim hodně??? To jen mizivý zlomek celkových nákladů na kilometr, takže zdražení bude nejspíše malé. A zákazník toto bude akceptovat. Doufám, že se mýto co nejdříve rozšíří na celou silniční síť, aby se přestalo vyplácet objíždět. Technicky tomu nic nebrání.

Potěmkin

Zase tak mizivý zlomek to není, když to může činit tak řekněme 8 až 10% nákladů na ujetý kilometr.

Vladimír Bílý

Tak slovo mizivý nebylo asi nejvhodnější. Řekněme tedy že je to nepodstatný zlomek nákladů na km. Zdražení o 10% všichni přežijí. Mzdy narostly za uplynulé období mnohem více a nikdo nebrečí.

Milan

Super konecne jsme to tem kamionovim dopravcum nandaly
Oni si stejne jezdi jen tak pro zabavu
A tak dlouho to budeme danit a zdrazovat dokud se nam nevyplati to vozit vlakem sice ta doprava bude stat 2xtolik a bude trvat vzdy minimalne tyden ale to nevadi hlavne ze to poveze brejlovec na naftu a ne kamion😀😀

Zrzek

A koleje se natáhnou ke každému obchodu, restauraci, čerpací stanici nebo si pro všechno budeme jezdit na nádraží.

Pavel

to se tady nikdy neprolobuje, takže klid, nákladní doprava se už na železnici nikdy nevrátí – přesně jako v UK, kdo by stavěl manipulační koleje, nakládková a vykládková místa, vlečky … už je po všem … teď je jen potřeba zlikvidovat individuální osobní dopravu (tedy lidi z aut) a přesadit je do vlaků – v taktu…pardon do tramvají – vlaky už to dávno nejsou .

Petr Nick

Když se zavedlo mýto v Německu, byla představa fakturovat toto zvlášť k dopravnému.. Stačilo pár měsíců a hlavně díky e- burze přeprav v MKD* ceny za přepravu spadly ještě níž, než byly před mýtem. Přitom cena nafty rostla a požadavky na ekologii používané dopravní techniky nutily solidní evropské dopravce investovat do obnovy parku. Paradoxem zůstává, že pro dvacet eur úspory na dopravném jsou firmy schopny svěřit i termínovaný náklad naprosto neznámé a neprověřené firmě. Kalkulace nákladů jsou, bohužel velmi často, cár papíru. Rozhoduje jen konečná cifra a slib doručení druhý den (obrazně řečeno) . Trochu parafráze k ilustračnímu obr. :… Číst vice »

Zrzek

Hm a zákazníci, kteří se spálili, se vrací zpátky a radši si připlatí. Toto je má osobní zkušenost. Nebo vám cena 1euro za km s vozidlem o nosnosti 5,5t přijde málo? Od dost zákazníků slyším radši si připlatim a vím že mi zboží dorazí +- v domluvený termín. A dost často se zákazníci ozývají sami a s cenou nediskutuji.

Petr

Taky to tak říkám . Dobrý kec .

Dushan

Zdražit samozřejmě mohou a zákazník se rozhodne, zda zvýšení bude akceptovat nebo osloví jiného dopravce. Nebude překvapivé, že sdružení dopravců Česmad Bohemia zaznamená další pokles přeprav ve prospěch zahraničních dopravců.

Haha

Jakože zahraniční dopravci platí jinou výši mýta?

Haha

V pořádku. Doplácime na to všichni už teď. Na km u nás platí silnice míň než v Rakousku, železnice naopak víc…

Petr

Blaf .

Haha

V čem blaf? Fakta. Najdu vám tu prezentaci ŽESNADu jestli nevěříte.

Petr

Prezentace žesnadu je jako by drogový dealer mluvil o vitamínech .

Haha

Jasně… Protože ty sazby se vůbec nedají dohledat a zkontrolovat, že jo?

dada

Pripada mi to jako „objevovani ameriky“ zdrazi vstup zdrazi vystup. Co je na tom zahadneho?

Přemek

A tak ubyde značně předimenzované kapacitně nadměrné silniční nákladní dopravy.

Zrzek

Ne, protože jiná možnost, jak dostat zboží v menším množstvím z bodu A do bodu B, není. Vlak je výhodně použitelný na dopravu velkého množství. Jeden vagon vám půjde tyden, kamion vykládá druhý den, celý vlak máte taky druhý den. A připomínám, že vše se organizuje just in time. Nedrží se zboží na skladech, ale objednává se podle spotřeby. A nikdy jsem nevěřil, kolik jsou schopní zaplatit, když jim hoří koudel u zadku. Penále nebo ukončení obchodu je k tomu donutí.

Dushan

Nikdy nebylo tolik skladových areálů, jako vyrostlo na polích v posledních letech. Tolik k vašemu: „Nedrží se zboží na skladech“

Melvi

Otázka o jaké zbožím se bavíme. Eshopy tyhle skladové areály potřebují k životu, jinak by skončili aneb heslo „můžete mít již zítra“. Takže zboží pro konečného spotřebitele je ve skladech. Ostatní co dodávají do továren opravdu minimalizují sklady a nový vstupní materiál jezdí tak, aby byl pár dní před plánem výroby v baráku. Snad jen T1 má vysoký sklad, protože penále. T2 už tolik ne. Tyto firmy mají vysoký podíl na nákladní dopravě.

Pavel

Asi jste dost zaspal, když píšete o dnech. Realita je o hodinách…

Zrzek

Převážně se jedná o mezisklady výrobců, odkud se odesílá zboží podle objednávky prodejců. Než, aby měli sklady vlastní radši dráze platí někomu jinému. Účetnictví je svině. Náklady odpočitatelné hned a odpisy majetku, které jsou rozloženy do více let.

Potěmkin

Velké množství těchto skladů taky patří sběrné službě.Kam malá auta i dodávky svezou od firem malé zásilky,po paletě,dvou nebo i po kartonech.Těmito malými zásilkami se poté zkompletuje celý kamion,který je nejčastěji přes noc odveze požadovaným směrem do dalšího takového skladu,kde se roztřídí a buď pošlou ještě někam dál nebo malými auty odvezou přímo k zákazníkovi.Umíte si představit,kdyby všechno to zboží,co se v těchto skladech třídí a překládá,jelo jednotlivě od dodavatele k odběrateli těmi malými auty a dodávkami?To by teprve byl na silnicích chaos.Takže tyto sklady jako zlo nevnímám.Jedná se např.o Dachseru,DHL,Schenker,DPD, Hellmann,GPS a mnoho a mnoho dalších.

liberal shark

To ovšem nejsou výrobní, ale distribuční sklady hotových výrobků.

Kalanis

„Just in time“ – a jsme u toho. Silnice totiž dneska fungují jako nepřiznané mezisklady. Nejen výrobní. A to je účetnictvím. Takže by bylo fér, pokud by správce komunikace jakožto správce skladu požadoval částku za km nejen od ekonormy, ale hlavně od aktuální váhy jedoucí soupravy a čase jízdy! Pro snazší počítání podle tabulky by to bylo v nějakých mezích. Takže noční jízda mezi městy by byla relativně levná, ale jezdit s naloženým mastodontem ve špičce třeba kolem Brna by se absolutně nevyplatilo. Dál se s tím dá blbnout i v rámci ročního období a typu komunikace. Aby neměli dispečeři… Číst vice »

Dalibor

aby mýto se uplatnilo jako „regulátor“ a usměrnilo náklad na jiný druh dopravy muselo by být v úplně jiné výši. Přínosem by bylo, kdyby mýto v ČR bylo vyšší jako v Rakousku, a tímpádem se nevyplatilo to „objíždět“ přes ČR

Vladimír D.

Taky si myslím, že kdyby část silničních dopravců zmizela, bylo by to pozitivní.