Silniční dopravci hlásí úbytek zakázek, s optimismem hledí do budoucna méně než třetina z nich
Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin.
Sektor nákladní silniční dopravy ovládl pesimismus. Pouze 32 % dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky. To je méně než polovina ve srovnání s koncem ledna loňského roku, tedy před ruskou invazí na Ukrajinu. Ve vnitrostátním provozu má pozitivní výhled jen 28 % dopravců. Vyplývá to z Barometru nákladní dopravy, který čtvrtletně publikuje sdružení dopravců Česmad Bohemia.
„Naši členové hlásí velký propad zakázek. Pokles je u některých zákazníků v desítkách procent, a to téměř bez rozdílu v jednotlivých odvětvích. Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin. Automobilky oznamují odstávky výroby a to znamená pokles přeprav v automotivu. Veliký pokles optimismu jsme zaznamenali už na konci října, ale teď je to ještě horší. A silniční doprava je jasný indikátor pro ekonomiku. Na straně zákazníků je vidět velká nejistota a už se do objednávek propisuje nižší poptávka,“ uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Jako poměrně dobré hodnotí Česmad Bohemia výsledky hospodaření dopravních firem ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Zhruba 65 % dopravců v mezinárodní dopravě dosáhlo na zisk z dopravní činnosti. Horší už to bylo ve vnitrostátní dopravě, kde se to podařilo jen 54 %. To jsou velmi podobné výsledky jako před rokem.
„Nejvíce utrpělo hospodaření dopravních firem v loňském prvním čtvrtletí, kdy se do zisku dostalo jen 49 % firem v mezinárodním transportu a jen 35 % dopravců na vnitru. To byla daň za raketový nárůst cen nafty po útoku Rusů 24. února. Přepravy se jim na téměř polovinu čtvrtletí propadly do ztráty, než zafungovaly palivové doložky nebo než dopravci dojednali zvýšení cen se zákazníky,“ doplnil Hromíř.