Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Silničáři budou měnit most ve Staré Boleslavi na D10, řidiče čeká omezení

Zchátralý most na D10 ve Staré Boleslavi. Pramen: ŘSD
Zchátralý most na D10 ve Staré Boleslavi. Pramen: ŘSD
Zchátralý dálniční most musel být provizorně podepřen

Motoristé využívající dálnici D10 se budou muset smířit s dalším dlouhodobým omezením u Prahy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už o tomto víkendu zahájí práce na výměně mostu ve Staré Boleslavi (km 12,6). Původní most bude zbourán a na jeho místě vznikne nový.

Stavbu provede Skanska, která z pěti účastníků tendru nabídla nejnižší cenu (30,75 milionu korun). Most je na na klasifikační škále na stupni VI (velmi špatný), horší už je jen havarijní „sedmička“. Proto se silničáři rozhodli pro demolici. Práce budou postupovat po etapách a potrvají 48 týdnů. Při obnově mostu se bude počítat s budoucím rozšířením dálnice na šest pruhů.

Během rekonstrukce by měly být zachovány v každém směru dva zúžené pruhy s omezením rychlosti. „O aktuálním průběhu stavby a přechodu na další etapy v druhé polovině tohoto roku budeme průběžně informovat s ohledem na postup prací a její klíčové milníky,“ uvedl mluvčí ŘSD Martin Buček.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

Takto staré mosty se v Evropě běžně bourají. Třeba na italské A4 byly zbourány všechny mosty. Ten v Janově se zboural sám.
Na D10 to čeká skoro všechny mosty po Mladou Boleslav. Ty nově postavené nepočítají s rozšířením na 6 pruhů, takže gj.

zyx

Tak uplne bezne nikoliv. Casto se mosty jen rozsiruji, kdyz jsou v odpovidajicim stavu a jsou k tomu pripraveny projekcne. Bohuzel casto tyto mosty jsou z betonovych prefabrikatu a to bohuzel ve spojeni s kvalitou praci v dobach petiletek znamena rekonstrukci skoro nakladnejsi nez savba noveho mostu.

Ruda

Zato ty dnešní ve spojení s minimální cenou budou lepší a trvanlivější? To jste mě opět pobavil.

Zrzek

Tak ony ty prefabrikáty nevydrží o moc víc ani dnes.

Jirka

Nových mostů je na D10 do MB už hodně a to jak na dálnici tak přes ní.

MildaIV

A mnohem starší prvorepublikové mosty zatím stojí.

Zrzek

Protože používali metody víc spolupracující s fyzikálními zákony. Používali se více klenby, které mají lepší charakteristiku při zatížení, než dnešní trámcové. Používali se větší koeficienty na bezpečnost při zatížení. Viz. jistý c. k. most bez rekonstrukcí a s omezením na 13t při zkoušce udržel více než 500t. Rozdíl je sice při statickém a dynamickém zatížení, ale přeci.

bkv

Ten jistý most nejdřív zesílili a poté zatížením testovali účinnost zesílení. Není tedy pravda, že samotný most udržel více než 500 t.

Zrzek

Zesílili, ale nebyl to vážný zásah do konstrukce. Kolikrát stačí najít nejslabší místo konstrukce a trochu ho zpevnit.

bkv

Ano, takže nosnost mostu v době zkoušky byla určitě mnohem vyšší než 13 t.

Zrzek

Ona byla nostnost toho mostu vyšší i před provedením zpevněnou a zkouškou. Nebo si myslíte, že by unesl 500t jen díky zpevnění. 200t by dal i bez zpevnění a to byl relativně malý.

Jiří Kocurek

Týjo, jsem netušil, že železobeton nespolupracuje s přírodními zákony. A to mám jenom vzdělání stavební. Kde se tohle učí?

Zrzek

Netvrdím, že nespolupracuje, jen klenba unese víc jak trám. Kousek od bydliště mám Stranovský viadukt, který má železobetonové oblouky, postaven byl v roce 1924 a větší opravu prodělal před nějakými 3mi roky. Přežil zásobování škodovky uhlím, kdy vlaky tahaly Bubny tajgy. Jde o způsob namáhání, kdy se zatížení jinak přenáší na oblouku a jinak na přímce a tím je dána i životnost.

Greta

Prvorepublikové mosty jsou po generální opravě nebo v dost podobném stavu. A taky přes kolik prvorepublikovych mostů vede dálnice?

Tom Matoo

Šmejkalka na D1 kousek od Prahy, slouží bez rekonstrukce dodnes. Rekonstrukce má začít cca za 2 roky. Další je Vojslavický na Želivce, ale D1 vede nad ním po novém mostě, přímo po něm vede pouze silnice III. třídy, na jeho polovině.

Greta

Šmejkalka je druh republiková, postavená 1939, kromě toho také zralá na opravu. Jiný předválečný dálniční dosud používaný most tu není.

Greta

druhorepubliková mělo být napsano

Tom Matoo

Příprava začla za první republiky. Nenapadlo mě, že budeme řešit takové detaily. Technicky vzato stavba zašla za druhé republiky, výstavba oblouku probíhala za protektorátu a most byl kompletně dostavěný až v 50. letech, ale přijde mi, že to na původním komentáři nic nemění.

Zdendik

U Prahy, je tam dokonce dvoupatrový most, první patro je prvorepublikový klenbový. Ten most je ve stavu, že se bude muset druhé patro zbourat a postavit znovu, základ z první republiky je celkem v pořádku. Ono se za totáče dost šidilo a cement byl nedostatkové zboží, navíc se ho dost se ho rozkradlo. Ale-prefabrikované nosníky jsou většinou v pořádku nebo aspoň opravitelné, vybourat o postavit znovu se musí nosníky a opěry.

Paja

Ony totiž ty prvorepublikové mosty, které byly nekvalitní a defektní, jsou již nahrazené. To bude ten důvod.

Zrzek

A že těch prvorepublikových a starší jsou jen desítky kusů. Např. Mezi Říčany a Mukařovem je taky jeden pár let starý a měl za posledních několik desetiletí jen opravu povrchu. Konstrukce se dočkala opravy nedávno, když už z ní voda vymlela některé kameny.