Siemens ukázal v Berlíně Vectron na 230 km/h, první vyjede u Českých drah
V provozu se lokomotivy objeví v roce 2025.
Společnost Siemens Mobility představuje v Berlíně na veletrhu InnoTrans první lokomotivu Vectron MS v provedení na 230 km/h. Prvním zákazníkem hnacího vozidla na tuto rychlost budou České dráhy, vlaky s cestujícími potáhne poprvé v roce 2025.
Lokomotiva se na první pohled nijak neliší od ostatních modelů Vectronu. Jedinou miniaturní změnou v designu je kus plechu na boku lokomotivy v přední části u dveří, který má zlepšit aerodynamiku (viz foto).
Siemens se stal vítězem výběrového řízení na dodávku padesáti lokomotiv na rychlost 230 km/h, které vypsaly České dráhy. Výroba lokomotiv pro ČD začne v roce 2024, dopravce počítá s jejich nasazením od prosince 2025. Smlouva byla podepsána letos v březnu.
Součástí smlouvy je servis na 15 let. Lokomotivy jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska.
První představení lokomotivy #Vectron 230 km/h od @SiemensMobility na #Innotrans2022. Vysoce výkonné vícesystémové elektrické lokomotivy nasadíme na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. #CeskeDrahy @SiemensCzech @B_railway_dog pic.twitter.com/kyjT6At2fe
— České dráhy (@ceskedrahy_) September 20, 2022
Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, např. Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Štýrský Hradec nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a více. Bude je možné používat k tažení i sunutí netrakčních jednotek.
České dráhy aktuálně jezdí s osmnácti lokomotivami Vectron, další jezdí pro ČD Cargo.
Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Lokomotivy budou vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.