Dopravci Železnice Železniční průmysl

Siemens přišel s levnější verzí jednotek Mireo, slibuje dodání do roku a půl

Jednotka Siemens Mireo Smart. Foto: Siemens
Jednotka Siemens Mireo Smart. Foto: Siemens
Půjde o typizované třívozové jednotky, unifikace má snížit cenu i čas dodání.

Společnost Siemens Mobility do svého portfolia nově zařadila elektrickou jednotku Mireo Smart. Ta má být alternativou pro dopravce i objednatele v regionální dopravě.  Na rozdíl od jednotek Mireo půjde o standardizovaný produkt, na kterém nebudou možné další zákaznické úpravy.

Nová jednotka vychází z platformy Mireo, Siemens ji dnes představil v tiskové zprávě. „Existence možnosti pořídit si za výhodnou cenu standardizované vozidlo s krátkou dodací lhůtou umožňuje dopravcům pohotově reagovat na růst přepravní poptávky rychlým navýšením přepravní nabídky,“ vysvětlila firma v tiskové zprávě. Siemens věří, že takové jednotky mohou přilákat další lidi do veřejné dopravy.

Možnost výběru mezi zákaznicky specifickým řešením a levnějším unifikovaným řešením byla prezentována a dopravci kladně přijata již v minulosti při nákupu lokomotiv. Na základě provozních podmínek se mohou rozhodnout mezi oběma alternativami. Požadavky trhu tak vedly společnost Siemens Mobility k uplatnění tohoto principu i v případě moderních nízkopodlažních elektrických trakčních jednotek,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility. Podobný koncept Siemens vymyslel již u lokomotiv Smartron.

Třívozové jednotky s 214 sedačkami

Dobu dodání slibuje Siemens maximálně do roku a půl od podpisu smlouvy. Běžně se u nových elektrických jednotek počítá s termíny dva až tři roky. Třívozové elektrické trakční jednotky Mireo Smart disponují 214 místy k sezení. Součástí je 21 míst pro přepravu jízdních kol, 2 prostory pro invalidní vozíky či  klimatizace. Jednotky jsou vybaveny internetovým připojením, informačními displeji pro cestující, velkými TFT monitory ve vstupních prostorách a plným bezpečnostním dohledem. Jednotek Mireo mají dopravci u Siemensu objednáno již 180. První jednotky Mireo byly nasazeny do provozu v údolí Rýna v červnu 2020.

„Mireo Smart umožňuje dopravcům pružně reagovat na měnící se požadavky na přepravní kapacitu a rozšířit vozový park o standardizovaný produkt s krátkými dodacími lhůtami. Naši zákazníci těží z atraktivní ceny, vysoké dostupnosti a volitelných servisních balíčků,“ říká Albrecht Neumann, generální ředitel Kolejových vozidel, Siemens Mobility.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Firma se jen přizpůsobila trhu. Ostatní budou jen paběrkovat. To u nás moc neznají.

jan

Mireo má hlavně skvělou váhu. Na rozdíl od..

Martin K.

Tak těch firem bude asi dost co je napadlo dělat sérii, ale gratulace Siemens, že se to rozhodl realizovat.

Kubrt

Nerozumím – sériově se vyrábí drtivá většina železničních vozidel. Pokud je míněna výroba bez konkrétní objednávky „na sklad“ – nemyslím si, že by to tak bylo míněno. To zkrácení dodací lhůty bude spočívat v tom, že výrobě nebudou předcházet desítky „zákaznických změn“, vyžadujících extra přípravu výroby a až následně její zahájení, ale že bude podepsána smlouva a výroba se bude moci rozjet „okamžitě“.

Bram

Osobně předpokládám, že dle vývoje zájmu zákazníků se budou vyrábět i vozidla na sklad, protože pak je možné reagovat na objednávku ihned a dokonce se do výběrových řízení hlásit s již vyrobenými vozidly. Německý trh je velký, firma Siemens také, takže toto asi nebude problém ustát, byť „na skladě“ budou ze začátku třeba jen dvě či tři jednotky. Je to patrně i reakce na ekonomické změny, kdy nás čeká chudší období. Firma Siemens má zájem si své zákazníky udržet a nabízet vozidla, která si bude moci zákazník i v chudším období dovolit pořídit a pro Siemens to bude znamenat také… Číst vice »

ythomas_ct

Nemůžu si pomoci, ale vždycky, když vidím Mireo, tak si při pohledu na tvar bočnic (resp. na profil skříně) říkám, jaký asi tak může mít tahle jednotka (s podvozky s vnitřním rámem) součinitel náklonu skříně…

Jiří Kocurek

A nebo půjde o součinitel odporu vzduchu.

Doby, kdy aerodanamika patřila jen a pouze do letecví, jsou pryč. Ostatně na západě tu příslušnost aerodynamiky do letectví nebrali nikdy moc vážně. A Hanz Ledwinka taky ne.

Bpee

Hůůůstý, ve vizualizaci sedačky od Borcadu!!! Jestli to tu někdo ze zástupců fryčovické čte, tak upřímně gratuluji a jsem hrdý na to, jak vysoko se česká firma dokázala dostat!! 🙂

A pokud to tu čtou i někteří fňukající nad tím, jak je náš český průmysl v úpadku, tak tady máte krásnou záminku toho, že není. A je spousta dalších a dalších odvětví, ve kterých Česko patří ve špičce minimálně v Evropě.

Indian

Vzdychat nad tím, že si u nás páníček objednal sedačky do vlaku, který nám pak bude chtít prodat mi přijde zbytečné…

Jiří Kocurek

A podporovači českého průymslu by nejraději tu dodávku stopli, zákazník není dostatečně český.

Bpee

Vy máte teda až směšně malý rozhled. 🙂 Vy snad máte pocit, že nám někdo něco vnucuje a podbízí se českými sedadly? Borcady mají v Kanadě, v ruských jednotkách AeroExpress, které se dostaly i do Ázerbajdžánu, v německých Pesách DB, v rakouských Desirech ML (cityjet),… Já chápu, že jako správný Čech máte komplex „všichni jsou proti mně“ a za vším vidíte snahu vás okrást či znemožnit, ale zkuste alespoň tohle vzít z té lepší stránky. Začal bych třeba tím, že v Evropě existuje dalších 49 států, přičemž tahle vizualizace je „globální“, rozhodně to není ve stylu „dáme tady česká sedadla… Číst vice »

Indian

Vůbec jste to nepochopili. Borcadu úspěch přeju, jen nevidím důvod jásat nad tím, že nás (ČR) nechají vyžírat drobky. Jásat by mělo smysl ve chvíli, kdyby v zahraničí ve velkém objemu nakupovali hotové výrobky od Škody a CZ Loko a nejen komponenty do železničních vozidel.
Žádný komplex z toho, že jsem Čech nemám (naopak jsem na to hrdý), ale mít radost z toho, že jsme kolonie zemí západní Evropy mít nedokážu.

Apollo17

No tak NIM Expres od Škody už bude vozit v Německu cestující,taktéž jeho jednotky v mnoha zemích a CZ Loko je 2. největší dodavatel dízlových lokomotiv v Evropě.

Indian

NIM Expres je ten důvod, proč vzdychat na úspěchem českého průmyslu v zahraničí. Borcad dobrý, ale na zadek se z toho nikdo neposadí. V prodeji konečných výrobků (v kterých se točí velké peníze a které z části propadnou i do rozpočtu České republiky) je směr, jakým bysme se měli vydat.

Bpee

My si za to ale můžeme sami. Proč je Panter takové konstrukce a kvality jaké je? Protože po něm nikdo víc nechce. Proč po něm nikdo víc nechce? 🙂 Tam je skrytá odpověď. A pardon, snad už se teď chápeme. P.S.: Trochu poradím. Jste firma, nabízíte mobily. Umíte vyrobit levný šunt, který bude vypadat na první pohled dobře, ale bude zastaralé techonologie a budou s ním problémy, ale je levný. Zvládl byste ale i telefon, který je dělán pečlivě, s využitím nejmodernějších technologií a se spoustou vychytávek. Je sice drahý, ale majitel po skončení záruky nebude muset co chvíli navštěvovat… Číst vice »

leviathan

Hmm, doufám, že to s marží neprodávají dále a pokud, tak se s fryčovickými o ni dělí.. Raději vidím tytéž sedačky v plzeňské produkci.

Tomas

proč by se s nimi měli dělit o marži?

David

Záminku? Spíš důkaz.

Vladimir

Interier se naoko podoba Skodovkam, levnejsi varinata usporadani uz asi vymyslet nejde.

Michal Fiala

Stačí jediná vizualizace interiéru a jde vidět, že na rozdíl od Pantera zde někdo přemýšlel. Na mysli mám to množství prostorných stolečků na „čtyřce“. Takže s notebookem a prací nebude problém. U Pantera na celou jednotku 4 stolečky ve 2 třídě…nerozum.

Vladimir

RegioPanter ma stolecek za kazdou sedackou. Interpanter ne. Ale ruku na srdce kolik lidi kdyz jede lokalkou 10 min chce pracovat.

PetrOgar

Když koukám na vizošku, tak u těch nejblíže je ten stoleček i rozteč protějších sedaček evidentně větší než u zbývajících. Takže bych se tolik neradoval. Navíc je to oddělené dveřmi. Není to nějaká vyšší třída?

CeV

Jestli cenovka bude podobná Panteru, budou si někteří rvát vlasy.

Zdrasa

No, designově mi to úplně nesedí, trochu mi to připomíná ty asijské vlaky. Ale to je subjektivní a jakmile to dostane nějaké barvy, možná to bude taky o něčem jiném. Hlavně u Siemensu lze očekávat, že to bude technicky povedené.

CRRC insider

Asiati (CRRC) spolupracují s německými designéry.

Zonka

Přezdívka bude sršeň. Má to podobnou hlavu.

dopravák

Trojdílný „žabotlam“ po 60 letech od doby, kdy jej začali vyvíjet Češi – škoda, že ten logický další vývoj nepokračoval i u nás: nemuseli bychom se teď jen smutně dívat a „slintat“, jak se to jinde podařilo dotáhnout do podoby odpovídající moderní době …

Vbb

Jak „nepokračoval vývoj“? Panter neexistuje?

M&R

Asi jste nejel nějakou jinou podobnou jednotkou jako je Impuls nebo Flirt. Ty jsou tak o 2 generace napřed. Bohužel

Bpee

To víte, někteří holt mají potřebu furt fňukat. 🙂 Tím se železnice odlišuje od jiných módů dopravy, v letecké dopravě se umí radovat i z maličkostí, ale v železniční branži leckteří klidně popřou realitu, aby měli záminku si zandávat, jak dřív bylo líp a teď jde vše do háje.

A. Mikulka

Není pravda, v letectví i třeba v autodopravě je to úplně stejné.

Bpee

Opravdu? Co znám letecké fanoušky já, tak mi oni i celé fungování „jejich“ světa přijde přátelštější, otevřenější a profesionálnější, než svět železniční, potažmo svět pozemní hromadné dopravy, kde mi přijdou skoro všichni nepřátelští, tupě si lpějící na nesmyslných pravidlech, lajdáčtí a hlavně, co mi přijde nejhorší, neschopní mít otevřenou mysl a tedy přijímat změny či inovace v oboru. Vše je hrozně tajné, všechny jiné organizace jsou špatné,… ne všichni samozřejmě, ale velká část ano. Píšu teda o Česku, kde to vyřeší nějaká hoooooodně velká restrukturalizace, v zahraničí mi to přijde vesměs lepší, především teda tam, kde se železnice stavěla na… Číst vice »

leviathan

Bylo myšleno před třiceti lety. I tak vznikaly nové projekty, jenže to by nám museli marxističtí geronti ze SSSR platit zlatem, aby z projektů vzešlo něco vskutku moderního a ergonomického. Žabotlamy byly pro substrát, tehdy se ergonomií zabýval málokdo a ještě méně ergonomům naslouchalo pří zadání plánu výroby.

David

Pusťte si někdy seriál ČT Zašlapané projekty.

dopravák

I tohle „zglajchšaltované“ Mireo je ovšem přece určeno (právě a především) pro „substrát“, tedy pro dopravu na krátké vzdálenosti – a z ergonomie bych raději také příliš nadšený nebyl, když to nemá ani střední (sklápěcí) loketní opěrky mezi sedadly „dvousitzů“. Jinak jsem ve svém původním konstatování myslel samozřejmě nepřerušený vývoj už od doby vzniku „žabotlamů“, protože jejich princip byl ve své době špičkovou záležitostí a ani žádní „Siemensové“ a jim podobní nic extra lepšího v té době ve velkém neprodukovali – takže nemám žádný důvod netrvat na tom, že je škoda, že jsme se o své tehdejší přední pozice připravili… Číst vice »

všd

Zrovna žabotlamy VE SVÉ DOBĚ byly po všech stránkách kvalitní vozidla.

Jiří Kocurek

Pensylvánské podvozky byly v 60 letech technicky na úrovni? Vždyť se používaly již před 1. světovou válkou, v roce 1907!

http://pacificvapeurclub.free.fr/les_bogies_y.htm

Honza

A ta cena?

Kubrt

Vzejde z výběrového řízení.

Plzeňský kraj

Kde budou jezdit? Vypadají krásně hlavně interiér

Vlastimil Kocurek

V Německu, Holandsku, ….

David

Na kolejích! Bože to jsou otázky. Přečtěte si článek.

ušatá

Hlavně opět oddíl pro cestující bez dveří, tedy průvan, zima, nepříjemno.

Laik

Jo jo, dělají to dobře chapi v Siemensu.

Radek

A bude jen pro německý trh, podobně jako Smartron? Tedy jednosystémové záležitost?

Kubrt

Teď je ve specifikaci Mireo Smart 15 kV, ale Smartron se záhy začal produkovat i jako 25kV/50Hz, tak uvidíme, když bude poptávka, neměl by to být problém.

Michal

tak brzy má být zveřejněn výsledek výběrka EMU 240.tak třeba bude překvapenííííí

realista

214 nerovná se 240 …

Anonymní alkoholik

Bylo by to fajn, ale žádné překvapení nebude. EMU240 je tendr na jednotky s kapacitou do 249 míst (kapacita by se ale k maximu měla blížit, protože dráhy zároveň požadují, aby šlo spojit 3 jednotky a zároveň dosáhnout celkové kapacity 720 míst, tj. 240 míst na jednotku), což Mireo Smart nesplňuje a upravit kapacitu nelze (,,Na rozdíl od jednotek Mireo půjde o standardizovaný produkt, na kterém nebudou možné další zákaznické úpravy“). Ale třeba jen špatně čtu. 😀

M H

Mireo by muselo dostat o vůz víc 😀

leviathan

Asi bychom neměli nakupovat jinde než doma, když jde o domácí dopravu. Učme se hospodařit na svém.

medical_examiner

To ano, ale od koho? Nejdražšího výrobce na světě?

Kubrt

A vozidla pro přeshraniční dopravu je ideologicky legitimní nakupovat v zahraničí? Nevítej zpátky, Přemku.

Martin V.

Jako ve filmu Kdyby tisíc klarinetů – při přejezdu hranic se budou měnit z jednoto typu na druhý, aby vždy jel po domácích kolejích jedině domácí vlak. 🙂 Co na tom není jasné? 🙂

Jaaa

Ts, na hranici hezky přestupovat. 🙂

Martin V.

A jó, to mě nenapadlo. 🙁 A nebo přeshraniční dopravu rovnou zrušit a nakonec i zakázat. To by těm leviathanovým tezím odpovídalo nejvíc…

Jiří Kocurek

Fajn, tak si běž otevřít hliníkárnu.

Swariner

A naši kutači bauxitu nebudou mít co žrát.