Siemens má novou zakázku na dvouzdrojové jednotky, jejich vývoj probíhá i v Česku

Jednotka Mireo Plus B pro Hessische Landesbahn. Foto: SiemensJednotka Mireo Plus B pro Hessische Landesbahn. Foto: Siemens

Jednotka má zvládnout 80 km na baterii na sklonově náročné trati.

Siemens Mobility vyhrál výběrové řízení společnosti Hessische Landesbahn na dodávku nových dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek (BEMU) pro tratě v Horním a Dolním Westerwaldu v Hesensku.

Nové jednotky budou jezdit na trati Oberwesterwaldbahn (OWB) z Limburgu do Altenkirchenu, Au a Siegenu. Jednotky budou současně jezdit i na Unterwesterwaldbahn (UWB) mezi Limburgem, Montabaurem a Siershahnem. Trať OWB je dlouhá 115 kilometrů a zahrnuje 75kilometrový úsek bez elektrického trakčního vedení.

Dvouvozové jednotky Mireo Plus B budou kombinovat pohon z troleje a baterie. Nové jednotky nahradí stávající dieselové jednotky. Každá jednotka má v nízkopodlažním prostoru tři dvoukřídlé dveře po obou stranách, které umožní rychlý nástup a výstup cestujících. Vozidla budou vybavena sběrači proudu pro provoz pod trakčním vedením a trakčními akumulátorovými bateriemi pro provoz na neelektrifikovaných úsecích.

Při napájení z akumulátorové baterie je dojezd vozidla Mireo Plus B na sklonově náročných tratích přibližně 80 kilometrů bez dobíjení. Technologie polovodičových měničů se spínači na bázi karbidu křemíku přispívá k výrazným úsporám energie. Prostorné vozidlo nabízí 126 míst k sezení a přepravu jízdních kol, dětských kočárků i osob na vozíku.

Nabíjení vozidlových akumulátorových baterií se plánuje staticky za stání v Limburgu a dynamicky za jízdy v úseku Au – Siegen. Neelektrifikovaný úsek na trati UWB je dlouhý přibližně 35 kilometrů, a tak mohou vlaky jezdit tam i zpět bez statického dobíjení v obratové koncové stanici. Vlaky budou na obou tratích zastavovat ve více než 50 zastávkách. Jak pří jízdě po spádu, tak i při zastavovaní budou využívat vysoce výkonnou elektrodynamickou rekuperační brzdu, a tím významně šetřit elektrickou energii a prodlužovat dojezd vozidla z akumulátorové baterie.

Česká stopa ve vývoji

Na návrhu technického řešení těchto dvouzdrojových vozidel trolej/akumulátor Mireo Plus B se významně podílejí i vývojová pracoviště Engineeringu Siemens Mobility v České republice. Řeší konstrukční skupiny v mechanické i elektrické části vozidla včetně jeho nadřazeného řízení.

Přicházejí však nové technické možnosti. Kombinace trolejového napájení a lithiových akumulátorů umožňuje odstranit emise a zvyšovat rychlost dopravy i na železničních tratích, které nejsou vybaveny liniovým trakčním vedením. Dvouzdrojová vozidla trolej/akumulátor (BEMU), typu Mireo Plus B, které vyvíjíme v Siemens Mobility, jsou proto vhodným řešením pro zajištění udržitelné bezemisní rychlé a pohodlné železniční dopravy v částečně liniově elektrizované železniční síti. Ta je v evropských zemích obvyklá,“ říká vedoucí týmu Roman Prell.

Tagy bateriové vlaky BEMU dvouzdrojové jednotky Hessische Landesbahn Mireo Plus B Siemens Mireo Plus B Siemens Mobility
3 komentáře