Sherlog a AŽD představily systém, který má bránit nehodám na lokálkách
Systém upozorní na mimořádnou situaci na trati, řešení nechá na strojvedoucím.
Společnost Sherlog ve spolupráci s AŽD Praha představila systém, který má zvýšit bezpečnost na regionálních tratích řízených podle předpisu D3. Prezentace proběhla formou testu na trati Lovosice – Most, kde proti sobě na jednu kolej vyjely dva vlaky – jeden z Libčevsi směrem na nádraží Třebívlice, druhý z Třebívlic opačným směrem.
Vlaky byly vybaveny jednotkou Sherlog D3 R, která strojvedoucí v obou vlacích upozornila na přítomnost druhého vlaku na vzdálenost dvou kilometrů. Systém oba strojvůdce následně informoval o vzájemné poloze, směru a vzdálenosti. Jakmile mezi vlaky bylo pouze 500 metrů, spustilo se zvukové i vizuální varování.
„Systém Sherlog D3 R využívá rádiovou technologii, díky čemuž není závislý na pokrytí operátorů signálem GSM. S pokrytím bývá na odlehlých regionálních tratích často problém,“ uvedl generální ředitel společnosti Sherlog NG Václav Kraus. Společnost podle něj systém vyvíjela několik let.
Systém je určen pro tratě provozované podle předpisu D3. Jedná se o regionální jednokolejné tratě, kde je řízení provozu závislé výhradně na lidském faktoru. Chyba pak může mít tragické následky, což je případ srážky vlaků u Perninku v červenci 2020, kdy zemřeli dva lidé. Řešením má být jednotný evropský zabezpečovač ETCS, který se ale nejdříve instaluje na hlavní tratě. „Sherlog D3 R může dobře vyplnit časovou prodlevu do doby, než budou tratě standardně zabezpečeny. To byl důvod, proč jsme se stali partnerem projektu na přizpůsobení technologie tak, aby byla pro strojvedoucí uživatelsky přívětivá,“ doplnil generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Podle něj je výhodou systému, že strojvedoucího pouze informuje a nezasahuje mu přímo do řízení. Na chybu či mimořádnou situaci na trati ho upozorní, ale řešení nechá na něm. Sherlog chce svůj systém nabídnout dopravcům k otestování.