Sezona na D1 začíná: ŘSD chce letos rozkopat šest zbývajících úseků
Jarní počasí přináší obnovení prací na modernizaci dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic v pátek zahájí práce mezi 56. a
Jarní počasí přináší obnovení prací na modernizaci dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic v pátek zahájí práce mezi 56. a 66. kilometrem (Soutice – Loket). Zakázku získala Eurovia s cenou 1,2 miliardy korun. Po zimní přestávce se dělníci stejné firmy vracejí na úsek Mirošovice – Hvězdonice (km 21 až 29), kde se začalo pracovat už v říjnu.
Tím to ale nekončí. „Z hlediska modernizace D1 nás v letech 2019 a 2020 čekají nejsilnější sezony,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Silničáři totiž chtějí letos rozjet modernizační práce na všech zbývajících úsecích, kde se dosud nekoplo.
Jde o úseky Koberovice – Humpolec (km 81 – 90), Velký Beranov – Měřín (119 – 134), Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ (141 – 146) a Devět Křížů – Ostrovačice (168 – 178). Celkem se tak má letos pracovat na 71 kilometrech dálnice, 90 kilometrů už je hotových. Celá modernizace má být hotová do konce roku 2021.
Samostatnou a nejproblematičtější kapitolou nicméně zůstává čtrnáctikilometrový úsek Humpolec – Větrný Jeníkov, odkud se v prosinci kvůli nečinnosti poroučelo konsorcium s českou firmou Geosan. „Čekáme, až znalec dokončí zkoumání stavu tohoto úseku,“ doplnil Kroupa. Pak bude ŘSD vypisovat soutěž na nového zhotovitele.
Mezitím se rýsuje soudní spor Geosanu s ŘSD. Silničáři si postupně, jak vyčíslují vzniklé škody, stahují bankovní garance na tento úsek. Zatím stáhli zhruba 310 milionů. Podle Kroupy garance zatím pokrývají vzniklé škody, což je pro stát výhodné, neboť nemusí škody uplatňovat zdlouhavě u soudu. Geosan se naopak chce podle ŘSD domáhat zákazu čerpání garancí soudně.
ŘSD ovšem pro D1 nenaplánovalo pouze finále modernizace. Aktuálně běží soutěž na klasickou rekonstrukci úseku u Brna (km 190 až 194) a budou se dokončovat i opravy u Prahy do 16. kilometru.