Informační technologie Zprávy

Seznam spustil vlastní vyhledávání v jízdních řádech, propojil jej s mapami

Seznam Jízdní řády, foto: Zdopravy.cz
Seznam Jízdní řády, foto: Zdopravy.cz

Portál Seznam.cz miliardáře Iva Lukačoviče spustil v tomto týdnu vlastní vyhledávání v jízdních řádech a chce tak ukrojit podíl na trhu, který dnes v Česku a na Slovensku okupuje společnost Chaps a její portál IDOS.

Vyhledávání spojení je služba, která nabízí velmi exponované reklamní plochy pro inzerenty a je zdrojem čtenářů pro navázané weby. Chaps svůj vyhledávač licencoval v českému vydavatelství Mafra patřícímu svěřeneckému fondu Andreje Babiše a na Slovensku vydavatelství News and Media Holding investiční skupiny Penta.

Jízdní řády od Seznamu nejsou první alternativou k IDOSu. Před třemi lety investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta spustila projekt Bileto.cz, který se měl stát alternativou k IDOSu i jejich prodejním systému AMSBUS.cz. Seznam tehdy oznámil spolupráci s tímto start-upem a první integraci jízdních řádů do svých map. Portál byl po svém pilotním provozu ukončen a nástupnická společnost Bileto Technologies dodává rezervační platformu jednotlivým dopravcům.

Bez větší pozornosti se o pokrytí Česka pokouší i polský vyhledávač e-Podroznik.pl, který obsahuje minimálně dálkové autobusové a vlakové spojení. V Praze pak byla úspěšná i americká společnost Google, které pražský Dopravní podnik poskytl data pro vyhledávání integrované do Google Map.

Všechny alternativní služby bojují o dostupnost, aktuálnost a věcnou správnost poskytovaných informací. Výhodou Chapsu je fakt, že pro Ministerstvo dopravy spravuje Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ), do kterého správní orgány vydávající autobusové licence, organizátoři regionální dopravy nebo manažeři infrastruktury povinně zasílají strojově čitelné data o jízdních řádech. Až do předminulého roku tato data byla zveřejněna jen ve formě obtížně zpracovatelných tabulkových souborů. Data v národním formátu JDF obvykle neměli ani samotní dopravci, což jim znemožňovalo přejít na alternativní systémy.

Díky zájmu o zveřejnění v Google Mapách začínají dopravci zveřejňovat jízdní řády v de-facto standardu GTFS této společnosti. Vlakové jízdní řády pak šlo získat z Mezinárodní železniční unie (UIC), kde její členové sdílí informace přes databázi MERITS. Díky tomu je někdy možné dříve najít novinky pro chystané jízdní řády u německých či rakouských drah, než je zveřejní Správa železniční dopravní cesty. Nevýhodou ale je opožděná dostupnost aktualizací či chybějící informace o výlukách.

Seznam uvádí, že data se pokouší získávat přímo od dopravců. V zahraničí těží z otevřených dat. „Pozitivním příkladem může být naopak Švýcarsko: veškerá data o jízdních řádech jsou dostupná všem. Jízdní řády od Seznam.cz proto vyhledávání v kompletních švýcarských jízdních řádech také nabízejí,“ uvádí Jan Štěpán, produktový manažer Jízdních řádů.

Podobnou cestou muselo jít i Bileto Technologies. „Jízdní řády získáváme jak z CIS, tak přímo od dopravců. Pro použití v naší platformě je dále zpracováváme a čistíme,“ uvedl pro Zdopravy.cz výkonný ředitel Michal Kočárek.

Jízdní řády Seznamu, na rozdíl od IDOSu, nedovolují vybrat prohledávané jízdní řády. Při zadávání se vám tak mísí zastávky z celé republiky stejně jako poštovní adresy. Na některých zkoušených trasách služba příliš optimalizovala a namísto bližší zastávky nás poslala pěšky na vzdálenější, např. stanici metra. Integrace s mapami nabízí zajímavé zakreslení nalezených spojení přímo do map bez nutnosti kamkoliv dále klikat. Pro některé dopravce již nyní nabízí odkaz přímo pro nákup jízdenky, např. na eshop Českých drah. Služba zatím nerozlišuje nejvýznamější zastávky v jednotlivých sídlech. Výhodou ale je napojení do map, kdy uživatel nemusí znát přesné jméno zastávky ani její přesnou polohu.

Vyhledávání je dostupné z titulní strany seznam.cz stejně jako z mobilní aplikace Pubtran.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Newsletter

Partneři


Výběr editora