Severská dcera Metrostavu získala velkou zakázku za polárním kruhem, součástí je přechod pro soby
Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky, říká vedoucí projektu.
Společnost Metrostav Norge, která je severskou dcerou české skupiny Metrostav, získala v Norsku svou dosud největší zakázku. Společně s norským partnerem Bertelsen & Garpestad postaví deset kilometrů silnice I. třídy E8 poblíž města Tromsø. Zakázka má hodnotu 2,1 miliardy norských korun (cca 4,5 miliardy Kč), což je vůbec nejvíce za 16 let fungování firmy. Zároveň jde o první zakázku Metrostavu Norge za polárním kruhem.
Čeští stavbaři budou mít na starost veškeré betonářské práce a výstavbu 870 metrů dlouhého mostu přes Ramfjord. Jeho severní konec pod kopcem Leirbakken už má hotový násep v moři. Investor jej nechal provést v rámci jiné zakázky, aby se místo dostatečně zatížilo a stabilizovalo alespoň 18 měsíců před stavbou mostu. Součástí projektu je i sedm menších mostů s rozpětím od 20 do 80 metrů.
Tromsø leží za 69. rovnoběžkou. „Bude to naše dosud nejsevernější stavba. Z toho vyplývají i specifické doprovodné stavby – v projektové dokumentaci nás velmi zaujal hlavně přechod pro soby. Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky. Na druhou stranu náš tým už je třeba z nedávné expedice na odlehlý kout Islandu zvyklý na ledacos. Během tří let by se tu mělo protočit asi 150 lidí, převážně Čechů a Slováků,“ uvedl vedoucí projektu z Metrostavu Norge Matěj Novotný.
Silnice E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Nový úsek mezi vesnicemi Sørbotn a Laukslett pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu. Má zvýšit bezpečnost a rychlost provozu v členité lokalitě.
Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad podepsalo smlouvu s norskou správou silnic Statens Vegvesen před Vánoci. Stavební práce by měly být zahájeny letos po Velikonocích a dokončeny v roce 2027.
Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Loni na podzim zahájila i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny.