Severoamerický průkopník návratu tramvají otevřel další trať. Linka v Edmontonu měří 13 km
Nově dodané tramvaje jsou sedmičlánkové a měří 42 metrů. Nabízí kapacitu 275 míst.
V metropoli kanadské Alberty Edmontonu v sobotu uvedli do provozu novou tramvajovou trať. Linka Valley Line Southeast měří 13 kilometrů a spojuje centrum města se čtvrtí Mill Woods. Obsluhuje ji 26 nízkopodlažních tramvají, které dodal Alstom. Vyrobeny byly v místním závodě, který před fúzí s francouzskou společností patřil pod Bombardier.
Edmonton se stal v roce 1978 prvním severoamerickým městem, které se vydalo proti trendu rušení tramvajové dopravy. Město vybudovalo dvě linky, které však svým vedením mimo úroveň ulic představovaly spíše obdobu německých linek S-Bahn či metra. Nyní se po několika dalších dekádách otevírá klasická uliční tramvajová linka, denně by ji podle města mohlo využívat až 30 tisíc lidí.
Budování trati začalo v roce 2016. Oproti předpokladům se o tři roky protáhlo, nicméně od soboty už tramvaje obsluhují všech 12 stanic. Prostřednictvím uzlu Churchill umožňuje trať přestup na původní linky.
Do budoucna se plánuje prodloužení trati o dalších 16 zastávek směrem na západ, celkem bude linka měřit 27 kilometrů. Počítá se však až s roky 2027–2028 v závislosti na možnostech financování. Právě otevíraná část vyšla na 1,8 miliardy kanadských dolarů, tedy téměř 31 miliard korun.
📢Valley Line Southeast is open!📢 #yeg's very first low-floor LRT system is here and it's a game-changer. It includes:
🚏 11 convenient street-level stops
🅿️ 1,300-stall Park & Ride (oh hey, Davies Station!)
🎨13 stunning works of public art along the way
Take a look: pic.twitter.com/b8odynGUNB— City of Edmonton (@CityofEdmonton) November 4, 2023
Vedle tramvajové linky investuje Edmonton i do zmíněných starších městských linek. Příští rok se jedna z nich prodlouží o 1,5 kilometru do oblasti bývalého letiště a plánuje se další dostavba severozápadním směrem.
Nyní měří obě původní „S-Bahn“ linky 24 kilometrů, přičemž 4,4 km je vedeno v podzemí a ve stanicích neumožňují nízkopodlažní nastupování. Jezdí na nich soupravy Siemens a nesou označení Capital Line a Metro Line.
Čtyřikrát méně energie než autobusy
Nově dodané tramvaje jsou sedmičlánkové a měří 42 metrů. Nabízí 78 sedaček a celkovou kapacitu 275 míst. Alstom měl na starosti i kompletní technické zabezpečení tratě a až do roku 2050 se bude starat i o údržbu a servis. Celý projekt funguje na principu PPP.
Alstom uvádí, že chce dál přispívat k renesanci tramvajové dopravy v Severní Americe. Tamní města se snaží přesvědčit tím, že tramvaje spotřebují v přepočtu na cestující čtyřikrát méně energie než autobusy a desetkrát méně než automobily.
V Edmontonu jezdily tramvaje od roku 1908. Postupně však místní doprava vsadila spíše na trolejbusy a autobusy a v roce 1951 se tramvajový provoz zrušil. Ve městě se na tuto éru vzpomíná prostřednictvím dvou krátkých nostalgických linek s původními vozy.