regio-vlak

Šest pruhů a nová křižovatka na západě Brna. Nebudeme brzdit, říká ŘSD o rozšíření D1

Práce na rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Proti plánům na rozšíření D1 u Brna přišly shodné stížnosti. Ještě letos plánuje ŘSD začít stavbu křižovatky Černovická terasa.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje ještě letos vypsat soutěž na již třetí stavbu z projektu na rozšíření D1 kolem Brna od Kývalky až po Holubice. Týkat se bude nové křižovatky, která napojí D1 na průmyslovou zónu Černovická terasa.

Už v polovině dubna se pak otevře první úsek dálnice rozšířené na šest pruhů mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih. Letos začne současně velká proměna samotné křižovatky Brno-jih a přilehlých komunikací.

„Není v našem plánu cokoliv brzdit, naopak bychom chtěli mít rozšíření co nejdříve hotové,“ řekl na čtvrtečním veřejném projednání celého záměru a jeho vlivu na životní prostředí (EIA) ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Reagoval tak na fámy o možném odkladu rozšiřování, které se v závěru loňského roku objevily. Aktuální harmonogram počítá s tím, že do roku 2031 bude 29 kilometrů kolem Brna v šestipruhu.

Dvacet let staré stanovisko

Celý projekt rozšíření D1 od Kývalky až po Holubice je rozdělen do sedmi staveb, z toho jedna je před dokončením a druhá se má začít ještě letos stavět. Plány na šestipruh kolem Brna jsou desítky let staré, projekt dostal souhlasné stanovisko EIA už před dvaceti lety. To ale vypršelo a musí se dělat znovu.

Proti záměrům přišlo několik desítek námitek od devíti spolků a obce Troubsko, které jsou naprosto shodné. Z veřejného projednávání bylo ale patrné, že odpor proti stavbě není velký: dálnice už v území vede a její rozšíření má přinést naopak díky například lepší ochraně proti hluku snížení vlivu na obyvatele.

29 km v šestipruhu kolem Brna za více než 25 miliard korun. ŘSD shání první razítko pro další rozšíření D1

Zpracovatel dokumentace EIA Tomáš Šikula uvádí, že současná verze zahrnuje již v roce 2005 schválená opatření. „Důsledně se řešily protihlukové stěny a odvodnění dálnice,“ uvedl Šikula. Nově je v plánech křižovatka Troubsko, která bude i přípravou na silnici I/73 ve stopě takzvané Hitlerovy dálnice. Zástupci ŘSD upozornili, že je potřeba i bez ohledu na to, zda se nakonec tato silnice postaví nebo ne. Má výrazně zlepšit napojení západní části Brna na D1.

D1 získá v Brně nový exit, úřad začal řešit povolení pro křižovatku

Zkušenosti z první stavby rozšiřování D1 podle Fialy využije ŘSD při plánování opatření při rozšiřování dalších úseků. Jde například o šířku provizorního rozšíření pro provoz v jednom jízdním pásu.

Zatímco při první etapě docházelo při provizorním rozšíření pásu o 75 centimetrů k pravidelným kolapsů dopravy, nyní s metrovým rozšířením jich je výrazně méně. „Rozdíl několik desítek centimetrů má na plynulost dopravy zásadní vliv,“ dodal Fiala. První modernizovaný úsek rozšířený na šestipruh bude průjezdný od 14. dubna.

Jednotlivé projekty rozšíření D1 popisují detailněji informační letáky stavby:

Kývalka- Brno západ – 8 km, zahájení 2027, 3,534 miliardy Kč

Brno západ – Brno centrum – 5 km, zahájení 2027, 8,5 miliardy Kč

Brno centrum – Brno jih – staví se, dokončení duben 2025, 1,027 miliardy Kč

Brno jih – stavba začne příští rok, posuzují se nabídky zhotovitelů, 4,386 miliardy Kč (v soutěži jsou nabídky nižší)

Připojení průmyslové zóny Černovická terasa – 2,5 km, 2,384 miliardy Kč, zahájení 2025

Brno jih – Brno východ 6,2 km, 3,589 miliardy km, zahájení 2027.

Brno východ – Holubice – 6,8, 4,2 miliardy korun, zahájení 2028

Tagy D1 Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
6 komentářů