Jak se změní tramvajové linky v Praze: Šest nových trati obslouží stejně lidí jako tunel Blanka

Postupně zprovozňované tramvajové tratě budou vozit 150 tisíc cestujících denně.
Prahu čeká v následujících třech letech největší rozvoj tramvajové dopravy za poslední desetiletí. Do jara 2028 vznikne šest nových trati, které zlepší spojeni pro více než 150 000 cestujících každý den.
Nové koleje povedou přes Dvorecký most, na Jarov, Václavské náměstí, Strahov, Malešice a Nové Dvory.
Organizátor dopravy Ropid v pondělí představil konkrétní a podrobný plán, jak budou vedeny jednotlivé tramvajové linky po otevření zmíněných novostaveb a zároveň jak se promění okolní autobusová síť.
Změny jsou popsány v novém manuálu. Dokument obsahuje detailní mapy linek a návazných autobusů a podrobný přehled změn zastávku po zastávce včetně celkových schémat vedení tramvajových linek pro každou etapu.
Publikace je k dispozici ke stažení zde a v tištěné podobě zdarma také v infocentrech na Hlavním nádraží, Černém Mostě a Zličíně.
Informace k jednotlivým tratím poskytuje následující interaktvivní mapa a také přehled na konci článku.
„Finální podobu linkového vedení tramvají a autobusů jsme nehledali snadno. Cílem bylo nejen co nejlépe obsloužit nové tramvajové tratě, ale také vyřešit některé dlouhodobě kapacitní problémy v jiných částech Prahy,“ přibližuje vznik dokumentu jeho hlavní autor Martin Šubrt z Ropidu.
K prezentaci chystaných změn Ropid využije i infotramvaj 52T. V pondělí a v úterý jezdí mezi 10:30 a 17:30 na trase linky 3 v úseku Bílá labuť – Dvorce. K dispozici v ní jsou zmíněné brožury, na dotazy zde také mohou odpovídat experti z Ropidu.
Harmonogram nových tratí a změn linek
Jaro 2026: TT Dvorecký most
První změny v provozu PID nastanou již na počátku března 2026, kdy se otevře Dvorecký most. Po něm budou jezdit tramvajové linky 20 a 21 a čtyři linky autobusů. V rámci tohoto projektu dojde ke změnám v provozu autobusů na pankrácké pláni.
Dvojnásobek autobusů bude celotýdenně propojovat Budějovickou se Smíchovem, tramvaje nově zajistí přímá spojení z Modřan na Malou Stranu či do Dejvic, z Barrandova do Podolí a z Podolí na I. P. Pavlova. O změnách informoval deník Zdopravy.cz zde.
Pražskou MHD čeká zemětřesení. Materiál Ropidu odhalil změny linek po otevření Dvoreckého mostu
Jaro 2027: TT Jarov (stavba TT Olšanská – Habrová)
Tramvajová trať Olšanská – Habrová, která povede na Jarov, vytvoří základ pro vznik celé nové čtvrti v prostoru bývalého nákladového nádraží Žižkov a obyvatelům z okolí Vackova a Třebešína nabídne vítané zrychlení spojení do středu města pomocí tramvajové linky 5.
Léto 2027: TT Václavské náměstí (stavba TT Václavské náměstí a TT Muzeum)
Tramvaje v horní části Václavského náměstí a kolem Národního muzea nově spojí Vršovice a Francouzskou ulici se středem Václavského náměstí, Masarykovým nádražím a Dlouhou třídou.
Z náměstí Republiky bude rychleji přes zastávku Muzeum dostupná celá Bělehradská ulice, stejně se usnadní cesty třeba od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice. Nová trať, kterou budou používat linky 6, 14, 29 (a po zprovoznění trati do Malešic i linka 13), také velice usnadní řešení jakékoli mimořádné situace na kolejích, například v Ječné ulici.
Konec roku 2027: TT Strahov (stavba TT Malovanka – Strahov)
Koleje položené na strahovském kopci přímo propojí Strahov se severní částí centra města, s blízkým metrem na Hradčanské, s Letnou či s náměstím Republiky. Na Strahov pojedou nové linky 28 a 29.
Jaro 2028: TT Malešice (stavba TT Počernická)
Sídliště Malešice se přímých linek 15 a 16 na náměstí Míru, Karlovo náměstí či Hlavní nádraží dočká po cca 60 letech od doby, kdy se zde tramvaj původně plánovala. Nové zastávky zde zajistí i obsluhu zástavby, která v uplynulých letech vyrostla podél Počernické ulice v oblasti Hagiboru.
Jaro 2028: TT Nové Dvory (stavba TT Libuš – Nové Dvory)
Tramvajová trať z Libuše na Nové Dvory s prodlouženou linkou 17 se stane součástí plánu na vytvoření lokálního centra Prahy, kde se souběžně připravuje veškerá další občanská vybavenost. Za několik let se zde pak z tramvají bude přestupovat i na novou linku D metra.








