Šest kilometrů v tunelech. ŘSD žádá o první razítko na nový čtyřpruh z Brna ve stopě Hitlerovy dálnice

Tzv. Stará dálnice v Bystrci, která by měla být přestavěna na I/73. Foto: Packa / Wikimedia CommonsTzv. Stará dálnice v Bystrci, která by měla být přestavěna na I/73. Foto: Packa / Wikimedia Commons

Nová silnice má propojit D1 a D35.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončilo první dokumentaci pro stavbu nové čtyřproudé silnice ve směru z Brna na sever. Komunikace označovaná poslední roky jako I/73 má výrazně usnadnit spojení Brna s budoucí dálnicí D35.

Dokumentace je zveřejněná v registru EIA, jde o první krok ve schvalovacím procesu. Z pohledu celé silnice I/73 jde o nejproblematičtější úsek, který se setkává s velkým odporem zejména na severu Brna.

Trasa I/73 Troubsko - Kuřim. Foto: ŘSDTrasa I/73 Kuřim - Bořitov. Foto: ŘSDTrasa I/73 Bořitov - Svitávka. Foto: ŘSDI/73 Svitávka - hranice JM kraje. Pramen: ŘSD

ŘSD zpracovalo dokumentaci pro dva úseky najednou, jde o celkem 33 kilometrů nové silnice. I když bude označena jako silnice I. třídy, plánována je v parametrech dálnice. Některé části budou široké až 26 metrů. Jde o úseky Troubsko – Kuřim a Kuřim – Bořitov. Trasa využívá část takzvané Hitlerovy dálnice, nyní je v dokumentaci označována také jako Německá. Měla spojovat Vídeň s nynějším Dolním Slezskem v Polsku.

Hitlerova dálnice se vrací se čtyřmi pruhy. ŘSD ji poslalo k posouzení vlivů na okolí

Kolem Brněnské přehrady

Nová trasa by začínala na nové křižovatce Troubsko s dálnicí D1 a silnicí I/23. Po trase je celkem 10 mimoúrovňových křižovatek. Po celé trase pak budou čtyři tunely: tunel Troubsko (délka 1 230 m), tunel Bystrc I a II s překrytým mostem přes Svratku (celková délka 2 915 m), tunel Malhostovice (délka 499 m) a tunel Kuřim (délka 1 340 m).

ŘSD si od nové silnice slibuje lepší propojení brněnské aglomerace s východem Čech a Jeseníky. Nová silnice má převzít dopravu z přetížené silnice I/43. Už loni představilo plán na severní část této stavby.

„Potřebnost dobudování celého tahu byla zevrubně prověřena a odůvodněna v rámci tvorby dopravních strategií jak v mezinárodním (síť TEN–T), tak i v národním kontextu (Politika územního rozvoje ČR),“ uvádí se v dokumentaci.

ŘSD zatím v informačních letácích uvádí termín zahájení stavby v roce 2030. Některé materiály v dokumentaci mluví až o roku 2035. Náklady na stavbu zatím neuvádí. Nejnáročnější na stavbu i povolování bude průchod obytnými soubory Bystrc I a Bystrc II. ŘSD tu počítá s téměř dva kilometry dlouhým tunelem. Údolí řeky Svratky trasa překonává mostem poblíž hráze přehradní nádrže. Za přemostěním trasa přechází v oblasti Kníniček do dalšího plánovaného tunelu Bystrc II délky 760 m. Za Rozdrojovicemi opouští návrh trasy těleso Hitlerovy dálnice. U Kuřimi se k ní opět vrací a snaží se co nejvíce využít její těleso.

ŘSD vybralo projektanty pro první úsek „Hitlerovy dálnice“, propojí Svitávku a Bořitov

Tagy EIA I/73 I/73 Kuřim - Bořitov I/73 Troubsko - Kuřim Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
187 komentářů