Autobusy

Servis autobusů mají na starosti 10 let výrobci, řidiči se shání lépe, říká šéf Arrivy před startem v Plzeňském kraji

Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva

Arriva v neděli převezme kompletní autobusovou dopravu pro Plzeňský kraj. Pro dopravce půjde po Středočeském kraji o největší provozní soubor. „Nikdy jsme najednou nezačínali s tolika autobusy,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy. Dopravce bude v Plzeňském kraji testovat i jiný model spolupráce s výrobci autobusů: kompletní servis nebude zajišťovat Arriva, ale dealeři a servisní partneři výrobců autobusů.

Daniel Adamka, šéf Arriva Transport ČR. Pramen: Arriva
Daniel Adamka, šéf Arriva Transport ČR.
Pramen: Arriva

Smlouva byla uzavřená před rokem, šlo stihnout přípravu na tak velký soubor?

Rok je u autobusů dostatečná doba, pokud jdete do soutěže s předjednanou dodávkou autobusů. Takže jsme připraveni vyjet.

To jste říkali i u vlaků a začátek se příliš nepovedl…

Vlaky byly něco jiného. Měli jsme na přípravu méně času, vyjeli jsme se staršími soupravami, s velkou částí nových zaměstnanců, kteří neměli tolik zkušeností. Teď vyjíždíme s novými autobusy, s řidiči, kteří svoji oblast znají. A rád bych dodal, že vlaky jezdí už prakticky bez závad a problémů.

Co se ukázalo jako největší problém při přípravě na nový provoz?

Neřekl bych největší, bylo jich více. Určitě shánění řidičů, i když v poslední době se situace zlepšila. Řešili jsme delší dobu také prostory, kde budeme mít zázemí, ale to se také podařilo vyřešit.

Do příprav zasáhla pandemie koronaviru, projevila se nějak?

Naštěstí příliš zásadně ne. Problém byl na chvíli například s dodávkami autobusů, část jich uvízla v přístavu v Terstu kvůli situaci v Itálii. Z pohledu zaměstnanců to přineslo pozitiva i negativa. Přestala výuka v autoškolách, kde se nám připravovaly desítky řidičů, ale zase se na uvolnila situace na trhu práce a řidičů už není takový nedostatek. Ve výsledku máme letos po dlouhé době přírůstek počtu řidičů, přichází více lidí, než odchází do důchodu.

Kolik lidí u vás nakonec nastoupí, kolik z nich jsou řidičky?

U Arrivy nastoupí více než 330 lidí z toho je 295 řidičů a 10 řidiček, zbývají jsou technicko-hospodářské profese.

Provoz přebíráte po ČSAD Autobusy Plzeň. Převezmete i jejich zaměstnance?

Ano, máme na to s firmou smlouvu a kdo chtěl, mohl k nám přejít s jejich smlouvami, ještě jsme jim navíc dali 20 tisíc nástupní bonus. Myslím, že bylo pro obě strany výhodnější se domluvit, než nějak válčit.

Budete využívat i jejich areály?

Tam, kde to dávalo smysl, tak ano. Ne ale všude, někde jsme našli lepší řešení.

ČSAD Autobusy Plzeň pro vás bude nakonec jezdit, proč?

Ukázalo se to jako výhodnější model, budou obsluhovat oblast Přešticka, kde si nechávají svoje zázemí i kvůli jiným provozům, půjde o zhruba dvacet autobusů.

Budete využívat i další subdodavatele?

Ano, od začátku jsme počítali s Busline, ten bude jezdit se zhruba 50 autobusy.

Nemáte obavy, že vás pak mohou subdodavatelé vydírat, jako to zkoušeli u některých krajů? Například tím, že stáhnou autobusy?

Budou jezdit s našimi autobusy, takže tam tento problém nehrozí.

Všechny autobusy budou nové. Jak jste je vybírali?

Dělali jsme si vlastní soutěž podle podmínek, které chtěl kraj. Z toho nám vzešla kombinace čtyř různých modelů. Neřešili jsme jen cenu, ale i celkové náklady životního cyklu, tedy například spotřebu či náklady na údržbu.

Co bude s autobusy po desetiletém kontraktu?

To v tuto chvíli opravdu neřešíme.

Jak máte řešen servis?

Zkoušíme zcela nový model, kdy s výrobci máme smlouvy na plný servis. Jinými slovy, je to jejich starost a garantují nám, že autobusy budou po celou dobu kontraktu v dobrém stavu. Pokud se takový model osvědčí, můžeme ho zkusit i jinde.

Plzeňský kraj šel cestou velké soutěže, kdy území rozdělil jen na dvě oblasti. Jiné kraje naopak dělí zakázky na menší. Který je podle vás lepší?

Z pohledu velkého dopravce pochopitelně preferujeme větší soubory. Myslím, že výsledek soutěže dobře ukazuje výhody takového zadání: budeme jen o 40 haléřů dražší, než za kolik se tam dosud jezdí. To vše s kompletně novými autobusy. Soutěžit oblasti po dvaceti autobusech není tak efektivní jako po 50 a více, některé náklady vám zůstávají fixní a musíte je rozpočítat na méně kilometrů. Některé soutěže a podmínky kritizujeme, v případě Plzeňského ale nebylo prakticky co vytknout, zakázka byla velmi dobře připravena.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LiborV

Co říkáte modelu kdy je celá údržba/ servis na odpovědnost dodavatele autobusů?

V.N.

Za mne je to pro nakupujícího obrovské plus. Servisy jsou v dnešní době celkem průšvihovou záležitostí. Kvalita nic moc , ale ceny obrovské, dodací lhůty ,servisní možnosti také nic moc. Zvláště u tak specifické techniky jako busy značky IVECO. Kolik je v ČR autorizovaných servisů ? Na druhou stranu o dodávku nové techniky ještě v takovémto počtu je mezi dodavateli obrovský zájem. Proč to tedy nespojit ?

PetrB

Uvidíme v neděli, čirou náhodou náhodou trávím víkend v Plasích, tak se s nimi prvně svezu do Plzně

kakov

neví prosím někdo, odkud jsou ty busy, které postihlo to uváznutí v Terstu? děkuji

Petr

Pravděpodobně z Turecka.

LiborV

Zdržení v Terstu nejspíše potkalo autobusy Man, které pochází z továrny Manu v Ankaře. Moho by jít i autobusy z turecké továrny Evobusu. Podle informací na internetu se tam, ale Setry obvykle nevyrábí.

Martin

Tyhle Setry jsou ale taky z Turecka, pozná se to podle výrobních čísel. 1xxxxx jsou z Německa, 8xxxxx z Turecka.

V.N.

Tak ať se daří !