Seriál: Provoz na trati Rumburk – Ebersbach táhnou jízdy nákladních vozů, které musí na skok do Německa

Trať Rumburk - Ebersbach. Autor: Mirek256 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16316992Trať Rumburk - Ebersbach. Autor: Mirek256 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16316992

Loni tu jelo 117 vlaků. Časté jsou jejich cesty do dílen v Německu a zážitkové jízdy.

Železniční trať z českého Rumburku do německého Ebersbachu je bez pravidelného každodenního provozu osobních vlaků už téměř dvacet let. Přesto je v dobrém technickém stavu a koleje tu nejsou zarostlé ani zrezlé. Vlaky tu jezdí a není jich málo. Jde o zvláštní jízdy s cestujícími, ale třeba i technologické odklony, když je kvůli výluce uzavřena hlavní trať do Německa v údolí Labe.

Zajímavé jsou i přepravy nákladních vozů, které se kvůli legislativě musí občas podívat na otočku do Německa. Jen železniční stanice Jiříkov a její kolejiště přímo na hranici je už minulostí. Koleje tu bagry vytrhaly před pěti lety. Nikdo z dopravců neprojevil zájem sem jezdit.

Přinášíme vám další díl seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zcela nebo téměř zastavila. V minulých dílech jsme vás vzali na lokálku Svojšín – Bor, západočeskou trať do Bochova, jihočeskou trať do Netolic, na lokálku do Týna nad Vltavou nebo na česko-slovenské pomezí u Skalice.

„Trať Rumburk – Jiříkov – Ebersbach využilo v loňském roce 117 vlaků. Z toho bylo 67 osobních, 45 nákladních a 5 lokomotivních. Služebních jízd Správy železnic se zde uskutečnilo 40 v režimu posun mezi dopravnami,“ říká Dušan Gavenda ze Správy železnic.

V osobní dopravě sem podle údajů Správy železnic zavítali dopravci Die Länderbahn CZ, Arriva vlaky a České dráhy. „Nákladní dopravě dominovala společnost IDS Cargo, v jednotkách vlaků pak šlo ještě o další dopravce. Nákladní vlaky úsek využívaly v případě výluk na trati Děčín – Drážďany. Šlo ale o zlomek přeprav, trať přes Jiříkov není plnohodnotnou náhradou vzhledem ke kratší délce vlaku, sklonovým poměrům i pro potřebu nezávislé trakce,“ doplnil Dušan Gavenda.

Na první dobrou mě v tomto výčtu zaujala Arriva. Ano, jezdí sice se svými rychlíky až do Rumburku, ale proč by zrovna ta využívala železniční přechod do Ebersbachu? „Jednalo se o přepravy Desir na údržbu do Německa. Měli jsme je pronajatá do prosince 2024 od DB pro městskou linku v Praze. Vzhledem ke kapacitním problémům trati v údolí Labe, zejména kvůli stavebním pracím na německé straně, jsme museli volit tuto odklonovou vozbu. Také jsme ještě jezdili přes Vejprty a Cranzahl,“ vysvětlil šéf Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Trať z Rumburku do Ebersbachu má dlouhou historii. Otevřena byla 1. listopadu 1873 a většinou tu jezdívalo více nákladů než vlaků osobních. Za první republiky bylo těch nákladních dokonce tolik, že Němci zásadně rozšířili nádraží v Ebersbachu, které se podle dobových materiálů dostávalo na hranici svých kapacitních možností.

A to byla také doba, kdy Československo přímo u hranic vybudovalo velkorysou nádražní budovu v Jiříkově, který sloužil jako koncové nádraží. Tehdy se však stanice jmenovala Habrachtice. Stavba stanice s osmi kusými kolejemi začala v roce 1928 a slavnostně se nádraží otevřelo 15. května 1933. Dnes už se do Jiříkova vlakem nepodíváte. Nádraží stojí, ale koleje jsou pryč. Letos je to pět let, co definitivně zmizely. Psali jsme o tom v prosinci 2020. 

„Poslední vůz s hutními produkty byl v Jiříkově vyložený v roce 2004, do té doby se zde ve větší míře vykládal, respektive překládal, cement pro německé odběratele. Například v roce 2002 to bylo téměř 250 vozů,“ vzpomíná na ještě funkční nádraží v Jiříkově Michal Roh z ČD Cargo.

Minimum cestujících, říká Ústecký kraj

Osobní vlaky tu už nejezdí dlouhé roky. „Rozhodnutí o ukončení objednávky pravidelné každodenní osobní železniční dopravy na trati 088 v úseku Rumburk – Jiříkov – Ebersbach bylo přijato v roce 2006 na základě tehdejších analýz a dat o využití. Zcela zásadním důvodem byl velmi nízký počet cestujících. Průměrná obsazenost vlaků činila pouze 9,6 osoby na spoj, což trať řadilo mezi tři nejméně využívané v kraji,“ vysvětluje Martin Klimeš z oddělení mediální komunikace Ústeckého kraje. Už tehdy tu jezdily i krajské autobusy, které na rozdíl od vlaků mnohem lépe obsloužily Jiříkov i Filipov.

„Zavedení autobusové dopravy se ukázalo jako plně funkční a efektivní řešení. Linky jsou součástí integrovaného dopravního systému DÚK a jejich provoz je plánován v rámci integrálního taktového jízdního řádu s návaznostmi na další regionální spoje,“ doplnil Klimeš.

Dnes tu jezdí autobusové linky 401 a 410, které zajišťují spojení Rumburku s Jiříkovem a dále směrem na Varnsdorf. Krajskou pokladnu stojí méně peněz než vlaky. Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje pro období 2022 až 2026 s obnovou objednávky osobních vlaků na této trati už ani nepočítá. A to ani v sezoně pro turisty.

„Turistické využití železnice by případně připadalo v úvahu jen při specifickém sezónním zájmu a za předpokladu aktivní spolupráce s přeshraničními partnery, například na německé straně. V tuto chvíli ale taková jednání neprobíhají,“ dodal Klimeš.

Osobní vlaky Rumburk Jiříkov tak dojezdily s jízdním řádem 2005/2006. Chvíli se pak ještě ale jezdilo pár víkendovými spoji do německého Ebersbachu. Ty ale nepřežily rok 2010.

Zážitkové parní jízdy na objednávku a nebo cesty na údržbu

Podobně jako Arriva to mají i České dráhy. I ty tu jezdí na údržbu s Desiry. „Přechod Rumburk –Ebersbach je ze strany ČD využíván několikrát do roka, a to většinou pro mimořádné přepravy jednotek 642 DB Regio třeba v případě závady nebo po mimořádné události na opravu do depa Dresden. Během roku je také pár případů, kdy si železniční nadšenci objednají přepravu přes tento přechod. Zároveň slouží i jako objízdná trasa pro nostalgické vlaky na objednávku. Byl využit i pro přepravu protidrogového vlaku. Na trati Děčín – Bad Schandau – Dresden je vyčerpaná kapacita a mimořádnou přepravu tak není možné vždy uskutečnit,“ popisuje Vanda Rajnochová z tiskového oddělení Českých drah.

Stejným způsobem využívají ČD tento přechod i letos. Pokud se nic nezmění, budou tu České dráhy přepravovat soupravu protidrogového vlaku opět 19. srpna. Pojede tudy z pražských Jinonic na svou cestu po Německu právě z důvodu nedostatku tras pro tyto mimořádné přepravy v údolí Labe. V Ebersbachu by měl být v podvečer.

V příhraniční oblasti s Německem jezdí řadu linek dopravce Die Länderbahn CZ a tak na tomto železničním hraničním přechodě nejsou jeho vlaky překvapením. Co překvapení být může, že většina jeho vlaků má na této trati v čele historickou lokomotivu. Nezřídka parní.

„Pohraniční trať Rumburk – Ebersbach využíváme nepravidelně. Vedou zvláštní vlaky ve spolupráci se spolkem OSEF v Löbau, občas nějaký převoz jednotek sítě Trilex. Z hlediska pravidelných vlaků zde není v rámci objednávky zájem,“ napsal mi jednatel dopravce Michal Barták, který byl před třemi lety hostem našeho podcastu.

„Nejvíce vlaků z Ebersbachu do Rumburka pod naší hlavičkou vedla německá parní lokomotiva řady 52.80 nebo známá motorová lokomotiva V100. Jeli jsme například do Litoměřic, Šluknova nebo i okružní cestou přes Českou Lípu a Liberec do Žitavy. V loňském roce to bylo nějakých 35 jízd, letos k tomu máme pár dalších. Je mezi nimi třeba soupravová jízda do dílen s cílovou stanicí Neumark. Máme v tomto roce v plánu vypravit další zvláštní veřejné vlaky,“ doplnil ho kolega Tomáš Neumann, vedoucí provozu Hrádek nad Nisou a Česká Lípa.

Nákladní vozy na skok do Německa a zpět

Dávno pryč jsou slavné roky zdejší nákladní dopravy. Přesto se tu pravidelně odehrávají velmi zajímavé přepravy nákladních vozů v režii IDS Cargo. „Přepravují se tudy vozy, které jsou vyrobeny mimo území EU, většinou jde o Srbsko, držitelem je však společnost, která sídlí v Německu. Vozy se musí dostat prokazatelně na území státu, kde jsou registrovány, aby mohly být zapsány do EVR (The European Vehicle Register, poznámka redakce). Dále s tím souvisí i celní a daňové záležitosti. Po takovém nahlédnutí do Německa se vozy vracejí zpět buď do deponií, nebo k nájemcům,“ vysvětluje mi detaily těchto ne zcela obvyklých přeprav provozní ředitel IDS CARGO Dušan Vacek.

Jen letos takto do Ebersbachu přivezlo IDS Cargo na otočku 15 vlaků, každý po dvaceti vozech. „Jelikož je přechod Děčín plně vytížen a zatížen výlukovou činností, nejbližší sjízdný přechod je Rumburk. Dá se to tedy nazvat odklonovou vozbou,“ doplnil Vacek. Další objemy podobných přeprav budou podle něj záležet na vývoji trhu s nákladními vozy.

Častou otázkou je, zda tu při výlukách hlavního koridoru do Německa nezačne jezdit zásadně více nákladních vlaků. V odpovědi se nákladní dopravci shodnou. Nezačne. Je to sice geograficky nejbližší odklonová trať, ale jen při pohledu na mapu. Vézt tu nákladní vlak kopcovatým terénem v nezávislé trakci je neadekvátně drahé. Nikomu se sem nechce, pokud, pokud to není opravdu nutné.

V mezinárodní přepravě je tento přechod využíván vlaky ČD Cargo pouze v omezené míře. Pro odklonovou vozbu v případě výluk na trati údolím Labe jsou primárně využívány jiné hraniční přechody – Cheb, Lichkov, Horní Dvořiště a podobně. V posledních letech jsme ho využívali během výluk pouze pro vozbu vlaků s prázdnými cisternami zpět k nakládce pohonných hmot do Německa. Poslední ložený vlak ČD Cargo s kontejnery tudy z Německa projel v roce 2021. Širšímu využití přechodu brání obtížné sklonové poměry na tratích do Rumburku. Z důvodu přechodnosti není možné na vlaky nasadit ani nejmodernější lokomotivy Dual Vectron,“ popisuje realitu nákladní dopravy kolem Jedlové Michal Roh z ČD Cargo.

Ovšem už před rokem 1989 byla tato trať vedena jako odklonová záloha k hlavní spojnici k našim západním sousedům. „Když v roce 1988 nasadila DR na spoj IEx Progress Berlin – Praha – Berlin prototypovou soupravu z vozů označených Komfortwagen, tak se s ní před uvedením do provozu dělaly zkušební jízdy mezi Prahou a Berlínem, aby nevzniknul nějaký problém. Přece jen byla to prototypová souprava úplně nově koncipovaných vozů. Délka 26,4 metru, klimatizace … A v rámci těchto zkušebních jízd vykonala celá souprava také zkušební jízdu přes přechod Rumburk – Ebersbach, pokud by se něco na plánované trati stalo, a vlak by bylo nutné odklonit,“ přidává historickou perličku Petr Štáhlavský z Českých drah.

Z pohledu přeprav je to vlastně zatím nejzajímavější trať našeho seriálu. Tolik rozmanitých a neobvyklých důvodů, proč tu vlaky jezdí, a jaké vlaky tu jezdí, jsme jinde zatím nezaznamenali. A není jich zas tak málo. Pokud sečteme vlaky a služební jízdy Správy železnic v režimu posunu mezi dopravnami, je to 157 jízd v roce 2024. V průměru skoro každý druhý den nějaký vlak.

Tagy seriál opuštěné tratě trať Rumburk - Ebersbach
6 komentářů