Video: Sekundy od dalšího leteckého neštěstí. V Chicagu se málem srazila dvě letadla
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Přistávajícímu Boeingu vjel na ranvej pojíždějící tryskáč, piloti museli přerušit přistání.
Pilot(i? v tejto veľkosti, myslím, stačí jeden) v tom bizjete to… po“kazil“. Ale maslo na hlave má možno aj riadiaci – ten bizjet mal viacero neúplných readbackov a riadiaci ho väčšinou neopravoval. Teda v prípade toho kritického „hold short of runway 31C“, ktoré tiež nezopakoval, to riadiaci zachytil a správny readback z neho vymlátil. Samozrejme, VASAviation ten záznam komunikácie zostriháva, takže tam možno nie je všetko.
Faktem je, ze topologie VPD a pojizdecek na tomhle letisti je docela masakr…jsou to na sebe kolme v jednom smeru dve a ve druhem dokonce tri drahy – tj. jenom krizeni RWY je tu sest, plus do toho jeste vsechny TWY…
Vubec by me neprekvapilo, kdyby zaverem vysetrovani bylo, ze piloti Challengeru se „prepocitali o jednu krizovatku“. Vim,ze maji plany a vsude je znaceni atd., ale proste bohuzel jsou to jenom lidi…
Bylo zveřejněno, že města s demokratickými starosty dbají na gender a LGBT+ při výběru adeptů letového řízení a jejich schopnosti a odbornost jde stranou. Je to možné vysvětlení některých konfliktů v těchto městech.
To, že něco bylo zveřejněno, ještě neznamená, že je to pravda.
Ešte k tomu dráha 13R má je užšia ako ostatné RWY – šírkou má bližšie k TWY a sú na nej vyznačené aj zastavovacie čiary
Primárně se měli tak jako tak podívat, takže tohle neobstojí ani náhodou. Navíc pokud by takto fungovalo letectví, tak bychom měli denně několik nehod.
Možná hloupá otázka – to řízení provozu je celý jenom na hubu? Pilot tryskáče nemá display, na kterým by viděl, že nesmí přejet dráhu?
Ano je to jenom na verbální komunikaci a nejen na zemi, ale celé to hemžení kolem letiště. Zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Stopčáry před vjzdem na RWY mívají po stranách červená světla, ale jednak mohou být ve výluce a jednak v tom mumraji se dají přehlédnout, což se holt tu a tam stane (stejně jako se to stane řidičům a strojvedoucím). Existují ještě „textové zprávy“ CPDLC, ale řeknemě, že to je ze stejného ranku, žádný „zabezpečocač“ tam není. Mapu letiště piloti používají (na tabletu) a tam jsou naprosto zřetelné stop čáry před vjezdem na dráhu, ne interaktivní, ale každý pilot… Číst vice »
CPDLC na zemi nefunguje
proč by CPDLC nemělo na zemi fungovat? jasně, že funguje, a používá se docela intenzivně. Některá „busy“ letiště už skoro vyžadují, aby se např. letové povolení (a další) předávala výhradně přes CPDLC.
Přesně tak, dělal jsem teď přes něj FP Clearance.
Na zemi funguje úplně normálně. D-TAXI CPDLC pokud je mi známo, nicméně je teprve ve fázi zavádění.
Pilot by měl především mít rozum a pokud před sebou vidí nepřehlédnutelnou ceduli a opravdu široky pruh na zemi před sebou, tak by ta špetka zdravého rozumu měla vyhlásit poplach a on by měl zastavit, pokud předtím nedostal jasný pokyn, že může pokračovat, ale současně se má rozhlédnout, zda se skutečně neblíží nějaké letadlo. Naprosté základy.
To je zachránil šestý smysl. Tušili že jim překříží dráhu protože kdyby čekali až to opravdu udělá tak by go around nestihli udělat. To vypadá jako kaskadérska scéna z filmu. Uff
Rovnako ako keď idete autom (na bicykli) a vidíte, že ten tvor z vedľajšej ide tak, že to rozhodne neubrdzí a prednosť vám nedá.
To jsou ta negativa často ex armádních pilotů.
Cestujici to zrejme zaznamenali az doma z televize, ale panove piloti u kniplu sli zrejme hned na panaka a nasledne na tydenni dovolenou. Ale legrace stranou, tohle zacina byt problem, je to sice jen miziva tisicina promile ze vseho zoho provozu ve vzduchu umocnena drobnohledem medii ale jestli fakt jede personal na doraz tak incidentu bude pribyvat a to nikdo nechce ani domyslet.
Nejdříve přebalit a až pak na panáka.
A po geniálních zásazích Elona Muska, který plošně vyhazuje 10 % lidí z federálních úřadů, to zřejmě nebude lepší. Třeba se mu rozsvítí, až bude sedět v podobném byzjetu…
Tam chyběl nějakej byrokrat s bumážkou nebo co?
Nevíte, o čem mluvíte. Státní zaměstnanci nejsou jen úředníci s razítkem, ale třeba i řídící letového provozu. Dobré ráno.
Ale představte si, že 90% státních zaměstnanců nejsou řídící letového provozu. Takže klidně můžete vyhodit 10% lidí a řídících letového provozu se to nedotkne.
V médiích bylo prezentováno, že nová vláda kritizovala stav řídících letového provozu co do kvality i do počtu. Města řízená demokraty totiž snížila počet sloužících aby ušetřila i kvůli umělému nedostatku, když preferovala jen gender a LGBT+.
Úplný bullshit. To možná papouškovali na Fox News. Americké ŘLP jede dlouhodobě na úplné hraně. Série close calls za poslední roky je toho nejlepším důkazem. Srovnejte se situací v Evrope za stejnou dobu.
A řízení provozu na letišti je „federální úřad“?
Jako, neznám americké předpisy, ale přijde mi že je nesmysl řešit takovou naprosto lokální věc z pozice „federace“.
Zjistěte si něco o amerických reáliích a jak široká je skupina „federal employees“. A opravdu to sahá od doktorů v nemocnicích pro veterány až po specialisty pečující o jaderné zbraně. Btw. i tam Muskovi teenageři slepě vyhazovali experty, aby na ně pak složité sháněli kontakty, aby je zpátky mohli nabrat.
Ale u těch nemocnic to dává smysl – veterány z nich udělala federální vláda (ta vysílá armádu – nikoliv vlády států nebo vedení města), tak ať se stará a jaderné zbraně jsou záležitost zahraniční politiky (jako bylo v Jistě pane ministře, je vyjednávací pozice), čili také věc federální vlády.
Řízení letiště (stejně jako třeba křižovatek) pod problémy federace imho nespadá.
Ale může to tak být.
Podle dosavadních zjištění, měli v tom letadle na zemi čekat před dráhou, tedy zatím na 99% chyba pilotů a nikoliv pozemního personálu. Navíc řídící si toho všiml a vydal příkaz GA v momentě, kdy to samo už pochopili piloti v tom B737.
SS kápo musk – hlavní je propustit co nejvíc státních zaměstnanců a začíná to skřípat teda narážet….
A ten váš Musk seděl v jednom z kokpitů nebo na věži?
Tak hlavně, že jste se vyb*il.
Někde jsem četl že byla provedena čistka i na letištích potažmo leteckými dispečery bylo jich prý moc
Tak tady byla chyba v kokpitu toho bizjetu. Záznam komunikace je znám. Co tam máte dál za čistky?
no, a takhke vznikaji famy.
nicmene zrovna v tomto pripade byl problém na strane pilota.
Provedli demokratičtí představitelé měst aby ušetřili a také pro nedosteke vhodnách kandidátů (tj. černochů). Trump slíbil nápravu. Bylo to hned po neštěstí srážky vrtulníku s letadlem.
Doporučil bych detox od dezinformací na sociálních sítích. Možná si přečíst o nehodě od někoho, kdy tomu rozumí (třeba NTSB) a ne od plantalů, kteří mají ve všem jasno od první sekundy.
A až to nebude fungovat vůbec, tak to označí za důkaz nefunkčnosti státu a převezme to nějaká jeho firma.
Jak víte, že piloti v tom malém letadle byli státní zaměstnanci?
Čistě z estetického hlediska jde o krásný záběr.
Bez dalších informací se asi nedá zatím vyvodit, kde se stala chyba.
Asi nebude na straně přistávajícího letadla, které mělo pravděpodobně povolení k přistání.
Čili buď runway incursion, nebo povolení ke křižování od dispečera i když měl letadlo těsně před přistáním.
Každopádně velké štěstí pro všechny zúčastněné..
Nedodržení instrukce „Hold short 31C“ na straně pilota Challengeru.
Tady je to i s ATC: https://www.youtube.com/watch?v=c6Mp9aUJaTY
Úžasný video. Díky! 👍
Kdyby jen to, současně se vůbec nepodívali, museli je vidět, takže dvě selhání v řadě.
Obdivuju tu profesionalitu všech, kdy nikdo nezačal řvát: „To jsou ale koko*i !!!“ – což by udělali asi všichni řidiči silničních vozidel, když jim tam někdo takhle „vletí z vedlejší“
Jinak se mi zdá, že piloti toho Challengeru nevěděli, kde jsou (nebo se spletli)
I kdyby náhodou měl povolení křižovat, tak než vjel na dráhu, tak se měl rozhlídnout. Navíc by piloti měli mít něco jako situační povědomí z odposlechu rádia.
Někde jsem zahlédl, že jsou údajně na různých frekvencích.
to by sice měli, ale pokud jsou na jedné frekvenci.
Pojíždějící letadlo je na groundu, přistávající letadlo je na frekvenci věže.
Pojíždějící letadlo které je už u drahy je přeladěný na twr stejně jako přistávající letadlo, už z toho důvodu aby všichni monitorovali provoz.
To není tak uplne pravda, resp. to není tak uplne nutnost. Ano, na frekvenci veze se typicky preladuje pred vstupem na dráhu, ale napr. v pripadech, kdy letadlo v průbehu pojizdeni drahu jen krizuje a pak pokračuje v pojíždění (coz byl tento pripad), tak koordinaci mezi sebou můžou provést „ground“ s „věžníkem“ a letadlo zůstává na groundu (a ten předá povolení křižovat dráhu). Přeladění na věž pro křížení a pak zpět na ground jen generuje další „bordel“ na už tak plné frekvenci. Třeba v Praze, pokud mě pamet neklame, to zas funguje tak, že letadla po přistání na 24, pokud… Číst vice »
Bych čekal, že letadla kvůli mizerný údržbě budou padat v Rusku jako mouchy a zatím ty neštěstí se ději úplně jinde
V Rusku letadla sestřelují…
Otázka je, co znamená „jako mouchy“? Statistika nuda je a Františkové ji možná nemají rádi, ale zkusme to. *V USA je ročně přepravena téměř miliarda cestujících, v Rusku 100 milionů, takže jedna desetina. Jasně, USA jsou víc než dvakrát lidnatější než Rusko, ale na druhou stranu Rusko je větší a tudíž na letecké přepravě více závislé. *Zatímco v USA se po Covidu letecká přeprava skokem zvedla, v Rusku ne, jsou stále +- na pandemických číslech! *V počtu nehod Rusové vedou a jejich čísla se zhoršují, zatímco v USA se spíše zlepšují (2015: USA 27, Rusko 12, 2024: USA 21, Rusko… Číst vice »
Tak to jsou dobře vyčíslené mouchy 🙂
Nedání přednosti zprava.
Tak ti se podruhé narodili.
Zase tak blízko to nebylo, ta dlouhá optika hrozně zkresluje. Navíc bylo hezký počasí. Ale třeba za mlhy by to nemuselo dopadnout tak dobře, to je fakt.