Šéf IATA se pustil do letišť: nestíhají a neustále zvyšují poplatky
Generální ředitel Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) Alexandre de Juniac si v jednom ze svých posledních blogů vzal na paškál
Generální ředitel Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) Alexandre de Juniac si v jednom ze svých posledních blogů vzal na paškál letiště. Terčem jeho kritiky se stala především poplatková politika. Podle něj letiště nejsou vystavena konkurenčními tlaku jako aerolinie a neustále zvyšují poplatky, jejichž podíl na ceně letenky tak stále roste.
„Evropa je bohužel v čele tohoto trendu. Za uplynulých deset let se poplatky pro cestující v rámci průměrné jednosměrné letenky více než zdvojnásobily (ze 16 eur na 33 eur). Za stejnou dobu podíl letového tarifu na celkové ceně klesl,“ píše manažer, který v minulosti řídil například Air France-KLM. Vysvětlení je podle něj jednoduché. Zatímco aerolinie se pohybují na vysoce konkurenčním trhu a jsou nuceny neustále vylepšovat své obchodní modely, letiště pod žádným tlakem – až na pár výjimek – nejsou.
„Chcete-li letět například do Amsterdamu, máte jedinou možnost: Schiphol. A když už to někde vypadá na konkurenční prostředí, například v Paříži, zjistíte, že Orly a Charles de Gaulle mají stejného majitele,“ píše de Juniac. Letiště označuje za klíčové partnery, se kterými aerolinie dobře spolupracují například v oblasti bezpečnosti, životního prostředí nebo péče o cestující. Jakmile ale přijde řeč na poplatky, ukazuje se nemohoucnost leteckých společností vyjednat lepší podmínky.
Podle manažera by mohla pomoci novela unijní direktivy, která by měla posílit regulaci letištních poplatků. Věc je ale zatím ve stadiu úvah. „Chceme najít takový regulační rámec, který spravedlivě vyváží zájmy letišť, cestujících, aerolinek, občanů i ekonomiky,“ doplnil de Juniac. IATA přišla s výpočtem, podle kterého by v případě zachování výše poplatků na úrovni roku 2006 dnes létalo po Evropě o 50 milionů lidí více. To by znamenalo 238 tisíc pracovních míst navíc a 50 miliard eur k evropskému HDP.
Terčem kritiky šéfa IATA je ovšem i nedostatečná kapacita. Řada letišť, především v Evropě, USA a Číně, podle něj funguje na hraně či za hranou své maximální kapacity. „A my bohužel nevidíme, že by vlády dnes připravovaly investice, které by odpovídaly budoucímu růstu. Zvláště když se délka přípravy velkých staveb počítá na desetiletí,“ doplnil de Juniac.