Šéf ČD Cargo Bednárik: Když jedeme z Ostravy do Prahy 12 hodin, jsme rádi
Nedostatečná kapacita české železnice pro nákladní vlaky se dnes stala jedním z hlavních diskusních témat na konferenci Doprava 2018+. Rychlé
Nedostatečná kapacita české železnice pro nákladní vlaky se dnes stala jedním z hlavních diskusních témat na konferenci Doprava 2018+. Rychlé řešení diskutující nenašli.
„Když jedeme Ostrava – Praha dvanáct hodin, tak jsme ještě rádi. Takové doby jsou bohužel běžné,“ uvedl šéf státního nákladního dopravce ČD Cargo Ivan Bednárik. „Musíme dávat přednost v uvozovkách s padesáti kamiony každému autobusu, který jede ve veřejném zájmu,“ doplnil.
Podle něj se nákladní železniční doprava ocitla na pomezí toho, kdy je ještě schopna plnit nároky průmyslu a dalších zákazníků. Jako jednu z příčin „zácpy“ na kolejích vidí zkracování osobních vlaků i nástupišť a používání jednotek.
Náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb spatřuje budoucí řešení v odvedení dálkových osobních vlaků na nové rychlostní tratě. První by se měla začít stavět kolem roku 2025 z Prahy do Drážďan. Řešením naopak není zrychlení některých vlaků na dnešní konvenční síti. „Čím rychleji pojede vybraný segment vlaků, tím bude podvázanější kapacita pro ty pomalejší,“ uvedl Nejezchleb.
Bednárik je k zásadnímu navýšení kapacity po otevření VRT skeptický. „Ano, ale předpokladem je, že někdo zruší část veřejné objednávky na stávajících tratích. Navíc se bavíme o horizontu dvaceti let, takže je velká pravděpodobnost, že si to nikdo z nás neužije,“ dodal Bednárik.
Nedostatečnou kapacitu na kolejích zmínil i šéf sdružení silničních nákladních dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. I proto označil politické plány převodu zboží ze silnic na koleje za chiméru. „Kdyby se dnes v Evropě využily na železnici všechny volné kapacity, tak se silniční doprava sníží o pouhá tři procenta,“ uvedl Starosta s poukazem na studii, kterou má k dispozici. Zmínil též, že v dnešní situaci, kdy dopravci s vagony dlouhé hodiny stojí a čekají na volnou trať, je železnice pro řadu zákazníků nepružná.
Poměr přepraveného nákladů po silnicích a kolejích je v tuzemsku zhruba 80:20 ve prospěch silnice.