Doprava ve městě Mikromobilita

Sdílené koloběžky Lime míří do Brna, objeví se v srpnu

Elektrické koloběžky v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrické koloběžky v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno začnou od srpna brázdit sdílené elektrické koloběžky Lime. V Praze jezdí od konce roku 2018.

V ulicích Brna se od srpna objeví sdílené elektrické koloběžky firmy Lime. Po společnostech Rekola a Nextbike jde o další firmu, která bude v jihomoravské metropoli nabízet sdílené dopravní prostředky.

Provozovatelé koloběžek Lime se chystají v nejbližší době podepsat s městem memorandum, „které se snaží podpořit úsilí o systematičnost cyklistické dopravy v Brně“. Uvedl to brněnský magistrát.

Na začátku srpna se v Brně objeví 200 sdílených koloběžek. Firma plánuje službu nejprve testovat a podle zájmu veřejnosti pak upravit počet koloběžek i místa, kde budou k dispozici. Lidé je budou moci najít na městských stojanech, podobně jako kola firem Nextbike a Rekola.

„Společnost Lime od začátku s městem spolupracovala. Naším společným cílem je poskytnout lidem možnost jednoduché a efektivní dopravy po městě. Cyklistická doprava, do které zahrnujeme i koloběžky, se ve městě rozvíjí a lze předpokládat, že se tak bude dít i nadále,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Na základě memoranda firmy například zajišťují umístění koloběžek a kol do stojanů a snaží se zamezit jejich odkládání v místech, kde by překážely chodcům. Město pak rozšiřuje síť stojanů. V minulosti už memorandum podepsaly společnosti Rekola, Nextbike a Velonet, který už ale v Brně provoz ukončil.

V Praze jsou koloběžky Lime k dispozici od konce roku 2018. Jejich účinkování v pražských ulicích ale doprovázejí spory, řada pražských politiků tvrdí, že vozítka překážejí a jejich uživatelé nedodržují pravidla. Pražský magistrát proto firmě loni vypověděl memorandum.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ono to ale vubec nedava smysl, kolobezku a s velkymi koly – tedy pohodlnejsi, bez elektromotoru sezene clovek i do 2000,- a muze jezdit jako vsichni ostatni a nestoji to pak uz nic a je to pohodlne… Fakt nejcasteji u techto pujcovanych spise vidim lidi, ze se chteji pobavit, nez se jimi nekam dopravovat,… A podle toho by s tim melo byt asi i nalozeno,… jako s atrakci… Nechci nijak branit pujcovnam kol a kolobezek, nebo i automobilu, to je v poradku, ze to existuje, ale taky by pak meli byt jista pravidla dodrzovana, a asi nejlepsi mi prijde vetsi… Číst vice »

Martin

Nejsou sdilene, ale pujcovane, sdileni znamena spoluvlastnictvi…

Jakub (easydrink)

chtěl jsem to také napsat, ale bylo by to už zbytečné. myšlenka sdílené ekonomiky je již pryč

Nekdo

Souhlas. A taky to nejsou kolobezky ale elektricka motorova jednostopa vozidla. Nevim proc tolik lidi papouskuje libiva marketinkova hesla techto pujcoven…

Martin Š.

Ale zároveň to není klasická půjčovna, protože ji člověk nemusí vrátit na místě, kde si ji půjčil.

okk

To nemusíte ani u mnohých běžných půjčoven.

Hojakar

Tady je zase zapsklych staromilcu…je to vždycky o lidech a je jedno zda jede na kole, na kolobezce, autem, MHD a nebo jde pesky…podle některých názoru by asi bylo nejlepší i kdyby před autem behal borec s červeným praporkem jako na začátku automobilismu…

Martin

Ano, vzdy je to o lidech, ale nepovazuji za moderni pohazovat kolobezky a kola vsude po ulicich, maji mit sve stojany a tam by je mel vzdy clovek po pouziti vratit, a pokud to lide neumi, tak by to melo byt zalohovane,… Pamatujete nakupni kosiky vsude po parkovistich a prilehlych ulicich? Nastavila se zaloha, aby je lide vraceli kam patri… A zaroven ucelem techto kolobezek a kol, pujcovanych pres telefon – to je dnes moderni, proc ne, bylo, aby je lide pouzivaji jako dopravni prostredek, nikoliv pro zabavu, a to se casto nedeje, cim dal casteji jsou cykliste a kolobezkari… Číst vice »

MartinS.

Tak to Brnu opravdu nepřeju. Po několika měsících klidu už se to v Praze zase válí všude možně. Zrovna ve středu jsem měl chuť na 2 místech přenést tyhle zelené koloběžky stojící po dvou uprostřed chodníku vedle na ulici, aby je odstranila MP nebo PČR nebo TSK jako překážku silničního provozu. Kolik už toho provozovatel té půjčovny nasliboval, že se nebudou válet všude, ale skutek utek. Jediné řešení by podle mne bylo, umístit koloběžky do stojanů a pokud jí někdo do stojanu nevrátí, tak by mu to pořád počítalo čas a odečítalo peníze. Pak by to do stojanů dal každý.… Číst vice »

Frantisek

No, zábor – a mnohem větší – je i parkoviště, ale s motivací vrácením do stojanů zcela souhlasím.

Martin

Chtelo by to poradnou zalohu, ktera by se vracela az pri umisteni zpet do stojanu nebo na vyhrazene misto…

Jan

Nevím jak v Brně, ale v Praze město rozmisťuje stojany s tím, že jsou veřejné, tedy i pro soukromé parkování kol vlastněných občany, nejen soukromými službami, není to jen pro jednoho provozovatele. Zároveň si městská část vybírá místa pro stojany, kde by měly překážet co nejméně a kde je po nich poptávka.

Petr766

V Brně byli sdílené růžové nesmysly bez stojanů a válelo se to všude. Pak přišly červené nesmysly a ty měly své stojany, které zabíraly místo uprostřed chodníků. Pak přišel nextbike, který má jakoby určené stanoviště, kam se to má vracet, ale většina, ne-li všechny zneužívají právě městské stojany. Pak to vypadá před obchodem jako někde v Asii, protože hipteři na tom přijedou, ale už neodjedou, protože nákup se na tom odvézt (bezpečně) nedá. A pak přijede naftové dodávka s technikem a převáží se to auty jinam. Jak ekologické… A koloběžky nemají stanoviště žádná, to se válí všude. Kolikrát mám chuť… Číst vice »

Martin Š.

Sdílená kola málokdy překáží, když to srovnám například s auty parkujícími na chodníku, se všemi možnými dodávkami na blikačky, parkování v pěších zónách atd. Kolo se dá obejít, auto už tak lehko ne.

Martin

To ano, ale nezarucuje to to, ze je uzivatel vrati na urcene misto,… Navic jezdi i po chodnicich a to dost neurvale…

Petr766

Super, jako by nestačilo už, to se tu válí teď po ulicích… úplně zbytečná věc.

J.D.

No je to Brno, ale tohle bych nepřál ani nejlepšímu příteli mé ženy.

Zdeněk

Prosím napište ty správná města a přidejte i vaše ať vím kde se mají dobře a kde je dobré žít a kamarádit s vaší ženou. Děkuji pane JzD

mgr.pavel

Holt v Brně znovu vynalezneme kolo. Hranaté, nefunční, za čas jej odhodíme, až dospějeme ke stejné zkušenosti jakou měli v Praze.

Stejně jako v Praze, ani v Brně nejsou žádná závazná pravidla na provoz takovéto firmy. Která je známá tím, že si s koloběžkami odloženými uprostřed chodníků moc hlavu neláme. Než abychom vydali regulaci po vzoru Vídně, tak holt musíme zopakovat hořkou zkušenost z Prahy. Ode zdi ke zdi, no..

Ach jo.

Vojtěch

Je to dražší než carsharing. Takže jen pro rozhazovače taková doprava.

Jan

Je to dražší než MHD, na kterou si odkudkoliv dojdu do pár minut. Možná někdo je líný chodit a peněz má dost, tak radši jezdí, ale stejně musí nejdřív tu koloběžku sehnat na mapě.

Martin

Spise casto slouzi pro zabavu,…

Lektor

Tak to mají určitě radost, není větší radost než potkat blbá na koloběžce.

Radiátor

Zelený mor se šíří..
Fakt nechápu co na tom ty lidi mají, obzvlášť v Praze na kočičích hlavách, vždyť jim musí vypadnout všechny kosti z těla. 😀

jkjk

Turistům (zvláště opilým) je to celkem jedno. A nikdo jiný na tom moc nejezdí.

Jan

Proto taky jezdí po chodníku a pletou se mezi lidi.

Martin

Jezdi po chodnicich…

Gale

Neblbněte pořád s tím sdílením.
To by byl spolek jednotlivých vlastníků, kteří by poskytli svá vozidla.
Lime, Nextbike i Rekola jsou obyčejné půjčovny.

Petr766

A předražené.

Frantisek

Nu, když je v ceně i svoz (teoreticky)…

Martin Š.

Nejsou předražené. Spousta lidí to používá a s předplatným se to vyplatí (máte dopravní prostředek který je téměř všude a umožňuje Vám flexibilně se pohybovat po městě). Navíc, jak to mají ty firmy provozovat zdarma? Kde mají vzít peníze na údržbu, techniky, zaměstnance?