SBB ukázaly snímky z poničeného Gotthardského tunelu, provoz klíčové tepny obnoví příští týden
Vyšetřování nehody stále probíhá, švýcarské dráhy čekají na povolení k úklidu a opravě.
Švýcarské spolkové dráhy SBB dnes zveřejnily první záběry z nehody nákladního vlaku v nejdelším železničnímu tunelu světa. Mimořádná událost v Gotthardském úpatním tunelu, při které nebyl nikdo zraněn, od včerejšího dne paralyzuje dopravu na jedné z hlavních severojižních dopravních tepen v Evropě.
Ze záběrů je patrné, že vykolejení nákladního vlaku výrazně poškodilo infrastrukturu v tunelu. I proto už včera krátce po nehodě SBB posunuly termín až na příští týden. Na tiskové konferenci v Bellinzoně dnes SBB uvedly, že v pondělí by se do tunelu mohly vrátit nákladní vlaky, ve středu osobní.
K vykolejení vlaku došlo v podzemní výhybně Faido, která se používá i pro přejezdy mezi oběma tunelovými troubami „Byly těžce poškozeny koleje a samotná výhybka. Bezpečnost je naší největší prioritou, a proto nelze použít k provozu nyní ani druhý tubus,“ uvedly SBB. K otevření pro nákladní dopravu má dojít v půlnoci 14. srpna, pro osobní dopravu o dva dny později.
Nákladní vlaky musejí počkat, nebo pojedou přes Lötschberg
Švýcarsko si po vybudování nového tunelu nechalo starou záložní trasu přes původní Gotthardskou dráhu. Tu nyní opět využívá. Její kapacita je ale omezená: vrátily se na ni všechny vlaky osobní dálkové dopravy, které jinak jezdí úpatním tunelem, všechny nákladní vlaky se sem už nevejdou. Doba jízdy se prodlužuje zhruba o hodinu. U mezinárodních spojů do Itálie musejí cestující navíc dočasně přestoupit v Chiassu.
V případě nákladní dopravy je navíc i další omezení: profil původní trasy nedovoluje přepravu některých zásilek, zejména návěsů na kamiony. SBB uvedly, že tyto vlaky musejí přes trasu Simplon – Lötschberg nebo musejí vyčkat v terminálech. Spojení přes Lötschberg není tak kapacitní, část tunelu je jednokolejná.
Vyšetřování nehody stále probíhá, SBB odpoledne uvedly, že stále nedostaly souhlas pro zahájení úklidu a oprav infrastruktury. SBB dnes zveřejnily tři snímky, švýcarská média přinášejí i další záběry z nehody, například server Blick.ch.
Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu. Loni se tunelem přepravilo 19 milionu tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Gotthard má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Gotthardský úpatní tunel je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě.