lot
Dopravci Železnice

Rychlovlakem přes celý Apeninský poloostrov. Dopravci spouští 1387 kilometrů dlouhou trasu

Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra
Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra

Itálie se vrací pomalu k normálnímu životu, projevuje se to i na železnici. Oba hlavní železniční dopravci v zemi, státní Trenitalia a soukromý Italo, začnou v červnu nově se svými vysokorychlostními vlaky jezdit až na jih Apeninského ostrova do města Reggio di Calabria.

Vznikne tak nové spojení, které bude nejdelším přímým vysokorychlostním spojen v Evropě. Trasu dlouhou 1387 kilometrů překonají vlaky za necelých jedenáct hodin.

Na trasu vyjede jako první Trentitalie 3. června, z Turína bude jezdit v 8 hodin ráno, v Reggio di Calabria bude v 18:50. V opačném směru bude jezdit denně od 4. června denně v 10:10. Ceny jízdenek začínají zatím na 113 eurech. Italo začne jezdit od 14. června, ceny jsou zatím podobné. Firma bude zatím podle rezervačního systému jezdit dvakrát denně ze severu, na sever jen jednou denně. Může jít zatím o chybu v systému nebo zkrácení obratu jedné souprav do některého z měst po trase.

Až do Kalábrie nevede vysokorychlostní trať, z velké části trasy je ale postavena na rychlost 200 km/h.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panda

Škoda těch italských uzlů, ve kterých to stráví dohromady dobré 2-3 hoďky a může chytnout další hoďku zpoždění… Ale jinak super spojení, byť většina lidí asi pojede na jih od Salerna max. z Boloni/Florencie, z Milána/Turína už to bude spíš pro nadšence/nelétavce…

mates

Spouštějí? Omlouvám se, mně zvlášť některé z těchto singulárních tvarů pro plurál děsně trhají uši. Mimochodem, co tam patří se pozná podle rozkazovacího způsobu. Spouštěj, a ne spoušť. 😐

Jaaa

https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=spou%C5%A1t%C4%9Bt

Prosím, nejdřív si své teze ověřujte, ano?

Jiří Kocurek

Spouštěj! … vědro do studny.
Spusť! … ho až na dno.
Je v tom drobný rozdíl. Ten první použijete, když budete chtít jen do jisté hloubky, předpokládá se povel „zastav“! Neboli, že máte činnost začít, ovšem není udán konec. Ten druhý způsob netřeba rozvádět.
Mimochodem: Když pánbů dopustí, i motyka spustí (jakože vystřelí).

Jaaa

Dokonavost a nedokonavost se tomu říká…

Mirek Zv.

Snad se pochlapí i Číňani, snad překonají i evropské špecifiká, a svezem se ráno z Prahy, a pak Budapešť 18, Bělehrad 22, Soluň 8, Atény 12.

Honsa

A ze by Jim sli cesi poradit? Ten spadly Janov-most se Bude otevirat. Cesi zacnou po letech stavet spadlou lavku v Troja na Kaiserinsel.

MaT

Ta lávka už se nějakou dobu staví…

roman

Mezitím jim spadl další most

Panda

Tak kus mostu v ČR spadlo pár dní zpátky (při stavbě, ale při provozu na něm i pod nim), pak tu byla Studénka, jenom v Praze mnoho mostů v havarijním stavu omezujících provoz, jsou tu zavřené mosty kvůli vadné kontrukci (např. alá Trojská lávka) a jsme krapet menší země na tolik průserů s mosty, že…

D.S.

Dobou jízdy i cenou to nemůže konkurovat letadlu. Nicméně ve specifických úsekových relacích si to cestující asi najde.

Jiří Kocurek

Cestující si to najde nepochybně, uprostřed trasy je Řím.

D.S.

To ano, ale co si vybavuji, tak z Říma se jih Itálie létalo běžně (Lamezia, Reggio, Sicílie).

X 1

Už jsi byl někdy na hotelu v centru Říma? A kolik času jsi strávil na cestě a na letišti, než jsi usedl do letadla?
Řeknu ti to. Letecky jsem to před lety dal z centra Říma do centra Lamezia Terme +/- 5,5 hod.

ene bene

„1387 kilometrů překonají vlaky za necelých jedenáct hodin“ – to je příjemný rychlík, ale říkat tomu vysokorychlostní vlak, se asi nehodí.

EM*

Souhlas. Pro porovnání, vzdálenost Torino-Lecce je cca 1200 km a Frecciabianca s klasickou soupravou ji zvládne za 10 hodin.

Jiří Kocurek

Ono je taky důležité rozlišovat maximální a půrměrnou cestovní rychlost. Například osobní vlak vedený jednokou CityElefant může jet až 140 km/h, běžně jezdí přes 100 km/h mezi zastávkami, ale jeho průměrná cestovní rychlost dosahuje 60 km/h.
Pendolíno mezi Prahou a Ostravou má cestovní rychlost asi 105 km/h.

Jiří Kocurek

Ještě bych dodal, že běžný český rychlík vedený po trati jako je Brno – Ostrava by tuto vzdálensot sotva stíhal za 24 hodin.

David

Pendolino má mezi Prahou a Ostravou cestovní rychlost přes 120 km/h

Vít Jůza

Libeň 9:47, Svinov 12:36, 169min., 346km, to je téměř 123 km/h. Samozřejmě, pokud by někdo jel až z hlavního nebo na hlavní, tak už to nevychází.

Aleš

Takže se průměrnou cestovní rychlostí z konečné na konečnou vlastně od toho italského VRT vůbec neliší. Zase se potvrzuje, že Itálie je jen navoněná bída.

Projektant

Pendolino Praha – Ostrava – průměr 116 km/h rj Praha – Břeclav 100 km/h trasa z článku 129 km/h Takhle to vypadá nic moc, ale těžko hodnotit bez bližších informací. Na trase má tři úvratě, ale jinak zastávky vypadají rozumně, tak nevím kde je větší rezerva?: 08:00 Torino Porta Nuova 08:10 Torino Porta Susa 09:00 09:10 Milano Centrale 09:18 09:20 Milano Rogoredo 09:54 09:56 Reggio Emilia Av 10:22 10:25 Bologna Centrale 11:04 11:14 Firenze S. M. Novella 12:40 12:43 Roma Tiburtina 12:49 13:00 Roma Termini 13:56 13:58 Napoli Afragola 14:13 14:25 Napoli Centrale 15:04 15:07 Salerno 17:00 17:02 Paola 17:28… Číst vice »

Jiří Kocurek

Má tam 4 místa, kde stojí 10 minut. Pravda, v Neapoli je to 15 minut. To je 3/4 hodiny. Ale chápu, že se mění strojvedoucí, jsou tam úvratě, takže ty 10min pobyty chápu a nerozporuju jejich opodstatnění.
A protože by za 3/4 hodiny ujel přinejmenším 100 km, tak kdyby byly dvouminutové pobyty všude, tak těch 140 cestovních mít může, ale za cenu jízdy bez rezervy. To je nanic.

X 1

Torino – Roma je s úvratí v Milano cca 700 km. To dát za 4,5 hod, je celkem v poho. Milano – Roma je VRT. Zbytek jsou tratě klasické koncepce. Od 80km/h do 200km/h. Od Roma na jih je hustá regionální doprava i nějaká ta nákladka. On taky příjezd/odjezd Roma – Termini je dost děsnej. Chytá se tam nejvíc zpoždění. Čekání na vjezdu 5 nebo 8 minut je naprosto běžné. Dosti často to však bývá i 15 až 20 minut. Milano a Napoli jsou némlich to samé.

Jiří Kocurek

Díky, to opět ukazuje na to, že největším problémem jsou příjezdy a odjezdy do/z uzlů. A že příměsto a rychlá dálková doprava na jedněch kolejích se provozovat dá, ale budou o sebe zakopávat.

EM*

Rychlodráha je v úseku Torino-Salerno.

Karel

Torino – Roma ma jeste uvrat ve Firenze SMN a prujezd taky neni uplne idealni…
kdyz se to vezme tak Torino – Salerno VRT bez uzlu se 4 uvratemi cca 1000 km za 7 hodin uplne spatny neni (cca 143 km/hod cestovni rychlost), Salerno – Reggio C.C. je necelych 400 km za necele 4 hodiny uz tak slavne neni, ale i tak cca 100 km/hod je dobra cestovni rychlost.
Snad se podari se do Italie pristi rok opet podivat a vyzkouset 🙂

bohyn

V tomhle porovnání už naše koridory nevypadaj jako chudý příbuzný VTR. Rozdíl 15 km/h.

Maršál

Kam se hrabou na nás, my máme rychlík Brno-Plzeň – 372 km za 6 hodin a 11 minut 😀

Honsa

No Prag Eger 200km trva 6 hodin

Ketchuo1970

No tak , pište správně sechs stunden , když už jsme odpravili Reinharda Heydricha , tak aspoň ta němčina nám mohla zůstat , oder nein. 🙂

Ludvík

Vloni jsme jeli Bologna – Napoli, skvělý a rychlý zážitek. Do 500 – 700 km je VRT lepší než letadlo.

Nekdo

ideální situace by byla, kdyby to šlo kupovat na jednu letenku/jízdenku a ve velkých městech měli rychlovlaky dvě zastávky – jednu v centru a druhou na letišti.

Ondrej Kucera

Věděl by někdo, jak se současná situace podepsala na plánu nasazení ETR 400 mezi Milánem a Paříží?